موزه حیات وحش هفت چنار | مجموعه‌ای از جانداران بی‌جان

2

شهر تهران دیدنی‌ها و جاذبه‌های متنوعی را در خود جای داده است و موزه حیات وحش هفت چنار یکی از آنهاست. در مطلب پیش رو به این موزه دیدنی می‌پردازیم و از بخش‌های مختلف آن می گوییم. آثاری که در این مکان نگهداری می‌شود را از نظر می‌گذرانیم. همین طور نگاهی به تاریخچه ساختمان این موزه خواهیم داشت و از اهمیت این موزه در شناخت دنیای حیات وحش برایتان می‌گوییم. پس با ما همراه شوید و بیشتر از موزه حیات وحش هفت چنار بدانید.

موزه حیات وحش هفت چنار کجاست؟

موزه حیات وحش هفت چنار کمی پایین‌تر از محله سلسبیل تهران و در محله بریانک قرار دارد. برای رسیدن به این موزه باید به ضلع شمالی میدان بریانک رفت و در راسته شرق خیابان دعوتی آن را پیدا کرد.

آشنایی با موزه حیات وحش هفت چنار

موزه حیات وحش هفت چنار در منطقه 10 و در یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران قرار دارد. این موزه اولین فضای تخصصی پایتخت است که به دیرینگی و زیست‌بوم حیوانات پرداخته است. در موزه حیات وحش هفت چنار با روشی جالب، به شناخت حیات وحش و زیست‌بوم حیوانات مختلف می‌پردازد. در این موزه نمونه‌های زنده، غیر زنده و تاکسیدرمی حیوانات نگهداری می‌شوند. همین طور در اینجا، نرم‌تنان، حشرات و ماهی‌ها را نیز بررسی کرده‌اند و اطلاعات خوبی از آن‌ها موجود است.

تصویری از موزه حیات وحش هفت چنار

بازدید از این موزه این فرصت را در اختیار می‌گذارد تا نادرترین حیوانات را از نزدیک دیده و با بدن آن‌ها، قرارگیریشان در زنجیره غذایی و … آشنا شوید. لازم به توضیح است که هیچکدام از حیوانات، برای نگهداری در این مکان تاکسیدرمی نشده‌اند و بیشترشان شکارهای غیرمجاز و توقیفی هستند. در این موزه حیوانات به درستی دسته‌بندی شده‌اند و تنها با سر زدن به هر بخش از اینجا می‌توان فهمید که هرکدام از حیوانات در چه زیست‌بومی زندگی می‌کرده است؛ یعنی شکارچی بوده یا شکار و… . همچنین بیشتر متوجه اهمیت حفاظت از این حیوانات می‌شویم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

تاریخچه ساختمان موزه حیات وحش هفت چنار

بریانک قدیم

در زمان قاجار، روستای بریانک و هفت چنار در منطقه غرب طهران قرار داشتند و برای سال‌ها خارج از دیوارهای ناصری یعنی شاکله اصلی تهران قدیم، بودند. در آن دوران روستای بریانک از قلعه بریانک و زمین‌های زراعیِ گندم، جو و صیفی‌جات تشکیل می‌شد. کشاورزان بریانکی روزها را به کار می‌گذراندند و شب‌های خود را درون قلعه سپری می‌کردند تا از غارت دزدها در امان باشند. بسیاری از گردشگران خارجی که از این منطقه بازدید کرده بودند، آن را منطقه‌ای طبیعی و خارج از حصار ناصری معرفی کرده‌اند. از قدیم روستای بریانک به‌خاطر سرسبزی و وجود درختان متعدد چنارش از توجه و شهرت خوبی برخوردار بود. بریانک زیبا برای سال‌ها آب‌و‌هوایی دل‌پذیر داشت و زیستگاه حیوانات و پرندگان بومی به حساب می‌آمد.

