جاهای دیدنی اطراف مشهد | زیارت و سیاحت

0

مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی در استان خراسان رضوی و شمال شرق ایران به حساب می‌آید. این شهر را بسیاری به قطب زیارتی ایران می‌شناسند و به همین دلیل بلیط هواپیما مشهد یکی از پرطرفدارترین بلیط‌های هواپیمایی کشوری است. به‌دلیل حضور آرامگاه امام رضا (ع)، بسیاری از شیعیان از سراسر جهان راهی مشهد می‌شوند. این در حالی است که جاهای دیدنی مشهد به حرم مطهر خلاصه نمی‌شود. امروز قصد داریم شما را با جاهای دیدنی اطراف مشهد آشنا کنیم. به این ترتیب با بخش «سیاحت» مشهد آشنا خواهید شد.

آشنایی با جاهای دیدنی اطراف مشهد

زمانی که این مقاله را به پایان برسانید، قطعاً مات‌ومبهوت باقی خواهید ماند. شاید بسیاری از مسافرانی که فقط برای زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کردند، با اکثر دیدنی های اطراف مشهد ناآشنا بودند. با ما در این مقاله همراه شوید تا دیدنی های اطراف مشهد را به‌خوبی بشناسید.

  • روستاهای مشهد

تصویری از روستاهای مشهد

روستاهای مشهد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف این شهر به حساب می‌آیند. روستای زشک، روستای خادر، روستای ابرده، دهستان شاندیز یا روستای عنبران هر کدام زیبایی منحصر‌به‌فردی دارند که باید از هر یک جداگانه دیدن کنید. در مقالات قبلی به‌صورت کامل درباره روستاهای اطراف مشهد با شما صحبت کردیم با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات کافی درباره تمام روستاهای زیبای اطراف مشهد به دست بیاورید.

  • آرامگاه فردوسی و بقعه هارونیه

تصویری از آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی و بقعه هارونیه جزء جاهای دیدنی اطراف مشهد هستند که می‌توانید در یک روز از هر دو بازدید کنید. این دو مکان در فاصله کمی از هم قرار دارند. به همین خاطر می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. همه ما حکیم ابوالقاسم فردوسی را به‌خوبی می‌شناسیم. شاهنامه اثر جاودان فردوسی است. آرامگاه این شاعر بزرگ و گران‌قدر، در نزدیکی مشهد و شهر توس قرار دارد. بقعه هارونیه نیز یک بنای خشتی بسیار بزرگ و مربعی‌شکل است. این بقعه در 25 کیلومتری شمال‌غرب مشهد قرار دارد. کاربری و تاریخ دقیق ساخت این بنا هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما بازدید از آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

 آدرس آرامگاه فردوسی: خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان
آدرس بقعه هارونیه: خراسان رضوی، ۲۵‌ کیلومتری شمال‌غربی مشهد، حاشیه غربی جاده مشهد-توس

  • آرامگاه ارسلان جاذب

تصویری از آرامگاه ارسلان جاذب

آرامگاه ارسلان جاذب یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. ارسلان جاذب یکی از سرداران سلطان محمود غزنوی بود. وی علاقه شدیدی به فردوسی داشت. به همین خاطر آرامگاه او را در نزدیکی مشهد بنا کردند. این آرامگاه دارای یک مناره، یک گنبد و بنایی مربعی‌شکل است. بد نیست بدانید این بنا بیش از هزار سال قدمت دارد. تاریخ ساخت این بنا به اوایل دوره اسلام باز می‌گردد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ۴۰‌ کیلومتری جنوب‌شرقی مشهد، روستای سنگ بست

  • آرامگاه عطار و خیام نیشابوری

عطار و خیام نیشابوری دو شاعر بسیار گران‌قدر ایرانی بودند. بسیاری از ما عاشق اشعار زیبای این دو شاعر عزیز هستیم. عطار علاوه‌بر شعر، در عرفان نیز یک استاد بزرگ بود. آرامگاه این دو شاعر بزرگ، در فاصله بسیار کمی از یکدیگر و داخل شهر نیشابور قرار دارد. آرامگاه عطار و آرامگاه خیام، از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. تمام افرادی که به این دو عزیز ارادت دارند، حتماً به زیارت آرامگاه آن‌ها می‌روند. لازم به ذکر است آرامگاه خیام، به‌دست مهندس هوشنگ سیحون، یکی از نام‌آوران ایران طراحی شده است.

