جاهای دیدنی گرگان | گشت‌وگذار در بهشت سرسبز شمال ایران

0

طبیعت سرسبز و چشمگیر، بازارهای سنتی، ترکمن‌ها و بناهای تاریخی بخشی از جاهای دیدنی گرگان است. حالا که گرگان را برای مقصد سفر انتخاب کرده‌اید، خوب است به لیست جاهای دیدنی‌اش نگاهی بیندازید. هرکدام از آن‌ها جذابیت و شگفتی خودش را دارد.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی طبیعی گرگان

گرگان رود

گرگان رود

گرگان رود اصلی‌ترین رود پرآب در استان گلستان است. این رود از بلندی‌های آلاداغ بجنورد سرچشمه می‌گیرد و مسیری 200کیلومتری را از بین شهرها و روستاها پشت سر می‌گذارد. گرگان رود بخش وسیعی از زمین‌های اطرافش را سیراب می‌کند. به همین خاطر چشم‌انداز زیبایی اطراف این رودخانه را پوشانده است.

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان.

تپه تاریخی فرهنگی تورنگ تپه | مکانی با جاذبه‌های تاریخی

تورنگ تپه یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. با بازدید از این تپه هم طبیعت شگفت‌انگیزش را می‌بینید و هم می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی‌اش دیدن کنید.

در نزدیکی این تپه، آثار تاریخی زیادی مثل ظرف‌های سفالی، اشیای برنزی، استخوان‌هایی از اجساد و… را کشف کرده‌اند. دریاچه کنار تپه هم زیبایی این منطقه را به اوج می‌رساند. تصویر تپه در آب دریاچه منعکس می‌شود و دست کمی از تابلوی نقاشی‌شده ندارد. اطراف این دریاچه را زمین‌های کشاورزی پوشانده است.

آدرس: استان گلستان، 20کیلومتری گرگان.

جنگل‌های گرگان

جنگل النگدره | بهشت گرگان

جنگل النگدره

نمی‌شود تا گرگان رفت و از طبیعت زیبایش گذشت. جنگل النگدره از بهترین جاهای دیدنی گرگان است که می‌شود ساعت‌ها در طبیعت بی‌نظیرش غرق شد.

جنگل النگدره از جمله جنگل های ایران است که پوشش گیاهی انبوهی دارد. سکوت جنگل، درخت‌های استوار توسکا، ممرز، افرا، بلوط و… مکانی دنج و دوست‌داشتنی را برای گشت‌وگذار به وجود آورده است.

پاییز که باشد، جنگل النگدره مثل تابلویی از رنگ‌های گرم خودنمایی می‌کند. تصورش را بکنید؛ گذشتن از جاده جنگلی با درخت‌هایی که سراسر جاده را پوشانده‌اند، چقدر شگفت‌انگیز می‌شود.

وجود رودخانه قلاشی و چشمه‌ها هم زیبایی طبیعت النگدره را به اوجش می‌ساند. تمام امکاناتی را که برای یک روز گردش و تفریح در جنگل نیاز دارید، در جنگل النگدره مهیا کرده‌اند. مثلاً جاده سلامتی، مسیر چوبی، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودک، زمین ورزش، خودروهای برقی، آلاچیق‌های چوبی، صندلی، نیمکت، سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه و فروشگاه مواد غذایی.

آدرس: استان گلستان، 5کیلومتری جنوب‌غربی شهر گرگان، جاده ناهارخوران.

پارک ملی گلستان | وسیع‌ترین منطقه سبز ایران

پارک ملی گلستان

اگر از گرگان به طرف خراسان بروید، باید از مسیری سرسبز و دوست‌داشتنی بگذرید. این جنگل تماشایی، بزرگ‌ترین بخش‌های طبیعی ایران را تشکیل می‌دهد. پارک ملی گلستان زیستگاه بسیار مناسبی برای انواع جانوران به‌ویژه پستانداران است.

پوشش گیاهی در این جنگل طیف وسیعی دارد. درخت‌های بلندقامت چندین‌ساله در این جنگل هنوز استوارند. در نزدیکی دامنه کوه‌ها، آبشارهای گوناگون و چشمه‌های پرآبی جاری هستند. اگر قصد سفر به این جنگل را دارید، از قبل وضعیت آب‌وهوا را چک کنید. در هر زمان از سال امکان بارش باران در این منطقه وجود دارد. داشتن لباس گرم، کفش مناسب و آب و مواد خوراکی هم ضروری است.

