باغ گلها اصفهان | بهشت کوچکی در قلب نصف جهان

2

باغ گل ها اصفهان جاذبه‌ای کم‌نظیر و مجذوب‌کننده در شهر اصفهان است که به همت شهرداری این شهر در چند دهه اخیر ساخته شده است. بی‌دلیل نیست که عنوان «نصف جهان» را به اصفهان داده‌اند؛ چرا‌که در جای‌جای آن جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر و متنوعی وجود دارند. بسیاری استان اصفهان را به بنا‌ها، آثار تاریخی و بافت سنتی‌اش می‌شناسند؛ از‌این‌رو می‌توان گفت که این بوستان جاذبه‌ای منحصر‌به‌فرد در این شهر بوده که گردشگران بسیاری را شیفته خود کرده است. اگر از حضور در میان گل‌ها و گیاهان و فضایی بی‌نهایت زیبا، دل‌نشین و با‌طراوت لذت می‌برید، در این مطلب با مجله گردشگری ما همراه باشید تا با باغ گلها اصفهان که آوازه‌اش در ایران پیچیده است، آشنا شوید. 

باغ گلها اصفهان کجاست؟

این مجموعه سرسبز و شور‌انگیز در میدان بزرگمهر اصفهان و در ابتدای خیابان سلمان فارسی واقع شده است. این باغ وسیع و حیرت‌انگیز در مرکز شهر اصفهان و در نزدیکی زاینده‌رود بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که در شهر دارد، دسترسی به آن بسیار راحت است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی به‌راحتی به این بوستان زیبا در اصفهان دسترسی پیدا کنید. 

باغ گل ها اصفهان | بهشتی وسیع و زیبا در قلب اصفهان 

تصویری از باغ گلهای اصفهان

بوستان گل‌های اصفهان را می‌توان بهشتی وسیع و زیبا در قلب شهر صنعتی اصفهان دانست. در چنین زمانه‌ای که فضای شهری روز‌به‌روز با طبیعت بیگانه‌تر می‌شود و شمایل بی‌روحی به خود می‌گیرد، بدون شک وجود محیطی سر‌سبز و مملوء‌ از انواع گل و گیاه، موجب شادی و تلطیف روح و روان انسان امروزی می‌شود. شهرداری اصفهان نیز با هدف ایجاد فضایی سبز و دل‌نشین و البته افزایش تعداد جاهای دیدنی اصفهان، در زمینی به وسعت ۶۷ هزار متر‌مربع باغی وسیع و چشم‌نواز ایجاد کرد. به جرأت می‌توان گفت که این باغ با بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی مختلف، روحی تازه به اصفهان بخشیده است. 

تصویری از باغ گلهای اصفهان

در طراحی و ساخت باغ گلها اصفهان و بناهای آن از فرهنگ معماری سنتی این شهر الهام گرفته شده است؛ از‌این‌رو این باغ دارای بافت ارزشمند و چشم‌نوازی است. در این بوستان خوش نقش‌و‌نگار اصفهان تا حد ممکن سیستم آبیاری تحت فشار به کار گرفته شده است تا استفاده از آب و نیروی انسانی برای آبیاری بخش‌های مختلف این باغ وسیع، به حداقل برسد. شاید تصور کنید که تماشای گل‌ها و گیاهان این مجموعه در شب لطفی ندارد؛ ولی باید بگوییم که این باغ به زیبایی نور‌پردازی شده و بخش‌های مختلف آن را در هنگام شب نیز تماشایی کرده است. 

فضای محوطه گلزار شور‌انگیز اصفهان

تصویری از باغ گلهای اصفهان

در باغ گل‌ها اصفهان چندین گذرگاه اصلی و فرعی به‌منظور تردد بازدید‌کنندگان در بخش‌های مختلف وجود دارند که همگی سنگ‌فرش شده و حدود ۵ هزار متر‌مربع از فضای باغ را به خود اختصاص داده‌اند. در مسیر گذرگاه‌ها نیز آبنما‌هایی چشم‌نواز وجود دارند که زیبایی و طراوت فضای باغ را دو‌چندان کرده‌اند. لازم به ذکر است آبی که در تمامی آبنماها و فواره‌های این باغ استفاده می‌شوند، به‌صورت چرخشی جریان دارد. 