ساخت بنا

بنای موزه حیات وحش هفت چنار در همین دوران احداث شد. تاریخ ساخت این بنا به سال 1310 شمسی برمی‌گردد؛ یعنی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول. این موزه در ابتدا به‌عنوان کارخانه برق کاربری داشت و چندی نگذشت که به کارخانه جوراب‌بافی تغییر عمل داد. بنای موزه هفت چنار تهران 2700 مترمربع مساحت دارد و زیربنای آن 7600 متر مربع است. با ورود به این سازه متوجه دودکش بزرگی می‌شوید که سوژه بسیاری از عکس‌های این موزه است. ظرافت ساخت سازه و تلفیق معماری غربی و ایرانی در آن نیز از ویژگی‌هایی هستند که حتماً توجه شما را جلب می‌کنند.

مرمت و تبدیل به موزه حیات وحش

ساختمان این موزه به خاطر ناملایمت‌های زمانه آسیب دیده بود تا اینکه در سال 1376، شهرداری منطقه 10 آن را مرمت و بازسازی کرد. از آن پس اینجا به‌عنوان موزه حیات وحش آغاز به کار کرد. بنای موزه در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وجه تسمیه

در نزدیکی این موزه یک درخت چنار قرار دارد که الهام‌بخش نام اینجا شده است. این درخت 7 متر قطر دارد و از 7 تنه تشکیل شده است. جالب آنکه محلی‌های بریانک می‌گویند در گذشته چشمه‌ای این درخت را سیراب می‌کرد که با ساخت و سازها از بین رفت. در حال حاضر سقاخانه‌ای در این نزدیکی به آبیاری این هفت چنار زیبا کمک می‌کند.

بخش های مختلف موزه حیات وحش هفت چنار

موزه مذکور قسمت‌های مختلفی دارد که شامل موجودات زنده و غیر زنده، تاکسیدرمی، آثار مربوط به زمین‌شناسی و آثار طبیعی می‌شود. هرکدام از این‌ها بخش‌های مختلف موزه را مشخص می‌کنند که در ادامه به توصیفشان می‌پردازیم.

نمونه های غیر زنده

بیشتر نمونه‌های غیر زنده موزه را مهرداران دریایی تشکیل می‌دهند. در این نمونه‌ها می‌توان مجموعه‌ای از اسفنج‌ها و مرجان‌های دریایی را دید که در گروه اسفنج‌ها رده‌بندی می‌شوند. همچنین نگاهی به خارتنانی همچون توتیا، ستاره دریایی و دلار سنگی داشت و از انواع خرچنگ‌های آب شیرین و شور، شاه‌میگوها و خرچنگ‌های عنکبوتی بازدید کرد که همگی از سخت‌پوستان هستند. همین طور با تماشای پروانه‌های ایرانی متنوع، سوسک‌ها، ملخ‌ها، سنجاقک‌ها و زنبورهای اتاله‌شده با گوشه‌ای از دنیای حیرت‌انگیز حشرات آشنا شد. از موجودات غیرزنده بی‌مهره هم باید به سفره ماهی‌ها، کوسه‌ها و بادکنک‌ماهی‌ها اشاره کرد.

آکواریوم موزه حیات وحش هفت چنار

در آکواریوم موزه که به‌صورت غاری پرپیچ‌وخم با آکواریوم‌های زیبا و دیدنی ساخته شده می‌توان با دنیای آبزیان آشنا شد. در این آکواریوم نمونه‌های جالبی از ماهی‌های آب شیرین رودخانه‌های جهان نگهداری می‌شود. از جمله این آبزیان باید ماهی‌های فلس‌دار، گوشتخوار، زنده‌زا و گربه‌ماهی‌ها، پیرانا، اسکار، پنگوسی و سمندرِ آب شیرین را نام برد.

خزندگان

تصویری از لاکپشت در موزه هقت چنار

مارها، سوسمارها و لاک پشت‌ها از خزندگانی هستند که در آکواریوم موزه حیات وحش هفت چنار نگهداری می‌شوند.

