جاهای دیدنی بندر ترکمن | دشتی سبز در کنار دریایی آبی

2

اسم بندر ترکمن با تصویر زنانی در لباس رنگارنگ و زیبا و مردانی غیور با کلاه‌های خاص و سوار بر اسب در دشت‌های سرسبز همراه است. بی‌دلیل نیست که این بندر زیبا همیشه پذیرای مهمانان و مسافران از شهرهای مختلف ایران و جهان باشد. شما هم اگر ادامه مطلب را بخوانید به این موضوع اعتراف می‌کنید که برای سفر به بندر ترکمن، یک روز و دو روز کافی نیست. این شهر زیبا آن‌قدر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی دارد که روزها شما را مشغول خود می‌کند و تا سال‌ها خاطره خوش آن در ذهن شما می‌ماند. اگر می‌خواهید قبل از سفر آمادگی لازم برای رویارویی با هزاران پدیده زیبا را داشته باشید یا برنامه منظمی بچینید که هیچ جای دیدنی آن را از دست ندهید، در این نوشته همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بندر ترکمن کجاست

کمتر کسی پیدا می‌شود که نداند بندر ترکمن کجاست. این بندر زیبا در جنوب شرقی دریای مازندران و در استان گلستان قرار دارد. فاصله بندر ترکمن تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر است. این بندر، مشهور به پایتخت خاویار دنیاست. زبان مردمش ترکمنی، فارسی، مازندرانی و سیستانی است.

تصویری از میدانی در بندر ترکمن

بیشتر مردم این شهر ترکمن و سنی مذهب هستند که در کنار فارسی‌زبانان، سیستانی‌ها، ترک‌ها، قزاق‌ها، مازندرانی‌ها، کتولی‌ها، ارامنه و… زندگی می‌کنند. فاصله تهران تا بندر ترکمن بین ۳۹۰ تا ۵۰۵ کیلومتر است که بستگی به مسیر انتخابی شما دارد. فاصله مشهد تا بندر ترکمن هم حدود ۶۵۰ کیلومتر است.

آب و هوا‌‌ی بندر ترکمن | نیمه معتدل

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

اگر قصد سفر به بندر ترکمن در شمال ایران را دارید، خودتان را برای مواجهه با هوای نیمه‌خشک و معتدل آماده کنید. البته خشکی هوا بیشتر ناشی از همسایگی این منطقه با ترکمن صحرا و بیابان‏‌های جنوبی ترکمنستان است. سردترین ماه‌ها در منطقه، دی و بهمن و گرم‌ترین ماه‌ها خرداد، تیر و مرداد هستند. در زمستان هم بیشتر شاهد وزش‌ بادهای مرطوب غربی در این منطقه هستید.

پوشش گیاهی بندر ترکمن‌‌ | سبز و زیبا

تصویری از پوشش گیاهی بندر ترکمن

جلگه‌ای هموار و بدون هیچ بلندی، تعریفی است که می‌شود از جغرافیای بندر ترکمن داشت. علت آن هم پایین‌تر بودن از سطح دریاست. پوشش گیاهی جلگه علاوه بر محصولات کشاورزی، چمن‌زارهایی هستند که دام‌داران از آن‌ها به صورت مراتع قشلاقی استفاده می‌کنند؛ پس در سفر به بندر ترکمن، منتظر دیدن گله‌های دام در بخش‌بخش آن باشید.

گل‌گاوزبان، گل ختمی و گل بنفشه و گیاهان دیگری که غذای اصلی دام است در این منطقه پرورش داده می‌شوند. در میانکاله و تالاب‌های ساحلی درختچه‌های گز، راش، تمشک، انار وحشی و گیاهان آبزی، به چشم می‌خورند. البته پوشش گیاهی جزیره آشوراده متفاوت‌تر است. درختان انار ترش و بوته‌های تمشک از گیاهان بومی این منطقه هستند.