آدرس: استان گلستان، 15کیلومتری شهر گالیکش.

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. بین جاذبه های گردشگری گرگان، این پارک یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای پیک‌نیک انتخاب کنید. این پارک جنگلی هوای خوب، طبیعت شگفت‌انگیز و پوشش گیاهی انبوهی دارد؛ پس برای رفتن به آن تردید نکنید. امکانات خوبی مثل رستوران، کافه، آلاچیق، اقامتگاه و سرویس بهداشتی برای مسافرها و گردشگرها در این پارک آماده کرده‌اند. می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری هم از طبیعت این جنگل ثبت کنید.

آدرس: استان گلستان، 8کیلومتری شهر گرگان.

طبیعت سردانسر | قابی تماشایی از گرگان

اگر دوست دارید چند روز از شلوغی شهر دور بشوید، طبیعت و سکوت سردانسر یکی از بهترین مقاصد است. بین جاهای دیدنی گرگان طبیعت سردانسر محبوبیت زیادی دارد. دشت‌های سرسبز سردانسر با اسب‌هایی که در آن آزادانه می‌دوند، تماشایی است. در بیشتر مواقع، دامنه‌های منطقه در پوششی از مه هستند و تصویری رویایی می‌سازند.

آدرس: استان گلستان، جنوب‌غربی روستای زیارت.

جنگل توسکستان | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اطراف گرگان

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، جنگل توسکستان گرگان انتخابی فوق‌العاده است. بین جاهای دیدنی گرگان، این جنگلی هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد. به همین خاطر رطوبت هم تا حد زیادی کم است. حتی در تابستان هم خنکی هوا روحتان را زنده می‌کند؛ پس خوب است از همین حالا برنامه سفر بهار یا تابستان را به مقصد این جنگل بچینید. خوردن یک لیوان چای داغ در آب‌وهوای خوب جنگل روزتان را کامل می‌کند.

آدرس: استان گلستان، 40کیلومتری جنوب شرقی گرگان.

منطقه شکار ممنوع چلچلی | طبیعت تماشایی گرگان

منطقه شکار ممنوع چلچلی

در جنوب‌شرقی گرگان، منطقه‌ای با طبیعتی بی‌نظیر هست که به آن چلچلی می‌گویند. به‌خاطر وجود بلندی‌های چلچلی این اسم را برای این منطقه دیدنی انتخاب کرده‌اند.

منطقه چلچلی از بهترین زیستگاه‌ها برای پستانداران است. بخش زیادی از پلنگ‌ها، خرس‌ها، خوک وحشی، قوچ و پرنده‌هایی مثل شوکا، کبک دری در این جنگل زندگی می‌کنند. نبود مسیر دسترسی راحت، هنوز این منطقه را بکر و طبیعی باقی گذاشته است. به همین خاطر بین جاهای دیدنی گرگان منطقه چلچلی، به‌عنوان زیستگاه حیوانات ارزش زیادی دارد. یادتان باشد، شکار هر حیوانی در این منطقه ممنوع است. اگر شکارچی‌های غیرقانونی را دیدید، به مرکز محیط زیست منطقه اطلاع بدهید.

آدرس: استان گلستان، جنوب‌شرقی گرگان، کوه چلچلی.

جنگل قرق

جنگل قرق

جنگل قرق طبیعتی زیبا و انبوه با امکانات مختلف دارد. پارک‌های بازی، نیمکت‌، سکوهای نشیمن، سرویس‌های بهداشتی، دکه‌های خوراکی و پارک‌ وحش فضای جنگل قرق را دوست‌داشتنی‌تر کرده است. شاید در حال بازدید از جنگل، گوزن‌های زیبا را هم ببینید؛ پس دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

آدرس: استان گلستان، 24کیلومتری شرق گرگان، مسیر اصلی گرگان-مشهد.

جنگل شصت کلا | منطقه‌ای بکر در گرگان

هر طرف از گرگان را که نگاه کنید، سرسبز و خرم است؛ اما هرکدام از جنگل‌ها حس‌وحال خودش را دارد. جنگل شصت کلا از سرسبزترین جاهای دیدنی گرگان است که امکانات رفاهی برای تفریح در آن مهیا نیست.