پرندگان

در مجموعه پرندگان هفت چنار می‌توانید این موجودات را در 2 حالت تاکسیدرمی و زنده مشاهده کنید. از جمله پرندگان این مجموعه باید این ها را نام ببریم: کلاغ، مرغابی، قرقاول، پرندگان شکاری و انواع گنجشگ‌سانان، اردک‌ها، قوها، غازها، فلامینگو، کبک و طاووس. در ضمن در چند سال اخیر، دو قفس برای پرندگانی مانند طاوس، قرقاول، انواع طوطی، مرغ عشق و عروس هلندی در این محل راه‌اندازی شده است که به زیبایی مجموعه افزوده‌اند. یک برکه مصنوعی هم درون موزه وجود دارد که فضای مناسب برای نگهداری پرندگان دریایی و آبزی همچون پلیکان‌ها، فلامینگو و مرغابی‌ها را در محل فراهم می‌کند.

پستانداران

در میان پستانداران تاکسیدرمی‌شده موزه هفت چنار، نمونه‌های جالبی مشاهده می‌شود. این حیوانات که از پستانداران وحشی علفخوار و گوشتخوار هستند به‌صورت تاکسیدرمی‌شده در این موزه به معرض نمایش در آمده‌اند. قوچ‌های مختلف، شوکا، کل، مرال، خرس قهوه‌ای، گربه‌سانانی مانند شیر، یوزپلنگ و یوزپلنگ آسیایی، آهو و جبیر، بوفالو، گورخر ایرانی و انواع آنتیلوپ‌ها از حیوانات تاکسیدرمی این مجموعه هستند. با بازدید از اینجا می‌توانید تمام بدن، سر و گردن، تخته پوست، شاخ و جمجمه این موجودات را مشاهده کنید.

حیات طبیعی

در موزه حیات وحش هفت چنار قسمتی هم به نام حیات طبیعی وجود دارد. در بخش حیات طبیعی موزه، پرندگان زنده مانند اردک‌ها، قوها، غازها، فلامینگو، کبک، قرقاول، طوطی، طاووس نگهداری می‌شود و در کنارشان یک میمون رزوس نیز قرار دارد.

زمین شناسی و آثار طبیعی

تصویری از زمین شناسی و آثار طبیعی موزه هفت چنار

در قسمت‌های بالاتر عنوان کردیم که موزه حیات وحش هفت چنار، به زیست محیط حیوانات نیز پرداخته است و قسمتی را به زمین‌شناسی و آثار طبیعی اختصاص داده است. در این قسمت از موزه سنگ‌ها و کانی‌های مختلف با منشأ آذرین، رسوبی و دگرگونی دیده می‌شوند. جالب آنکه فرمول شیمیایی هرکدام از سنگ‌ها و کاربری و معادن استخراجشان نیز در قسمت توضیح داده شده است. از دیگر آثار این بخش می‌توان به مجموعه فسیل بی‌مهرگان اشاره کرد که از دوران دور به جا مانده است.

کارگاه تاکسیدرمی

تا اینجا زیاد درباره آثار تاکسیدرمی مجموعه صحبت کردیم. با این وجود بد نیست توضیح کوچکی درباره مفهوم تاکسیدرمی داشته باشیم. نام دیگر تاکسیدرمی، آگنده‌سازی است. برای این کار، بدن حیوان را خالی می‌کنند، بخش‌های آسیب‌دیده پوست را بازسازی کرده، سپس تندیسی مانند بدن جانور می‌سازند و پوست را روی این تندیس قرار می‌دهند. در موزه حیات وحش، یک کارگاه تاکسیدرمی وجود دارد که فرصت آشنایی کامل با این عمل را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این کارگاه می‌توان با روش علمی و عملی تاکسیدرمی پرندگان و پستاندارن آشنا شد. همینطور نحوه اتاله یا خشک کردن حشرات را نیز آموخت.

کتابخانه

در کتابخانه موزه، بیشتر از 4500 جلد کتاب تخصصی و عمومی وجود دارد. با عضویت در این کتابخانه می‌توان از محتوای این کتاب‌ها بهره‌مند شد.