پوشش جانوری‌‌ بندر ترکمن | پرندگان زیبا

تصویری از روباه و کبک از حیوانات بندر ترکمن

اگر دوست دارید مدل‌های مختلف پرنده‌ها و ماهی‌ها را از نزدیک ببینید، تالاب گمیشان را از دست ندهید. به شما قول می‌دهیم در سفر به این تالاب بیش از ۲۰ گونه ماهی و ۱۰۰ نوع پرنده و حتی بعضی پرنده‌های کمیاب را مشاهده ‌کنید. تنوع این موجودات تا حدی است که پوشش جانوری این تالاب را به یکی از جاذبه‌های گردشگری آن تبدیل کرده است.

اردک، کبک، تیهو، قرقاول و پرندگان دریایی از عمده‌ترین پرندگان این منطقه هستند و جانوران مختلف از جمله روباه،‌ شغال، گرگ، خرگوش و خرس نیز از جمله مهم‌‌ترین پستانداران این شهرستان محسوب می‌شوند. تالاب صوفیکم محل زندگی ۱۳۰ گونه پرنده از جمله  ۹ گونه پرنده مهاجر و ۱۲ گونه پرنده بومی است. جالب‌تر آنکه در این تالاب پستانداری منحصربه‌فرد معروف به حشره‌خوار کوتوله وجود دارد. ماهیان آبزیِ دریای مازندران از جمله ماهی سفید، کفال، کپور و ماهی‌های خاویار از جمله دیگر موجودات این منطقه هستند.

جاذبه های طبیعی بندر ترکمن

  • جزیره آشوراده‌‌

تصویری از اسکله در جزیره اشوراده

اگر می‌خواهید بدانید محل زندگی ببر معروف مازندران کجاست، به جزیره آشوراده‌‌ سری بزنید. این جزیره در غرب بندرترکمن، در شبه جزیره میانکاله قرار دارد. آشوراده از واژه ترکی «آشیر آداسی» گرفته شده است. تا یادمان نرفته بگوییم که ممکن است از محلی‌های آنجا اسم «مال آشیر» هم بشنوید. تعجب نکنید به علت اینکه این منطقه به‌عنوان چراگاه هم استفاده می‌شده، در بین مردم محلی به مال آشیر هم معروف است. در گذشته آشوراده از سه جزیره تقریباً به‌هم‌پیوسته تشکیل می‌شده که دو جزیره کوچک و انتهایی قرن‌هاست به زیر آب رفته‌اند و حالا آشوراده هم در حال غرق‌شدن است.

برای رفتن به آشوراده می‌توانید در بندر ترکمن سوار قایق موتوری شوید و ۱۰ دقیقه بعد به این جزیره برسید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در بخشی از ساحل این جزیره هم می‌توانید با خیال راحت شنا کنید؛ چون این منطقه معمولاً خالی است و غیر از صیادان و کارمندان شیلات کسی آنجا زندگی نمی‌کند. اگر هم اهل خوارکی‌های لاکچری و خاویار هستید، این منطقه انتخاب خوبی برای شماست؛ چرا که خاویار آشوراده از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین خاویارهای دنیاست.

  • منطقه شکار ممنوع صوفیکم‌‌

تصویری از منطقه شکار ممنوع و حشره خواره کوتوله

در فصل مهاجرت، پرنده‌های منحصربه‌فرد و کمیاب از جمله عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از کشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌آیند تا زمستان خود را در گمیشان خلیج گرگان و زیستگاه‌های اطراف آن سپری کنند. به همین دلیل این تالاب اهمیت فراوانی در حمایت از این پرندگان  دارد. البته این تالاب محل زندگی بعضی از گونه‌های کمیاب حیات وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران، یعنی حشره خوار کوتوله هم هست؛ پس جای تعجب ندارد که جزو مناطق شکار ممنوع محسوب شود. این منطقه از جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان، آغاز می‌شود.

