آبشارهای شیرآباد | الماسی در اعماق جنگل

1

طبیعت‌گردی در ایران، جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد و تنوع و زیبایی مناظر طبیعی، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. بازدید از پارک های جنگلی از محبوب‌ترین سفرهای سبک طبیعت‌گردی است که در ایران گزینه‌های بسیاری برای آن وجود دارد. از جذابیت‌های جنگل‌نوردی، رسیدن به آبشار و چشمه‌ها در اعماق جنگل است. استراحت در کنار این مناظر باطراوت و تماشای آن‌ها، خستگی را از تن دور می‌کند و مثل پیداکردن گنج در دل سبزینگی می‌ماند. ره بال آسمان در این سفر قرار است به سراغ یکی از گنجینه‌های رشته کوه البرز، در دل یکی از جنگل های سرسبز استان گلستان، یعنی آبشار شیرآباد برود. پس تا پایان این مطلب با ما همسفر شوید تا سری به گنجینه آبشارهای شیرآباد بزنیم.

آبشارهای شیرآباد کجاست

در استان گلستان و در بخش فندرسک شهرستان رامیان، حوالی شهر خان ببین، روستایی به نام شیرآباد واقع شده است. آبشارهای شیرآباد در ۲کیلومتری جنوب این روستا، در دل جنگل شیرآباد جا خوش کرده‌اند. شهر خان ببین نیز در نزدیکی این ۱۲ آبشار و در فاصله تقریبا ۹کیلومتری شمال غرب آن‌ها قرار دارد. شهر رامیان نیز در جهت شمال شرق آبشار شیرآباد واقع شده است و برای آنکه از این شهر به سمت آبشارها بروید، باید در حدود ۳۱ کیلومتر برانید. جنگل اولنگ نیز در جنوب شرق این ۱۲ آبشار واقع شده است و مسیر بین آن‌ها را باید با ۶۲ کیلومتر رانندگی طی کنید. علی‌آباد کتول نیز در جنوب غرب آبشار با فاصله‌ای نزدیک به ۲۹ کیلومتر واقع شده است. شهر گرگان در غرب آبشارهای ۱۲گانه شیرآباد با فاصله ۶۷ کیلومتر و آزادشهر نیز در شمال شرق این مجموعه با فاصله‌ای در حدود ۲۹ کیلومتر واقع شده است.

آشنایی با آبشارهای شیرآباد

آبشار زیبا در روستای شیرآباد استان گلستان

آبشار شیرآباد در حقیقت مجموعه‌ای از ۱۲ آبشار تماشایی کوچک و بزرگ است که در امتداد رودخانه و در دل یکی از زیباترین جنگل های ایران جا خوش کرده‌اند و منظره‌ای و بکر و شگفت‌آور را پدید آورده‌اند. سفر شما از شهر خان ببین و روستای شیرآباد شروع می‌شود تا به جنگل شیرآباد برسید. پارک جنگلی شیرآباد از مناطق خوش‌منظره و بکر در جاهای دیدنی اطراف گرگان است که بساط سبزینگی خود را در میان دره‌‌ای خوش‌آب‌هوا پهن کرده است. باید در این پارک جنگلی سرسبز پیش بروید تا به گنجینه خوش‌منظره آبشارهای شیرآباد برسید.

آبشار زیبا و منحصر بفرد بعد از روستای خان بیبین

پدیده ۱۲گانه آبشارهای شیرآباد به‌دلیل خاص‌بودن و زیبایی منحصربه‌فردی که دارند، به‌عنوان اثری ملی و طبیعی در فهرست سازمان محیط زیست ثبت شده‌اند. این ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ به صورت پلکانی در دل جنگل و در رودخانه شیرآباد ردیف شده‌اند و از چشمه‌های کوه قلعه ساران جان می‌گیرند. بدون شک این مجموعه آبشار، شاهکار طبیعت است و امتداد پلکانی آنها در طول یک رودخانه، زیبایی خیال‌انگیزی را به‌وجود آورده است. ماجراجویی و جنگل‌نوردی در این دره خوش‌آب‌وهوا و وسوسه برای رسیدن به آبشار بعدی، در تمام مسیر همراه طبیعت‌گردان خواهد بود.

وقتی به اولین آبشارها می‌رسید

نمای زیبایی از آبشار

با هرگامی که در پارک جنگلی شیرآباد برمی‌دارید، به شکوه و عظمت این جنگل بیشتر پی می‌برید و غرق در آرامش و زیبایی سبز این منطقه می‌شوید. هوای پر از اکسیژن، نسیم خنکی که روی پوستتان می‌نشیند، عطر نم‌زده جنگلی و سکوتی که تنها صدای پرندگان آن را می‌شکند، شما را به سرزمینی بکر و خیال‌‌انگیز می‌برد. لذت این سفر وقتی بیشتر می‌شود که این سکوت با صدای آب تلفیق می‌شود و شما به اولین آبشار نزدیک می‌شوید.

