چشمه گل رامیان | هنرنمایی طبیعت در رژفای آب

0

چشمه گل رامیان نه‌تنها در میان اهالی رامیان پرطرفدار است، بلکه گردشگران دیگر نقاط کشور نیز علاقه زیادی به این چشمه دارند. محبوبیت چشمه رامیان بی‌دلیل نیست؛ چراکه این چشمه، عمیق‌ترین چشمه آب سرد دنیا است و به لطف رنگ آبی فیروزه‌ای خیره‌کننده‌ای که دارد، به نگینی در منطقه رامیان تبدیل شده است. چشمه رامیان تاریخچه‌ای کهن دارد و راه خود را به فرهنگ و هنر اهالی رامیان پیدا نموده است. به این ترتیب اگر گذرتان به استان گلستان افتاد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این چشمه زیبا بزنید و خودتان را مهمان منظره بکر و خیال‌انگیز گل رامیان کنید. جذابیت‌های این چشمه به اندازه‌ای است که به‌راحتی از کنار آن نمی‌توان گذشت، به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به جذابیت‌های چشمه گل رامیان داشته باشیم.

چشمه گل رامیان چرا دیدنی‌ترین چشمه ایران است

هزارویک چشمه کوچک‌وبزرگ در ایران وجود دارد که یکی از دیگری زیبا‌تر هستند؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد حساب چشمه گل رامیان با دیگر چشمه‌های ایران و جهان تفاوت دارد. چشمه رامیان چیزی حدود ۱۲۰ متر عمق دارد و از این لحاظ به‌عنوان عمیق‌ترین چشمه آب سرد دنیا شناخته می‌شود. چنین عمقی باعث شده است تا آب این چشمه به رنگ زیبای سبز فیروزه‌ای مزین شود. این آب که از رژفای زمین به بیرون می‌جوشد در حوضچه‌ای دایره‌ای‌شکل و زیبا جمع می‌شود. این حوضچه قسمت وسیعی از فضای منطقه را در بر می‌گیرد و آبی بسیار زلال و شفاف در آن جاری است.

دیدنی ترین چشمه ایران و طبیعت فوق العاده ی آن در فصل تابستان چشمه گل رامیان

آب چشمه از یک طرف راهی زمین‌های کشاورزی می‌شود و سه جویبار دیگر از آب آن به جنگل می‌ریزد. وجود چشمه‌ای جوشان در منطقه رامیان باعث شده است تا با پوشش گیاهی بسیار متنوع و انبوهی طرف باشیم. آب چشمه رامیان نه‌تنها مزارع کشاورزی اطراف را سیراب می‌کند، بلکه زمینه رشد انواع درخت‌های سربه‌فلک کشیده‌ای مانند بلوط را هم فراهم کرده است. آب این چشمه شرایط مطلوبی برای زندگی ماهیان مختلف آماده کرده و چشم گردشگران در بازدید و آبتنی در این چشمه به ماهی سفید رودخانه‌ای و سیاه‌ماهی روشن خواهد شد. به این ترتیب اگر رهسپار چشمه رامیان هستید، پیشنهاد می‌کنیم لوازم ماهیگیری به همراه ببرید و در کنار بازدید از این چشمه، ماهیگیری خاطره‌انگیزی را تجربه کنید و با صید چند ماهی رودخانه‌ای، بساط شام یا ناهار مفصلی را فراهم نمایید.

لازم به ذکر است به دلیل عمق زیاد این چشمه، شنا در آن به افراد مبتدی توصیه نمی‌‌شود و بهتر است اگر مهارت چندانی در شنا ندارید، دور آب‌تنی در چشمه رامیان را خط بکشید.

چشمه گل رامیان ریشه در تاریخ دارد

نمای زیبای چشمه گل رامیان از بالا و نام های دیگر و قدیمی چشمه کبود استخر دالان بهشت و پلنگ‌سره

مورخین در تاریخ‌نگاره‌های منسوب به مظفرالدین‌شاه به این آبشار اشاره کرده‌اند و از قرار معلوم در آن زمان، گل رامیان از جانب پادشاه به وقف حوزه علمیه سعدیه درآمده بود. ردپای این چشمه در آثار تاریخی منسوب به دوران صفویه و قاجار نیز به چشم می‌خورد و در این آثار از گل‌ رامیان با نام‌های «چشمه کبود استخر»، «دالان بهشت» و «پلنگ‌سره» نیز یاد شده است. قدمت این چشمه باعث شده تا به آئین‌های مردمان باستان این منطقه نیز راه پیدا کند و در زمان‌های بسیار دور، گل رامیان به مکانی مقدس برای نیایش آب شناخته می‌شد.