  • تالاب گمیشان‌‌

تصویری زیبا از تالاب گمیشان

تالاب گمیشان‌‌ در شمال غرب بخش گمیشان، از توابع شهرستان بندر ترکمن قرار دارد. اکثر پرندگان این تالاب هم مهاجر هستند. این پرنده‌های زیبا اوایل آبان‌ماه از روسیه به ایران می‌آیند و تا اوایل فروردین در این تالاب می‌مانند. به غیر از پرنده‌های زیبا، یکی دیگر از پدیده‌های جالب منطقه گمیشان، گل افشان‌های آن است که معروف‌ترین آن‌ها قارنیاق در شرق و نفتیجه در شمال ‌شرق گمیش تپه هستند.

این گل افشان‌ها، ساختمان‌هایی هستند که براثر پرتاب گِل تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری به‌وجود می‌آیند. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید باید بگوییم ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان‌رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای مازندران و ضلع شرقی آن به دشت گمیشان می‌رسد و حدود ۷ کیلومتر از آن هم در خاک کشور ترکمنستان ادامه دارد. مشابه این پدیده، کوه های گل افشان را می‌توانید در جنوب ایران هم ببینید.

  • سواحل خلیج گرگان

تصویر هوایی از خلیج گرگان

اگر دلتان برای قدم‌زدن در ساحل زیبا و آرام تنگ شده، سواحل خلیج گرگان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. خلیج گرگان با وسعت ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار و با طول ۵/۶ کیلومتر از دریا جدا شده و مناظر ساحلی زیبایی دارد. روستای قره‌سو در نزدیکی بندر ترکمن یکی از زیباترین مناطق ساحلی در این شهرستان است.

  • اسکله بندر ترکمن‌‌

تصویری از اسکله بندر ترکمن

یکی از آن جاهایی که می‌توانید سوار قایق‌های پدالی یا موتوری شوید، در بازارهای رنگارنگ آن خرید کنید و از قدم‌زدن در ساحل دریا لذت ببرید، اسکله تفریحی بندر ترکمن است. این اسکله یکی از بهترین جاهای دیدنی‌ در غرب این شهر محسوب می‌شود که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

  • روستای قره قاشلی‌‌

تصویری از مسابقه اسب سواری در بندر ترکمن

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر ترکمن مجموعه ورزشی اسب‌دوانی است که هر ساله مسابقات اسب‌دوانی مختلفی در آن برگزار می‌شود. کورس بهاره و تابستانه بندر ترکمن یکی از جذاب‌ترین تفریحات ترکمن‌هاست که علاقه‌مندان به اسب و اسب‌سواری را از جاهای مختلف ایران به سوی خود می‌کشاند. برای دیدن اسب‌های اصیل ترکمن و دیدن مسابقات اسب‌دوانی باید به روستای قره‌قاشلی در ۱۰کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان، سفر کنید. البته مجتمع سوارکاری گنبد جای دیگری است که می‌توانید از دیدن اسب‌های اصیل لذت ببرید.

  • بندر گز‌‌

تصویری از غروب آفتاب در بندرگز

تا حالا مزارع کشت پنبه را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است به شما مژده می‌دهیم که در سفر به بندر گز می‌توانید این مزارع را از نزدیک ببینید. در واقع در ۱۲کیلومتری بندرترکمن، یکی از مراکز کشت پنبه کشور و یکی از شرقی‌‌ترین بنادر دریای مازندران قرار گرفته است.

جالب است بدانید که قبل از اینکه بندرترکمن رونق بگیرد، این بندر قدیمی، قطبی مهم و مهم‌ترین بندر تجاری منطقه بود. البته زیبایی این بندر به مزارعش ختم نمی‌شود. جر کلباد در غرب روستای کهنه کلباد، آتشکده قدیمی مخروبه، قلعه‌های باستانی، مثل مارقلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه هم از آثار قدیمی و دیدنی بندر هستند. علاوه بر این‌ها تعدادی تپه باستانی هم در اطراف شهر وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها تپه سنان خانه سر و تپه عبدالهی است.