تاریخچه باغ گلها اصفهان | تلاش بی‌سابقه شهرداری در‌خصوص گسترش فضای سبز

تصویری از تاریخچه باغ گلها

شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز اصفهان در دهه‌های اخیر تلاش بی‌سابقه‌ای در‌خصوص گسترش فضا‌ی سبز در این شهر کرده‌اند. باغ گل ها اصفهان نیز از‌ جمله طرح‌های مهمی بود که در‌خصوص گسترش فضای سبز در شهر اصفهان، ارائه و اجرا شد. پروژه ساخت این باغ توسط شهرداری اصفهان در دهه ۷۰ پایان یافته و به بهره‌برداری رسید و تا کنون نیز با استقبال و محبوبیت بسیاری مواجه شده است. 

بخش‌های مختلف باغ گل ها اصفهان | مجموعه‌ای از زیبایی‌های نا‌متناهی

در بوستان سرسبز گل و گیاهان اصفهان بخش‌های مختلفی وجود دارند که هر‌یک از آن‌ها زیبایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه برخی از بخش‌های محبوب این باغ وسیع را معرفی کرده‌ایم. 

  • بخش مرکزی باغ همراه با فرش گل ایرانی

تصویری از بخش مرکزی باغ همراه با فرش گل ایرانی

در بخش مرکزی این باغ در زمینی به مساحت ۱۸۶۰ متر‌مربع، گل‌های کوچک‌ و بزرگ به رنگ‌های مختلف با الهام از نقوش فرش‌های دستباف ایرانی، به‌گونه‌ای در کنار هم کاشته شده‌اند تا نمای کلی آن‌ها شبیه به نقش فرش ایرانی باشد. این بخش که فرش گل ایرانی نام‌گذاری شده است، جلوه‌ای خیره‌کننده به این باغ بخشیده است. 

  • باغ صخره‌ای

در بخشی از باغ گلها اصفهان در زمینی به وسعت ۲۵۰۰ متر‌مربع صخره‌هایی به ارتفاع ۳ متر ایجاد شده است. در این بخش که به باغ صخره‌ای معروف است، ۲۵۰ گونه از گیاهان صخره‌ای کاشته شده است. 

  • آبنما و آبشار مصنوعی باغ گل ها اصفهان 

در بخش شرقی این بوستان آبشاری مصنوعی با استفاده از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده است. ارتفاع این آبشار ۴ متر بوده و وجود آن فضای بسیار لطیف و دل‌نشینی در این باغ ایجاد کرده است. 

  • بركه

تصویری از بركه باغ گل ها اصفهان 

در ضلع جنوب‌شرقی باغ گل ها اصفهان برکه‌ای به مساحت ۳۵۰۰ متر‌مربع ایجاد شده است. در این برکه انواع گیاهان آبزی همچون نیلوفر آبی پرورش داده می‌شوند. علاوه‌بر وجود گونه‌های مختلف گیاهی، انعکاس تصویر درختان در آب برکه و ریزش آبشار در آن، باعث زیبایی وصف‌نا‌پذیر این بخش از این بوستان شده است. 

  • سالن آمفی تئاتر رو‌باز

در ضلع شرقی باغ گلها اصفهان سالن آمفی تئاتر رو‌بازی با ظرفیت ۲۵۰ نفر وجود دارد. از این سالن برای برگزاری جشن‌ها، مراسم‌های سخنرانی، نمایشگاه‌های مختلف و… استفاده می‌شود. ویژگی خاص این سالن آمفی تئاتر این است که از تنه درختان ساخته شده تا بافت طبیعی فضای باغ به‌خوبی حفظ شود. 