اگر تابلوی حیوان‌های درنده را هم ندیدید، حواستان را برای گشت‌وگذار در این منطقه جمع کنید؛ زیرا جانورهای مختلفی در این این منطقه زندگی می‌کنند.

دسترسی به این جنگل کمی سخت است و برای رفتن به آن باید راهنمای خوبی داشته باشید؛ پس برای ماجراجویی و کشف جاهای جدید در این منطقه لوازم ضروری را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید چم‌وخم سفر به گرگان دستتان بیاید، راهنمای سفر گرگان را بخوانید تا ریز و درشت نکات سفر به این شهر را کف دستتان بگذاریم.

آدرس: استان گلستان، 6کیلومتری جنوب‌غربی گرگان.

نرگس تپه

نرگس تپه از نمای باز

کمتر کسی است که در گرگان نرگس تپه را نشناسد. این تپه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌ها در روستای علی آباد کتول است.

مسیر رسیدن به این تپه و بالارفتن از دامنه کوه کمی سخت است؛ اما به بالای تپه که برسید، چشم‌اندازی بی‌نظیر می‌بینید. جنگل‌ها و دشت‌های گرگان مثل فرشی سبز زیر پاهایتان پهن است و تماشای آن حسی بی‌نظیر دارد. خوب است با مطالعه راهنمای سفر به علی آباد کتول، گشتی هم در طبیعت تماشایی روستای علی آباد بزنید.

آدرس: استان گلستان، 7کیلومتری شمال گرگان، روستای علی آباد.

دریاچه توشن | دریاچه‌ای در عمق جنگل النگدره

دریاچه توشن

وجود دریاچه درست وسط جنگل، از زیباترین جاذبه‌های طبیعت است. به جنگل النگدره که بروید، دریاچه زیبایی به اسم توشن هم می‌بینید.

هرچه از زیبایی دریاچه توشن گرگان بگویم، کم گفته‌ام. تصویر دریاچه در روزهای ابری و مه‌آلود تماشایی است. اگر هوا صاف و آفتابی هم باشد، ماهیگیری و کمپ‌کردن کنار دریاچه، روزتان را لذت‌بخش می‌کند. خوب است بین جاهای دیدنی گرگان، بازدید از این دریاچه را در بالای لیست گرگان‌گردی‌تان بگذارید.

آدرس: استان گلستان، 5کیلومتری جنوب گرگان، جنگل النگدره.

آبشارهای گرگان

آبشار لوه

آبشار لوه

گرگان است و آبشارهای تماشایی‌اش! به‌لطف دریای خزر و بلندی‌های البرز، در بخش‌های مختلف گرگان، آبشارهایی تماشایی جاری هستند. یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف گرگان، آبشار لوه گالیکش است. می‌توانید این آبشار را در منطقه گالیکش پیدا کنید.

این آبشار به‌شکل پلکانی از پنج صخره عبور می‌کند و چشم‌اندازی بی‌نظیر در جنگل هیرکانی به وجود آورد. درباره زیبایی‌های آبشار لوه قبل‌تر در مطلب آبشارهای دیدنی ایران صحبت کرده بودیم. اطراف آبشار را درخت‌های بلندقامت ممرز و افرا پوشانده‌اند. برای بازدید از این آبشار باید راهنمایی مجرب داشته باشید. وسایل ضروری مثل کفش مناسب، مواد خوراکی، آب آشامیدنی و… را فراموش نکنید. برای اقامت و کمپ‌کردن می‌توانید تا روستای لوه بروید.

آدرس: استان گلستان، 20کیلومتری گالیکش، 5کیلومتری جاده اصلی گلستان-مشهد، روستای لوه.

آبشار نومل | از آبشارهای بکر و دیدنی گرگان

آبشار نومل

آبشار نومل از دیگر جاهای دیدنی گرگان است. بلندای آبشار به 30 متر می‌رسد و چشم‌اندازی بی‌نظیر با درخت‌ها و گیاه‌های اطرافش دارد؛ البته راه دسترسی به این آبشار آسان نیست. به همین خاطر فضای اطراف آن هنوز بکر باقی مانده است. برای بازدید از این آبشار باید به روستای نومل و منطقه جنگلی چهل گیسو بروید.

