موزه مردم شناسی گمیشان | تبلور فرهنگ بومی ترکمن ها

10

موزه مردم شناسی بهترین جاذبه گردشگری برای آشنایی با فرهنگ بومی هر منطقه است. در این موزه‌ها با آداب و رسوم، مشاغل، شیوه لباس پوشیدن، تنوع غذایی و در کل ویژگی‌های فرهنگی اقوام مختلف آشنا می‌شوید. در همین راستا موزه مردم شناسی گمیشان یکی از بهترین موزه‌های فرهنگی ایران است که در سال ۹۷ از طرف کمیته ملی موزه‌ها به‌عنوان موزه برتر سال انتخاب شد. این موزه یکی از بهترین موزه‌های کشور برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ترکمن‌های استان گلستان است. اگر به فرهنگ بومی این منطقه علاقه دارید، فرصت بازدید از این موزه را از دست ندهید.

شهرستان گمیشان کجاست؟

این شهرستان ۴۵ کیلومتر از گرگان فاصله دارد و یکی از شهرستان‌های استان گلستان است. گمیشان در سال ۸۸ از بندر ترکمن جدا شد و مرکز آن، گمیش‌تپه است. شهرستان گمیشان از شمال با کشور ترکمنستان همسایه است؛ در نتیجه یک شهرستان مرزی محسوب می‌شود.

موزه مردم شناسی گمیشان کجاست؟

موزه مردم شناسی گمیشانموزه مردم شناسی گمیشان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گلستان است. اگر به این استان سفر کرده باشید حتماً این موزه را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی استان به شما معرفی کرده‌اند. این موزه در مرکز شهر گمیش تپه، مرکز شهرستان گمیشان، در یک بنای قدیمی واقع شده است. این بنای قدیمی به نام ساختمان گوكلانی مشهور است و قدمت آن به دوران پهلوی اول برمی‌گردد.

اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید، این بنا در خیابان امام خمینی واقع شده و به خاطر ظاهر متمایزی که دارد، در بافت قدیمی شهرستان گمیشان توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این بنای قدیمی که موزه در آن واقع شده در مالکیت شهرداری گمیش تپه است و مدیریت آن در سال ۸۹ به میراث فرهنگی استان گلستان محول شده است. در بهمن سال ۸۹ بعد از مرمت و تجهیز بنای قدیمی، برای اولین‌بار از موزه مردم شناسی گمیشان بهره‌برداری شد.

ویدیویی زیبا از موزه مردم شناسی گمیشان

اهمیت بازدید از موزه مردم شناسی گمیشان

موزه مردم شناسی گمیشان

بیشتر ساکنان گمیشان را هموطنان ترکمن تشکیل می‌دهند. ترکمن‌ها فرهنگ و آداب و رسومی بسیار غنی و جذابی دارند. همچنین در زمینه‌های مختلف مثل انواع صنایع دستی و هنرهای بومی، دارای مهارت و تبحر خاصی هستند. این روزها بسیاری از آداب و رسوم و صنایع دستی این قوم به مرور زمان و با مدرن‌شدن زندگی‌های امروزی، نسبت‌به گذشته کمرنگ‌تر شده است.

بهترین راه برای آشنایی با این آداب و رسوم و البته برای حفظ آن برای نسل‌های آینده، راه‌اندازی موزه‌های مردم شناسی و بازدید و حمایت از آن‌هاست.در موزه مردم شناسی گمیشان در قالب زندگی یک خانواده ترکمن، با آداب و رسوم این قوم آشنا می‌شوید و نمونه‌هایی از صنایع دستی و نشانه‌هایی از فرهنگ ترکمن‌ها را از نزدیک می‌بینید.

بخش‌های مختلف موزه مردم شناسی گمیشان

موزه مردم شناسی گمیشان دارای چند بخش مختلف است که هر کدام به یکی از جنبه‌های زندگی قوم ترکمن می‌پردازد. در ادامه این چند بخش را معرفی می‌کنیم.

  • معرفی صنایع دستی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موزه مردم شناسی گمیشان، بخش معرفی صنایع دستی ترکمن‌هاست. در این بخش با هنرهای اصیل و بومی مثل قالی‌بافی، نمدمالی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیربافی آشنا می‌شوید.

  • کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی

بخش دیگر موزه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص دارد. این کارگاه‌ها با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن، همیشه در این موزه برگزار می‌شود.