  • آق قلا (آق قلعه، آسپی دژ، دژ سفید)

تصویری از پل خشتی در بندر ترکمن

همان طور که می‌دانید، در زمان صفویه، بناهای تاریخی زیبایی در ایران ساخته شد. یکی از همین آثار که از معروف‌ترین آثار آق قلا به حساب می‌آید، پل خشتی است که در زمان صفوی روی پایه‌های مخروبه آن ساخته شده. البته پایه‌های قدیمی مربوط به زمان ساسانیان است.

قلعه کهن هم یکی دیگر از بناهای باستانی شهر است که متأسفانه خراب شده و جز دو دیوار آن چیزی باقی نمانده است. این قلعه به قلعه مبارک ‌آباد هم معروف است. سد وشمگیر، در ۵کیلومتری شمال شرق آق قلا هم یکی از دیدنی‌های شهر است. آق قلا در ۳۶کیلومتری بندرترکمن قرار دارد.

  • منطقه حفاظت شده جهان نما‌‌

نمایی زیبا از منطقه جهان نما

جهان‌نما سالم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های میان‌بند (جنگل‌های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد. این جنگل‌ها از نوع جنگل‌های هیرکانی است که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به‌شمار می‌روند. اسم این منطقه هم از دهکده ییلاقی جهان نما گرفته شده که در حاشیه جنگل قرار دارد.

البته این منطقه آن‌قدر معروف هست که به آدرس نیازی نداشته باشد؛ اما برای روشن‌شدن ذهنتان باید بگوییم جهان‌نما در جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در ۵۰کیلومتری بندرترکمن قرار دارد. به شما قول می‌دهیم در سفر به این منطقه از دیدن جاذبه‌های آن سیر نشوید.

جاذبه های گردشگری اطراف بندر ترکمن | جنگل و کوه و دریا

نمایی از درختان و رود در پارک ملی گلستان

دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت مناسب آب‌وهوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع حیوانات وحشی و پرندگان کمیاب و پوشش گیاهی متنوع، همه دست به دست هم می‌دهند که سفری خاطره‌انگیز برای شما بسازند. میل رادکان و آبشار زیارت هم از دیدنی‌های این منطقه هستند.

پارک ملی گلستان، آبشار لوه، آبشار شیرآباد، آبشار باران کوه، روستای زیارت، آبشار کبودال، پارک جنگلی دلند، پارک جنگلی قرق و منطقه جنگلی ناهارخوران جزو جاهای دیدنی گلستان نزدیک به بندر ترکمن به حساب می‌آیند.

جاذبه های تاریخی بندر ترکمن | رد پای دانشمندان و غیورمردان

تصویری از جاذبه تاریخی در بندر ترکمن

تا اینجای مطلب فقط از جاذبه‌های طبیعی بندر ترکمن برایتان گفتیم. برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی هم این مژده را داریم که در سفر به یکی از زیباترین بندرهای ایران، یعنی بندرترکمن، دست خالی نمی‌مانند. قلعه‌ها و دژهای زیبا و مستحکم این منطقه، هر کدام در بخشی از تاریخ ساخته شده‌اند و رد پای هزاران مرد دانشمند و دلیر در آن دیده می‌شود.

  • دیوار دفاعی گرگان

تصویری از دیوار دفاعی در بندر ترکمن

در زمان ساسانیان، حمله‌هایی از سمت عشایر ترک مهاجر به این منطقه می‌شد. همان زمان برای دفع این حملات، دیوار دفاعی ساخته شد. شاید شما هم از شنیدن این مطلب در حیرت بمانید که دیوار دفاعی گرگان از شهرستان کلاله آغاز شده و با طی حدود ۳۰۰ کیلومتر در این شهرستان به دریا منتهی می‌شد. هر چند الآن قسمت‌های بسیار کمی از آن باقی مانده؛ ولی لازم است بدانید دیوار از کوه‌های گلی‌داغ تا دریای مازندران امتداد داشته و ارتفاعی 2 تا 4 متر داشته است.