آدرس آرامگاه عطار: خراسان رضوی، جنوب‌‍شرقی نیشابور، خیابان عرفان کنونی، محله باستانی شادیاخ نیشابور

آدرس آرامگاه خیام: خراسان رضوی، نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان

  • آرامگاه قطب الدین حیدر تربت حیدریه

در بین جاهای دیدنی اطراف مشهد حتماً باید یادی از آرامگاه قطب الدین حیدر نیز کنیم. قدمت این مقبره به سال 987 هجری قمری باز می‌گردد. این آرامگاه در سال 1023 با کمک سلطان محمد به‌صورت کامل بازسازی شد. شاید برایتان جای سؤال باشد که قطب الدین چه کسی بود؟ وی یکی از مشایخ صوفیه بود که در اواخر قرن ششم می‌زیست. بعد بازدید از این آرامگاه زیبا و آرامش‌بخش، بهتر است سری به باغ ملی و پیشکوه نیز بزنید.

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه

  • برج رادکان

برای دیدن برج رادکان که یکی از یادگاری‌های دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است باید به ۷۴کیلومتری مشهد بروید. میل رادکان از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید و با چناران که در نزدیکی مشهد قرار گرفته است، ۲۶ کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که این برج در قدیم برای مشخص‌کردن فصل‌ها و سال کبیسه استفاده می‌شده است. اگر به عکس‌های منتشرشده از این برج نگاهی بیندازید، متوجه ۱۲ ضلع هم‌اندازه این برج می‌شوید. از این ۱۲ ضلع و ارتباط آن‌ها با نور آفتاب برای شمارش روزهای ۱۲ ماه سال بهره می‌بردند.

آدرس: ۷۴کیلومتری شمال مشهد و ۲۶کیلومتری شمال غربی چناران

  • آبشار ارتکند

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، باید حتماً سری به آبشار ارتکند بزنید. این آبشار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد و کلات نادری به حساب می‌آید. ارتکند آبشاری بسیار زیباست که همه‌ساله هزاران نفر گردشگر از آن دیدن می‌کنند. آب‌تنی در حوضچه زیر این آبشار به‌حدی شما را شاداب می‌کند که همانند دوران کودکی خود احساس انرژی خواهید کرد. اگر اهل ورزش و کوه‌نوردی باشید، می‌توانید از کوه بالا بروید و خودتان را به آبشار دوم ارتکند برسانید.

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده کلات نادری، ۴۰‌ کیلومتری شهرستان کلات، ۱۲‌ کیلومتری غرب روستای قلعه نو کلات

  • آبشار بار

حال که صحبت از آبشار به میان آمد، حیف است صحبتی از آبشار بار نکنیم. آبشار بار جزء آبشار‌های کمتر‌شناخته‌شده و از دیدنی های اطراف مشهد به حساب می‌آید. زمانی که از دور به این آبشار نگاه می‌کنید، تصویر یک عروس با دامنی سفید و پف‌پفی را تجسم خواهید کرد. این آبشار در حین سقوط، به چندین شاخه تبدیل می‌شود و منظره‌ای خیره‌کننده را رقم می‌زند. برای بازدید از این آبشار، باید از میان مناطق کوهستانی عبور کنید. پس برای کمی پیاده‌روی آماده باشید.

آدرس: خراسان رضوی، روستای بار

  • آبشار رود معجن

آبشار رود معجن یکی دیگر از دیدنی های اطراف مشهد است. این آبشار در میان یک تنگه سنگی بسیار عظیم قرار دارد. زمانی که وارد تنگه می‌شوید، مات عظمت آن خواهید شد. صخره‌ها به‌حدی صیقلی هستند که انگار فردی هر روز آن را دستمال می‌کشد! آبشار رود معجن از بالای یکی از همین صخره‌ها با فشار شدید به پایین می‌ریزد. ایستادن زیر آب سرد این آبشار می‌تواند اعصاب شما را تحریک کند و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه

