پارک هفت حوض مشهد | برکه‌ای آرام در دل طبیعت

0

در گوشه‌به‌گوشه ایران می‌توانید شاهد جاذبه‌ای طبیعی، تاریخی یا دیدنی باشید. بسیاری از ایران‌گردان از این جاذبه‌ها آگاه‌اند و از آن‌ها لذت می‌برند. منتها متأسفانه بسیاری دیگر از این حجم زیبایی بی‌خبرند. امروز قصد داریم درباره یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد با شما صحبت کنیم. مشهد را اکثر مردم ایران فقط با جاذبه‌های زیارتی می‌شناسند. در گوشه‌ای از این شهر تماشایی، جاذبه‌ای بکر و طبیعی با نام پارک هفت حوض وجود دارد که یکی از زیباترین پارک‌های طبیعی در تمام ایران محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا این پارک را بهتر بشناسید.

پارک هفت حوض کجاست؟

تصویری از ظبیعت سرسبز پارک هفت حوض مشهد

پارک هفت حوض در فاصله ۷کیلومتری جنوب شرق مشهد، میان کوه‌های خلج در استان خراسان رضوی واقع شده است. برای دسترسی به این پارک، باید از بافت شهری مشهد خارج شوید و راهی جاده خلج مشهد شوید.

دسترسی به پارک هفت حوض


برای دسترسی به بوستان هفت حوض از مشهد باید ابتدا وارد بزرگ‌راه کلانتری یا بزرگ‌راه غدیر شوید. دقیقاً در بخش تقاطع این دو بزرگ‌راه، می‌توانید تابلوی خروجی جاده خلج را مشاهده کنید. از جاده خلج خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا به یک دو راهی برسید. دو راهی را به‌سمت چپ بپیچید تا به هفت حوض برسید. وسیله نقلیه خود را در این بخش پارک کنید و با حدود ۲ کیلومتر پیاده‌روی، به بوستان هفت حوض برسید.

آدرسمشهد، کوه‌های خلج، پارک هفت حوض
هزینه ورودیرایگان
ساعات دسترسی۲۴ساعته

معرفی پارک هفت حوض مشهد

پارک طبیعی هفت حوض مشهد یکی از زیباترین و بکرترین پارک‌های ایران و یک یاز زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. زیبایی این پارک انکارناپذیر است. بد نیست بدانید که اینجا در میان گردشگران کمتر شناخته شده است. ازاین‌رو، اگر به تماشای جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فرد و بکر علاقه دارید، ما به شما بازدید از پارک طبیعی هفت حوض را پیشنهاد می‌کنیم.

در ۷کیلومتری جنوب شرق مشهد، در میان کوه‌هایی با نام خلج، منطقه‌ای با وسعت ۵۷۰ هکتار به چشم می‌خورد که آن را پارک هفت حوض می‌نامند.

همان طور که از نامش مشخص است، در این منطقه، هفت حوضچه طبیعی آب وجود دارد که بر اساس نظر زمین‌شناسان، هزاران سال قدمت دارند. منطقه هفت حوض منطقه‌ای کاملاً کوهستانی است. در منطقه هفت حوض نیز در تنگه‌ای نه‌چندان عمیق قرار دارد. از نظر ظاهری، این پارک را می‌توان شبیه به تنگه واشی دانست، با این تفاوت که ارتفاع تنگه واشی به‌مراتب بیشتر است.

پیاده‌روی و کوه‌پیمایی در این مسیر یکی از جاذبه‌های مهم محسوب می‌شود. پس از مدتی پیاده‌روی، نهایتاً به منطقه هفت حوض خواهید رسید. اگر به تماشای جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مند باشید، می‌توانید از دیدن مناظری بکر و تماشایی لذت ببرید. در این منطقه فقط صدای جریان آب و آواز پرندگان به گوش می‌رسد.

در فصل بهار گل‌های شقایق شکوفه می‌زنند و مناظری زیبا را به تصویر می‌کشند. آب جاری در هفت حوض از اشک چشم زلال‌تر است و باعث خنک‌تر‌شدن هوای منطقه می‌شود. برخی از این حوضچه‌ها تا حدود ۱۶۹۰ متر طول دارند و گزینه‌ای مناسب برای آب‌تنی به حساب می‌آیند.

چگونگی پدیدآمدن دره هفت حوض مشهد

اگر از این پارک طبیعی دیدن کنید، بی‌تردید یکی از سؤالاتی که در ذهنتان به وجود می‌آید این خواهد بود که چنین پارکی چطور به وجود آمده است؟ درباره نحوه پیدایش این پارک باید گفت خلق چنین اثر طبیعی و خارق‌العاده‌ای در مدت هزاران سال اتفاق افتاده است. به همین علت، این پارک را از نظر زمین‌شناسی پدیده مهمی می‌دانند.

