جاهای دیدنی سیستان بلوچستان + تصویر و آدرس

0

آیا تاکنون چیزی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شنیده‌اید؟ سرزمینی غنی با جاذبه‌های زیبا و فراوان که کمتر شناخته شده‌اند. قلعه‌های خاکی و مستحکم که بیانگر شکوه و عظمت این منطقه در گذشته‌ها است، طبیعت و سواحلی منحصربه‌فرد که نمونه برخی از شگفتی‌هایش را فقط می‌توان در برخی از کشورهای خارجی یافت و تماشای سیستان و بلوچستان از بلندای تفتان، همه و همه جلوه‌های زیبا و دیدنی این استان تاریخی هستند که می‌توانند لحظات خاطره‌انگیزی را برای مسافران و گردشگران خلق کنند.

بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم در این نوشته، چند نمونه از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان از شهرهای مختلف آن مانند زاهدان، چابهار، زابل و… را به شما معرفی کنیم. مطمئنیم بعد از خواندن این نوشته، آن‌قدر مجذوب زیبایی‌های این استان می‌شوید که تمام سفرهایتان را کنسل می‌کنید و در اولین فرصت راهی این منطقه می‌شوید. پس همراه ما باشید.

زاهدان

موزه مردم شناسی

موزه بزرگ زاهدان یک مکان زیبا و جذاب برای گردشگران و مسافرانی است که به جنوب شرق ایران سفر می‌کنند. این مجموعه ارزشمند، حکایت از تاریخ پنج‌هزارساله منطقه جنوب شرق ایران و مردمان خونگرم این سرزمین دارد. شما می‌توانید در این موزه بخش‌های مختلفی نظیر سالن استان‌شناسی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، کتابخانه، سالن محققین، اتاق نمایش با ظرفیت 40 نفر برای نمایش فیلم کوتاهی از بخش‌های مختلف موزه و فروشگاه محصولات فرهنگی مربوط به جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ و رسوم منطقه را ببینید.

هر کدام از این آثار داستان‌ها و حکایت‌های زیادی برای گفتن دارند. مسیر بازدید از این موزه با طی‌کردن رمپ یا مسیری شیب‌دار آغاز می‌شود. شما می‌توانید ضمن عبور از این مسیر، از آثار موجود دیدن کنید و بدون اینکه حتی یک پله را هم طی کنید، به طبقات بالاتر بروید.

هزینه ورودیورودیه ایرانی: 2000 تومان
ورودیه خارجی: 8000 تومان
ساعات بازدید7 صبح تا 6 بعدازظهر
شماره تماس05433225301
آدرسسیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان آیت‌الله مطهری و امداد، موزه مردم شناسی زاهدان.

کتابخانه کامبوزیا

کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا، اولین کتابخانه عمومی ایران است که در سال 1365 ساخته شد. این کتابخانه در میان شوره‌زارهای شمال زاهدان بنا شده است و برای رسیدن به آن باید حدود 6 کیلومتر از زاهدان فاصله گرفت. کتابخانه کامبوزیا به افتخار استاد امیر توکل کامبوزیا، یکی از رهبران حذب ایران، با این عنوان نام‌گذاری شده است و مقبره ایشان نیز در همین کتابخانه قرار دارد.

یکی از قوانین این کتابخانه این است که به هیچ عنوان نباید به داخل شهر زاهدان منتقل شود و همواره باید در همین شوره‌زاری که قرار دارد، بماند. در ضمن همیشه باید 2 نفر از خانواده کامبوزیا مدیریت این کتابخانه را به عهده بگیرند. در این کتابخانه بیش از 20000 جلد کتاب وجود دارد و یکی از غنی‌ترین مراجع و منابع کتب اسلام‌شناسی در ایران است؛ حتی برخی از کتب موجود در این کتابخانه تک‌نسخه‌ای هستند. یعنی در کل ایران فقط همین یک نسخه از آن وجود دارد و اگر فردی بخواهد به آن‌ها دسترسی داشته باشد، تنها می‌تواند نسخه‌های کپی آن را استفاده کند.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدید9 صبح تا 6 بعدازظهر
آدرساستان سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، بلوار آزادی، 6 کیلومتری زاهدان، کلاته کامبوزیا، کتابخانه کامبوزیا.