آدرس: استان گلستان، 7کیلومتری جاده اصلی گرگان-مشهد، 4کیلومتری شمال روستای نومل.

آبشار دره تل انبار

اگر دستی بر حرفه صخره‌نوردی دارید، بازدید از آبشار دره تل را به شما پیشنهاد می‌کنم. این مجموعه آبشار از زیباترین جاهای دیدنی گرگان هستند. در دره‌ای نزدیک به روستای زیارت، 53 آبشار کوچک و بزرگ جاری است. کوتاه‌ترین آبشار دو متر و بلندترین آن 40 متر است. به‌خاطر رطوبت زیاد در این دره، پوشش گیاهی شگفت‌انگیزی هم اطرافش می‌بینید.

برای رفتن به این دره باید تجهیزات کاملی از صخره‌نوردی همراهتان باشد. مثلاً کفش مناسب، طناب، لوازم کمک‌های اولیه و قلاب‌های مخصوص. فراموش نکنید که لباس و مواد خوراکی را به‌خوبی عایق‌بندی کنید. اگر برای بازدید از این آبشار مشتاق هستید، کافی است با خرید بلیط هواپیما گرگان به این شهر بروید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، در نزدیکی روستای زیارت.

آبشار زیارت

آبشار زیارت

در جنگل‌های خرم گرگان، آبشارهای زیبایی جاری است که تماشایش شما را سر ذوق می‌آورد. برای بازدید از آبشار زیارت باید به جنگل ناها‌رخوران بروید. این آبشار از بالای تخته‌سنگ بزرگی به پایین سرازیر می‌شود. به‌لطف این آب جاری، در روزهای تابستان هوا هم مطبوع و خنک است. گیاهان رطوبت‌دوست، اطراف آبشار را پوشانده‌اند. بلندای آبشار زیارت چشمگیر است و بین جاهای دیدنی گرگان جایگاهی ویژه دارد. کنار آبشار زیراندازی پهن کنید و از صدای ‌گوش‌نواز آب لذت ببرید.

آدرس: استان گلستان، جنگل ناهارخوران، 5کیلومتری جنوب روستای زیارت.

آبشار رنگو | آبشاری با چشم‌انداز زیبا

اهل طبیعت‌گردی که باشید، کشف بخش‌های جدید هر جنگل شما را شگفت‌زده می‌کند. آبشار رنگو یکی از زیباترین بخش‌های جنگل رنگو است. این آبشار ارتفاع کمی دارد؛ ولی از یک صخره‌ نیم‌دایره‌ای به پایین می‌ریزد و تصویری بسیار دیدنی می‌سازد.

تماشای حرکت آب از روی سنگ‌ها و لابه‌لای گیاهان خزه‌ای، حس‌وحال خوبی دارد. فراموش نکنید برای رسیدن به این بهشت کوچک، باید چند ساعت از مسیر را پیاده‌روی کنید. ابتدای مسیر گرمابه‌ای قدیمی را می‌بینید و بعد باید از گورستانی بگذرید. اگر بین راه خسته شدید، در کمپ رنگو توقف کنید. مسیر دسترسی به آبشار هم زیبایی‌های خودش را دارد.

آدرس: استان گلستان، 15کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو.

آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلاته

زیبایی جنگل شصت کلا با جاذبه‌هایی مثل آبشار کلاته دوچندان می‌شود. این آبشار دیدنی را به اسم فیروز محل هم می‌شناسند. رود شصت کلا بعد از پشت‌سرگذاشن مسیری طولانی از بالای این صخره فرو می‌ریزد. به همین خاطر چشم‌انداز زیبایی را به وجود می‌آورد. برای رسیدن به آبشار باید از جنگلی با پوشش انبوه بگذرید. طیفی از رنگ‌های سبز، صدای پرنده‌ها، بوی چوب و خاک باران‌خورده، بخش‌های هیجان‌انگیز این مسیر است. تا آنجا که رفتید از آبشار باران کوه گرگان در نزدیکی آبشار کلاته دیدن کنید.

آدرس: استان گلستان، 22کیلومتری جنوب‌غربی گرگان، جنگل شصت کلا.