بازدید کودکان از موزه

تصویری از بازدید کودکان از موزه هفت چنار

موزه حیات وحش هفت چنار مناسب بازدید تمامی سنین است و نکات جالبی برای یادگیری دارد. با این حال پیشنهاد ما این است که حتما فرزندانتان را برای بازدید به این موزه ببرید و آن‌ها را با دنیای وسیع حیوانات آشنا کنید. فرزندان شما در این موزه فرصت دارند تا گونه‌های مختلف حیوانات را بشناسند و در فضایی مناسب با ویژگی‌های زیستی آن‌ها آشنا شوند. موزه حیات وحش هفت چنار این فرصت را مهیا می‌کند تا کودکان در محیطی دلپذیر و پویا به یادگیری بپردازند.

امکانات گردشگری موزه حیات وحش هفت چنار

تصویری از کافه و قهوه‌خانه سنتی موزه هفت چنار

  • کافه و قهوه‌خانه سنتی؛
  • سفره‌خانه سنتی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • آلاچیق برای استراحت و وقت‌گذرانی.

جاذبه های اطراف موزه

  • پارک هفت چنار؛
  • امامزاده معصوم.

مسیر دسترسی موزه حیات وحش هفت چنار


موزه حیات وحش هفت چنار در محله بریانک قرار دارد. در حال حاضر ۲ درب ورودی از خیابان‌های بریانک و مردان‌شاهی به این موزه وجود دارد و از هرکدام از این خیابان‌ها می‌توان به داخل موزه رفت. محله بریانک در روزهای کاری هفته بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم برنامه بازدید با خودروی شخصی را به روزهای آخر هفته موکول کنید. حال اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی به اینجا بروید، مترو بهترین انتخاب برای شماست. متروی بریانک در ابتدای خیابان قزوین قرار دارد. از آنجا می‌توانید با تاکسی خودتان را به موزه برسانید.

هزینه5 هزار تومان
ساعات بازدید 8:00 تا 20:00 (همه روزه به جز شنبه ها و روزهای سوگواری)
شماره تماس02155738745
آدرستهران، خیابان قزوین، خیابان برادران عرب، میدان بریانک، خیابان هفت چنار، خیابان دعوتی، پلاک 37

در این نوشته نگاهی کامل به موزه حیات وحش هفت چنار تهران انداختیم و با بخش‌های محتلف آن آشنا شدیم. در تهران بزرگ می‌توان از جاذبه‌های متنوعی دیدن کرد و بدون شک، موزه هفت چنار یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. آیا تا به حال به این موزه رفته‌اید و آثار آن را از نزدیک مشاهده کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، دیدگاه خود را درباره این موزه بگویید و سایر همراهان ره بال آسمان را برای بازدید اینجا راهنمایی کنید. منتظر نظرات و پیشنهادهای شما هستیم.

خیر، در حال حاضر به علت شیوع کرونا امکان بازدید از موزه وجود ندارد.

برای بازدید هرنفر باید 5 هزار تومان پرداخت شود.

موزه حیات وحش هفت چنار کمی پایین‌تر از سلسبیل جنوبی است و در محله بریانک قرار دارد. برای رسیدن به این موزه باید به ضلع شمالی میدان بریانک رفت و در راسته شرق خیابان دعوتی آن را پیدا کرد.

در نزدیکی این موزه، یک درخت چنار قرار دارد که الهام‌بخش نام موزه شده است. این درخت 7 متر قطر دارد و از 7 تنه تشکیل شده است.

بله، ساخت بنای موزه حیات وحش هفت چنار به سال 1310، یعنی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول، باز می‌گردد. این موزه در ابتدا به عنوان کارخانه برق کاربری داشت و چندی نگذشت که به کارخانه جوراب بافی تغییر عمل داد.

4.5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. مریم خیر اله پور می گوید

    سلام
    بسیار عالی بود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز، ممنون از توجهتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.