براسان

مجتمع تفریحی براسان در زاهدان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این شهر محسوب می‌شود. براسان در زبان بلوچی به‌معنای برادران است. در مجتمع تفریحی براسان امکانات خوبی نظیر باغ‌وحشی کوچک، فضای سبز و سالن پذیرایی سنتی (در داخل سیاه چادرها) برای ‏صرف غذا وجود دارد و افراد زیادی را برای صرف شام و گذراندن اوقات فراغت به سمت خود جذب می‌کند. همچنین یک مسجد تمام‌سنگی در این مجتمع وجود دارد که با زحمت زیادی ساخته شده است و یکی از زیباترین مساجد این شهر به‌حساب می‌آید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، 5کیلومتری غرب زاهدان، مجتمع تفریحی براسان.

باغ خانواده

با توجه به آب‌وهوای گرم و خشک زاهدان، وجود پارک‌ها و فضای سبز در این شهر از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو  پارک و فضای سبزهای متعددی ازجمله باغ خانواده در این شهر ساخته شده است. باغ خانواده زاهدان همان‌طور که از نامش پیدا است، مکانی مفرح برای تفریح اکثر خانواده‌ها است. یکی از ویژگی‌های بارز این پارک، فضاسازی آن و ساخت آلاچیق‌هایی است که باعث می‌شود خانواده‌های فراوانی این پارک را برای تفریح انتخاب کنند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، مجتمع تفریحی باغ خانواده.

خانه ابویی

خانه ابویی زاهدان در اوایل قرن 14 و در سال 1311، به همت استاد محمدعلی محمودی ساخته شد. در اجرا و ساخت این منزل از عناصر معماری سنتی، بومی و منطقه‌ای به خوبی بهره‌برداری و در بنا از آجر و خشت خام همزمان استفاده شده است؛ اما مصالح غالب مخصوصا در نما، آجر است. خانه ابویی در سال 1377 با شماره 2159 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، خانه ابویی.

بازار رسولی

بازار رسولی در قسمت چهارراه رسولی قرار دارد و از دیرباز محل فروش اجناس وارداتی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هند بوده است. از آنجایی که زاهدان یک شهر مرزی است، این اقلام با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان این بازار را مقصد خرید گردشگران این منطقه نامید. این بازار از دهه 50 و بعد از انقلاب با توجه به تجمع فروشندگان در این محل شهرت پیدا کرد و نامش سر زبان‌ها افتاد.

تنوع اجناس یکی از ویژگی‌های بارز در بازار رسولی زاهدان است و دروغ نیست اگر ضرب‌المثل معروف «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود» را برایش به کار ببریم. پارچه‌های رنگارنگ، انواع چای، خوراکی‌، ادویه و داروهای پاکستانی و هندی، انواع لباس، لوازم الکترونیک، لوازم خانگی و بسیاری از اقلام دیگر در بازار رسولی زاهدان موجود است. همین موضوع باعث شده است که سوغات شهر زاهدان به واسطه این اجناس بین‌المللی منحصربه‌فرد و محبوب باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع جامی و مولوی حسین بر، بازار رسولی.

چابهار

سواحل مکران

سواحل مکران در حاشیه دریای عمان قرار دارند و نگین جاذبه‌های گردشگری چابهار به‌شمار می‌رود. سواحل جادویی مکران از موقعیتی استراتژیک برخوردار هستند و در طول تاریخ، دچار فرازونشیب‌های زیادی شده است. این سواحل ترکیب جالبی از دو اقلیم متفاوت، یعنی بیابان و دریا است و یکی از عجیب‌ترین و کامل‌ترین جغرافیای ساحلی را به خود اختصاص داده است. در مکران انواع سواحل صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌ای نظیر ساحل گواتر، درک، بریس و شب‌تاب دیده می‌شود.

مکران زیبا میزبان جنگل‌های حرا شگفت‌انگیز است و یکی از زیستگاه‌های معروف برخی از گونه‌های جانوری نظیر دلفین‌ها، گاو دریایی و نهنگ، نوعی تمساح پوزه کوتاه به‌نام گاندو و پرندگانی مانند پلیکان، پرستو، عقاب دریایی، فلامینگو و… به‌شمار می‌رود. بنابراین اگر قصد دارید به مجموعه‌ای خارق‌العاده از زیبایی‌های طبیعی، پستانداران دریایی منحصربه‌فرد، جنگل‌های سرسبز و باطراوت و سواحلی خیره‌کننده دست یابید، سواحل مکران انتخاب بسیار مناسبی برای شما است. همچنین خوب است بدانید فاصله سواحل مکران تا ساحل صخره ای یا همان ساحل دریابزرگ، حدود 35 کیلومتر است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، مکران.