جاهای دیدنی تاریخی گرگان

موزه های گرگان

کاخ موزه گرگان | یادگاری از دوره پهلوی

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان از بناهای تاریخی و معروف در شهر است که قدمتش به دوره پهلوی اول می‌رسد. این کاخ اقامتگاه رضاشاه و مهمان‌هایش در گرگان بود. بعد از حکومت پهلوی این عمارت را به‌عنوان اولین کاخ‌موزه در شمال ایران ثبت کردند. در این کاخ از آثار قدیمی و اشیا قیمتی نگهداری می‌کنند. می‌توانید تندیسی از بزرگان گرگان هم در این موزه ببینید. بخشی از وسایل دوره پهلوی هنوز در این کاخ است. دو درخت نخل در ورودی ساختمان استوارند که نمای این بنا را تماشایی کرده‌اند. با خرید بلیط قطار گرگان، می‌توانید به این شهر بیایید و از زیباترین موزه های گرگان دیدن کنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر.

موزه باستان‌شناسی گرگان | موزه‌ای با سنگ‌نوشته‌های تماشایی

موزه باستان‌شناسی گرگان

بین جاهای دیدنی گرگان، موزه باستان شناسی مکانی جالب و تماشایی برای دوست‌داران تاریخ است. این موزه را در سال 1367 افتتاح کردند. در ابتدا سنگ‌نوشته‌های قدیمی و آثار هنرمندهای برجسته را در آن به نمایش می‌گذاشتند؛ اما کم‌کم آثار تاریخی گلستان مثل ظرف‌های سفالی، زیورآلات طلایی و ظرف‌های منقوش را به آن‌ها اضافه کردند. سکه‌های دوره اشکانی و آبگینه‌های دوره اسلامی نشان می‌دهد که گرگان از شهرهای باستانی و چندهزارساله در ایران است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان شهدا، کنار امامزاده عبدالله.
زمان بازدید: شش‌ماه اول سال از ساعت 9 تا 18، شش‌ماه دوم سال از ساعت 9 تا 17.

موزه زمین شناسی گرگان

موزه زمین شناسی گرگان

این موزه یکی دیگر از موزه های گرگان است که بازدید از آن شما را سر ذوق می‌آورد. موزه زمین شناسی گرگان را به موزه تخصصی سنگ و گوهر آمتیست هم می‌شناسند. نمونه‌های کمیابی از کانی‌ها، سنگ‌های گران‌بها، جواهرات و گوهرها در این موزه به نمایش گذاشته‌اند. شاید بازدید از فسیل‌هایی که قدمتشان به چند هزار سال می‌رسد، برایتان جذاب باشد. خوب است بدانید در این موزه دوره‌های آموزشی سنگ‌شناسی و تراش‌دادن سنگ هم برگزار می‌کنند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان ولیعصر، نبش عدالت 33، مجتمع قیاسی، طبقه دوم.
زمان بازدید: شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ساعت 9 تا 13، عصرها از ساعت 16 تا 20.

موزه صنایع دستی امیر لطیفی گرگان | از دیدنی‌ترین موزه های گرگان

موزه صنایع دستی امیر لطیفی گرگان

عمارت زیبای امیر لطیفی یکی از جاهای دیدنی گرگان است که ساختش به دوره قاجار می‌رسد. به‌خوبی از معماری و مصالح ساخت خانه می‌شود اصیل‌بودن این فضا را حس کرد. پنجره‌های متعدد و چوبی، دیوارهای آجری و شیشه‌های رنگی، نمای جذابی به عمارت امیر لطیفی داده است. امروزه این خانه را به موزه صنایع‌دستی گرگان تبدیل کرده‌اند. در این موزه مجسمه‌هایی از زنان و مردان گرگانی در حال کار با چرخ را به‌زیبایی نشان داده‌اند. زیورآلات قدیمی، اشیا مسی و چرخ‌های بافندگی بخشی از وسایل این موزه است. بعد از تماشای موزه خوب است سری به مراکز خرید گرگان بزنید. موزه امیر لطیفی تا بازار نعلبندان فاصله‌ای زیادی ندارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی (ره)، لاله 11.
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 الی 17:30.

