موزه های گرگان | از کاخ پهلوی‌ها تا خانه حاکم قاجار

0

شمال ایران علاوه بر سواحل دریای خزر و جنگل‌های سرسبز، تاریخچه طولانی و شنیدنی دارد. یکی از جاذبه‌های پرطرف‌دار هر شهری، موزه‌های آن است که از طریق آن‌ها می‌توان از این تاریخ پرپیچ و‌خم سر درآورد. گرگان از مقاصد محبوب سفرهای شمال مردم است. این بار به جای جنگل‌ها و سرسبزی‌هایش،‌ می‌خواهیم در موزه های گرگان قدم بزنیم. در هرکدام از این موزه‌ها، حکایت‌های فراوانی به‌انتظار نشسته‌اند تا کشف شوند. این مطلب به شما کمی در این رمزگشایی کمک می‌کند. حالا که هوس سفر به شمال به سرتان زده است، می‌توانید از طریق سایت‌های آنلاین برای خرید بلیط هواپیما گرگان اقدام کنید.

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان در میان تمام موزه های گرگان جایگاه ویژه‌ای دارد. این موزه اولین موزه شمال ایران است که در دوره پهلوی اول و به دستور رضاخان تأسیس شد. کاخ موزه گرگان به کاخ اختصاصی گرگان یا کاخ سلطنتی گرگان نیز مشهور است. اما چرا به آن کاخ می‌گویند؟ واقعیت این است که این بنا از همان ابتدا به‌عنوان موزه کاربرد نداشت. رضا خان این کاخ و ۱۱ کاخ دیگر را در سرتاسر کشور برای خود و خانواده‌اش ساخت تا محلی برای اقامتش در شهرهای مختلف داشته باشد. این بنا به سبک اروپایی و در دو طبقه ساخته شده است. از سال ۱۳۶۱ و بعد از تمام‌شدن مرمت، از کاخ به‌عنوان موزه استفاده شد. در طبقه اول آن، 30 تن از مشاهیر گرگان با تندیس معرفی شده‌اند. در طبقه دوم موزه نیز اشیایی قدیمی و متعلق به خاندان پهلوی به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: گرگان، پارک شهر.
شماره تماس: ۰۱۷۳۲۲۵۸۷۶۱

موزه باستان‌شناسی گرگان

یکی از جاهای دیدنی گرگان، موزه باستان شناسی آن است. این موزه در سال ۱۳۵۵ افتتاح شد. در ابتدا این موزه به نمایش سنگ قبرهای قدیمی اختصاص داشت. بعد از دو دهه در سال ۱۳۷۶ چندین شیء گران‌بها و باستانی به موزه اضافه شد. حالا این مکان به موزه باستان شناسی گرگان و یکی از مهم‌ترین موزه های گرگان تبدیل شده است. با رفتن به این موزه می‌توانید با فرهنگ چندهزارساله مردم گرگان آشنا شوید.

آدرس: گرگان، خیابان شهدا، نبش چهارراه شهدا.
شماره تماس: ۰۱۷۳۲۶۲۷۲۰۰

موزه زمین شناسی گرگان

موزه زمین شناسی گرگان برای کسانی که عاشق کندوکاو در ادوار باستانی زمین هستند، بهترین مکان است. در این موزه از بیش از ۱۵۰ سنگ و کانی قیمتی و قدیمی نگهداری می‌شود. یکی از جالب‌ترین آثار موزه، شهاب‌سنگی است که به میلیاردها سال پیش تعلق دارد. از فسیل‌های مربوط به دوران ژوراسیک گرفته تا سنگ‌های قیمتی که از کشورهای دیگر به این موزه رسیده‌اند، همگی در موزه زمین شناسی گرگان در انتظار شما هستند. این مکان در سال ۱۳۸۹ به عنوان مجموعه سنگ و گوهر آمتیست گرگان افتتاح شد. هدف این مجموعه، فعالیت تخصصی در حوزه زمین‌شناسی و پیشرفت در این زمینه بود. در سال ۱۳۹۵ این مجموعه به موزه زمین‌شناسی گرگان تغییر نام داد. بعد از آن، فعالیت رسمی موزه زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی کشور آغاز شد. این موزه در نزدیکی پایانه مسافربری گرگان قرار دارد؛ بنابراین اگر با خرید بلیط اتوبوس گرگان، راهی این شهر می‌شوید به‌راحتی می‌توانید از این موزه دیدن کنید.