کوه‌ های مینیاتوری

شاید سفر به مریخ برای همگان ممکن نباشد؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست. اگر دوست دارید نمادهایی از این سیاره را در کره زمین ببینید، می‌توانید به چابهار سفر کنید و به سمت کوه های مریخی بروید. این کوه‌ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار دارند و ازجمله پدیده‌های مورفولوژی این منطقه به‌شمار می‌روند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، 40کیلومتری شرق چابهار، کوه‌های مینیاتوری.

تالاب لیپار

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان، تالاب لیپار است که در چابهار واقع شده است. این منطقه زیبا با چشم‌اندازی فوق‌العاده، در 15کیلومتری شرق چابهار و در نزدیکی روستای رمین قرار دارد. تالابی منحصربه‌فرد با رنگ صورتی شگفت‌انگیز که هر گردشگری را جذب خود می‌کند. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، کیلومتر 20 جاده چابهار به گواتر، روستای لیپار، تالاب لیپار.

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است که از لحاظ معماری مشابه مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است و در روستای تیس قرار دارد. رنگ‌های مختلفی در ساخت این مسجد به‌کار برده شده است و در نگاه اول شما را به یاد تابلوهای زیبای نقاشی می‌اندازد. مناره و گنبدهای سبز و قرمز، درب‌هایی با شیشه‌کاری‌های رنگارنگ و مردمانی سفیدپوش و بلوچ‌زبان با لبخندی مهربان و دوستانه، همه و همه به زیبایی‌های مسجد تیس افزوده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس، مسجد جامع تیس.

گِل افشان

یکی از جاهای دیدنی چابهار، کوه‌های گِل افشان است که مهم‌ترین آن‌ها در منطقه‌ای نزدیک کنارک به نام بندر تنگ قرار دارند. اگر به بالای کوه بروید، می‌توانید چاله‌ای با قطر کمتر از 1 متر و عمق نیم‌متری را ببینید که با گل پوشانده شده است. در برخی از فواصل زمانی، مقداری گل با صدایی شبیه به ترکیدن حباب از این چاله خارج و در اطراف پراکنده می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که در فصل‌هایی که بارندگی نیست به این منطقه بروید. در کنار کوه های گل افشان، دو کوه کم‌‌ارتفاع دیگر وجود دارد که به‌نظر می‌‌رسد زمانی آن‌ها هم گِل‌ افشان بودند.

ساحل شب تاب

ساحل شب تاب در بندر چابهار و سواحل مکران قرار دارد و نظیر آن را می‌توان در جزیره هنگام دید. هنگامی که هوا تاریک می‌شود، موج‌های رسیده به ساحل به رنگ آبی درخشان درمی‌آیند و همانند ستاره‌ای درخشان در مقابل دیدگانتان خودنمایی می‌کنند. علت این امر، وجود موجودات ریزی به‌نام فیتوپلانکتون‌ها است که به رنگ آبی درخشان درون دریا وجود دارند و با هر موج به ساحل می‌رسند. برای دیدن امواج آبی درخشان دریا، باید در فصول پاییز و زمستان به قسمت‌های تاریک ساحل بروید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار، ساحل تنگ، ساحل شب تاب.

زابل

شهر سوخته

شهر سوخته زابل از مهم‌ترین تمدن‌های شرق فلات ایران به‌شمار می‌رود و در منتهی‌الیه شرقی کشور قرار دارد. قدمت شهر سوخته به بیش از 5000 سال می‌رسد و تمدن این منطقه هم‌ردیف با تمدن جیرفت و دوران برنز است. این منطقه باستانی در گذشته شاهراه ارتباطی شبه قاره هند و آسیای مرکزی با تمدن‌های حاشیه خلیج فارس بوده است؛ در حقیقت شهر سوخته بخش وسیعی از تمدن کهن ایران و ریشه‌های فرهنگی شرق فلات ایران را در بر می‌گیرد و مرکز شهرنشینی در عهد باستان به شمار می‌رود.