  • گلخانه

تصویری از گلخانه باغ گلها اصفهان

در باغ گل های اصفهان با در نظر گرفتن شرایط آب‌و‌هوایی اصفهان و کاهش رویش و رشد گل‌ها و گیاهان در فصل زمستان، گلخانه‌ای سر‌پوشیده به مساحت ۷۰۰ متر‌مربع ایجاد شده است. در این گلخانه با ایجاد شرایطی کنترل شده، امکان بازدید از انواع گل‌ها و گیاهان در تمام فصول سال برای بازدید‌کنندگان فراهم شده است. 

  • باغ گیاهان داروئی و خوراکی

بخشی به مساحت ۱۱۷۰ متر‌مربع در باغ گل ها اصفهان وجود دارد که در آن بیش از ۱۳۰ گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراکی کشت شده است. این بخش علاوه‌بر زیبایی بصری‌ که دارد، باعث آشنایی شما با انواع گیاهان دارویی و خواص آن‌ها می‌شود. 

  • باغ سوزنی برگان

حدود ۸۶ گونه مختلف از انواع درختان سوزنی، در بخشی به مساحت ۲۲۰۰ متر‌مربع از این باغ قرار دارند. حضور در باغ سوزنی برگان تجربه‌ای دل‌پذیر و مشابه به حضور در جنگلی پر‌درخت برای شما به ارمغان می‌آورد. توصیه می‌کنیم تجربه قدم زدن و استشمام هوای تازه و بی‌نظیر این بخش را به هیچ‌وجه از دست ندهید. 

  • باغ گياهان پيازی

تصویری از باغ گیاهان پیازی

گیاهان پیازی گیاهانی هستند که به وسیله پیاز یا غده‌ای که در بخش زیرین ساقه خود دارند، تکثیر و کشت می‌شوند. این گیاهان معمولاً گل‌های بسیار زیبایی دارند؛ از‌این‌رو در باغ گلها اصفهان بخشی به وسعت ۷۴۰ متر‌مربع به این گیاهان اختصاص داده شده است. در باغ گیاهان پیازی بیش از ۳۰ نوع از انواع گل‌ها و گیاهان پیازی وجود دارند. 

  • باغ رز

گل رز گونه‌‌ای پر‌طرفدار است که علاقه‌مندان بسیاری دارد. با‌توجه به محبوبیت گل رز بخشی وسیع از این مجموعه به کاشت انواع گوناگون گل‌های رز در ایران اختصاص داده شده است. 

  • مجموعه گونه‌های زنبق

مجموعه گونه‌های زنبق بخش دیگری از باغ گل ها اصفهان است که با مساحت ۹۰۰ متر‌مربع، ۴۶ گونه مختلف از گل زنبق را در خود جای داده است. شما با مراجعه به این بخش می‌توانید از تماشای انواع گونه‌های زنبق با رنگ‌های مختلف، بی‌نهایت لذت ببرید.

  • مجموعه گونه‌های داوودی

برای تماشای انواع گونه‌های گل‌های داوودی که زیبایی خاصی دارند، می‌توانید به بخش شرقی این گلزار وسیع مراجعه کنید. در این قسمت در زمینی به وسعت ۹۰۰ متر‌مربع، ۲۶ گونه متنوع از گل‌های داوودی کاشته شده است. 

  • هزارتوی باغ گل (لابیرنت)

از جمله بخش‌های جذاب و محبوب این باغ برای خانواده‌ها و کودکان می‌توان به هزارتو (لابیرنت) آن اشاره کرد. در ضلع شمال‌غربی این باغ مسحور‌کننده هزار‌تویی با استفاده از شمشاد‌هایی بلند ایجاد شده است. این هزارتو می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و اوقات شادی را برای کودکانتان رقم بزند. 

