راهنمای سفر جاسک | یادگار اولین دفتر کمپانی هند شرقی

2

آیا بندر جاسک را می‌شناسید؟ درباره جاهای دیدنی زیبای آن می‌دانید؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا جاهای دیدنی جاسک را بشناسید. این بندر به‌حدی زیباست که در انتهای مقاله به‌دنبال سریع‌ترین روش برای خرید بلیط هواپیما جاسک می‌گردید تا سریعاً از این بندر تماشایی دیدن کنید.

فهرست مطالب

جاسک کجاست؟

بندر جاسک از شهرهای استان هرمزگان است. این شهر در کرانه‌های دریای مکران قرار دارد و از جمله شهرهای بندری مهم جنوب ایران به حساب می‌آید. قدمت این بندر به سالیان دور بازمی‌گردد. با توجه به موقعیت استراتژیک عالی جاسک، این بندر همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

طبیعت جاسک

طبیعت جاسک بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. این بندر از سمتی به دریای عمان محدود می‌شود و از سمت دیگر دارای مناطق کوهستانی است. همین موضوع باعث شده تا آب‌وهوای خاصی داشته باشد. وجود خاک حاصلخیز و منابع آب کافی، به ایجاد پوشش گیاهی متنوع منطقه کمک کرده است. از میان این بندر زیبا رودی خروشان عبور می‌کند و نهایتاً به دریای عمان می‌ریزد. همچنین در نزدیکی سواحل شرقی، چندین و چند چشمه آب‌گرم مختلف وجود دارند. همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا پوشش گیاهی بسیار خاص و مخصوص به همین منطقه به وجود بیاید. وجود پوشش گیاهی نیز باعث شده تا حیوانات بی‌نظیری در این منطقه حضور داشته باشند که با شرایط گرما نیز خودشان را به‌خوبی وفق داده‌اند. البته باید بدانید که بیشترین تنوع جانوری جاسک مربوط به دنیای زیر آب است. پس باید تجهیزات غواصی بپوشید و به دنیای عجایب جاسک سفر کنید.

بهترین زمان سفر به جاسک

جاسک نیز همانند سایر شهرهای جنوبی کشور، آب‌وهوای گرم و شرجی دارد. به همین خاطر همان طور که می‌توانید حدس بزنید، تابستان‌های این بندر برای مسافران بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود. از اواخر پاییز هوا به‌تدریج بهتر می‌شود. البته با توجه به مجاورت این بندر با اقیانوس هند، هوای بندر جاسک بهتر از سایر شهرهای جنوبی کشور است. در زمستان بارش‌های پراکنده و رگباری در جاسک رخ می‌دهد. پس در هر لحظه باید چتر همراه داشته باشید! در نهایت باید گفت که زمستان بهترین زمان سفر به جاسک محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی جاسک

  • رودخانه جگین

رودخانه جگین جزو زیباترین جاهای دیدنی جاسک به حساب می‌آید. این رود زیبا و خروشان از کوه‌های بشاگرد سرچشمه می‌گیرد. جگین در طول مسیر خود، با چند رودخانه دیگر هم‌پیکر می‌شود و در نهایت رودخانه انگهران را تشکیل می‌دهد. این رودخانه نهایتاً به دریای عمان می‌ریزد. آب رودخانه شیرین است و آب شرب شهرها و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند. در هنگام بارندگی یا حتی رگبارهای کوتاه فصلی، مقدار بسیاری از آب شیرین رودخانه به دریا سرازیر می‌شود. به همین خاطر سدی روی رودخانه بسته‌اند تا بتوان از آب شیرین آن پیش از سرازیر‌شدن به دریا استفاده کرد. از آب این سد برای مصارف شرب و همچنین آبیاری دشت جگین استفاده می‌شود. جالب است بدانید مزارع هندوانه دشت چگین به‌صورت کامل از آب این سد سیراب می‌شوند.

  • غار سادرمن

غار سادرمن جزو قدیمی‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید. این غار بیشتر از هزار سال قدمت دارد و شامل 5 غار مختلف با ابعاد متفاوت می‌شود. متأسفانه اکثر غارهای سادرمن از بین رفته‌اند و فقط امکان بازدید از یک تالار این غار وجود دارد. در این غار آثار تاریخی متعلق به دوران ساسانی یافت شده است. همین مسئله قدمت تاریخی بندر جاسک را ثابت می‌کند. گویا در آن دوران از این غار به‌عنوان یک مکان مسکونی استفاده می‌کردند. حتی برخی بر این باور هستند که غار سادرمن یک غار طبیعی نیست و بخش‌های بسیاری از آن به‌دست بشر ساخته شده است.