خانه‌های تاریخی گرگان

سرای باقری‌ ها | مجموعه تماشایی در بافت سنتی گرگان

سرای باقری‌ ها

در بخشی از بافت قدیمی شهر، خانه‌ای با معماری بومی و سنتی است. این خانه را به اسم سرای باقری ها می‌شناسند. حیاط باصفا و معماری دل‌نشین سرای باقری‌ها رنگ‌وبویی از اصالت و قدمت دارد. مساحت زیربنای این خانه به بیشتر از 2500 متر می‌رسد. به همین خاطر لقب بزرگ‌ترین خانه تاریخی در شمال ایران را دارد. بین جاهای دیدنی گرگان، سرای باقری و بخش‌های جالبش تماشایی است. شربت‌خانه، هتل بوتیک، غرفه صنایع‌دستی و عکاس‌خانه از دیگر بخش‌ها در این خانه است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی (ره).

خانه شیرنگی | عمارتی تماشایی از دوره قاجار

خانه شیرنگی

اگر تماشای خانه های تاریخی گرگان شما را هیجان‌زده می‌کند، خوب است به بازدید از خانه شیرنگی هم بروید. این خانه از جاهای دیدنی گرگان است که قدمتش به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌رسد. این بنای دوطبقه معماری چشم‌نوازی دارد. پنجره‌ها و درهای چوبی بیشترین جلوه را به خانه شیرنگی داده‌اند. یادتان نرود چند عکس یادگاری در ایوان عمارت بگیرید. کمی در حیاط گل‌کاری‌شده خانه شیرنگی قدم بزنید و به گذشته‌ها سفر کنید. برای اقامت در این شهر، هتل های گرگان و اقامتگا‌های سنتی مختلفی فراهم است. انتخابش با خودتان!

آدرس: استان گلستان، گرگان، محله نعلبندان، محله سرچشمه، کنار امامزاده نور.

خانه دارویی | دو بنا از دو دوره

خانه دارویی

دیدن خانه‌های تاریخی برای دوستداران معماری‌های قدیمی بسیار دل‌نشین است. خانه دارویی یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان است که می‌توانید در سفر از آن دیدن کنید. این خانه مسکونی از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود. بنای شمالی را در دوره پهلوی اول ساخته‌اند. بنای جنوبی قدمت بیشتری دارد و به دوره قاجار می‌رسد. ترکیبی از معماری قجری و پهلوی، جذاب‌ترین بخش در این خانه است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه.

خانه تقوی ها | عمارتی باصفا با دیوارهای آجرچین

خانه تقوی ها

از دوره قاجار بناهای ارزشمندی به یادگار مانده است که خانه تقوی‌ها یکی از آن‌هاست. این خانه با معماری چشمگیرش توجه همه را جلب می‌کند. در ساخت این عمارت دوطبقه به نکات اصولی دقت کرده‌اند. بنا را یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته‌اند تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کنند. پنجره‌‌ها و درهای چوبی با طاق‌هایی هلالی، زیبایی بنا را دوچندان کرده است. البته این روزها اینجا به یکی از کافه های گرگان تبدیل شده است. اگر خسته بودید، حتماً اینجا گلویی تازه کنید، اگر هم میان‌وعده‌ها کفاف گرسنگی‌تان را نمی‌دهد، بعد از بازدید از این خانه، سری به رستوران های گرگان بزنید و غذاهای اصیل این شهر را امتحان کنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی (ره)، آفتاب 15، جنب امامزاده نور.

خانه رمضان علی خراسانی | از خانه‌های قدیمی گرگان

خانه رمضان علی خراسانی

در محله سرچشمه گرگان، بنایی قدیم از دو دوره تاریخی است. خانه رمضان علی خراسانی از جاهای دیدنی گرگان است که ساخت بلوک غربی‌اش به دوره قاجار می‌رسد. بلوک شرقی بنا را در دوره پهلوی ساخته‌اند. این خانه معماری ساده‌ای دارد؛ ولی امروزه توجه زیادی به حفظ این بنای تاریخی نمی‌کنند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی (ره)، محله سرچشمه.