اولین آبشار مجموعه آبشارهای شیرآباد

آبشار اول دسترسی و مسیر خوبی دارد و بسیار راحت‌تر از سایر آبشارها می‌توانید به آن برسید. لذت پیاده‌روی در فضایی سرسبز و جنگلی و تنفس در خنکای هوای پاک، با رسیدن به آبشار اول بیشتر می‌شود. این اولین جواهر در میان گنجینه آبشارهای شیرآباد است که قدوقامت آن روی دیواره‌های صخره‌های سبزه‌بسته، خودنمایی می‌کند. ارتفاع آبشارهای شیرآباد متفاوت هستند. برای مثال آبشار اول قدوقامتی در حدود ۲۵ متر و آبشار دوم به ۱۲ متر می‌رسد. عمق استخرهای آبشارهای این جنگل، ۴۰ تا ۸۰ متر است و این حوضچه‌ها در نوع خود بی‌نظیرند. ارتفاع بزرگ‌ترین آبشار شیرآباد به ۳۰ متر می‌رسد. این آبشار بلندقامت، آخرین آبشار در مجموعه ۱۲گانه شیرآباد است.

جنگل نوردی و سنگ نوردی برای دیدن آبشار های بعدی

بعد از آبشار اول و دوم، پیش‌روی به سمت دیگر آبشارها به راحتی قبل نخواهد بود و مسیری تقریباً سخت پیش رو دارید. بنابراین بیشتر طبیعت‌گردهای حرفه‌ای این مسیر را برای رسیدن به دیگر آبشارهای شیرآباد ادامه می‌دهند. اگر شما هم در جنگل‌نوردی، پیش‌روی در مسیرهای سنگ‌پوش و بالارفتن از سراشیبی تبحر دارید، می‌توانید خودتان را برای رسیدن و تماشای دیگر آبشارهای بکر جنگل شیرآباد آماده کنید.

پوشش گیاهی و جانوری در پارک جنگلی شیرآباد

پوشش گیاهی پارک جنگلی شیرآباد و درخت های کمیاب و زیبای جنگل شیرآباد

تنوع مطلوب پوشش گیاهی در جنگل شیرآباد بسیار جالب توجه است. افرا، انجیلی، ممرز، سرخس، انواع قارچ و… نمونه‌ای از گیاهان رشد یافته در این جنگل است. حیوانات جنگلی نیز در این منطقه سرسبز ساکن هستند و می‌توان از میان آن‌ها به پلنگ، خرس، گربه و خوک اشاره کرد.

غارهایی باشکوه در حوالی آبشارها

پس از آبشار اول، شاهکار دیگری در طبیعت پارک جنگلی شیرآباد خودنمایی می‌کند. غار شیرآباد و دیو سپید از دیگر شاهکارهای جنگل هستند که در مسیر آبشارهای شیرآباد، زیستی بکر و امن برای بسیاری از جانوران به‌وجود آورده‌اند. غار آبی و رودخانه‌ای شیرآباد، با دهانه‌ای بین ۹ تا ۱۵ متر، میزبان گونه نادر سمندر غارزی گرگانی، بزرگ‌ترین سمندر آبی جهان است. آب درون غار شیرآباد در کف آن جریان دارد و در نهایت به رودخانه می‌پیوندد. در مناطق عمیق غار، گاز گوگرد در هوا جریان دارد، به همین دلیل پیش‌روی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

خوش‌گذرانی در حوالی آبشارهای شیرآباد

وقتی به دل طبیعت می‌زنید، اولین تجربه لذت‌بخش این سفر، پیاده‌روی و گشت‌وگذار در مناطق جنگلی و سرسبز خواهد بود. در کنار لذت جنگل‌نوردی می‌توانید از یک پیک‌نیک دسته‌جمعی در کنار خانواده یا دوستانتان نیز لذت ببرید. با رسیدن به هر کدام از آبشارهای ایران آب‌تنی و رفتن به دل خنکای آب، وسوسه‌تان می‌کند. حوضچه‌های پرآب و وسیع آبشار، فرصتی جذاب برای عاشقان آب‌تنی و شنا است تا لذت طبیعت‌گردی‌ را کامل کنند. البته رعایت نکات ایمنی در هنگام رفتن به داخل حوضچه را فراموش نکنید. در ادامه مسیر رسیدن به آبشارهای شیرآباد، موقعیت‌های صخره‌نوردی بسیاری پیش رو خواهید داشت. کسانی که تبحر در صخره‌نوردی و دره‌نوردی دارند، همراه‌داشتن تجهیزات خود را فراموش نکنند تا یکی از لذت‌بخش‌ترین و مهیج‌ترین تفریحات جنگل شیرآباد را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به این منطقه

بهترین زمان سفر به منطقه شیرآباد و خوشگذرانی در پارک جنگلی آن

منطقه جنگلی و کوهستانی شیرآباد معمولاً در روزهای سرد کمتر میزبان مسافران و گردشگران است و از اوایل پاییز تا زمستان دیگر کمتر مسافری به این منطقه سفر می‌کند. باوجوداین مثل سایر مناطق جنگلی و طبیعی، پارک جنگلی شیرآباد و آبشارهای ۱۲گانه آن در هر فصلی، زیبایی خاص خودش را دارد. فصل بهار و تابستان از پرمسافرترین فصول این منطقه است. بهار با آبشارهای پرآب و خروشان، جوانه‌های تازه و هوای پاک و خنک بهاری از شما میزبانی می‌کند. خنکای آب‌وهوای جنگلی و کوهستانی در تابستان بیش از هر چیز لذت‌بخش است و سرسبزی زمردی جنگل نیز این لذت را دوچندان می‌کند.