  • برج رادکان‌‌

نمایی از برج رادکان در بندر ترکمن

شاید از زبان محلی‌ها اسم «قلعه گبری» را شنیده باشید. این برج با گنبد مخروطی، ارتفاع ۳۵ متر و قطر ۱۵ متر، محل دفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان است. این بنا را در اوایل قرن پنجم، معمار احمد بن عمر ساخت. برج رادکان شامل دو بخش بدنه و گنبد است. تعدادی کتیبه هم به دو خط پهلوی و کوفی در آن وجود دارد.

البته این نکته هم فراموش نشود که این بنا فقط یک مزار نیست. با توجه به اینکه این ساختمان تاریخی و بلند در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، از آن به‌عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران استفاده می کردند. برای رفتن به برج رادکان کافی است به ۵۰ کیلومتری بندرترکمن بروید. این بنا در یک ناحیه جنگلی کوهستانی قرار دارد؛ پس دیدن آن هم فال است و هم تماشا.

  • دژهای صفوی آشوراده‌‌

تصویری از بافت قدیمی در بندر ترکمن

قبل از هز چیز بگوییم که توقع نداشته باشید به دیدن دژهای محکم یا چیزی شبیه قلعه‌های داخل فیلم‌ها بروید. این روزها فقط آثاری از ویرانه‌های این دژ به جا مانده که بیشتر ارزش تاریخی و باستان‌شناسی دارند. این ویرانه‌ها نشان‌دهنده زمانی هستند که این جزیره خوش آب‌وهوا در مرکز توجه پادشاهان صفوی بوده و از آن به‌عنوان شکارگاه استفاده می‌کردند.

  • قلعه روس ها

تصویری از ورودی قلعه روس ها در بندر ترکمن

همیشه جنگ و اشغال و فتح، از خود نشانه‌هایی به جا می‌گذارد. در زمان اشغال جزیره به دست روس‌ها، بنایی شبیه به قلعه به‌عنوان مقرِ نظامی ساخته شد. پس از خروج روس‌ها از کشور، در زمان رضاخان این قلعه تعمیر شد و از آن به عنوان پاسگاه استفاده کردند. البته متأسفانه الآن قلعه روس‌ها به‌طور کامل مخروبه و متروکه شده است.

اماکن مذهبی بندر ترکمن | یادگار بندگان خوب خدا

وقتی می‌گوییم گشت و گذار در بندر ترکمن شما را پشیمان و دست خالی برنمی‌گرداند، بی‌دلیل نیست. در این منطقه بقعه‌ها و امامزاده‌هایی هم هست که علاقه‌مندان به دین و مذهب را به سمت خود می‌کشاند. با توجه به اینکه اکثر مردم این شهر اهل تسنن هستند، حضور و وجود امامزاده جالب و زیباست.

  • بقعه بهاءالدین نقشبندی‌‌

تصویری از بقعه بهاءالدین نقشبندی‌‌ در بندر ترکمن

شاید شما هم اسم فرقه نقشبندیه را شنیده باشید. در ۱۰کیلومتری شرقی بندرترکمن، در نزدیکی روستای خوجه لر، بقعه بنیانگزار این فرقه وجود دارد. بنا بر اسناد تاریخی، بهاء‌الدین نقشبندی مرتاضی قدیس‌گونه بود. پیروان او موسوم به فرقه نقشبندیه هنوز در هند، چین و ایران زندگی می‌کنند. زنان نازا در این محل بیشتر رفت‌وآمد می‌کنند. محلی‌ها معتقدند نذر برای این بارگاه حاجت آنان را برآورده می‌کند.

