تنگ بستانک شیراز | بهشت گمشده جنوب ایران

2

تنگه بستانک، بهشت جاودانه در شیراز، شهر عشق و راز است. شیراز در فصل بهار و ماه اردیبهشت، به‌معنای تمام عیار کلمه، واژه بهشت را به تن می‌پوشاند. در ذره‌ذره نفس آدمی، عطر خوش بهارنارنج فرا می‌گیرد. اولین‌بار نام شیراز در لوح گلی ایلامی متعلق به 4هزار سال پیش آورده شده است. در آن لوح از شیراز به شهر شعر و شور و گل و بلبل یاد شده است. این شهر مهد ادب و فرهنگ و هنر ایران‌زمین است. در هر وجب آن حال‌وهوای شعرهای حافظ نغمه‌سرا و سعدی شاعر پارسی‌گوی ایرانی پیچیده است. استان فارس به‌دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد و باغ‌های سرسبز و فراوان همواره به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری جنوب ایران است. از این‌رو قرار است شما را با پدیده تنگ بستانگ در شیراز آشنا کنیم. تنگه‌ای که با نگاه اول، به عظمت و شکوهش دل می‌بندید.

تنگه بستانک کجاست؟

این منطقه بکر در فاصله 120کیلومتری شمال غربی شیراز و بین دو روستای زیبای منگان و محجن آباد در شهرستان کامفیروز واقع شده است. پهنه این دشت مساحتی حدود 15هزار و 324 هکتار با شگفتی‌های بی‌نظیر دارد و در امتداد رشته کوه دنا است. این تنگه که از جاهای دیدنی شیراز و بکرترین جاهای دیدنی ایران است، در عمق زمین قرار دارد. دیواره‌های دره تا سطح زمین از هزار و 700 تا 3 هزار و 700 متر سر به آسمان کشیده شده است. در شیراز برای بازدید از یادگار کوروش کبیر، ارگ با شکوه تخت جمشید تا تنگه حدوداً 2 ساعت دارید. از سوی دیگر از بنای نقش رستم تا تنگه حدوداً یک ساعت و نیم فاصله است.

آشنایی با تنگ بستانک

ابتدا خوب به تصاویر نگاه کنید بعد چشمانتان را ببندید و تصور کنید که با همراهانتان قدم به این منطقه گذاشتید. ماشین را در محلی امن پارک می‌کنید. از داخل کوچه‌باغ‌های سرسبز با دیواره‌های گِلی قدم می‌زنید. بوی گل و درختان باغ و گردو و سیب در مشامتان می‌پیچد و صدای آب آبشار گوشتان را نوازش می‌دهد. به انتهای کوچه‌باغ که رسیدید باید مسیر آب را دنبال کنید تا به آبشار و سرچشمه برسید. صدای برگ درختان که یکدیگر را نوازش می‌کنند. صدای برخورد آب به سنگ‌ها آرامش عجیبی دارد. آب، دیگر به شما اجازه نمی‌دهد از خشکی عبور کنید. باید پاها را به آب بزنید. عجیب خنک است. حرکت پلکانی آب را می‌توانید ببینید که چه منظره‌ای خلق کردند؟

خزه‌های رقصان در تن آب برای گردشگران و مهمانان عجیب دلبری می‌کنند. نور خورشید به زیرکی از لابه‌لای درختان کهنسال و بلند‌قامت که در هم فرو رفته‌اند، خودش را به سطح زمین می‌رساند. صدای آب و خنکی هوا آدم را به سر شوق می‌آورد که زودتر به آبشار برسد. آب، با قدرت فراوان از روی صخره‌ها به سطح تنگه بستانک برخورد می‌کند و خزه‌‌ها زیر فشار آبشار انگار با آب سر جنگ دارند. چه منظره‌ای و عجب هوایی، چه خوب است همیشه با عزیزانمان به مناطقی آرامش‌بخش سفر کنیم.

پوشش گیاهی

تنگ بستانک از مناطق حفاظت شده و تحت مراقبت محیط زیست است. با توجه به بافت منحصربه‌فرد پوشش گیاهی این منطقه، از اهمیت بالایی برخوردار شده است. همین امر باعث شده تا همه ساله مهمانان بسیاری به این طبیعت بکر سفر کنند. پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، زالزالک‌کوهی، بادام و دافنه است. همچنین گیاهان دارویی مانند کیکم، تنگرس، بومادران، ارژن، آویشن در این دشت می‌روید. خاک این منطقه برای کشاورزی بسیار حاصلخیز و پر برکت است.