  • سایر بخش‌های باغ گل ها اصفهان 

از دیگر بخش‌های این باغ وسیع می‌توان به بخش‌های زیر اشاره کرد: 

  • طرح باغ ژاپنی؛
  • طرح باغ فرانسوی؛
  • گلخانه‌ای مختص به انواع گیاهان کاکتوس؛
  • کلکسیون گل‌های تزئینی و فلاورباکس؛
  • کلکسیون گیاهان پوششی.

امکانات باغ گل ها اصفهان | همه‌چیز برای تجربه‌ای بی‌نظیر

تصویری از امکانات باغ گل ها اصفهان

در باغ گلها اصفهان به‌منظور ایجاد رفاه حال بازدید‌کنندگان امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی فراهم شده است. از جمله امکانات ارائه شده در این مجموعه می‌توان به چندین آلاچیق و کلبه روستایی برای استراحت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ اختصاصی، کافه و فروشگاه گل و بذر اشاره کرد. علاوه‌بر این‌ها بخش‌های متنوعی برای آموزش در خصوص کاشت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان مختلف در این بوستان ارائه شده است. 

بهترین زمان بازدید از باغ گلها اصفهان |‌ تماشای زیبا‌ترین حد این بوستان بی‌نظیر

بهترین فصل‌ها برای بازدید از باغ گل ها اصفهان فصل‌های بهار و تابستان است. در این فصل‌ها گل‌ها و گیاهان بیشترین طراوت و زیبایی را داشته و تماشای آن‌ها سراسر وجودتان را مملوء از شادی و لذت خواهد کرد. البته باید اشاره داشته باشیم که قدم زدن روی برگ‌های زرد و نارنجی خزان در فصل پاییز لذت خاص خودش را دارد و زیبایی آن قلب و روح شما را مسحور می‌کند. 

تصویری از باغ گلهای اصفهان

اگر در فصل‌های گرم خصوصا تابستان قصد بازدید از این مجموعه خوش‌منظر را دارید، توصیه می‌کنیم برای لذت بیشتر و تماشای گل‌ها و گیاهان در شاداب‌ترین حالت خود، ساعات خنک‌تر شبانه‌روز را برای دیدار از این باغ انتخاب کنید. مشخص است که در هنگام ظهر به دلیل تابش آفتاب سوزان، گل‌ها کمی پژمرده‌اند. از سوی دیگر گرمای آفتاب در این ساعات شما را نیز آزرده خواهد کرد. 

جاذبه‌های دیدنی اطراف باغ گل ها اصفهان | تجربه روزی فراموش‌نشدنی

تصویری از پل خاجو

اگر می‌خواهید تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید، بازدید از جاذبه‌های دیدنی اطراف باغ گل‌ها اصفهان را نیز در برنامه خود قرار دهید. اگر به‌هنگام عصر از این بوستان با‌طراوت دیدن کردید، نزدیک غروب خود را به سی‌و‌سه پل رسانده و تماشای غروبی خیره‌کننده را به خود هدیه دهید. پس از آن می‌توانید به پل خواجو رفته و ساعاتی از شب را به تماشای معماری بی‌نظیر و کاشی‌کاری‌های زیبای این پل سپری کنید. از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف این باغ که دیدار از آن خالی از لطف نیست، آرامگاه شاعر بزرگ، صائب تبریزی است. اگر به شعر علاقه داشته باشید، نشستن در این مقبره و خواندن چند بیتی از اشعار صائب تبریزی آرامشی دل‌نشین را به قلب و جانتان جاری می‌کند.