نام شهر سوخته را از حدود 150 سال پیش به این منطقه داده‌اند و دلیل این نامگذاری، کشف آثار سوختگی در بنایی مستطیل شکل به وسعت تقریبی 500 متر بوده است. بهترین زمان سفر به شهر سوخته و بازدید از این شهر باستانی از اوایل پاییز تا اواسط بهار است. در بازدید از شهر سوخته به دلیل فضای باز این منطقه، حتماً از کلاه و آفتابگیر استفاده کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، جاده زابل به زاهدان، 56کیلومتری زابل، شهر سوخته.

کوه خواجه

در 30کیلومتری جنوب شهر زابل، کوهی زیبا و باستانی با نام خواجه زابل واقع شده است که به تنها پدیده مرتفع طبیعی دشت سیستان نیز معروف است. این کوه کنار دریاچه هامون و در ارتفاع 609متری از سطح دریا قرار دارد. بر بلندای کوه خواجه زابل، مقبره خواجه مهدی که یکی از پیروان خاندان علوی بود، قرار دارد و نام این کوه نیز برگرفته از همین آرامگاه است.

یکی از نکات قابل توجه کوه خواجه زابل، وجود یکی از کمیاب‌ترین سایت‌های باستانی سلسله اشکانیان، شهره به تخت جمشید خشتی و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده است. همچنین به‌دلیل آثار برجای‌مانده از دوران اشکانی، ادعا می‌شود که مقبره رستم دستان بر فراز این کوه قرار دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 20‬كيلومتری جنوب غربی زابل و ميانه درياچه هامون، کوه خواجه.

دریاچه هامون

دریاچه و تالاب هامون با وسعت 5660 کیلومترمربع، بعد از دریای خزر و دریاچه ارومیه، سومین دریاچه بزرگ کشورمان است و به‌عنوان یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود. همچنین توانسته است در جهان رتبه هفتمین تالاب بزرگ را کسب کند. نیمی از این دریاچه در استان کرمان و نیمی دیگر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. رودخانه هیرمند اصلی‌ترین منبع تأمین‌کننده آب دریاچه هامون است.

34 هزار کیلومتر از زمین‌های هامون منطقه کوهستانی است، 32 هزار کیلومتر دیگر آن را دشت‌ها و کوه‌پایه‌ها پوشانده‌اند و 3 هزار کیلومتر دیگر باتلاق است. در این مناطق گیاهان زیادی وجود ندارد و همین پوشش گیاهی ضعیف موجب شده است هنگام بارش باران به سرعت سیلاب‌های ویران‌گر جاری شود که نتیجه آن فرسایش خاک و هدررفتن آب است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زابل، دریاچه هامون.

دهانه غلامان

دهانه غلامان یک محل باستانی در 10کیلومتری روستای قلعه نو و 57کیلومتری شهر زابل است. خرابه‌ها و آثار بناهای این شهر در محوطه‌ای بسیار وسیع به طول تقریبی 7 تا 8 کیلومتر واقع شده است. یکی از دلایل اهمیت شهر دهانه غلامان، کشف آثاری از دوران هخامنشیان در این منطقه است که اعتباری ویژه به این منطقه بخشیده است. در شهر دهانه غلامان، معماری سنتی هخامنشی با معماری بومی سیستان درهم آمیخته است و همین موضوع به‌خوبی نحوه مهندسی و شهرسازی آن زمان را نشان می‌دهد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 45کیلومتری زابل، 2کیلومتری روستای قلعه نو، دهانه غلامان.

چاه نیمه

استان سیستان و بلوچستان همیشه در طول تاریخ شاهد خشکسالی‌های زیادی بوده است. در زمان خشکسالی عظیم این منطقه در دوران پهلوی، مهاجرت بسیاری از سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور رخ داد. به همین منظور و به سبب حل مشکل کم‌آبی در اثر خشکسالی‌های پی‌درپی، چاله‌های طبیعی بر اساس طرح‌های ژاپنی در این منطقه گسترش داده شد تا در فصل‌های پرآبی، آب به این چاله‌ها تزریق شود و زمان کمبود آب به مصرف برسد.