پوشش جانوری

هر مکانی که از نعمات الهی سرشار باشد، قطعاً مخلوقات مهربان خدا در آنجا زندگی می‌کنند. تنگ بستانک شیراز هم با پوشش جانوری می‌درخشد. شما در این بهشت پرنده شکاری شاهین را می‌بینید. همچنین خرس قهوه‌ای، بزکوهی، قوچ، سنجاب ایرانی، سمور، روباه، خرگوش. پرندگان و حیوانات زادگاه امنی را برای خود انتخاب کرده‌اند البته تا زمانی که انسان‌ها در طبیعت به آن‌ها آسیب نزنند.

داستان‌شکل گیری تنگه بستانک

تنگ بستانک کاملاً از چشم‌ها دور بود. گویی منتظر زیرلفظی از آدمیان بوده است. البته فقط بومیان از وجود این طبیعت آگاه بودند. رفته‌رفته طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان به وجود این منظره پی بردند. همین امر موجب شد که محیط زیست در ابتدای سال 1360 تنگ بستانک را به‌عنوان منطقه گردشگری ثبت ‌کند. از آنجا که طبیعت تنگه کشف نشده بود به بهشت گمشده نام گرفت.

امکانات گردشگری تنگ بستانک

راه رسیدن به بهشت گمشده آسفالت است از نظر امکانات رفاهی در تنگه مبلمان محیطی، میز و صندلی، آلاچیق برای کمپ زدن، باربیکیو و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. در مسیر رفتن به آبشار سطل زباله قرار دارد که گردشگران محترم زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند.

جاذبه های گردشگری

شیراز مهد آئین و تمدن، با جاذبه‌های گردشگری و بناهای مشهور که به ثبت جهانی رسیده‌اند، فخر ملی را به جانمان می‌نشاند. این آثار شامل پاسارگاد، تخت جمشید، سعدیه، حافظیه، نقش رستم، ارگ کریم خانی هستند. جهانیان باید از وجود این آثار گرانبها آگاهی پیدا کنند. همچنین یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تنگ بستانک استان فارس می‌توانیم به شهر کامفیروز اشاره کنیم. این شهر با مردمان محترم لر زبان از اصالت و تمدنی کهن برخوردار است که هنر فرش‌بافی و گلیم‌بافی زبانزدی دارند. این برکت را رود پرخروش کر بزرگ‌ترین رود‌خانه استان فارس به دشت گسترده کامفیروز هدیه داده است. ازاین‌رو پارت‌ها که در حال مهاجرت بودند این دشت گرانبها آن‌ها را ترغیب به ماندن می‌کند و زندگی در این منطقه را برای همیشه انتخاب می‌کنند. حال تپه‌های باستانی که در گوشه و کنار این منطقه شاهد هستیم آثار به‌جامانده از زمان پارت‌ها است.

بهترین زمان بازدید از بهشت گمشده

بهشت گمشده از آب‌و‌هوای کوهستانی و بسیار خنک برخوردار است و برای رفتن به بهشت ایران، فصل اردیبهشت را باید تجربه کرد. در این فصل زیبایه نوبرانه و پیچش شاخساران بهاری روی می‌دهد. تابستان هم جلوه این رخت برتن‌شده را تا آخرین روزش حفظ می‌کند. فصل برگ‌ریزانش هم دیدنی است. پاییز می‌آید و رخت رنگین‌کمانی را برتن تنگ بستانک می‌کند. گویی دشت از شاخ‌ و برگ درختان رنگی نو خلق می‌کنند تا گردشگران را در این فصل به پیش خود بکشانند. فصل زمستانش سرد و یخبندان است و انتخاب مناسبی برای سفر به این نقطه از جنوب ایران نیست.