  • منطقه حفاظت شده گابریک

منطقه حفاظت شده گابریک را می‌توان از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی جاسک دانست. این منطقه حفاظت‌شده در دهستان گابریک قرار دارد که از توابع بندر جاسک محسوب می‌شود. بیشتر مساحت این منطقه را جنگل‌های حرا تشکیل می‌دهند. جنگل‌های حرا جزو عجیب‌ترین پوشش‌های گیاهی در سراسر جهان به حساب می‌آیند. جالب است بدانید که این جنگل‌ها در سطح جهانی نیز شهرت دارند. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، این درختان از آب شور تغذیه می‌کنند و این موضوع بسیار عجیب است. در حقیقت درختان با کمک نوعی از ریشه، آب را تصفیه کرده و شوری آن را از بین می‌برند. اولین‌بار این درختان عجیب را بوعلی سینا به مردم معرفی کرد. به همین خاطر آن را با نام اوسینا نیز می‌شناسند. در منطقه حفاظت شده گابریک می‌توانید شاهد حضور انواع حیوانات آبزی، دوزیست و پرندگان بسیار زیبا باشید. اگر شانس به شما رو کند، می‌توانید از انواع پرندگان زیبا در این منطقه دیدن کنید.

  • ساحل دریای عمان

ساحل دریای عمان را باید در زمره زیباترین سواحل ایران قرار داد. زمانی که کنار این ساحل می‌ایستید، نسیم خنکی که از روی اقیانوس هند بلند می‌شود را روی پوست صورت خود احساس خواهید کرد. عرض دریای عمان از عرض آب‌های خلیج فارس کمتر است؛ اما در مقابل در مقایسه با خلیج فارس عمق بیشتری دارد. جالب است بدانید عمق دریای عمان در نزدیکی بندر چابهار به حدود 3،398 متر و در نزدیکی تنگه هرمز به حدود 73 متر می‌رسد! ساحل دریای عمان خاطرات چند هزار ساله را در خود نگه داشته است. در همین سواحل جنگ‌های خونین بسیاری رخ داده‌اند. سواحل دریای عمان ترکیبی از نمای صخره و ماسه هستند. همین موضوع ساحل جاسک را به صحنه‌ای تماشایی و خیره‌کننده تبدیل می‌کند.

  • آب گرم سدیج

آب گرم سدیج در ادامه رودخانه و بخش جنوبی کوه‌های گرد قرار دارد. این چشمه آب گرم شامل مقادیر بسیاری از گوگرد است. زمانی که نزدیک به این چشمه آبگرم می‌شوید، بوی گوگرد به مشامتان خواهد خورد که البته بوی خوشایندی نیست. با وجود بوی ناخوشایند، این چشمه آبگرم می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی و دردهای مزمن عضلانی یا استخوانی کمک کند. در صورتی که دچار دردهای رماتیسمی هستید، حتماً باید سری به چشمه آبگرم سدیج بزنید. این چشمه فصلی نیست و در همه فصول سال پرآب است.

  • چشمه‌های آبگرم پوراف

وجود ذخایر نفتی و گازی مختلف در منطقه جاسک باعث شده تا چشمه‌های آب گرم بسیاری در این بندر وجود داشته باشند. این چشمه‌ها برای مردم محلی بسیار باارزش و مهم هستند. چشمه‌های آبگرم به‌خاطر وجود املاح و مواد معدنی مختلف، می‌توانند در درمان بسیاری از امراض مفید باشند. اگر به‌دنبال چشمه‌های آبگرم در بندر جاسک هستید، بهتر است سری به 20کیلومتری شرق بندر و سواحل این منطقه بزنید. در کنار جنگل‌های زیبای حرا، چشمه‌های آبگرم متعدد از دل خاک بیرون می‌جوشند. وجود چشمه‌های آبگرم باعث شده تا پرندگان مهاجر بسیاری این منطقه را برای زندگی انتخاب کنند. همچنین در نزدیکی سواحل خورپوراف، مکانی مناسب برای صیادی نیز وجود دارد. پس می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید و نهایت لذت را از چشمه‌های آبگرم پوراف ببرید.

  • صخره‌های شنی

صخره‌های شنی را می‌توان در زمره جاهای دیدنی جاسک قرار داد. در این بندر انواع صخره‌های شنی وجود دارند که با دیدن آن‌ها به یاد کویرهای مرکزی ایران خواهید افتاد. این تپه ماهورها برای پیاده‌روی، عکاسی و البته تجربه آفرود با موتور یا ماشین جان می‌دهند. همچنین در هنگام غروب زمانی که روی این تپه ماهورها قرار بگیرید، مناظری زیبا و وصف‌نشدنی انتظارتان را می‌کشند.