  • زیارتگاه صالح نبی‌‌

تصویری از ریازت گاه صالح نبی در بندر ترکمن

اگر می‌خواهید زیارت و سیاحت را همزمان انجام دهید، زیارتگاه صالح نبی را از دست ندهید. در ۳۰کیلومتری شمال شرق بندر ترکمن، بر بالای تپه‌ای این زیارتگاه قرار دارد. همان طور که گفتیم، علاوه بر اهمیت زیارتگاهی که دارد از نظر چشم‌انداز هم مکانی جذاب است.

لباس مردم بندر ترکمن | دنیای رنگارنگ زیبا

تصویری از پوشش مردم ترکمن

به بندر ترکمن که وارد شوی، نه‌تنها آب‌وهوا و محیط سرسبز و خرم که حتی لباس اهالی آن هم شما را به وجد می‌آورد. ترکمن‌ها هم مثل بلوچ‌ها یا بختیاری‌ها، هنوز هم از لباس‌های سنتی خود استفاده می‌کنند. زنان ترکمن پیراهن رنگارنگ بلند یا بلوزدامن‌ زیبا به تن می‌کنند و به جای روسری، شال معروف و زیبای ترکمن را به سر می‌کشند. لباس مردان هم شامل‌‌ ردا (دون)، پوستین، پیراهن (کونیک)، شلوار مردانه (بالاق)، تلپک (کلاه پشمی) و عرق چین می‌شود.

آداب و رسوم | ریشه‌های درخت انسان

تصویری از رقص خنجر مردم بندر ترکمن

بدون تردید، یکی از جاذبه‌های هر شهری، دیدن آداب و رسوم آن است. رقص خنجر (ذکر خنجر)‌‌ یک آئین و نمایشِ هنری رایج در قالب رقص در بین ترکمن‌هاست که به‌طور دسته‌جمعی و با لباس محلی و خنجر بر کمر انجام می‌شود. باید این رقص را از نزدیک ببینید تا به شباهت آن با سماع صوفیانه پی ببرید. عروسی‌های اقوام ترکمن و جشن ۶۳سالگی از دیگر مراسم‌های دیدنی اهالی بندر ترکمن است.

موسیقی | غذای روح و روان

تصویری از نوازندگی جمعی از مردم در بندر ترکمن

شما هم قبول دارید که حرف از فرهنگ، بدون پرداختن به موسیقی کامل نمی‌شود. اگر گذرتان به کنسرت محلی یا جشنواره‌ای در بندر ترکمن افتاده باشد، حتماً با ساز آن آشنا شده‌اید. ساز اصلی در موسیقی ترکمنی، «تامدیر» است که کوچک‌ترین نوع دوتار است. نواختن کمانچه و نی هم در بین ترکمنان رواج دارد.

ساخت مضراب سازهای ترکمن از محیط طبیعی، پیوند آن با زندگی این مردم و از صدای سُمِ پاهای اسب و شانه‌ای که بر دار قالی کوبیده می‌شود، الهام گرفته است. جالب است بدانید در موسیقی ترکمن با یک مضراب می‌شود دو نُت را نواخت و این در عالم موسیقی یک پدیده منحصربه‌فرد است.

غذاهای بندر ترکمن | خوشمزه‌های اشتهابرانگیز

تصویری از غذای چکدرمه بندر ترکمن

یکی از لذت‌های سفر، آشناشدن با غذاهای محلی منطقه جدید امتحان کردن مزه‌های تازه است. اگر گذرتان به بندر ترکمن افتاد چکدرمه‌‌ را امتحان کنید. این غذا، محبوب‌ترین غذای بندرترکمن است که شامل گوشت گوسفند، برنج، ربِ گوجه‌فرنگی، پیاز، روغن و نمک می‌شود.