اکنون چهار چاه نیمه در 50کیلومتری شهر زابل، 5کیلومتری شهرستان زهک و در نزدیکی روستای قلعه نو قرار دارد که ظرفیت آن در بهترین حالت به اندازه یک‌هفتم گنجایش تالاب هامون است. پارک جنگلی و باغ‌وحشی که در مجاورت این چاه نیمه‌ها ساخته شده‌اند، بسیار جذاب و تماشایی هستند و به یکی از تفرجگاه‌های منطقه نیز تبدیل شده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زابل، 50کیلومتری زابل به سمت زهک، روستای قلعه ­نو، چاه‌های نیمه.

قلعه چهل دختران

قلعه چهل دختران زابل که با نام قلعه چهل دختر نیز شناخته می‌شود، یک بنای تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان زابل، بخش شیب آب در روستای کوه خواجه قرار دارد. علت نام‌گذاری چهل دختر روی این قلعه به داستان جالبی برمی‌گردد که قرن‌ها دهان به دهان چرخیده است. می‌گویند در گذشته، چهل دختر دوشیزه در این مکان زندگی می‌کردند که صدای قهقهه بلند آن‌ها در تمام محوطه می‌پیچید. این اثر در تاریخ 30 تیر 1384، با شماره ثبت 12155 به‌‌عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل، بخش شیب آب، روستای کوه خواجه، قلعه چهل دختران.

خاش

قله تفتان

قله معروف تفتان یک تفریح جذاب برای افرادی است که اهل کوهنوردی هستند. قطعاً صعود به قله تفتان به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربیات سفرتان به سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود؛ اما به خاطر داشته باشید قبل از صعود و استفاده از جان‌پناه‌های موجود در ارتفاعات قله تفتان، اطلاعات لازم را از راهنمایان محلی کسب کنید.

سر دریا

دریاچه سردریا در دامنه‌های جنوبی تفتان قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. این دریاچه در اثر فروریختن کوه و مسدودشدن دهانه خروجی آب به‌صورت کاملاٌ طبیعی به وجود آمده و زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است. آب دریاچه سردریا از زیر سنگلاخ‌ها و چشمه شیرین آبک که زیر آن قرار دارد، تأمین می شود. میزان آب این دریاچه در فصل‌های مختلف متغیر است؛ به‌طوری‌که در فصل بارندگی به حداکثر میزان خود می‌رسد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، خاش، دامنه‌های غربی تفتان، سر دریا.

قلعه حیدر آباد

قلعه حیدرآباد یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان خاش به‌شمار می‌رود. این قلعه در سال 1299 توسط شخصی به‌نام «عیدوخان» ساخته شد و تا سال 1307 محل سکونت همین شخص و خانواده‌اش بود. بعدها این قلعه به محل نگه‌داری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی تبدیل شد. این بنا در تاریخ 18 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3825 به‌عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، انتهای خیابان 24متری رودکیف، قلعه حیدر آباد.

ایرانشهر

قلعه ناصری

قلعه ناصری در زمان حکومت ناصر‌الدوله، حاکم وقت کرمان و سیستان و بلوچستان ساخته شده است. ناصرالدوله پیشنهاد ساخت یک دژ نظامی در ایرانشهر را به ناصرالدین‌شاه می‌دهد و بعد از موافقت، در سال 1264 ساخت این قلعه آغاز می‌شود و 7 سال به‌طول می‌انجامد. زمین این قلعه در زمان ساخت حدوداً هفت هزار و پانصد متر بوده و برای ساخت بنا از خشت، گِل و آجر استفاده شده است. آراستگی دیوارها و سردر ورودی قلعه، ما را به یاد سبک معماری برج‌های ارگ بم می‌اندازد. این حصار به‌صورت کلی 9 برج دیدبانی داشته و در قسمت بالای برج‌های دیدبانی نیز تزئینات آجرکاری به‌صورت ساده و طرح‌های هندسی دیده می‌شود.

ورودیورودیه ایرانی: 40,000 تومان
ورودیه خارجی: 300,000 تومان
ساعات بازدیداز 12 ظهر تا 12 شب
شماره تماس0542224364
آدرسایرانشهر، خیابان امام خمینی، خیابان کلات، قلعه ناصری.