  • خلیج جاسک غربی و شرقی

تصویری از خلیج جاسک

دریای عمان در اکثر مواقع بسیار خشن و طوفانی است. حتی گاهی ارتفاع موج‌های دریای عمان به بیش از یک متر می‌رسد. همین موضوع باعث شده تا شرایط برای تفریحات آبی دشوار شود. اگر به‌دنبال مکانی آرام برای تجربه موج‌سواری، اسکی روی آب، جت‌اسکی یا حتی آب‌تنی و شنا در دریای عمان هستید، بهتر است سری به خلیج غربی و شرقی جاسک بزنید. حتی در مواج‌ترین حالت ممکن، این خلیج آبی بسیار آرام و راکد دارد. پس بهتر است برای تجربه تفریحات و ورزش‌های آبی، این خلیج‌ها را انتخاب کنید.

تاریخچه جاسک

قدمت جاسک به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. یکی از معابد آناهیتا در این شهر قرار دارد و گواهی بر قدمت تاریخی جاسک است. این بندر از نظر استراتژیک در موقعیت بسیار مهمی قرار دارد. به همین خاطر از گذشته تا به امروز یکی از مهم‌ترین بندرهای ایران به حساب می‌آید. در گذشته از این بندر برای تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کردند. همچنین از طریق این بندر، امکان دسترسی به آب‌های آزاد نیز وجود دارد. به همین خاطر از بندر جاسک برای دسترسی به کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.

تصویری از شهر جاسک

در سال 11330 میلادی، تهمتن بن توران شاه، ملقب به سلطان قطب‌الدین در جاسک حکومت می‌کرد. در سال 1614 میلادی، انگلیسی‌ها این بندر را به‌عنوان بندر شمالی خود در خلیج فارس انتخاب کردند. اولین محموله انگلیسی‌ها در سال 1616 میلادی با کشتی از کشور هند در جاسک پهلو گرفت. در سال 1619 میلادی، تجار انگلیسی اولین تجارتخانه کمپانی هند شرقی را در جاسک تأسیس کردند. بندر جاسک تا مدت‌ها مرکز تجارت و معاملات مهم تجاری و بازرگانی کمپانی هند شرقی بود. در اواخر سال 1620، هلندی‌ها از ورود 2 کشتی کمپانی بزرگ هند شرقی به بندر جاسک ممانعت کردند. همین موضوع باعث درگیری بین هلند و انگلستان شد و در نهایت به شکست هلندی‌ها انجامید.

این روند تا قرن 19 میلادی ادامه داشت. نهایتاً در سال 1932، دولت ایران عبور بدون اجازه هواپیماهای انگلیسی و هلندی را از ایران ممنوع اعلام کرد. همچنین کشتی‌ها نیز دیگر اجازه ورود به آب‌های ایران را نداشتند. پیش از آن انگلیس و هلند می‌توانستند به‌صورت کاملاً آزادانه وارد مرزهای آبی، هوایی و خاکی ایران شوند و هیچ محدودیتی برای آن‌ها وجود نداشت. از سال 1932 با وضع ممنوعیت و محدودیت‌های مختلف، نفوذ انگلستان بر خاک ایران کاهش پیدا کرد.

بناهای تاریخی و مذهبی جاسک

  • دخمه و گورستان جاسک

تصویری از دخمه و گورستان جاسک

دخمه و گورستان جاسک جزو ترسناک‌ترین جاهای قدیمی بندر جاسک به حساب می‌آید. دخمه و گورستان جاسک در روستای جگین واقع در دهستان گابریک قرار دارد. قدمت این روستا به هزاره اول پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد! در حقیقت روستای جگین جزو قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. در آیین زرتشت، روح انسان است که ارزش دارد. به همین خاطر آن‌ها معتقدند که پس از مرگ و زمانی که روح، جسم را ترک می‌کند، جسد انسان نجس است. این نجاست به‌حدی است که حتی خاک را آلوده می‌کند. از‌این‌رو اجساد را پس از مرگ در بالای کوه و در دخمه قرار می‌دادند تا طعمه حیوانات لاشه‌خوار شود. یکی از این دخمه‌ها در بالای کوهی در روستای جگین قرار دارد. برای بازدید از این دخمه باید خودتان را به 15کیلومتری شمال‌شرق جاسک برسانید.

  • اتاق‌های ساسانی

در بخش انتهای دماغه کوه مبارک جاسک، دو اتاق در دل کوه تراشیده شده‌اند. بر اساس نظر کارشناسان و با استناد به روایات تاریخی، قدمت این اتاق‌ها به دوران ساسانی بازمی‌گردد. برخی بر این باور هستند که شکارچیان از این اتاق‌ها برای استراحت یا قرار‌دادن لاشه شکار خود استفاده می‌کردند.

