محله سلسبیل تهران | بافت قدیمی در قلب پایتخت

0

امروزه تهران یک ابرشهر در شمال ایران محسوب می‌شود. از چهارجهت این شهر گسترش پیدا کرده است. دیگر نمی‌توان تهران را با تهران دوره قاجار مقایسه کرد. محله‌های جدیدی به تهران اضافه شده‌اند. در این میان، هنوز هم بافت قدیمی پایتخت دست‌نخورده باقی مانده است. محله سلسبیل تهران یکی از بخش‌های نسبتاً قدیمی پایتخت به حساب می‌آید. امروز با ما همراه باشید تا این محله را بهتر بشناسید.

محله سلسبیل کجاست؟

به حد فاصل بین خیابان‌های قصردشت تا نواب و آذربایجان تا هاشمی، محله سلسبیل گفته می‌شود. سلسبیل از نظر تقسیم‌بندی شهرداری، جزء منطقه 10 تهران محسوب می‌شود. این محله تقریباً در مرکز تهران قرار دارد. سلسبیل یکی از محلات قدیمی استان تهران محسوب می‌شود.

نام های دیگر محله سلسبیل و علت نامگذاری

تصویری از خیابان سلسبیل

محله سلسبیل تهران یکی از قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت و از معروف ترین خیابان های تهران به حساب می‌آید. شاید نام سلسبیل برای شما کمی عجیب باشد و معنای آن را ندارید. اگر به فرهنگ لغات مراجعه کنید، خواهید دید که سلسبیل نام یکی از چشمه‌های بهشتی است. در گذشته گویا از این میان این محله، رودی پرآب و زیبا عبور می‌کرد. به همین خاطر آن را سلسبیل نامیدند. البته بعدها نام این محله را به «رودکی» تغییر دادند. دلیل این تغییر نامگذاری هنوز هم مشخص نیست.

تاریخچه محله سلسبیل

تصویری از محله ی سلسیبل

بد نیست بدانید قدمت محله سلسبیل تهران به بیش از 100 سال پیش باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، اولین بخش این محله، در سال 1304 بنا شد. در سال 1354، ساختمان شهرداری را در این محل بنا کردند. در حقیقت از ابتدای دوره حکومت پهلوی اول، این محل رونق پیدا کرد. در حال حاضر هنوز هم بین کوچه ‌و ‌پس‌کوچه‌های این محل، می‌توانید شاهد خانه‌های تاریخی و قدیمی باشید. خوشبختانه اصالت محله سلسبیل تا حدودی حفظ شده است.

بافت محله سلسبیل

اکثر محله‌های قدیمی تهران جای خود را به برج‌های بزرگ داده‌اند؛ اما خوشبختانه در محله سلسبیل، هنوز هم می‌توانیم شاهد بافت سنتی باشیم. اکثر کوچه‌های محله سلسبیل تهران کم‌عرض هستند و خودرو به‌سختی از آن عبور می‌کند. زمین‌های این محله به قطعات کوچک تقسیم می‌شوند. به همین خاطر بافت خانه‌های این محله بسیار متراکم است. از نظر کاربری، باید بدانید کاربری اکثر خانه‌های این محله به تجاری تغییر پیدا کرده است. در حقیقت حتی از خانه‌های مسکونی نیز بیشتر به‌عنوان ادارات مختلف استفاده می‌کنند. از‌این‌رو محله سلسبیل تهران را می‌توان بیشتر یک محله تجاری – اداری دانست. خود محله سلسبیل نیز شامل 10 محله مختلف کارون شمالی، سلسبیل شمالی، بریانک، هفت چنار، جی، کارون جنوبی، سلسبیل جنوبی، سلیمانی یا همان تیموری، محله هاشمی و در نهایت محله زنجان جنوبی می‌شود.

جمعیت محله سلسبیل

تصویری از خیابان های محله سلسبیل

بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395، حدود 340هزار نفر در این محله زندگی می‌کنند. البته این تعداد به افرادی که در این محله سکونت دارند تعلق دارد. اگر تعداد کسبه و افرادی که در این منطقه مشغول به کار هستند را نیز با این عدد جمع کنیم، این عدد حداقل به 600هزار نفر خواهد رسید. بیش از 51درصد جمعیت ساکن در این منطقه را بانوان تشکیل می‌دهند. پس می‌توان در مجموع گفت که این محله جزء مناطق نه‌چندان شلوغ از نظر بافت مسکونی محسوب می‌شود. در حقیقت شلوغی محله سلسبیل بیشتر به‌خاطر بافت تجاری، کسبه و مشتریان است. در طول شب این محله به‌مراتب خلوت‌تر از روز می‌شود.