مسیر دسترسی به باغ گل ها اصفهان | دسترسی سریع و راحت

هزینه بازدیدبرای همه افراد بیشتر از ۶ سال: ۳۰هزار تومان
ساعت بازدید۹ صبح تا ۱۱ شب
شماره تماس03132672059
آدرساصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

این مجموعه وسیع و خارق‌العاده در مرکز شهر و در نزدیکی زاینده‌رود واقع شده است؛ از‌این‌رو دسترسی به آن بسیار راحت بوده و به روش‌های مختلف امکان پذیر است. شما می‌توانید برای مراجعه به این بوستان تماشایی از ۳ روش زیر استفاده کنید:

  • خودرو شخصی: اگر با خودرو شخصی خود به این گلزار کم‌نظیر می‌روید، فقط کافی است که آدرس این باغ را روی نقشه جست‌و‌جو کنید یا از افراد ساکن اصفهان راهنمایی بگیرید. 
  • اتوبوس شهری: شما می‌توانید برای دسترسی به باغ گلها سوار اتوبوسی شوید که از ایستگاه بزرگمهر می‌گذرد. در ایستگاه بزرگمهر پیاده شده و تا رسیدن به این سرزمین خوش‌عطر حدود ۳۵۰ متر پیاده‌روی کنید. 
  • تاکسی شهری: به دلیل موقعیت مناسب بوستان گل ها در اصفهان شما می‌توانید از هر نقطه شهر با استفاده از تاکسی‌های شهری به مقصد خود دسترسی داشته باشید. 

حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان به باغی بی‌مثال و تماشایی در مرکز ایران و در شهر اصفهان سفر کرده و به گوشه‌و‌کنار آن نیم نگاهی کرده‌اید، وقت آن رسیده تا برای دیداری متفاوت و دل‌چسب راهی استان اصفهان و این بوستان زیبا شوید. در‌نهایت فراموش نکنید که نظر و تجربیات خود را راجع‌به استان اصفهان و جاذبه‌های دیدنی آن، خصوصا باغ گل ها اصفهان برای ما بنویسید. از همراهی شما صمیمانه متشکریم.

باغ گل‌های اصفهان در میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی واقع شده است.

با‌توجه به آب‌و‌هوای مناسب و آغاز رویش گل‌ها در بهار، بهترین فصل برای بازدید از این باغ وسیع و زیبا، فصل بهار است.

برای بازدید از باغ گل‌های اصفهان باید مبلغ ۶ هزار تومان ورودی پرداخت کنید.

این باغ حدود ۶۷ هزار متر‌مربع وسعت دارد.

بازدید از باغ گل‌ها اصفهان از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب امکان‌پذیر است.

 

3.7/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. عبداله می گوید

    جهت اطلاع هموطنان اینو بگم در مطلب بالا مبلغ ورودی ۶۰۰۰ تومان قید شده که این رقم ۶۰۰۰۰۰ ریال یعنی شصت هزار تومن ورودی یه پارک هست از افراد ۸ سال به بالا هم این مبلغ را میگیرن !!!اصفهانی جماعت مهمان نوازند فقط در ازای اخذ مبالغ غیر متعارف !!!

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      من همین امروز با مجموعه‌شون تماس گرفتم و گفتند که مبلغ ورودی برای افراد بیشتر از ۶ سال، ۳۰ تومنه.
      درباره مهمان‌نواز بودن یا نبودن اصفهانی‌ها هم باید بگم خدمتتون که هر شهر دیگه‌ای هم تشریف ببرید، برای دیدن بناهای تاریخی یا پارک‌های این‌چنینی باید مبلغی پرداخت کنید. شما یه توک پا تشریف ببرید چالیدره مشهد یا برج میلاد تهران یا حمام‌های سنتی یزد یا شهربازی‌های فلان شهر یا هر مجموعه تفریحی دیگه در هر شهر دیگه و بعد باز هم با قیاس ورودی‌ها به ما بگید کدوم شهر مهمان‌نوازتر هستند.

      ضمناً شما برای دیدن میدان نقش‌جهان و سی‌وسه‌پل و پل خواجو و ناژوان و بناهای دیگه پولی پرداخت کردید که اصفهانی‌ها رو این طور قضاوت می‌کنید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.