  • آبشار قره سو

آبشار قره سو کلات را می‌توان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد دانست. این آبشار در 160 کیلومتری شمال مشهد قرار دارد. قره سو نام یکی از زیباترین رودخانه‌های خراسان رضوی است که در مسیر خود آبشاری تماشایی را خلق می‌کند. این آبشار حدود 8 متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید در مسیر این آبشار، پلکانی فلزی تعبیه شده است تا گردشگران بتوانند خود را به آبشار برسانند. بخشی از این پلکان به‌صورت عمودی و همانند یک نردبان است. وقتی روی این پلکان می‌ایستید آب سرد آبشار با فشار از بالا به‌صورت شما می‌ریزد. بازدید از این آبشار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: خراسان رضوی، 160‌ کیلومتری شمال مشهد، 4‌ کیلومتری روستای قره سو

  • آبشار و آبگرم کلات نادری

همه ما از آبشار انتظار آب سردی را داریم که استخوان‌های ما را به رعشه در بیاورد. آبشار و آبگرم کلات نادری یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. آب این آبشار برخلاف آبشارهای دیگر، نه فقط سرد نیست، بلکه گرم هم هست! البته نباید انتظار آب گرم حمام خود را داشته باشید؛ اما دمای آب به‌حدی است که حتی در زمستان نیز می‌توانید زیر آب آبشار بایستید. زیر این آبشار حوضچه‌ای کوچک ایجاد شده که برای رفع خستگی جان می‌دهد.

آدرس: خراسان رضوی، کلات نادری، 2‌ کیلومتری آبگیر سیمانی بند

  • باغ ملی فریمان

باغ ملی فریمان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. قدمت این باغ به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. البته در سال‌های مختلف، بخش‌های متفاوتی را به این باغ زیبا و تماشایی اضافه کرده‌اند. این باغ بهترین گزینه برای پیک‌نیک، ورزش یا فرار از آلودگی و صدای زندگی شهری است. باغ ملی فریمان به‌حدی بزرگ است که در آن اصلاً متوجه ازدحام جمعیت نخواهید شد. به این ترتیب می‌توانید در آرامش و سکوت از لحظات خود لذت ببرید.

آدرس: خیابان امام رضا غربی، خیابان بهشتی، خیابان طالقانی

  • بند طرق

بند طرق یا همان سد طرق یکی دیگر از دیدنی های اطراف مشهد است. این سد در 14 کیلومتری جنوب‌شرق مشهد و روی رودخانه طرق قرار دارد. در گذشته یک بند قدیمی روی رودخانه طرق قرار داشت. با توجه به افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به ذخیره آب، این سد عظیم با ارتفاع 81 متر روی رودخانه طرق ساخته شد. این سد باعث به‌وجود‌آمدن یک دریاچه مصنوعی بسیار بزرگ شده است. در طول تابستان، قایق‌سواری، ماهیگیری و آب‌تنی در این دریاچه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

آدرس: خراسان رضوی، 14 کیلومتری مشهد، رودخانه طرق، سد طرق

  • پارک جنگلی وکیل آباد

مگر می‌شود به مشهد سفر کرد و سری به پارک جنگلی وکیل آباد نزد؟ پارک جنگلی وکیل آباد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. البته باید بدانید که این پارک جنگلی در غربی‌ترین نقطه شهر مشهد قرار دارد. پس برای بازدید از آن نیازی نیست که از مرز شهر خارج شوید. رودخانه‌ای خروشان، از میان این پارک جنگلی عبور می‌کند. به همین خاطر همیشه هوای آن خنک و مرطوب است. آب‌تنی در رودخانه طی تابستان یکی از تفریحات فراموش‌نشدنی شما خواهد بود.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

  • پارک ملی سنگ نگاره کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا یکی از قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. در 3 کیلومتری شمال طرقبه مشهد، دشتی بزرگ مملو از سنگ‌نگاره‌های قدیمی وجود دارد. برخی از این سنگ‌نگاره‌ها، هزاران سال قدمت دارند. در هر گوشه از این دشت، یک سنگ‌نگاره با شکلی خاص به چشم می‌خورد. بیشتر این سنگ‌نگاره‌ها به‌شکل  اشیای مختلف، بز و سایر حیوانات هستند. این پارک ملی یکی از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی ایران به شمار می‌آید و معمولاً علاقه مندان با باستان‌شناسی به دیدنش می‌روند.