جاذبه های محله سلسبیل

  • موزه حیات وحش هفت چنار

این موزه در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی قرار دارد. موزه حیات وحش هفت چنار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این محله محسوب می‌شود که در بافت قدیمی قرار دارد. در این موزه می‌توانید شاهد مجموعه بزرگی از انواع نرم‌تنان، انواع پستانداران و البته انواع تاکسیدرمی باشید. موزه حیات وحش شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. بخش خزندگان، پستانداران، آکواریوم، بخش نمونه‌های غیرزنده و حیات طبیعی جزء مهم‌ترین بخش‌های این موزه هستند. بازدید از این موزه برای کودکان و بزرگسالان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.برای دیدن این موزه باید به میدان بریانک، ضلع شرقی خیابان دعوتی بروید. هزینه بازدید از موزه هم تا سال ۱۳۹۹، حدود ۴هزارتومان بوده است. ضمناً موزه در روزهای شنبه تعطیل است.

  • گنبد و بارگاه مقدس امامزاده معصوم

مقبره امامزاده معصوم به علی‌بن‌حمزه بن عبدالله تعلق دارد. وی یکی از نوادگان امام محمد باقر است. بد نیست بدانید قدمت مقبره این امامزاده به دوران صفویه باز می‌گردد. گویا شاه عباس صفوی شخصاً بانی ساخت مقبره برای این امامزاده بوده است. امامزاده معصوم یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی محله سلسبیل محسوب می‌شود. انواع مراسم عزاداری و اعیاد را در محوطه اصلی امامزاده معصوم برگزار می‌کنند. همچنین بسیاری از مردم محلی برای برآورده‌شدن حاجات خود، نذر این امامزاده می‌کنند. فضای مقبره امامزاده معصوم بسیار آرامش‌بخش است و می‌توانید با امامزاده در و دل‌های خودتان را بگویید.

امکانات محله سلسبیل

محله سلسبیل تهران جزء قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت است. به همین خاطر انواع امکانات فرهنگی، رفاهی، تفریحی، آموزشی، درمانی و مذهبی در این محله برای استفاده ساکنین تعبیه شده است. اگر قصد زندگی در این محله را دارید، باید اطلاعات کافی درباره امکانات این محله داشته باشید. به همین خاطر در این بخش قصد داریم تا تمام امکانات محله سلسبیل را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • مراکز خرید محله سلسبیل

تصویری از مرکز خرید تهران

محله سلسبیل محله‌ای تجاری و بزرگ محسوب می‌شود. در راسته اصلی خیابان رودکی، انواع مختلف مغازه به چشمتان می‌خورد. در اصل این خیابان به هیچ صنف خاصی تعلق ندارد. شما می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در بین مغازه‌های این خیابان پیدا کنید! لازم به ذکر است که قیمت اجناس این خیابان، بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند. در گذشته محله سلسبیل تهران را به‌عنوان یک مرکز بزرگ برای خرید پوشاک می‌دانستند. در حال حاضر هنوز هم مغازه‌های پوشاک مردانه و زنانه بسیاری در این محله حضور دارند؛ اما دیگر همانند گذشته نیست. البته قیمت مناسب پوشاک در این محله باز هم مشتریان بسیاری را جذب آن می‌کند. علاوه‌بر مغازه‌های کوچک و بزرگ مختلف، سه مرکز خرید بزرگ با نام پاساژ رودکی، الماس و نگین در این محله حضور دارند. این سه مرکز خرید بزرگ‌ترین مراکز خرید محله سلسبیل تهران محسوب می‌شوند.

  • مراکز آموزشی و فرهنگی

اگر فرزند محصل داشته باشید، حتماً وجود مراکز آموزشی و فرهنگی در محله سلسبیل تهران برای شما حائز اهمیت است. در این باره باید بدانید که محله سلسبیل جزء مناطق خوش‌نام تهران محسوب می‌شود. در این محله انواع مراکز فرهنگی و آموزشی دولتی و غیردولتی مختلف وجود دارند. فرهنگسرای انقلاب و سرای محله نیز جزء مهم‌ترین مراکز آموزشی و فرهنگی این محله به حساب می‌آیند. مدارس در پایه‌های مختلف، مهدکودک، آمادگی، کلاس زبان، کلاس موسیقی و انواع دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی مختلف نیز در این محله حضور دارند. بسیاری از این مراکز خوش‌نام هستند و با کمی تحقیق می‌توانید بهترین را انتخاب کنید. علاوه بر مراکز آموزشی، می‌توانید به تالار مولوی، سینما بهمن، سینما جی، سالن تئاتر باشگاه آرارات، سینما سپیده و سینما نیاگارا به‌عنوان مراکز فرهنگی نزدیک‌ به محله سلسبیل اشاره کرد.

  • مراکز مذهبی محله سلسبیل

تصویری از مسجد صاحب‌الزمان

جالب است بدانید در محله 10 تهران، مجموعاً 64 مسجد وجود دارد. بخش عمده این مساجد در محله سلسبیل واقع شده‌اند. مسجد محمدی، مسجد صاحب‌الزمان، مسجد حجتیه، مسجد امام حسن مجتبی، مسجد خجسته و مسجد باب الحوائج جزء مهم‌ترین مساجد محله سلسبیل هستند. بسیاری از مردم محلی، مسجد لولاگر واقع در خیابان آذربایجان، نبش خیابان نواب را به‌عنوان مسجد اصلی سلسبیل می‌شناسند. بسیاری از مراسم مذهبی محله نیز در همین مسجد برگزار می‌شود. از این مساجد برای برگزاری مراسم اعیاد، عزاداری و برپایی نمازهای یومیه استفاده می‌شود. همچنین در ایام عزاداری محرم، در هر کوچه می‌توانید شاهد یک تکیه باشید. بسیاری از ساکنان محله سلسبیل، ساکنان قدیمی آنجا هستند. به همین خاطر برخی از آن‌ها سالیان است که تکیه‌های خانوادگی در این محل برپا می‌کنند.

