بوستان سنگی کمر مقبولا | اولین و بزرگترین پارک سنگ نگاره‌های ایران

0

برخی افراد تصور می‌کنند جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد، فقط به حرم مطهر امام رضا (ع) خلاصه می‌شود. این دیدگاه کاملاً غلط است! استان خراسان رضوی، مملو از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که هر کدام از آن‌ها مکان‌هایی بسیار زیبا و دیدنی برای گذراندن اوقات فراغت هستند. بوستان سنگی کمر مقبولا مجموعه‌ای از آثار باستانی به‌جامانده از گذشته‌های خیلی دور در شمال شرق ایران است. در این مقاله ره بال آسمان قصد داریم شما را با این مکان تاریخی ارزشمند آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

بوستان سنگی کمر مقبولا کجاست؟

کمر مقبولا، منطقه‌ای کوهستانی در دره داغستان است که مساحتی حدود 250 هکتار دارد. بوستان سنگی کمر مقبولا که 5 کیلومتر از این منطقه را به خود اختصاص داده، مجموعه‌ای از سنگ‌های آتش‌فشانی بکر و سنگ نگاره‌های باستانی ارزشمند است. بیشترین تراکم این سنگ نگاره‌ها مربوط به دره داغستان، کمر سیاه و کلاته درخت بید است. مجموعه سنگ‌ نگاره‌های کشف شده در دره داغستان، به‌عنوان بوستان سنگی کمر مقبولا شناخته می‌شود. 

تاریخچه سنگ نگاره کمر مقبولا

در میان دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود، دشت حاصل‌خیز توس قرار دارد. این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط زیست محیطی مطلوب، در طول سالیان طولانی به مکانی مناسب برای زیست و تداوم حیات انسان تبدیل شده بود. وجود دست‌افزارها و نگاره‌های سنگی، کشف غارهای باستانی و تراکم خوب زیستگاه‌ها، گواه بر حضور اقوام  مختلف در دوران پارینه سنگی زیرین است. همچنین سنگ نگاره‌های اطراف این زیستگاه، بخشی از هنر و آداب و رسوم مردم آن منطقه را یادآور می‌شوند. 

اهمیت بازدید از بوستان سنگی کمر مقبولا

سنگ نگاره‌های این پارک، به‌عنوان بازتاب فرهنگی و تاریخی این منطقه شناخته می‌شوند و ظرفیت مطالعاتی بسیار خوبی را فراهم کرده‌اند. همچنین این منطقه در فروردین 1398 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از این رو سنگ نگاره کمر مقبولا به لحاظ تاریخی و باستانی، اهمیت ویژه‌ای دارد و یادآور هویت اقوام گوناگون این سرزمین است. 

شرایط بازدید و نکات بازدید از بوستان کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا همه روزه و به‌صورت شبانه‌روزی پذیرای ورود گردشگران به این منطقه است. ورودی این مجموعه رایگان است و مدت زمان بازدید برای هر فرد، حدود یک تا دو ساعت تعیین شده است. آثار ارزشمند این پارک، میراثی دیرینه و گرانبها است که هویت این بخش از ایران را در دل تخته سنگ‌ها حفظ کرده است. از این رو تمامی بازدیدکنندگان باید به‌صورت جدی از هر نوع آسیبی به این سنگ نگاره‌ها خودداری کنند و در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند. 

نقش و نگارهای روی سنگ نگاره کمر مقبولا

اغلب نقش و نگارهای حک شده روی تخته سنگ‌های این بوستان، دارای مضامین یکسان هستند. این نقش‌ها که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند، عمدتاً حالت‌های مختلفی از نقش بز کوهی و انسان را به تصویر می‌کشند. از مهم‌ترین عناوین مطرح‌ شده در این نقاشی‌ها می‌توان به صحنه‌هایی از شکار، ابزار و آلات اولیه، گاومیش کوهان‌دار، بزهای کوهی دارای علائم نمادین از جمله گردونه خورشید و تصاویر انسان در حال شکار، نزاع و آیین‌های مختلف اشاره کرد. 

جاهای دیدنی اطراف بوستان کمر مقبولا

همان طور که گفتیم بوستان کمر مقبولا یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در نزدیکی شهرهای طرقبه و شاندیز قرار دارد. شهر طرقبه با طبیعی بکر و آب و هوایی بسیار مطبوع، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی در نزدیکی شهر مشهد است. به شما توصیه می‌کنیم اگر برای بازدید از این بوستان سنگی رفتید، گشت‌وگذار در طبیعت زیبای طرقبه و استشمام هوای دلپذیر آن را از دست ندهید. مجموعه چالیدره نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف این بوستان است. بوستان سنگی کمر مقبولا تا مجموعه تفریحی چالیدره، حدود 3.3 کیلومتر فاصله دارد. استفاده از ترن کوهستان و تله سیژ چالیدره و همچنین قدم زدن در باغ پونه، روز بسیار خاطره‌انگیزی برای شما رقم خواهد زد. 

مسیر دسترسی به سنگ نگاره کمر مقبولا

بوستان معروف کمر مقبولا یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی طرقبه است که در 3کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. در واقع موقعیت دقیق جغرافیایی این مکان دیدنی، در شمال غرب مشهد و یک کیلومتری دره معروف داغستان است. به طور کلی برای دسترسی به این سنگ نگاره، 2 مسیر اصلی وجود دارد. اگر می‌خواهید تمام مسافت این مسیر را با ماشین طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مسیر دوراهی روستای طرقدر که قابلیت تردد با ماشین دارد، استفاده کنید.

برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند از مسیرهای متفاوت و هیجان‌انگیز برای رفتن به این مکان استفاده کنند. همچنین دومین مسیر دسترسی به بوستان سنگی، دارای پیچ‌وخم‌های فراوان است و ضمن عبور و بازدید از دره داغستان، باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. در این مسیر ابتدا از پمپ بنزین طرقبه، به جاده فرعی وارد شوید. شیب رو به پایین این جاده، شما را پایین دره داغستان هدایت می‌کند. توجه داشته باشید که در ادامه مسیر، تابلوی راهنمایی وجود ندارد و باید بقیه راه را به صورت پیاده و با کمک راهنما طی کنید. 

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان خراسان رضوی، سه کیلومتری شمال شهر طرقبه

هدف ما از نوشتن این مقاله، آشنایی شما با یکی از مجموعه‌های باستانی در منطقه خراسان رضوی بود. بوستان سنگی کمر مقبولا بخشی از هویت تاریخی مناطق اطراف مشهد را منعکس می‌کند و در مرکز توجه بسیاری از گردشگران و محققان ایرانی و خارجی قرار دارد. اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید، خوب است که ابتدا جاذبه‌های دیدنی این شهر را کشف کنید تا بتوانید بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید. مجله ره بال آسمان، منبعی جامع و قابل اعتماد برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم خواندن سایر مقاله‌های کاربردی آن را از دست ندهید.

این بوستان که در 3 کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد، منطقه‌ای کوهستانی در دره داغستان است.

برای رفتن به این بوستان می‌توانید از دوراهی روستای طرقدر یا مسیر فرعی پمپ بنزین طرقبه استفاده کنید.

عمده این نقش و نگارها مربوط به صحنه‌هایی از شکار، ابزار و آلات اولیه، گاومیش کوهان‌دار، بزهای کوهی دارای علائم نمادین از جمله گردونه خورشید و تصاویر انسان در حال شکار، نزاع و آیین‌های مختلف است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف این بوستان می‌توان به منطقه دیدنی طرقبه شاندیز و مجموعه تفریحی چالیدره اشاره کرد.

بله. این پارک در سال 1398 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.