باور قدیمی درباره ی شیرجه زدن در چشمه گل رامیان عمیق ترین چشمه آب سرد دنیا

چشمه گل رامیان ساختاری آهکی دارد؛ در نتیجه به مرور زمان و در سده‌های متمادی، عمق آن بیشتر شده است. به همین دلیل گفته می‌شود سال‌ها پیش گل رامیان تنها عمقی حدود ۴۰ متر داشته است؛ اما گذر زمان عمق این چشمه را بیشتر کرده و امروزه با چشمه‌ای با عمق تقریبی ۸۰ تا ۱۲۰ متری طرف هستیم که به‌عنوان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید در زبان ترکی «گل» به منطقه‌ای بسیار عمیق گفته می‌شود که در آن آب بسیاری جمع شده باشد، از آنجایی که اقوام ترک در منطقه چشمه سکونت داشته‌اند، عمیق‌ترین چشمه‌ جهان با نام «چشمه گل رامیان» نام‌گذاری شده است.

فیلمبرداری سکانکس شیرجه زدن در چشمه فیلم زاپاس در عمیق ترین چشمه آب سرد جهان چشمه گل رامیان

این چشمه در فرهنگ و اسطوره‌های مردمان منطقه رامیان جایگاه ویژه‌ای دارد و از دیرباز تاکنون مایه خیر و برکت اهالی منطقه بوده است. جالب‌تر اینکه بر اساس باور‌های سنتی اهالی رامیان، هرکسی که در این چشمه شیرجه بزند، به بلوغ می‌رسد و مرد می‌شود. دلیل چنین باوری در میان مردمان رامیان این است که عمق زیاد این چشمه جسارت و زیادی می‌طلبد و شناگران برای شیرجه در این چشمه جان خود را به خطر می‌اندازند و از این طریق شجاعت خود را به رخ دیگران می‌کشند. در فیلم «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، این افسانه به‌زیبایی به تصویر کشیده شده است.

چشمه گل دیدنی‌های مجاوری دارد

سفر به شمال ایران فایده‌های زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین این فایده‌ها، مجاورت و نزدیکی جاهای دیدنی اطراف گرگان به یکدیگر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر رهسپار گل رامیان شدید، در کنار بازدید از این چشمه زیبا و خاطره‌انگیز، سری به دیگر جاهای دیدنی گلستان بزنید.

در اطراف گل رامیان، آبشار و چشمه‌های زیبای دیگری نیز وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به «آبشار سرخه کمر»، «آبشار جوزک»، «آبشار چفت و پشمکی»، «مجموعه چشمه‌های نیلبرگ»، «چشمه سید کلاته»، «انجیر چشمه»، «پیر کرم»، «گرم چشمه» و «دیو چشمه» اشاره کرد. در کنار این موارد، بازدید از «باغ تاشته»، «تپه تاریخی نقاره‌خانه» و «موزه مردم‌شناسی رامیان» نیز خالی از لطف نخواهد بود.

مسیریابی چشمه رامیان

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، جنوب شهر رامیان.

بدون شک با تعریف و تمجیدی که از چشمه رامیان مطرح شد، به این فکر افتاده‌اید تا در اولین فرصت بار سفر ببندید و رهسپار این چشمه زیبا و دیدنی شوید. برای رسیدن به این چشمه پیشنهاد می‌کنیم مسیر جاده رامیان را به سمت النگ در پیش بگیرید تا به دامنه کوه برسید و در نهایت با گل رامیان روبه‌رو شوید. خوشبختانه جاده‌ای که به گل رامیان ختم می‌شود، کاملاً آسفالت است و سفری راحت را تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به رامیان

مطمئن هستیم تجربه‌های زیادی از گردشگری به شمال کشور دارید و به‌خوبی می‌دانید بهترین زمان برای سفر به شمال، بهار و تابستان است. در نتیجه اوایل سال را برای مسافرت به گل رامیان انتخاب کنید، ناگفته نماند از آنجایی که در این منطقه درختان زیبایی وجود دارد، پاییز که از راه می‌رسد، برگ‌های درختان این منطقه نمایی زیبا به گل رامیان می‌دهد و مسافرت پاییزی به این چشمه نیز خالی از لطف نخواهد بود.

ردپای تاریخ در چشمه مقدس و زیبای رامیان تصویر چشمه گل رامیان در پاییز

مکان چشمه گل رامیان ناهمواری خاصی ندارد و برای تفریح و گردش در این منطقه نیاز به تجهیزات ویژه‌ای ندارید؛ اما باز هم از آنجایی که احتیاط شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که رهسپار گل رامیان شدید، چادر مسافرتی، چند دست لباس گرم، قلاب ماهیگیری، زیرانداز، لباس مخصوص آب‌تنی و لوازمی از این دست را به‌همراه داشته باشید.

چشمه گل رامیان منطقه‌ای معروف در استان گلستان است و از آنجایی که مطمئن هستیم تعریف و تمجید‌هایی که از این چشمه با شما درمیان گذاشتیم، شما را به فکر سفر به چشمه گل رامیان انداخته است، آرزوی سفری خوش و خاطره‌انگیز برای شما و همسفرانتان داریم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی از گل رامیان می‌دانید، یا قبلاً به این منطقه سفر کرده‌اید و تجربه‌های سودمند و خاطرات خوشی از این منطقه دارید، این تجربه‌ها و خاطره‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.