  • مراکز درمانی محله سلسبیل

حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند. وجود مراکز درمانی در یک محله اهمیت بسیاری دارد. اگر قصد دارید تا محله سلسبیل تهران را برای زندگی انتخاب کنید، حتماً باید درباره مراکز درمانی این محله اطلاعات داشته باشید. خوشبختانه در این محله از بابت مراکز درمانی، هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد. درمانگاه خیریه غدیر خم، درمانگاه رودکی، درمانگاه سجادیه نور و درمانگاه فروردین جزء مهم‌ترین درمانگاه‌های این محله محسوب می‌شوند. همچنین بیمارستان بابک، بیمارستان اقبال، بیمارستان لولاگر و همچنین بیمارستان شهریار، نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها به محله سلسبیل هستند. پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که از نظر مراکز درمانی، محله سلسبیل کاملاً مجهز است. همچنین در تمامی خیابان‌های اصلی این محله، می‌توانید انواع داروخانه بزرگ و کوچک را بیابید.

  • اماکن تفریحی و ورزشی محله سلسبیل

خوشبختانه از نظر امکانات تفریحی و ورزشی نیز در محله سلسبیل تهران هیچ کمبودی وجود ندارد. مجتمع تفریحی ورزشی یاد یاران، بوستان رضوان، باشگاه آرمان، باشگاه البرز و باغ گلستان جزء مهم‌ترین مراکز تفریحی و ورزشی محله سلسبیل هستند. انواع باشگاه در رشته‌های ورزشی رزمی، بدنسازی، ایروبیک، پیلاتس و غیره نیز در این محله حضور دارند. زمین اسکیت پارک رازی، شهربازی رازی و کارتینگ مجموعه ورزشی شهربانو نیز جزء جاهای تفریحی مهم محله سلسبیل محسوب می‌شوند. پس به انواع مختلف می‌توان در این محله سرگرم بود و از تفریحات مختلف آن لذت برد. تفریحات این محله برای انواع گروه‌های سنی تعبیه شده‌اند.

دسترسی به محله سلسبیل

  • ماشین شخصی

بزرگراه نواب صفوی، مهم‌ترین مسیر دسترسی محله سلسبیل تهران محسوب می‌شود. البته خیابان انقلاب،‌ خیابان هاشمی، خیابان امام خمینی، خیابان کمیل، خیابان خوش، خیابان آذربایجان، خیابان مرتضوی و خیابان قصرالدشت همگی به محله سلسبیل دسترسی دارند. پس می‌توانید بر اساس مسیر خودتان، از هر کدام این خیابان‌ها برای دسترسی به محله سلسبیل استفاده کنید.

  • مترو

خوشبختانه با کمک ایستگاه مترو رودکی، دسترسی به محله سلسبیل تهران از طریق مترو نیز امکان‌پذیر شد. ایستگاه مترو رودکی در تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی و خیابان امام خمینی واقع شده است. این ایستگاه در سال 1396 افتتاح شد و در خط 7 متروی تهران قرار دارد.

  • اتوبوس

محله سلسبیل تهران به‌صورت کلی دارای 105 ایستگاه اتوبوس است. بسیاری از خطوط اتوبوس تهران، از این محله عبور می‌کنند. با وجود این، ایستگاه BRT رودکی واقع در خط تهرانپارس – آزادی، بهترین مسیر دسترسی به این محله از طریق اتوبوس محسوب می‌شود.

  • تاکسی

خط 29 تاکسیرانی تهران، بهترین مسیر دسترسی به محله سلسبیل با تاکسی محسوب می‌شود. البته شما از میدان جمهوری، میدان آزادی، خیابان انقلاب، خیابان امام خمینی، خیابان قصرالدشت و خیابان کمیل می‌توانید با تاکسی مستقیم، خودتان را به محله سلسبیل برسانید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره محله سلسبیل تهران چیست؟ آیا تا کنون از این محل دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین محله استان تهران کدام است؟ شما در بین محله های تهران کدام را برای زندگی ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

به حد فاصل بین خیابان‌های قصردشت تا نواب و آذربایجان تا هاشمی، محله سلسبیل گفته می‌شود.

محله سلسبیل در منطقه 10 شهرداری است.

محله سلسبیل با قدمت بیش از 100 سال، جزء قدیمی‌ترین مناطق تهران است.

سلسبیل نام یکی از چشمه‌های بهشت است.

بله، بخشی از این منطقه در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا قرار دارد؛ اما شامل طرح ترافیک اصلی نمی‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.