بوروک، باسترمه، آیران غاینان، قاتقله آش، سوق آش، ماهی شور خشک و بولامه هم از دیگر غذاهای محلی بندرترکمن هستند. نکته جالب‌تر اینکه در بیشتر رستوران‌های اطراف بندرترکمن چه در شهر، چه در روستاها زنان مسئول تهیه غذا هستند. رستوران‌های معروف بندر ترکم هم رستوران کاسپین، رستوران شمال و رستوران شیلات (محلِ سرو غذاهای دریایی) هستند.

اقامت در بندر ترکمن | لحظه‌های خیال‌انگیز و جان‌پرور

نمایی از خانه در بندر ترکمن

اگر از آن دسته افرادی هستید که فقط در هتل به آرامش می‌رسید، باید قید ماندن در بندر ترکمن را بزنید و برای اقامت به سمت هتل‌های علی آباد کتول، گنبد کاووس، گرگان، آزادشهر و مینودشت یا شهر‌های نزدیک بروید. اگر هم تعصب خاصی روی این موضوع ندارید، ویلا، سوئیت، هتل آپارتمان و خانه معلم را به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید.

سوغات بندر ترکمن | یادگاری‌های ماندگار

تصویری از سوغاتی و صنایع دستی در بندر ترکمن

مگر می‌شود به شهری رفت و سوغاتی نخرید؟ برای عاشقان سوغاتی هم صنایع دستی‌‌ زیبایی شامل قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی، نمد دورویه، پارچه‌های ابریشمی، شال‌های معروف ترکمن، مانتوهای رنگا‌رنگ ترکمن، دستمال‌های سوزن‌دوزی‌شده و زیورآلات ترکمنی وجود دارد.

البته میگو و ماهی‌های سفید، کپور و خاویار هم مهم‌ترین محصولات این منطقه هستند که برای سوغاتی و مصرف شخصی، گزینه خوبی است. برنج، لبنیات و محصولات کشاورزی هم از جمله سوغات این شهر هستند. اگر هم اهل شیرینی هستید، می‌توانید قاتلاما، تاتارچورک، بشمه، کاک، چافاتی، پتیر چوروک، کلچه چوروک و پوشیق را با خود به ارمغان ببرید.

بازارهای بندر ترکمن | خرید کالاهای مناسب و خوش‌قیمت

  • بازارچه ساحلی‌‌

تصویری از ورودی بازارچه ساحلی ترکمن

برای خرید سوغاتی‌های معروف بندرترکمن حتماً به بازارچه ساحلی بندرترکمن سری بزنید. این بازارچه مهم‌‌ترین مرکز تجاری شهر است و از نظر تنوع جنس و قیمت همه را راضی می‌کند.

  • دوشنبه بازار ترکمن‌‌

تصویری از دوشنبه بازار بندر ترکمن

از نامش پیداست که باید دوشنبه‌ها سراغش را گرفت. این بازار، محلی است همان ابتدای ورودی شهر بر پا می‌شود. در این بازار هم انواع کالاها از صنایع دستی گرفته تا کالاهای لوکس داخلی و خارجی با قیمتی مناسب عرضه می‌شوند.

  • چهارشنبه بازار گمیشان (گمیش تپه)‌‌

تصویری از چهارشنبه بازار گمیشان

یکی از جاهایی که می‌توانید میگو و ماهی را با قیمت مناسب بخرید، چهارشنبه بازار گمیشان است.

راه های دسترسی به بندر ترکمن

  • مسیر جاده ای‌‌

اگر از شهرهای مرکزی و جنوبی ایران قصد سفر به بندر ترکمن را دارید، بهتر است از تهران عبور کنید. وارد جاده فیروزکوه و بعد ساری شوید. بعد از آن به سمت نکا، بهشهر، گلوگاه، نوکنده مسیر را ادامه دهید تا وارد بندر گز شوید. حدود ۱۵ دقیقه بعد به بندر ترکمن می‌رسید.

برای سفر از آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل یا گیلان و مازندران به سمت بندر ترکمن، باید از استان گیلان عبور کنید و بعد از پشت سر گذاشتن رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان شده و از آنجا به بندرترکمن بروید.