آدرس: خراسان رضوی، 3 کیلومتری شمال شهر طرقبه

آدرس پارک ملی سنگ نگاره کمر مقبولا روی نقشه گوگل

  • پیست اسکی شیرباد

تصویری از پیست اسکی شیرآباد

بسیاری از مناطق اطراف مشهد را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند. پس چرا نباید از این مناطق کوهستانی هنگام زمستان لذت برد؟ پیست اسکی شیرباد یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است . این پیست حدود 500 هکتار وسعت دارد و در سال 1388 افتتاح شده است. اگر به اسکی یا سایر ورزش‌‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، در فصل زمستان حتماً سری به این پیست زیبا و بزرگ بزنید. شاید تصور کنید که اسکی یک امر کاملاً حرفه‌ای است. در توضیح لازم است یادآوری کنیم که شما می‌توانید متناسب با میزان مهارتتان از پیست اسکی‌بازان آماتور، متوسط و حرفه‌ای نیز استفاده کنید.

آدرس: خراسان رضوی، جاده مشهد- چناران، دوربرگردان گلمکان، انتهای دره دولت‌آباد

  • چالیدره

چالیدره یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. در کنار طرقبه و شاندیز، منطقه چالیدره نیز همه‌ساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر دنیاست. در چالیدره می‌توانید انواع مختلف تفریحات را تجربه کنید. چالیدره آب‌وهوایی کوهستانی و بسیار عالی دارد. به همین خاطر شهرداری مشهد تصمیم گرفت تا با ساخت دریاچه مصنوعی، یک مجموعه تفریحی، اقامتی و توریستی بسیار بزرگ در چالیدره افتتاح کند. تله سیژ، دریاچه مصنوعی، تفریحات آبی، سوئیت‌های اقامتی و هر تفریح دیگری که تصور کنید را می‌توانید در چالیدره تجربه نمایید. مرکز بانجی جامپینگ چالیدره نیز از برترین باشگاه های هوانوردی مشهد است که در منطقه چالیدره راه‌اندازی شده و طرف‌داران بسیاری دارد. بهار بهترین زمان بازدید از چالیدره محسوب می‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، 17 کیلومتری مشهد، بعد عبور از جاده جدید طرقبه

  • چشمه آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب

برخی از چشمه‌های آبگرم، از بخار موجود در دل زمین استفاده می‌کنند و گرم می‌شوند. چشمه آبگرم شاهان گرماب، جزء معدود چشمه‌های گرم اطراف مشهد به حساب می‌آید. دمای آب این چشمه به حدود 48 درجه سانتی‌گراد می‌رسد! این چشمه در 54 کیلومتری شهر فریمان و روی ارتفاعات آن قرار دارد. در طول زمستان، هوای فریمان سرد می‌شود؛ اما شما می‌توانید تا گردن داخل آب 48 درجه‌ای فرو بروید. این آب خاصیت درمانی دارد و بسیاری از مشکلات استخوانی و پوستی را برطرف خواهد کرد.

آدرس: خراسان رضوی، 54 کیلومتری فریمان

  • خانه چوبین نیشابور

خانه چوبین یا همان دهکده چوبین نیشابور یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. این دهکده چوبی در فاصله 127‌ کیلومتری مشهد قرار دارد. دهکده چوبین حدود 30 سال قدمت دارد و به‌دست مهندس نامی کشورمان، ملامحمد آقازاده ساخته شده است. خانه‌های این دهکده تماماً از جنس چوب هستند. امروزه این دهکده به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است. در مقالات قبلی به‌صورت کامل درباره این دهکده زیبا صحبت کرده‌ایم. با مطالعه آن‌ها می‌توانید درباره دلیل عجیب ساخت این خانه‌های چوبی اطلاعات به دست بیاورید.

آدرس: خراسان رضوی، 127 کیلومتری مشهد، 17 کیلومتری نیشابور، دهکده چوبین

  • دره اجنه

دره اجنه یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. معمولاً پشت هر نام‌گذاری محلی، داستانی خاص وجود دارد. درباره این دره نیز داستان‌هایی بسیار ترسناک روایت می‌شود. کاری به شب‌های ترسناک و صداهای عجیبی که از آن به گوش می‌رسد، نداریم. در طول روز، این دره یک بهشت تمام عیار است. از انتهای این دره، یک آبشار به پایین می‌ریزد و آب در تمام طول مسیر جریان پیدا می‌کند. صخره‌های زیبا، آب زلال و آبشاری تماشایی در این دره انتظار شما را می‌کشند.

