گورستان صخره ای سیراف | برگی از تاریخی غنی و پرماجرا

0

نام عسلویه را حتماً شنیده‌اید و از فعالیت‌های اقتصادی و نفتی موجود در آن تا حدی باخبرید. درست است؟ در این مکان معروف و قطب مهم اقتصادی کشور، بندری به نام سیراف وجود دارد. این بندر در گذشته‌های دور از آبادترین مکان‌ها بوده و مردمانی ثروتمند و پرروزی داشته است. در این مکان، آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارند که باید آن‌ها را دید و شناخت. یکی از این دیدنی‌ها گورستان صخره ای سیراف است. گورستانی که قدمتش به سالیانِ سال قبل بازمی‌گردد. حدس می‌زنید که گورستان قدیمی سیراف متعلق به چه دوره‌ای باشد؟ با ما همراه شوید تا برایتان بگوییم.

گورستان صخره ای سیراف کجاست؟

گورستان صخره ای سیراف در استان بوشهر و در شهرستان کنگان قرار دارد. این مکان نزدیک آبگیر دره لیر در جنوب ایران واقع است. اگر به شمال ایران و ماسوله سفر کرده باشید، حتماً ساختار پلکانی خانه‌هایش را دیده‌اید؛‌ سقف یک خانه حیاط خانه دیگر است. سیراف نیز شهری باستانی در بوشهر بوده که ساختار مشابهی برای بناهای آن وجود داشته است.

سیراف در گذشته‌های دور بندری مهم بوده و حدود ۳۰۰هزار نفر در آن زندگی می‌کرده‌اند. ساختار گورستان صخره ای سیراف و ماجراهایی که از سر گذرانده آن را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر بدل کرده است. اجازه دهید به این سؤال هم سریع‌تر پاسخ بدهیم که «قبرستان صخره ای سیراف متعلق به چه دوره‌ای است؟‌» این گورستان که از قبرستان های تاریخی ایران محسوب می‌شود، متعلق به دوران ساسانیان (دوران تاریخی پس از اسلام) است.

منظور از دوران تاریخی پس از اسلام زمانی است که اعراب مسلمان بر ساسانیان پیروز شدند و سرزمین‌هایمان را فتح کردند. بعد از این ماجرا، تاریخ ایران‌ تحولات رنگارنگی را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی به خود دید.

آشنایی بیشتر با گورستان صخره ای سیراف

نمایی از ساختار گورستان صخره ای سیراف

گورستان صخره‌ای واقعاً از جاهای دیدنی سیراف است. در میان آثار باستانی سیراف، این گور صخره‌ای اهمیت زیادی دارد. ساختار آن در ابتدا شامل چاله‌هایی برای جمع‌کردن آب باران بوده؛ اما بعدها با شیوع طاعون و ابتلای عده زیادی از مردم به آن از این چاله‌ها به‌عنوان قبر استفاده می‌کرده‌اند.

نمایی از نظم خاص قبرها کنار هم

وقوع زلزله‌هایی مهیب هم نتوانسته این گورستان را تخریب کند. هر قبر دارای طولی به‌اندازه ۲متر، عرضی نیم‌متری و ارتفاعی ۶۰سانتی‌متری است. قبرها به‌سمت غرب و با نظمی خاص در کنار هم چیده شده‌اند. در سال ۱۳۸۱ در مهرماه، این مکان هم در میان آثار ملی ایرانی قرار گرفت.

گورستان صخره ای سیراف | قبرستان تمدن‌ها

نمایی از بندر سیراف

جنوب ایران دیدنی کم ندارد. سیراف از آن بخش‌های جذاب بوشهر است. گورستان صخره ای سیراف را به‌عنوان قبرستان تمدن‌ها هم می‌شناسند. چرا؟ علت این نام‌گذاری دفن‌کردن افرادی با ادیان مختلف در کنار یکدیگر است. در این قبرستان رسم بوده که مردگان را فقط در چاله‌های حفرشده می‌گذاشته‌اند و روی آن‌ها خاک نمی‌ریخته‌اند.

قبرستان سیراف در پی زلزله‌های شدید دوام آورده است و ساختار جالبش در کنار ابعاد فرهنگی و تاریخی آن بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. اگر به سیراف سری زدید، ضمن بازدید از گورستان سیراف بوشهر، حتماً به مکان‌های دیدنی حوالی آن هم بروید. بندر سیراف، دره لیر سیراف و گشت‌وگذار در بوشهر فراموشتان نشود.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان بوشهر، بندر سیراف

ما در ره بال آسمان به شما توصیه می‌کنیم در میان مقاصد گردشگری‌تان حتماً سری به جنوب ایران بزنید. بوشهر و استان‌های جنوبیِ دیگر، هم طبیعتی ویژه دارند و هم بنا به قدمت بسیار بالایی که دارند، داستان‌های زیادی از تاریخ سرزمینمان روایت می‌کنند.

سیراف در بندر طاهری بین بندر کنگان و عسلویه قرار دارد. بندر طاهری در ۲۴۵کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع است. در کنار ساحل خلیج فارس و در ۳۴کیلومتری پارس جنوبی می‌توانید به این گورستان برسید.

قبور سنگی، گور سیبویه، قلعه شیخ سیراف، حمام‌های دوره اسلامی، مسجد امام‌حسن بصری و… .

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.