حمام تاریخی دیلمان | حمامی پنهان در طبیعت گیلان

0

ایران پر است از بسیاری از دیدنی‌های تاریخی که از سالیان دور پابرجا مانده‌اند. آثاری که هم به مراقبت نیاز دارند و هم آنقدر ارزشمند هستند که بخشی از سفر ما را به خود اختصاص بدهند. امروز می‌خواهیم به یکی از همین آثار سفر کنیم. حمام تاریخی دیلمان که به حمام میربلوک هم مشهور است، حمامی است به جا مانده از ۵۰۰ سال پیش. این حمام که لابه‌لای طبیعت سرسبز شمال خود را پنهان کرده است، داستانی شنیدنی دارد که می‌خواهیم برایتان تعریف کنیم.

حمام تاریخی دیلمان کجاست؟

حمام دیلمان که حالا در فهرست آثار میراث فرهنگی نیز قرار دارد در استان گیلان واقع شده است. این حمام تاریخی که بنا بر گفته‌ها، ساخت آن به دوران ایلخانی برمی‌گردد در ۵۰کیلومتری شهر سیاهکل قرار گرفته است. حمام در ابتدای شهر دیلمان و کنار کوچه میراث فرهنگی و قبل از میدان اصلی شهر واقع شده است.

قدمت و تاریخچه حمام تاریخی دیلمان

تصویری از حمام تاریخی دیلمان

داستان این حمام، یک داستان شگفت‌انگیز است. این حمام در سال‌های دور و در دوره ایلخانی در شهر دیلمان ساخته شد. سال‌های دور و دراز باعث شد که حمام تاریخی دیلمان زیر خروارها خاک و گل مدفون شود. در واقع تا قبل از دوره قاجار کسی از وجود این حمام اطلاعی نداشت. در این زمان میرزا علی میربلوک با هزینه شخصی خود دستور کاوش و مرمت این حمام را داد. این مکان تاریخی که حتی اکنون هم بخش‌هایی از آن به طور کامل کشف نشده است، از دل خاک‌ها سر برآورد تا داستان‌های ناگفته خود را حکایت کند. بر سر قدمت و سن دقیق این حمام اختلاف‌هایی وجود دارد. عده‌ای بر این عقیده‌اند که حمام متعلق به دوره ایلخانی وعده‌ای دیگر نیز می‌گویند این حمام متعلق به صفویان است.

معماری حمام تاریخی دیلمان

تصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمانتصویری از حمام تاریخی دیلمان

مهم‌ترین نکته در ساخت این حمام، آب و هوا و جغرافیای منطقه اطراف است. از آنجایی که این حمام در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، معماری آن ساده و در عین حال بسیار پایدار و مستحکم است. سرمای هوا و اهمیت پوشیدگی حمام از منظره بیرونی بیشترین تأثیر را در ساخت آن داشته‌اند. نورگیرهای این حمام نکته ظرف معماری آن هستند. برای نورگیرها از مرمر شفاف استفاده شده که هم بتواند نور آفتاب را عبور دهد و هم مانع از دیده‌شدن از خارج از حمام شود. ویژگی‌های معماری اسلامی نیز در این حمام دیده می‌شود. حوض‌های ۸ضلعی و طاق‌های گنبدی شکل، همه یادآور روزگار دیگری از ایران زمین هستند. در ساخت این حمام عمدتاً از سنگ استفاده شده است و دیوارهای آن از جنس آجر است. در طول این سال‌ها مرمت‌های بسیاری روی این حمام انجام شده است تا بتواند پایداری خود را حفظ کند.

بخش‌های مختلف حمام تاریخی دیلمان

تصویری از حمام تاریخی دیلمان

می‌خواهیم کمی بیشتر با جزییات این حمام، آشنا شویم. بخش مرکزی حمام، یک صحن بزرگ ۸ضلعی است که اضلاع آن یکی در میان کوچک و بزرگ هستند. هر کدام از این ضلع‌ها راهی برای رسیدن به سایر بخش‌های حمام هستند. برای مثال یکی از اضلاع بزرگ به خزینه آب گرم راه دارد و در اطراف ۳ ضلع بزرگ بعدی سکوهایی مشاهده می‌شود. جلوی هر کدام از اضلاع کوچک نیز درهایی وجود دارد. این درها به گرم‌خانه، سردخانه، رختکن و تنویرخانه باز می‌شوند. حوض آب سرد که هم‌اکنون به دلیل گذشت زمان تخریب شده است، در جلوی رختکن قرار داشت. این حمام در گذشته برای استحمام مردم محلی استفاده داشته و با آب و هوا و ویژگی‌های منطقه بسیار سازگار بوده است.

امکانات گردشگری اطراف حمام تاریخی دیلمان

تصویری از حمام تاریخی دیلمان

این حمام در شهر دیلمان و در شمال ایران قرار دارد. این شهر که در نزدیکی سیاهکل واقع شده، از جمله شهرهای توریستی است که امکانات لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در اطراف این حمام محل‌هایی برای اقامت وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. فروشگاه‌های مواد غذایی، پمپ بنزین، نانوایی و غیره نیز به‌راحتی در شهر پیدا می‌شوند.

بهترین زمان بازدید

می‌دانید که این حمام یکی از جاهای دیدنی دیلمان است و آب و هوای دیلمان در فصول سرد سال، بسیار سرد است. برای اینکه بتوانید با خیالی آسوده از تماشای این حمام در دل کوهستان‌ها لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های گرم به این مکان سفر کنید.

مسیر دسترسی به حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان همان طور که از نامش پیداست، در شهر دیلمان قرار گرفته است. این شهر نیز در استان گیلان قرار دارد. دیلمان که در ۵۰کیلومتری سیاهکل است، در بخش شرقی گیلان واقع شده است. برای رسیدن به حمام باید ابتدا به استان گیلان و سپس به شهر دیلمان بروید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۱۰ صبح تا ۸ شب
شماره تماس09118482340
آدرساستان گیلان، ۵۰کیلومتری سیاهکل، ابتدای دیلمان، کنار کوچه میراث فرهنگی

در شهر دیلمان، حمام‌های تاریخی دیگری نیز نهفته هستند که به دلیل مدفون شدن زیر خاک از بین رفته‌اند. حمام تاریخی دیلمان تنها حمامی است که جان سالم به در برده است. مکان‌هایی مانند این حمام به همت افرادی مانند میربلک ماندگار می‌شوند. وظیفه ما نیز این است که با رفتن به این مکان‌ها و تماشای آن‌ها، از آن‌ها حمایت کنیم. شما نیز تجربیات خود را از تماشای مکان‌های تاریخی با ما در ره بال آسمان در میان بگذارید.

این حمام در استان گیلان و ۵۰کیلومتری سیاهکل قرار گرفته است.

خود حمام امکانات خاصی ندارد؛ اما در اطرافش می‌توانید از مغازه‌ها یا محل‌های اسکان استفاده کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.