آدرس: خراسان رضوی، روستای اخلمد، دره اجنه

  • دره ارغوان

دره ارغوان مشهد عاشقانه‌ترین مکان در بین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. شاید بسیاری از افراد این دره را با دشت ارغوان ایلام اشتباه بگیرند. البته که هر دوی این‌ها بسیار زیبا و تماشایی هستند. این دره در فاصله 4 کیلومتری طرقبه و در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن قرار دارد. در میان دره‌ای سرسبز، صدها درخت زیبای ارغوان به چشم می‌خورد. در فصل بهار که این درختان شکوفه می‌دهند، تمام دشت به‌رنگ ارغوانی در می‌آید. شانس تماشای این مناظر هر روز برای ما رخ نمی‌دهد. مطمئن باشید این دره همان ‌جایی است که تا سالیان سال درباره آن با دیگران صحبت خواهید کرد.

آدرس: خراسان رضوی، 4 کیلومتری طرقبه، مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن

  • دره آل

در اینجا درباره دره آل صحبت می‌کنیم؛ اما دره آل در کنار روستای آل و آبشار آل یک مجموعه کامل تفریحی به حساب می‌آید. اگر به تماشای جاهای دیدنی طبیعی بکر علاقه‌مند هستید، حتماً خودتان را به روستای آل برسانید. آبشارهای خروشان، رودهای روان، مناظر کوهستان و دره‌های سرسبزی در نزدیکی این دره جا خوش کرده‌اند. در طول این دره می‌توانید شاهد 5 آبشار مختلف باشید. البته برای پیمودن مسیر دره، باید توان بدنی شما مناسب باشد.

آدرس: خراسان رضوی، ۴۵‌ کیلومتری شمال‌شرقی مشهد و در مسیر کلات، نزدیکی روستای آل

  • دره هفت غار

همه می‌گویند که تصاویر صدا ندارند؛ اما آیا در تصاویر این دره نمی‌توانید صدای سکوت را بشنوید؟ آرامش را احساس نمی‌کنید؟ انگار که این عکس شما را به‌سمت خود می‌کشد. این دره یکی از زیباترین دیدنی های اطراف مشهد به حساب می‌آید. برای دسترسی به دره هفت غار نیشابور، باید از وادی یا هفت غار عبور کنید. به همین خاطر آن را با نام دره هفت غار می‌شناسند. همین طور که قدم می‌زنید، طبیعت هرچه در چنته دارد رو می‌کند تا به پایان مسیر امیدوار شوید.

آدرس: خراسان رضوی، شمال نیشابور، به‌طرف روستای بشرآباد، اولین فرعی سمت راست

  • دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان سرخس یک دریاچه آب شیرین با 80‌هکتار وسعت است. این دریاچه تنها آبگیر طبیعی در تمام استان خراسان محسوب می‌شود. عمق دریاچه بزنگان بین 9 تا 12 متر متغیر است. دریاچه بزنگان در ارتفاعات کپه داغ و 130‌ کیلومتری جاده مشهد – سرخس قرار دارد. دسترسی به این دریاچه کمی دشوار است و همین مسئله باعث شده تا اکوسیستم آن به هم نخورد. این دریاچه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی در خراسان به حساب می‌آید. بد نیست بدانید 33 گونه فیتو پلانکتون جلبکی در آب این دریاچه زندگی می‌کنند. از همه این‌ها که بگذریم، در اولین نگاه عاشق زیبایی و آرامش این دریاچه خواهید شد.