  • تلگرافخانه

تصویری از تلگرافخانه جاسک

در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که برای صدها سال، دفتر کمپانی هند شرقی انگلستان در بندر جاسک قرار داشت. به همین خاطر بازرگان‌های انگلیسی برای ارتباط برقرارکردن با کشور خود نیاز به تلگراف داشتند. از‌این‌رو در سال 1869 میلادی مصادف با 1286هجری قمری، انگلیس‌ها اقدام به ساخت ساختمان تلگرافخانه کردند. البته به غیر از این ساختمان، ساختمانی دیگر در سال 1877 میلادی به دست هلندی‌ها نیز ساخته شد. در حال حاضر امکان بازدید از هر دوی این ساختمان‌ها وجود دارد.

فرهنگ و هنر

تصویری از مردم جاسک

بر طبق آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، 16هزار نفر در بندر جاسک مشغول زندگی هستند. در گذشته این بندر رونق بسیاری داشت. در آن دوران بندر جاسک از جمله شهرهای مهاجرپذیر جنوب کشور بود. مردان شهرهای اطراف برای کار به بندر جاسک می‌آمدند. در آن دوران اقتصاد و تجارت رونق داشت. بسیاری از اهالی جاسک در مشاغل مرتبط با بازرگانی، تجارت و دریانوردی مشغول به کار بودند. برخی دیگر نیز به صیادی می‌پرداختند. متأسفانه چند سالی می‌شود که تجارت در این بندر از سکه افتاده و اکثر مردان نیز فقط به صیادی مشغول هستند. زنان شهر نیز با ساخت صنایع‌دستی بسیار ارزشمند خودشان را سرگرم می‌کنند. مردم بومی این شهر بیشتر به زبان عربی صحبت می‌کنند و مسلمان هستند. همچنین باید بدانید که اکثریت جمعیت این شهر را اهل سنت تشکیل می‌دهد.

اقامت در جاسک

تصویری از مهمانسرا جاسک

در بندر جاسک خبری از هتل‌های لوکس و امروزی نیست. در صورتی که قصد اقامت در این بندر زیبا را دارید، باید عازم اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد شوید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاید امکانات رفاهی کامل را در اختیارتان قرار ندهند؛ اما بسیار باصفا هستند و باعث آشنایی شما با زندگی مردم بومی می‌شوند. البته اجاره سوئیت و ویلای شخصی نیز در جاسک بسیار رایج است.

رستوران در جاسک

تصویری از رستوران مروارید جنوب

  • اسنک و ساندویچ لارستان:‌ خیابان ساحلی؛
  • رستوران مروارید جنوب: خیابان معلم؛
  • بنگلان رستوران: خیابان ساحلی.

سوغات جاسک

تصویری از حصیر بافی

  • حصیر بافی؛
  • خرسک بافی؛
  • چنته بافی.

مسیر دسترسی

جاسک جزو بنادر مهم کشور است. از‌این‌رو فرودگاه اختصاصی و مخصوص به خودش را دارد. پرواز به این شهر ساده‌ترین روش سفر به جاسک محسوب می‌شود. جالب است بدانید با وجود آنکه جاسک دارای فرودگاه اختصاصی است؛ اما ترمینال اتوبوس یا ایستگاه قطار ندارد. پس اگر قصد تجربه سفر زمینی به جاسک را دارید، باید خودتان را به شهر میناب برسانید. البته معمولاً سرویس بسیاری برای شهر میناب نیز وجود ندارد. در این صورت باید ابتدا به بندرعباس رفته و از آنجا خودتان را با اتوبوس به میناب برسانید و از میناب راهی جاسک شوید.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به بندر جاسک چیست؟ آیا تاکنون از این بندر زیبا دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین بندر جنوبی ایران کدام است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

جاسک یکی از شهرهای استان هرمزگان است.

زمستان بهترین زمان سفر به جاسک محسوب می‌شود.

چنته بافی بهترین سوغات این شهر است.

مروارید جنوب از جمله بهترین رستوران‌های جاسک است.

این شهر فاقد هتل مناسب است و باید در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت کنید.

استان هرمزگان

2 نظرات
  1. سید محمد هاشمی می گوید

    سلام
    امامزاده امیر دیوان متعلق به جاشک استان بوشهر هست و اینجا به غلط ذکر شده

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم بابت دقتتون در مطالعه این نوشته و راهنمایی ارزنده‌ای که کردید. این بخش مطلب رو حذف می‌کنم. باز هم سپاس.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.