پاییز جنگل با تنوع رنگارنگی که دارد، هوش از سر هر گردگشری می‌‌برد و تا اواسط پاییز که هنوز سرما چندان چیره نشده است، مسافران راهی جنگل شیرآباد می‌شوند. با سردشدن هوا و نزدیک‌شدن به زمستان، هنوز هم جنگل و آبشارهای شیرآباد زیبا و منحصربه‌فرد هستند و بسیاری از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای با همراه‌داشتن تجهیزات کامل، راهی این منطقه می‌شوند. جنگل سفیدپوش شیرآباد در زمستان، یکی از تماشایی‌ترین قاب‌های طبیعت است.

اقامت در سفر به شیرآباد

اقامت راحت و ارزان در شهرها و روستاهای اطراف شیرآباد

بیشتر طبیعت‌گردها بعد از رسیدن به پارک جنگلی شیرآباد، چادر خود را برپا می‌کنند تا زندگی کمپینگ را در دل طبیعت سبز و در همسایگی آبشارهای خروشان تجربه ‌کنند. چنین اقامتی فرصتی جذاب برای رهاشدن در آغوش آرامش‌بخش طبیعت بکر جنگلی است. علاوه بر این سبک اقامت، می‌توانید در خانه‌های محلی روستاهای اطراف ساکن شوید یا سری به هتل‌ها در شهرهای نزدیک به جنگل بزنید.

نکات مهم در زمان سفر به آبشارهای شیرآباد

نکات مهم جنگل نوردی در شیرآباد

  • پیش از شروع پیاده‌روی در مسیر آبشار شیرآباد می‌توانید اتومبیلتان را در پارکینگ ابتدای راه پارک کنید؛
  • در پارکینگ جنگل سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و جایگاه‌های آب آشامیدنی تعبیه شده است؛
  • از آنجایی که این سفر از جنس جنگل‌نوردی و پیاده‌روی است، پوشیدن یک کفش مناسب در الویت است؛
  • به‌دلیل وجود آبشارهای متعدد و رفتن به دل آب، فراموش نکنید که حتماً در کوله‌پشتی خود یک دست لباس خشک قرار دهید؛
  • اگر قصد برپاکردن چادر را دارید، حتماً تجهیزات کمپینگ را همراه داشته باشید و آوردن لباس گرم و پتو را هم فراموش نکنید؛
  • در صوت تبحر در دره‌نوردی و صخره‌نوردی، همراه‌داشتن تجیهیزات لازم را فراموش نکنید و رعایت ایمنی را شرط اولیه خود قرار دهید؛
  • در طول این سفر بهتر است، بطری آب و غذاهای فاسدنشدنی را در کوله‎‌پشتی خود قرار دهید؛
  • هرگز به طبعیت صدمه نزنید و زباله‌هایتان را رها نکنید.

 چطور به آبشار شیرآباد برویم؟


برای رفتن به آبشار شیرآباد و جنگل این منطقه، باید ابتدا وارد استان گلستان شوید و خودتان را به شهر خان ببین برسانید. از این شهر تا روستای شیرآباد باید برانید تا به پارکینگ، در نقطه شروع مسیر جنگل‌نوردی برسید. بعد از آنکه اتومبیل را پارک کردید، باید وارد مسیر جنگلی شوید تا بتوانید به آبشار اول و سپس به آبشار دوم برسید. اکنون شما در مسیر آبشارهای شیرآباد هستید و با صرف زمان، جنگل‌نوردی و تبحر در پیش‌روی در مسیرهای کوهستانی، می‌توانید به دیگر آبشارها نیز دسترسی داشته باشید.

در سفرتان به جنگل شیرآباد و مجموعه ۱۲گانه آبشارهای شیرآباد احترام به طبیعت و رعایت ایمنی را در اولویت قرار دهید تا سفری خوش و بدون آسیب به طبیعت را تجربه کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی و جنگل نوردی هستید و می‌خواهید پیش از سفر، با جاهای دیدنی گلستان آشنا شوید، می‌توانید نام جنگل یا آبشار محبوبتان را برای ما بنویسید تا در سفر بعدی، ویژگی‌ها و شرایط سفر به آن را در ره بال آسمان برایتان بگوییم.

5/5 (3 نظر)
1 نظر
  1. جمال می گوید

    بیاید باهم بریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.