در مدت هزاران سال، آب در این منطقه جریان داشته و بر اثر فرسایش، حوضچه‌هایی این چنین را ایجاد کرده است. آب، پس از پر‌شدن یک حوضچه، سرریز کرده و باعث خلق حوضچه‌ای دیگر شده است. به این پدیده در علم زمین‌شناسی پدیده طبیعی حوض‌ها یا همان دولین‌های متعدد می‌گویند. زمین‌های این منطقه نیز دارای مقادیر بسیاری از آهک بوده و ازاین‌رو در برابر فرسایش و باران اسیدی آسیب‌پذیرند. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا این پارک طبیعی بی‌نظیر ایجاد شود.

عامل اصلی به‌وجودآمدن این پارک طبیعی جریان آب است. آب در مدت هزاران سال از دل کوه‌های سنگی به پایین آمده و حوضچه‌های زیبایی را تشکیل داده است. در طی زمان، آب از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر ریخته و هفت حوضچه را تشکیل داده است و به همین خاطر، آن را پارک طبیعی هفت حوض می‌نامند.

دیدنی‌هایی مسیر پارک هفت حوض مشهد

دره هفت حوض مسیری طولانی و مستقیم است. در طول این مسیر، علاوه بر تماشای چشمه‌های طبیعی آب، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی دیگر نیز دیدن کنید:

  • تک حوض | بزرگ‌ترین حوضچه آب در بین هفت حوض

تک حوض بزرگ‌ترین حوضچه آب در بین هفت حوض محسوب می‌شود. این حوض ظاهری بسیار ماورایی و زیبا دارد و گزینه‌ای مناسب برای آب‌تنی محسوب می‌شود. دسترسی به این حوض شاید کمی دشوار باشد. به همین دلیل، معمولاً خلوت است و خبری از ازدحام جمعیت در آن نیست.

آرامش در محوطه تک حوض حاکم است و صدایی جز پژواک آب در بین صخره‌های اطراف به گوش نمی‌رسد.
  • کوه‌های خلج مشهد | از جمله جاهای دیدنی مشهد

همان طور که خاطر نشان کردیم، منطقه هفت حوض در بین کوه‌هایی با نام خلج واقع شده است. این کوه‌ها که در امتداد جاده خلج از جنوب شرقی این شهر آغاز می‌شوند و جزو جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آیند. اگر اهل کوه‌پیمایی هستید و یافتن محلی جدید برای کوه‌نوردی برایتان دشوار شده، کوه‌های خلج می‌تواند چالش جدیدی باشد. کوه‌پیمایی در کوه‌های خلج نیازی به مهارت صخره‌نوردی ندارد؛ اما باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

زمانی که به ارتفاعات کوه خلج برسید، شاهد مناظری بکر و خیره‌کننده خواهید بود.
  • روستاهای اطراف | لذت تماشای زندگی روستایی

اگر جزو دسته افراد ماجراجویی هستید که می‌خواهید با یک کوله‌پشتی و یک جفت کفش پیاده‌روی به دل طبیعت بزنید، بهتر است از تماشای روستاهای اطراف مشهد در نزدیکی هفت حوض غافل نمانید. در اطراف پارک هفت حوض، روستاهای متعددی حضور دارند.

یکی از این روستاها در دامنه شرقی رشته‌کوه بینالود در شمال شرقی ایران واقع شده است و رودخانه‌ای دائمی در تمامی فصول از میان آن عبور می‌کند. این روستا همانند برخی روستاهای شمال کشور ظاهری پلکانی دارد. در این روستا می‌توانید از آثار تاریخی جذابی از جمله مقبره پهلوانان، قبرستان گبرها و چشمه زنگورگاه دیدن کنید. این روستا به مج‌مج شهرت دارد و برخی آن را با نام روستای مجد می‌شناسند.

علاوه بر روستای مجد، روستایی با نام مغان در نزدیکی هفت حوض وجود دارد. در روستای مغان می‌توانید از غار مغان دیدن کنید که یکی از طولانی‌ترین غارهای تمام استان خراسان محسوب می‌شود. برای عبور از این غار به آمادگی جسمانی نیاز خواهید داشت. این غار مرموز نهایتاً به چشمه‌ای زیبا ختم می‌شود که خستگی را از تن شما می‌شوید. نکته‌ای که بازدید از این غار را به‌مراتب جذاب‌تر می‌کند این است که آثار تاریخی بسیاری را از آن کشف کرده‌اند. بسیاری بر این باورند که این غار یکی از عبادتگاه‌های زرتشتیان بوده است.