آدرس: گرگان، خیابان ولیعصر (عج)، نبش عدالت ۳۳، مجتمع قیاسی، طبقه دوم.
شماره تماس: ۰۹۱۱۳۷۵۱۹۷۳
ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰.

موزه صنایع دستی امیر لطیفی گرگان

این همه که از تاریخ پربار گرگان گفتیم، باید از هنر دست مردم آن و فرهنگ غنی شهر نیز صحبت کنیم. خانه امیر لطیفی دقیقاً همان جایی است که با قدم‌زدن در آن می‌توانید با فرهنگ و هنر مردم گرگان آشنا شوید. خانه امیر لطیفی، خانه‌ای متعلق به دوران قاجار است. در این خانه آخرین حاکم قاجاری گرگان زندگی می‌کرد و حالا به محلی برای نمایش صنایع دستی تبدیل شده است. مساحت خانه هزار متر مربع بوده و خود خانه در دو طبقه ساخته شده است. حال‌وهوای این موزه با سایر موزه های گرگان متفاوت است. وقتی از در چوبی عمارت عبور کنید، از ورودی باریکی عبور می‌کنید و به حیاط می‌رسید. در حیاط حوضی با کاشی‌های فیروزه‌ای و باغچه‌های باطراوات در انتظار شما نشسته‌اند.

به سبک‌و‌سیاق همیشگی خانه‌های قاجاری، پنجره‌های این خانه نیز از شیشه‌های رنگی است. در طبقه اول عمارت، مردم محلی هنر دست روستاهای مختلف را به نمایش گذاشته‌اند. رفتن به خانه لطیفی و خریدکردن از مردم، روش خوبی برای حمایت از کالاهای سنتی است. در طبقه دوم نیز هنرهای فراموش‌شده اما اصیل گرگان معرفی شده‌اند. هنرهایی مانند مسگری، آهنگری، نمدمالی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، پنبه‌زنی، نخ‌ریسی، حصیربافی و درودگری، چیزهایی هستند که در این موزه پیدا خواهید کرد.

آدرس: گرگان، خیابان امام خمینی، کوچه لاله ۱۱.
شماره تماس: ۰۱۷۳۲۲۲۶۹۵۰

موزه فرهنگ روستایی

عکس موزه فرهنگ روستایی گرگان

موزه فرهنگ روستایی که به موزه قرق نیز مشهور است، با دیگر موزه های گرگان تفاوتی اساسی دارد. این موزه در دل پارک جنگلی قرار دارد. موزه قرق بعد از موزه سراوان در گلستان، ‌دومین موزه فرهنگ روستایی در کشور است. این موزه به معرفی تمام نمادهای طبیعی و آداب و رسوم مردم روستا می‌پردازد. با رفتن به این موزه خودتان را در میان انبوه درخت‌ها و جنگلی زیبا خواهید یافت. هم‌زمان با لذت‌بردن از طبیعت می‌توانید با سیاق زندگی مردم روستا نیز آشنا شوید.

آدرس: استان گلستان، ۲۳ كيلومتری شرق گرگان، پارک جنگلی قرق.

موزه‌گردی یکی از تفریحات خوبی است که در سفر باید تجربه کرد. در گرگان که پر است از جنگل‌های انبوه و طبیعت زیبا، سرزدن به موزه‌ها و آشنایی با فرهنگ مردم شهر می‌تواند تنوعی به سفرتان بدهد. در هر کدام از این موزه‌ها بخشی از تاریخ و هنر مردم به نمایش در آمده است. گشت‌وگذار در هرکدام لذت منحصربه‌فردی دارد که نباید از دست داد. اگر تا به حال به هرکدام از این موزه‌ها سر زده‌اید، تجربیات خود را با ما نیز در ره بال آسمان در میان بگذارید.

کاخ موزه گرگان که متعلق به دوران پهلوی است، معروف‌ترین موزه گرگان است.

فصل بهار و تابستان که هوا خنک است، زمان مناسبی برای سفر به گرگان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.