  • بخش مشاغل بومی و آداب و رسوم سنتی

شهرستان گمیشان در نزدیکی دریا قرار دارد و سبک زندگی ساحلی در آن رایج است. به خاطر شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای، اهالی این شهرستان از قدیم‌الایام به مشاغلی مثل ماهیگیری اشتغال داشتند و از این طریق امرار معاش می‌کردند. این روزها همه مشاغل با ابزارها و شیوه‌های جدیدی انجام می‌شود و ابزارها و روش‌های قدیمی، راه خود را به موزه‌ها باز کرده‌اند. در بخش مشاغل بومی و آداب و رسوم سنتی در این موزه می‌توانید با سبک کارکردن و زندگی اهالی این منطقه که در گذشته‌های دور رواج داشته، آشنا شوید.

علاوه بر این به مناسبت‌های مختلف، بازارچه صنایع دستی در این موزه برپا می‌شود. علاقه‌مندان به صنایع دستی ترکمن می‌توانند از این بازارچه محصولاتی مثل روسری و چارقدهای ترکمنی بخرند که شهرت زیادی دارند و بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. علاوه بر چارقد و روسری‌های ترکمنی، در این بازارچه سایر صنایع دستی مثل قالیچه و نمد هم عرضه می‌شود که مسافران به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند و به عزیزان خود هدیه می‌دهند.

موزه مردم شناسی گمیشان

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
شماره تماس۰۰۹۸۱۷۳۴۴۶۵۶۲۶
آدرساستان گلستان، شهرستان گمیشان، شهر گمیش تپه، خیابان امام خمینی.

موزه‌ مردم شناسی گمیشان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گلستان در شمال ایران است که به زیباترین شکل ممکن، آداب و رسوم سنتی یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایران یعنی ترکمن‌ها را به نمایش می‌گذارد. در سفر به گلستان، فرصت بازدید از این موزه و تالاب گمیشان را از دست ندهید. اگر هم به دیدن این موزه رفته‌اید، برای ما در بخش نظرات بنویسید که حضور در آن چه حس‌وحالی دارد. ما در ره بال آسمان از تجربه‌های شما با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

موزه مردم شناسی در شهر مرزی گمیشان شمال غرب استان گلستان واقع شده است.

این شهرستان ۴۵ کیلومتر از گرگان فاصله دارد و یکی از شهرستان‌های استان گلستان است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به گمیشان است.

5/5 (1 نظر)
10 نظرات
  1. سعید می گوید

    هیچوقت با این موزه های مردم شناسی ارتباط برقرار نکردم. فکر میکنم سازمان گردشگری خیلی خیلی کم بهشون میرسه. تو همه موزه ها چارتا ماکت خانم و آقا و چارتا آفتابه لگن قدیمی گذاشتن، بعدش اسمش شده موزه مردم شناسی ???
    بعد این خانه امیر لطیفی ارتباطش با این مقاله چی بود که ویدئو ازش گذاشتین؟ توضیحی ازش نخوندم تو مقاله!

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، مگه موزه مردم‌شناسی چی باید داشته باشه؟ همین که پوشش هر قومی رو نشون میده یا ابزارهایی که مردم اون زمان باهاش کار می‌کردند، برای امروزی‌ها جذابه. البته که جای کار بیشتری هم داره بی‌شک.
      خانه امیر لطیفی، موزه صنایع دستی گرگانه که اینجا به اشتباه درج شده و هم‌اکنون حذفش می‌کنیم. ممنونیم بابت این دقت نظر.

      1. Sayeh می گوید

        من موزه های مردم شناسی رو خیلی دوست دارم و البته انتظار هم دارم که یه راهنما برای تمام سوالاتم اونجا کنارم داشته باشم . وقتی بدونم هر وسیله و هر فرهنگی چقدر برای یک دوران مهم بوده واقعا لذت میبرم

        1. بانو تقیان می گوید

          بله سایه عزیز، موزه‌های مردم‌شناسی حقیقتا پر از داستان هستند.

  2. سارینا می گوید

    موزه گردی و بازدید از موزه های مختلف همیشه برای من جذاب بوده. شاید فرصت نکنم در سفرهام از تمام موزه های مقصد دیدن کنم و وجود چنین مطالب کامل و جذابی باعث میشه که با خوندشون حس کنم که به بازذید این جاذبه های جذاب رفتم. ممنون از شما بابت این مطلب کامل و جذاب?

    1. بانو تقیان می گوید

      سارینا عزیز، ما هم بابت انرزی مثبتتون ممنونیم.

  3. hosein می گوید

    تو شهر ماست

    1. بانو تقیان می گوید

      خیلی هم عالی حسین عزیز.
      اگه اطلاعات تکمیلی دارین، حتماً برامون بذارید که به نام خودتون منتشر کنیم.

  4. امیر می گوید

    یادش بخیر سال ۹۰ سرباز موزه بودم ، واقعا مردم خون گرم، مهمان نوازی بودن . یااااادش بخیر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام امیر عزیز، خوشحالیم که این نوشته خاطرات خوش گذشته رو برای شما یادآوری کرد. ممنونیم برای درج دیدگاهتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.