آدرس: خراسان رضوی، سرخس، ۱۲۸‌ کیلومتری شرق مشهد، روستای بزنگان

  • دریاچه چشمه سبز

اگر جزء آن دسته از طبیعت‌گردان هستید که به‌دنبال جاهای دیدنی بکر می‌گردند، با دیدن تصاویر این دریاچه قطعاً چشمتان از شادی برق می‌زند. دریاچه چشمه سبز یکی از زیباترین دیدنی های اطراف مشهد است که در دامنه جنوبی بینالود قرار دارد. این چشمه در میان فرورفتگی ارتفاعات بینالود پنهان شده است. انگار که طبیعت نمی‌‌خواهد دست انسان به آن برسد. در طول زمستان آب این دریاچه تقریباً یخ می‌بندد؛ اما در طول تابستان، با کمی کوه‌پیمایی می‌توانید در آب این دریاچه شنا کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، 20‌ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان، 50‌ کیلومتری غرب مشهد

  • رباط طبسی و موزه مردم شناسی تربت حیدریه

رباط طبسی یک خانه بزرگ است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه به‌دست فردی با نام محمد ابراهیم طبسی ساخته شده است. وی یکی از تاجران مشهور آن دوران بود. در حال حاضر قسمتی از این خانه تاریخی را به موزه مردم شناسی تربت حیدریه تبدیل کرده‌اند. این موزه بخش‌های مختلفی مانند کارگاه‌های هنر سنتی، چایخانه سنتی، کتابخانه سنتی و غیره دارد. به این ترتیب می‌توانید با فرهنگ مردم این شهر بیشتر آشنا شوید.

آدرس: تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شمال‌شرقی مزار قطب الدین حیدر

  • روستای خرو نیشابور

تصویری از روستای خرو نیشابور

با وجود آنکه در بخش ابتدایی مقاله درباره روستاهای مشهد صحبت کردیم؛ اما حیفمان آمد به‌صورت اختصاصی به این روستا نپردازیم. روستای خرو نیشابور جزء مهم‌ترین روستاهای ییلاقی اطراف مشهد است. این روستا در دل کوهستان بنا شده است و به همین خاطر سبک معماری مشابه ماسوله دارد. سبک معماری خاص، هوایی عالی و مردمی خون‌گرم، این روستا را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل کرده است.

آدرس: خراسان رضوی، شهر ییلاقی خرو، 20 کیلومتری نیشابور

  • رودخانه پنج دره

تصویری از رودخانه پنج دره

رودخانه پنج دره را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد دانست که بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این رودخانه در مناطق ییلاقی طرقبه قرار دارد و از کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. رودخانه پنج رود مسیر خود را به‌سمت کلاته آهن ادامه می‌دهد. تمام مسیر این رودخانه از میان دشت‌های سرسبز و تماشایی عبور می‌کند. اگر به‌دنبال مناظر بکر و تماشایی هستید، حتماً خودتان را به رودخانه پنج دره مشهد برسانید.

آدرس: خراسان رضوی، طرقبه
  • سد کارده

تصویری از سد کارده

سد کارده در 50‌ کیلومتری شمال مشهد و نزدیکی روستای کارده قرار دارد. این سد با هدف تأمین آب برای اراضی کشاورزی و کمک به آب‌رسانی مشهد ساخته شده است. البته دریاچه مصنوعی این سد، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. در کنار این سد یک مجموعه گردشگری بزرگ احداث شده که می‌توانید قایق‌سواری در دریاچه یا اقامت در سوئیت‌های کنار آن را تجربه کنید.

آدرس: خراسان رضوی، 50‌ کیلومتری شمال مشهد، روستای کارده

  • غار زری

تصویری غار زری

غار زری یکی از مخوف‌ترین غارهای اطراف مشهد است. این غار در 9‌ کیلومتری مشهد و در روستای حصار گلستان قرار دارد. ارتفاع دهانه ورودی آن به 10 متر می‌رسد و مسیر این غار شما را به‌سمت غرب هدایت می‌کند. این غار از انواع غار گسلی است. برای بازدید از غار زری، باید مهارت کافی در غارنوردی داشته باشید و همچنین تجهیزات کامل را همراه خود بیاورید. در غیر این صورت دچار مشکل خواهید شد.

آدرس: خراسان رضوی، 9 کیلومتری مشهد، روستای حصار گلستان
  • قدمگاه رضوی نیشابور

در مناطق مختلف ایران می‌توانید شاهد قدمگاه باشید. قدمگاه نیشابور، تکه‌سنگ مربعی‌شکل سیاهی است که گویا امام رضا (ع) در حین سفر خود به مشهد بر روی آن ایستاده و برای مردم سخنرانی کرده است. در دوران صفویه، به دستور شاه عباس صفوی، شیخ بهایی مقبره‌ای را برای این قدمگاه طراحی کرد. امروزه قدمگاه رضوی به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل شده است.