بناهای مذهبی گرگان

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از مهم‌ترین مکان های دیدنی گرگان است. بنای اولیه مسجد بیشتر از هزار سال قدمت دارد و به دوره سلجوقی می‌رسد. بانی ساخت مسجد، ترکمن‌ها بودند. در دوره‌های تیموریان، صفویه و افشاریه بخش‌های مختلف مسجد را بازسازی کردند. تنها بخش باقی‌مانده از دوره سلجوقی مناره‌های شگفت‌انگیز مسجد است. روی بدنه مناره‌ها را با خط کوفی نوشته‌اند. در دیوارهای داخلی مسجد جامع، کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های بسیاری وجود دارد. بین جاهای دیدنی گرگان، مسجد جامع به‌عنوان مکانی تاریخی ارزش بسیار زیادی دارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، جنب بازار نعلبندان.

مسجد گلشن گرگان

مسجد گلشن گرگان

مسجد گلشن از مکان های دیدنی گرگان است که قدمتش به دوره صفویه می‌رسد. بخش‌هایی از مسجد را در دوره قاجار بازسازی کرده‌اند. با کاشی‌های هفت‌رنگ و زیبایی مسجد را تزیین کرده‌اند که جلوه خاصی به مسجد داده است. بعد از بازدید از مسجد در کوچه‌های اطراف و بافت قدیمی شهر قدم بزنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، شمال‌شرقی چهارراه میدان، بافت قدیم بازار، محله سرچشمه.

امامزاده روشن آب | از اماکن مذهبی گرگان

امامزاده روشن آب

امامزاده روشن آب یکی از اماکن مذهبی و جاهای دیدنی گرگان است که برای بازدید از آن باید به روستای روشن آباد بروید. این امامزاده مرقد دو فرزند امام موسی کاظم (ع) است. بنای امامزاده قدمتی تاریخی دارد. گنبد زیبایی امامزاده بسیار چشمگیر است. روی بدنه گنبد طرح‌های زیبایی را حک کرده‌اند. درهای امامزاده هم بسیار نفیس و ارزشمند است. تا امامزاده روشن آب که رفتید، در روستا هم گشتی بزنید.

آدرس: استان گلستان، کیلومتر 15 جاده گرگان-مازندران، روستای روشن آباد.

امامزاده نور | از زیباترین بناهای تاریخی گرگان

امامزاده نور

امامزاده نور از دیگر جاهای دیدنی گرگان است. یکی از فرزندهای امام موسی کاظم (ع) به اسم امامزاده اسحاق را در این مکان دفن کرده‌اند. ساخت بقعه امامزاده به دوره سلجوقی ‌می‌رسد. این بنا را به‌شکل چندضلعی منتظم ساخته‌اند و روی دیوارهای آجری‌اش گچ‌بری‌هایی از آیات قرآن هست. مقرنس‌کاری‌ها هم جلوه بیشتری به این عمارت داده‌اند. درهای امامزاده بسیار قدیمی است و ارزش بسیاری دارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی (ره)

دیگر بناهای تاریخی گرگان

مدرسه عمادیه | عمارتی با قدمت چندصدساله

مدرسه عمادیه

اگر معماری و فضای بناهای قدیمی را دوست دارید، بازدید از مدرسه عمادیه را در برنامه سفرتان بگذارید. این مدرسه را در دوره صفویه ساخته‌اند؛ پس باید انتظار معماری شگفت‌انگیزی را داشته باشید. مدرسه عمادیه را به اسم دروازه نو هم می‌شناسند. در همان ابتدای ورود، حیاط سنگ‌فرش‌شده و درخت‌های سرسبز نارنج، حس‌وحال متفاوت عمارت را به شما منتقل می‌کند. بهار که باشد، عطر بهاره‌های نارنج در هوا پخش است و بازدید از این عمارت را لذت‌بخش‌تر می‌کند. از آجرچینی‌های زیبایی برای ساخت این مدرسه استفاده کرده‌اند. مدرسه عمادیه بخشی از یک مجموعه دیدنی است. حمام، آب‌انبار، مسجد و تکیه بخشی از این مجموعه هستند. امروزه این مدرسه را به حوزه علمیه گرگان تبدیل کرده‌اند. دیگر جاهای دیدنی گرگان در نزدیکی این مدرسه است که می‌توانید سری هم به آن‌ها بزنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، محله درب نو، خیابان امام خمینی (ره).

کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار از مکان های دیدنی گرگان است. در اوایل حکومت قاجار و در دوره سلطنت آقامحمدخان این بنا را در باغ عباس‌خانی ساخته‌اند. در آن زمان، این بنا مکانی دولتی بود و به آن دارالحکومه می‌گفتند. عمارت کلاه فرنگی عباس‌خانی، دارالعماره و دارالحکومه سه بخش اصلی در این عمارت هستند. اگر برای تماشای این بنا مشتاق هستید، با خرید بلیط اتوبوس گرگان خودتان را به آنجا برسانید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، روبه‌روی مدرسه ایرانشهر.

دیوار دفاعی گرگان | دومین دیوار دفاعی جهان

دیوار دفاعی

جالب است بدانید در ایران هم دیواری مثل دیوار چین است. البته درازای دیوار دفاعی گرگان کمتر است و جایگاه دوم در جهان را دارد. ساسانیان این دیوار دفاعی را در نزدیکی گرگان و در دامنه‌های سرسبز کوه‌ها ساخته‌اند. سد اسکندر، قزل ائلان، سد انوشیروان، سد پیروز و مار سرخ ساسانی از دیگر اسم‌های این دیوار است. این دیوار از منطقه گمیشان شروع می‌شود و از دشت‌ها و دامنه‌ها می‌گذرد و تا کوه‌های گلیداغ ادامه دارد. در حال حاضر بخشی از دیوار دفاعی گرگان از بین رفته است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، منطقه گمیشان.

بازار نعل‌بندان | از جذاب‌ترین بازارهای گرگان

بازار نعل‌بندان

همیشه بخشی از زیبایی شهر در بازارهای قدیمی و سنتی‌اش هست. بازار نعل‌بندان اصلی‌ترین بازار گرگان است که حال‌وهوای سنتی‌ و دوست‌داشتنی دارد. تره‌بارها، مغازه‌های صنایع‌دستی، ادویه‌فروشی‌ها و لباس‌های زیبای ترکمن بخشی از اجناس این بازار است. از هر گوشه بازار می‌شود صدای فروشنده‌ها را شنید که با گویش محلی حرف می‌زنند. در بازار نعل‌بندان می‌توانید از سوغات گرگان هم بخرید و به خانواده یا دوست‌هایتان هدیه بدهید. نان زنجبیلی، نان پادرازی، سرغربیلی، قالیچه‌های دست‌بافت و زیورآلات زیبا بخشی از سوغات این شهر است.

آدرس: استان گلستان، گرگان، حدفاصل چهارراه میدان تا سه‌راه میرکریم و میدان قیصریه.

میل گنبد | از جاهای دیدنی اطراف گرگان

میل گنبد

به گرگان که بروید، می‌توانید از بلندترین برج آجری جهان دیدن کنید. میل گنبد یکی از جاهای دیدنی گرگان است. ساخت این برج به دوره آل زیار برمی‌گردد. معمولاً به این برج‌های بلند، میل می‌گویند. درازای این برج به 72 متر می‌رسد. در قدیم این میل‌ها محلی برای روشن‌کردن آتش بود. در بالای این برج‌ها آتشدانی را روشن می‌کردند. بیشتر این میل‌ها را در حومه یا در ورودی شهر می‌ساختند تا نشانی برای آن شهر باشد.

آدرس: استان گلستان، شهر گنبد کاووس.

کاروانسرای قزلق

در دامنه بخشی از ارتفاعات گرگان، کاروان‌سرایی سنگی هست که قدمتش به دوره‌های بعد از اسلام می‌رسد. برای ساخت کاروان‌سرای قزلق از مصالحی مثل سنگ، ساروج، ملات گچ و آهک استفاده کرده‌اند. در قدیم مسافرها و بازرگان‌ها از این مسیر به شاهرود می‌رفتند و در این کاروان‌سرا توقفی می‌کردند. اتاق‌ها، دالان‌ها و 12 حجره را به‌زیبایی در بخش‌های مختلف این کاروان‌سرا ساخته‌اند.

آدرس: استان گلستان، 35کیلومتری جنوب‌شرقی گرگان، کنار کتل قزلق.

جنگل ناهارخوران، جنگل النگدره، آبشار لوه، دریاچه توشن.

مسجد جامع گرگان، دیوار دفاعی گرگان، کاروان‌سرای قزلق.

جنگل ناهار خوران، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، بازار نعلبندان.

موزه زمین‌شناسی گرگان، موزه صنایع‌دستی امیر لطیفی گرگان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.