از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی هم می‌توان از دو مسیر به بندرترکمن رسید. در مسیر اول از مشهد به سمت قوچان و سپس به سمت کلاله بروید. با گذشتن از گنبد به سمت غرب ادامه مسیر دهید تا به بندرترکمن برسید. مسیر دوم با گذر از نیشابور و سبزوار و میامی به سمت شاهرود ادامه می‌یابد و از آن‌جا به آزادشهر و گرگان و یک ساعت بعد به بندرترکمن می‌رسد.

از سمنان هم می‌توان همان مسیر شاهرود گرگان را ادامه داد و هم می‌توان مسیر شهمیرزاد به ساری را انتخاب کرد که یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی جنگلی ایران است.

  • مسیر راه آهن‌

استان گلستان از طریق راه‌آهن سراسری (راه‌آهنِ شمال) از شهر گرگان تا بندرترکمن و از آنجا به ساری و سوادکوه و گرمسار و تهران متصل شده ‌است.

  • مسیر هوایی‌‌

بندرترکمن فرودگاه ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه به آن فرودگاه گرگان است که ۵۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

بی‌اغراق حتی خواندن توضیحات سفر به بندر ترکمن و دیدن تصاویر آن، هوش از سر آدم می‌برد، چه برسد به اینکه وارد این منطقه شده و در زیبایی‌های بی‌نهایت آن غرق شوید. اگر به این بندر رفتید، دوربینتان را فراموش نکنید. به شما قول می‌دهیم هزاران موقعیت و مکان خاص و ناب برای گرفتن عکس‌های شخصی و یادگاری‌تان پیدا کنید. اگر هم در دوربین ذهنتان خاطره‌ای ضبط کردید، در بخش نظرات برای ما بنویسید تا ما و مخاطبان مجله گردشگری ره بال آسمان در لذت شما شریک شویم.

۱. بندر ترکمن کجاست؟

این بندر زیبا در جنوب شرقی دریای مازندران و در استان گلستان قرار دارد.

۲. جاهای دیدنی بندر ترکمن کدامند؟

جاهای دیدنی بندر ترکمن عبارتند از جزیره آشوراده‌‌، منطقه شکار ممنوع صوفیکم‌‌، تالاب گمیشان‌‌، اسکله بندر ترکمن‌‌، روستای قره قاشلی‌‌، آق قلا و منطقه حفاظت شده جهان نما‌‌.

۳. سوغات بندر ترکمن چیست؟

سوغات و صنایع‌دستی‌‌ زیبایی شامل قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی، نمد دورویه، پارچه‌های ابریشمی، شال‌های معروف ترکمن، مانتوهای رنگا‌رنگ ترکمن، دستمال‌های سوزن‌دوزی‌شده و زیورآلات ترکمنی وجود دارد.

۴. بهترین زمان سفر به بندر ترکمن چه زمانی است؟

بندرترکمن چهارفصل است و هر زمان به بندرترکمن سفر کنید زیبایی خاص خودش را دارد.

۵. بازارهای بندر ترکمن کدامند؟

بازارچه ساحلی‌‌، دوشنبه بازار ترکمن‌‌ و چهارشنبه بازار گمیشان از جمله بازارهای بندرترکمن هستند.


استان گلستان

2 نظرات
  1. رها می گوید

    بندر ترکمن که به اسب‌های قوی و سریعش معروفه. هر کدوم از قوم‌های ایران فرهنگ بسیار غنی‌ای دارن و فکر می‌کنم واقعا باید بیشتر به بهشون پرداخته بشه. چقدر لباس‌های ترکمن زیبا و جذاب هستن. ممنون ز نوشته ارزشمندتون. قلمون همیشه ماندگار باشه.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم رهای عزیز برای پیام پر از مهرتون. شما هم همواره سالم و شاد باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.