قلعه بمپور

قلعه بمپور یکی از قلعه‌های مهم نظامی آسیا و یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است که در 24کیلومتری غرب ایرانشهر و 1کیلومتری شمال شهر بمپور بنا شده است. این سازه روی یک تپه مصنوعی بلند به ارتفاع 80متر قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن فصل پاییز و زمستان است. قدمت این قلعه به استناد برخی منابع تاریخی، به دوران ساسانیان می‌رسد و امروزه به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

سراوان

سنگ‌نگاره‌های کوه مهرگان

کوه مهرگان با ارتفاعی حدود 40 متر در فاصله 400 متری اطراف شهر سراوان قرار دارد. بر فراز این کوه و صخره‌های نسبتاً صاف و هموار آن، نقوش فراوانی دیده می‌شود. ازجمله مهم‌ترین موضوعات نقوش آن می‌توان به شکار حیوانات علف‌خواری مانند غزال و بزکوهی توسط انسان‌های سوار بر اسب، نقوش نمادین اثر دست و پا و همچنین نقوش شطرنجی و انسانی اشاره کرد. این نقوش معمولاً روی سطوح صاف سنگ‌های باقی‌مانده در مرتفع‌ترین قسمت کوه و بخش شمالی آن به چشم می‌خورد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 400متری حومه شرقی شهر سراوان، سنگ‌نگاره‌های کوه مهرگان.

تپه مهتاب خزانه

تپه مهتاب خزانه یا مهتابی خزانه یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران در سراوان است که قدمت آن به دوره اشکانیان برمی‌گردد و در تاریخ 1 اردیبهشت 1345 به شماره 547 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این بنای تاریخی در روستای کوهک و 125کیلومتری غرب شهر سراوان قرار دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، سراوان، 125کیلومتری غرب شهر سراوان، روستای کوهک، تپه مهتاب خزانه.

نیکشهر

قلعه نیکشهر

قلعه نیکشهر در بخش غربی مرکز شهر و در حاشیه رودخانه “گنگ”، در میان نخلستان‌های زیبا و سرسبز قرار دارد و به قلعه «گِه» نیز معروف است. بر اساس شواهد موجود، قدمت این بنا به دوره صفوی و یا حتی قبل‌تر از آن می‌رسد. این قلعه که شامل بخش‌های مسجد، حاکم‌نشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی بوده، در سال 1307 توسط نیروهای دولتی تخریب شد و اکنون تنها پی و دیوارهای آن باقی‌مانده است. قلعه نیکشهر در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منطقه گردشگری گرگان

منطقه گردشگری گرگان در 60کیلومتری شمال نیکشهر و قسمت شمالی دهستان مهبان از توابع همین شهرستان واقع شده است. وسعت این منطقه گردشگری 200 هکتار و کوه‌های بلند آن، ادامه بلندترین ارتفاعات شهرستان، یعنی کوه‌های “آهوران” است. طبیعت سرسبز، چشمه‌های جاری آب، دره‌های عمیق با درختان سرسبز خرما، انجیر، انواع مرکبات و میوه‌های سردسیری از جاذبه‌های طبیعی این منطقه گردشگری است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 72کیلومتری نیکشهر، دهستان مهبان، منطقه گردشگری گرگان.

منطقه گردشگری بلپیر

منطقه گردشگری “بلپیر” در 16 کیلومتری غرب نیکشهر قرار دارد و از توابع بخش مرکزی این شهرستان است. از مزیت‌های منطقه وجود رودخانه پر آب و نخلستان‌ها و باغات کشاورزی در دو طرف رودخانه است که یکی از تفرجگاه‌های بسیار زیبا در بخش مرکزی شهرستان نیکشهر به‌شمار می‌رود. مهمترین محصولات این باغات خرما، مرکبات، انبه، یونجه و انواع سبزیجات است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 16کیلومتری غرب شهرستان نیکشهر، منطقه گردشگری بلپیر.

سفر به سیستان و بلوچستان کوله‌باری از تجربه‌های به‌یادماندنی را به‌همراه دارد. جاهای دیدنی این منطقه به‌قدری زیبا و کم‌یابند که محال است کسی سفر به سیستان و بلوچستان را در برنامه‌های سفرش قرار ندهد. حال نوبت شما است که بگویید هنگام سفر به این منطقه، کدام یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان را انتخاب می‌کنید؟ نظر‌هایتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.