علاوه بر روستای مغان، می‌توانید از روستای اردمه یا همان اردیمه نیز دیدن کنید که روستایی تاریخی محسوب می‌شود. بازدید از قلعه تاریخی به‌جای‌مانده در این روستا به مسافران توصیه می‌شود.

  • قله‌های اطراف پارک طبیعت مشهد | مناسب برای کوه‌پیمایی

پارک طبیعی هفت حوض در منطقه‌ای کاملاً کوهستانی واقع شده است. افرادی که عاشق کوه‌پیمایی باشند به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند از فتح قله‌های این کوه به‌راحتی بگذرند. مرتفع‌ترین قله این منطقه، قله شیخ‌بها است که ۱۴۳۵ متر ارتفاع دارد و در انتهای مسیر سیدی و جاده مغان و پس از گردنه خلج واقع شده است.

علاوه بر قله شیخ‌بها، قله چینگ کلاغ نیز با ارتفاع ۱۳۳۳ در این منطقه وجود دارد که فتح آن کار دشواری نیست.

جاذبه‌های اطراف هفت حوض

  • غار مغان؛
  • روستای مج؛
  • روستای مغان؛
  • مقبره پهلوانان؛
  • روستای اردمه؛
  • گورستان گبرها؛
  • روستای سربرج؛
  • روستای کرتیون؛
  • چشمه زنگورگاه؛
  • قلعه تاریخی اردمه.

بهترین زمان بازدید از هفت حوض

هفت حوض منطقه‌ای کاملاً کوهستانی است و وجود آب و حوضچه‌های طبیعی باعث می‌شود دمای این منطقه چند درجه با دمای مناطق اطراف تفاوت داشته باشد. به همین علت، بهتر است اصلاً شش ماه دم سال را برای بازدید از این منطقه انتخاب نکنید.

تابستان، هفت حوض بهترین مکان برای فرار از گرمای هوا محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال بهترین زمان بازدید از هفت حوض هستید، ما به شما فصل زیبای بهار را پیشنهاد می‌دهیم. در این فصل دمای هوا بسیار مطلوب است و مهم‌تر از همه اینکه می‌توانید شاهد شکوفه‌های زیبای گل‌های شقایق در منطقه باشید.

امکانات پارک طبیعی هفت حوض

خوشبختانه در این منطقه خبری از امکانات رفاهی و خدماتی همچون پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه یا پناهگاه نیست. این مسئله باعث شده منطقه هفت حوض بکر باقی بماند. البته شاید همین موضوع برای برخی افراد که به همراه خانواده سفر می‌کنند ناخوشایند باشد.

نبود امکانات رفاهی در این منطقه باعث شده بازدید از دره هفت حوض برای افرادی که کودک خردسال همراه دارند یا با افراد مسن سفر می‌کنند گزینه مناسبی نباشد.

نکاتی ضروری برای بازدید از پارک هفت حوض

نکاتی ضروری برای بازدید از پارک هفت حوض

  • اصلاً به‌تنهایی عازم این منطقه نشوید؛
  • شش ماه دوم سال را برای بازدید انتخاب نکنید؛
  • مسیر پیاده‌روی خاکی نیست و به‌راحتی می‌توانید بالا بروید؛
  • برای دسترسی به هفت حوض باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید؛
  • مسیر دسترسی به هفت حوض برای افراد میان‌سال و کودکان مناسب نیست؛
  • برای دسترسی به هفت حوض باید ۲ کیلومتر در مسیر کوهستانی پیاده‌روی کنید.

وسایلی ضروری برای بازدید از پارک هفت حوض

تصویری از چک لیست سفر

  • دوربین؛
  • موبایل؛
  • بطری آب؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • عصا پیاده‌روی؛
  • کفش نیم‌ساق؛
  • کفش پیاده‌روی؛
  • کوله‌پشتی کوچک؛
  • تجهیزات کمک‌های اولیه؛
  • لباس ورزشی (ترجیحاً ضدآب).

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با پارک هفت حوض مشهد آشنا شدید. آیا تا به حال از این پارک دیدن کرده‌اید؟ می‌توانید سایر جاهای تفریحی مشهد را نام ببرید؟ آیا در بوستان طبیعی هفت حوض استان خراسان رضوی باید امکانات رفاهی تعبیه شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. ما را بیش از این منتظر نگذارید.

پارک هفت حوض در ۷کیلومتری جنوب‌ شرق مشهد و جاده خلج قرار دارد.

باید از بزرگ‌راه کلانتری یا غدیر وارد جاده خلج شوید.

خیر، چراکه برای دسترسی باید ۲کیلومتر از مسیر را پیاده‌روی کنید.

خیر، این مجموعه فاقد هرگونه امکانات رفاهی است.

بهترین زمان بازدید فصل بهار است.

2/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.