جاهای دیدنی اطراف تنگه بستانک

از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز و تنگه بستانک که چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند دشت وسیع کامفیروز است. کوه‌ها از دورتا‌دور این دشت را در آغوش کشیده‌اند. دامنه کوه‌ها را جنگل‌های گسترده چنار تشکیل داده‌اند و درختان بلوط در این بین خودنمایی می‌کنند. با گذر از دشت کامفیروز، روستای بیضا، منگان، محجن آباد، جیدرزار و روستای دشتک از دیگر جاهای دیدنی اطراف این منطقه بکر هستند. این روستاها از ارزش گردشگری فراوانی برخوردار هستند و مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار در دامان طبیعت و تاریخ این استان است. در همان حوالی سد درودزن نیز از سد‌های برتر ایران است را می‌توانید جزو جاهای دیدنی مد نظر خود قرار دهید. این سد دریاچه‌‌ای را در پشتش پنهان کرده که محل پرورش ماهی‌های کپور است.

حیف نیست شما که به این منطقه سفر کردید به آبشار مارگون و تنگه براق که با شما فاصله کمی دارند سری نزنید؟

اقامت در اطراف تنگ بستانک

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم، برای اقامت و گذراندن شب به‌صورت کمپ جایگاه‌های مناسبی در نظر گرفته شده است. اگر سفرتان بیشتر از یک روز طول می‌کشد، حتماً کفش مناسب پیاده‌روی، تجهیزات کمک‌های اولیه و لباس اضافه همراه خود ببرید. روستاهای اطراف در تنگ بستانک شیراز از اقامتگاه‌های بوم‌گردی برخوردار هستند. برای استفاده از هتل باید به شهرستان مرودشت بروید.

مسیر دسترسی

در این سفر فاصله شما از شیراز تا مرودشت حدوداً 53 کیلومتر و از مرودشت تا تنگه بستانک 103 کیلومتر است. از مسیر دیگری شیراز تا بهشت گمشده حدوداً 140 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به نزدیکی مرز استان فارس با استان کهکیلویه و بویراحمد، از یاسوج تا منطقه بهشت پنهان 130 کیلومتر فاصله دارید. به‌طور کلی از مسیر شیراز به یاسوج حرکت کنید و از طریق لوکیشن که در اختیارتان قرار دادیم خود را به بیضا برسانید. سپس به سمت کامفیروز رانندگی کنید. بعد از کامفیروز، تنگ بستانک را در بین روستای محجن آباد و منگان بیابید. در طول مسیر به علائم راهنمایی‌ورانندگی هم توجه داشته باشید. سفر به سلامت.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان فارس، ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز، مرودشت، کامفیروز

انسان خلق شد تا از هنر بی‌بدیل خدا الهام بگیرد و ما باید از این هنر پاک خدا مراقبت کنیم. با سفر به تنگه بستانک شیراز چیزی از خود به جزء محبت و مهربانی در طبیعت جا نگذارید. برای عزیزانتان فقط سلامتی و خاطرات خوشتان را برای دیگران هدیه آورید. با نهایت احترام به پیشگاه مقدس طبیعت، امیدواریم از مطالب ارزشمند و تصاویر در این مقاله نهایت استفاده را ببرید. امیدواریم سفر خوشی به این تنگه داشته باشید. ره بال آسمان، برای تمام ایرانیان آرزوی صحت و سلامتی دارد، چتر سلامتی بر سر کشورمان پهن باد.

بهشت گمشده یا بهشت پنهان

در فاصله 120کیلومتری شمال غربی شیراز و بین دو روستای زیبای منگان و محجن آباد قرار دارد

از ابتدای فروردین تا اواخر تابستان و همچنین اوایل فصل پاییز هم مناسب بازدید از بهشت گمشده است.

کامفیروز، بیضا، منگان، محجن آباد، دشتک و جیدرزار

پاسارگاد، تخت جمشید، سعدیه، حافظیه، نقش رستم، ارگ کریم‌خانی، عمارت دیوانخانه قوام ملکی، مسجد جامع عتیق، مسجد نصیرالملک، آرامگاه شاه شجاع، دروازه قرآن، بارگاه شاهچراغ، گهواره دید، آرامگاه خواجوی کرمانی، نقش رجب

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    چه قدر توصیف زیبا و دلنشینی از این روستا داشتید ، با قلم تون همسفر شدم ، وصف این روستای را بسیار شنیده بود و با خوندن مقاله تون مطمئن شدم که سفر به بهشت گمشده را حتما در برنامه های آتی گردشگری ام بگذارم.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.