آدرس: خراسان رضوی، ۲۴‌ کیلومتری شرق نیشابور، قدمگاه

  • قله زو

تصویری از قلعه زو

قله زو را بسیاری با نام بام مشهد می‌شناسند. این قله در ارتفاعات هاشمیه و هفت تیر مشهد قرار دارد. قله زو را می‌توان پاتوق ورزش‌کاران و کوه‌نوردان دانست. اگر کمی آمادگی جسمانی داشته باشید، می‌توانید خودتان را به این قله برسانید و از ارتفاع 1500‌متری، شاهد مناظر شهر مشهد باشید.

آدرس: مشهد، هاشمیه، قله زو

  • کوه بینالود

بینالود یکی از مشهورترین کوه‌های استان خراسان است. بلندی این کوه به 3،211 متر می‌رسد. این کوه در چند کیلومتری شمال نیشابور قرار دارد. بینالود یک رشته‌کوه است و در دسته آتش‌فشان چینه‌ای قرار می‌گیرد. فتح قلل مختلف این کوه، عادت ورزشی ورزش‌کاران و کوه‌نوردان است. رشته‌کوه بینالود مرز طبیعی شهرستان‌های مشهد، نیشابور، طرقبه، شاندیز و گلبهار به حساب می‌آید. به همین حتی می‌توان با خرید بلیط قطار مشهد که از نیشابور نیز می‌گذرد از این زیبایی دیدن کرد.

آدرس: خراسان رضوی، چند کیلومتری شمال نیشابور

  • هفت حوض

هفت حوض یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌آید. هفت حوض نام یک پارک طبیعی بسیار زیبا و کوهستانی است. اشکال مختلف سنگ‌های این پارک طی سالیان سال و در اثر باران‌های اسیدی به وجود آمده‌اند. از میان این سنگ‌های سخت، آبی زلال جریان دارد. مسیر آب را که دنبال کنید، به دشت‌های سرسبزی می‌رسید که به مناظر کوهستانی و پوشیده از برف ختم می‌شوند. این پارک طبیعی برای سنگ‌نوردی، سافاری، آفرود، پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری و حتی پیاده‌روی در طبیعت جان می‌دهد. همین موضوع سبب شده است که در طول بسیاری از افراد از شهرهای نزدیک مشهد با خرید بلیط اتوبوس مشهد یا با خودروهای شخصی خود به مشهد سفر کرده تا بتوانند از این زیبایی دیدن کنند.

آدرس: خراسان رضوی، 7 کیلومتری مشهد، دامنه کوه‌های خلج

  • ییلاق اسفجیر فاروج

اسفجیر در شمال‌غربی شهرستان فاروج، بخش خبوشان و 25 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. اسفجیر یکی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی نزدیک مشهد به حساب می‌آید. خداوند متعال نعمات بی‌دریغ خود را به مردم این روستا ارزانی داشته است. مناظر کوهستانی سرسبز، رودهای جاری، چشمه‌های جوشان و آبشارهای خروشان در این روستا جا خوش کرده‌اند. اگر اهل ورزش و پیاده‌روی هستید، می‌توانید در تورهای گروهی بازدید از اسفجیر شرکت کنید. این تورها به‌صورت پیاده انجام می‌شوند و می‌توانید از بخش‌های مختلف این روستا دیدن کنید.

آدرس: خراسان رضوی، فاروج، بخش خبوشان، 25‌ کیلومتری خبوشان، روستای اسفجیر

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی مشهد چیست؟ به نظر شما در بین جاهای دیدنی مشهد، کدام یک از همه جذاب‌تر است؟ آیا جاهای دیدنی خراسان رضوی محدود به مشهد است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

چالیدره یکی از جاهای دیدنی مناسب تابستان محسوب می‌شود.

بزنگان و چشم سبز جزء زیباترین دریاچه‌های اطراف مشهد هستند.

معمولاً بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مناطق هستند.

آبشار قره سو را می‌توان یکی از زیباترین آبشارهای اطراف مشهد دانست.

حداقل 3 تا 5 روز باید صرف دیدن جاذبه‌های اطراف مشهد کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.