دره ایوانکی | عجیب‌ترین پدیده زمین‌شناسی در سمنان

2

دره ایوانکی سمنان یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی است. این دره شگفت‌انگیز صخره‌هایی با حفره‌های توخالی دارد که همه را متعجب می‌کند. بی‌تردید تماشای این منطقه خاطره‌ای ماندگار در ذهنتان می‌سازد. اگر دوست دارید شاهد این جاذبه تماشایی باشید، همراه ما شوید. در این نوشته به شما از همه چندوچون سفر به این دره می‌گوییم. امیدواریم در کنار هم به همه‌مان خوش بگذرد.

دره ایوانکی سمنان کجاست؟

 ایوانکی سمنان

برای بازدید از این دره تماشایی باید به مرکز ایران و شهر سمنان سفر کنید. بعد از رسیدن به گرمسار مسیر را به‌سمت شهر ایوانکی ادامه بدهید. روستای کوراک را که پیدا کنید، در همان نزدیکی این دره شگفت‌انگیز را می‌بینید. دره ایوان سمنان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که فاصله زیادی تا پایتخت ندارد.

آدرس: استان سمنان، 38کیلومتری شهرستان گرمسار، شهر ایوانکی، روستای کوراک، دره ایوانکی سمنان.

شهر ایوانکی کجاست؟

ایوانکی، یکی از شهرهای مهم در استان سمنان است که حدود 34 کیلومتر با گرمسار فاصله دارد. در گذشته به‌خاطر همسایگی با دریای کاسپین یا خزر، این شهر را به اسم «پیل کاسپین» می‌شناختند. همچنین در کتاب‌های قدیمی یونانی، آن را با «کاسپین گیت» یا «بند خزر» معرفی کرده‌اند. در مدت‌زمان کوتاهی نام این شهر را به «خاراکس» تغییر دادند. در زمان حکومت کیانیان، درباری‌ها به این شهر بسیار رفت‌وآمد می‌کردند. به همین خاطر  اسم «ایوان کِی» را برای شهر انتخاب کردند. ایوان کِی، به ایوان کِی کاووس و کِی خسرو اشاره می‌کند. می‌توانید در 55 کیلومتری شرق تهران به شهر ایوانکی برسید.

معرفی دره ایوانکی سمنان

دره ایوانکی یکی از زیباترین دره های ایران است که پدیده «تافونی» یا «هوازدگی حفره‌ای» را به‌خوبی نشان می‌دهد. تافونی‌ها حفره‌هایی توخالی است که به‌خاطر سازوکارهای متفاوت هوازدگی به وجود آمده‌اند. این پدیده باعث فرسایش صخره‌ها می‌شود و کم‌کم آن‌ها را به اشکال مختلفی تبدیل می‌کند. معمولاً هوازدگی حفره‌ای در صخره‌هایی به وجود می‌آید که در مسیر وزش مستقیم باد هستند؛ البته نوع سنگ‌ها و کانی‌ها هم در آن بی‌تأثیر نیست. شکل‌گیری این پدیده در صخره‌هایی که از جنس ماسه سنگی، نمکی (هالیتی)، گچی (انیدریتی) و آذری هستند، بسیار زیاد است. صخره‌های ایوانکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان سمنان است که همه را متحیر می‌کند. هنرمند طبیعت با ظرافت حفره‌هایی شبیه به اشکال هندسی نامتقارن ساخته است. اگر به عکاسی از طبیعت بی‌جان علاقه دارید، در این دره سوژه‌های نابی پیدا می‌کنید.

جاهای دیدنی اطراف دره ایوانکی سمنان

حیف است سفرتان به سمنان یک‌روزه باشد. این استان جاذبه‌های تماشایی زیادی دارد. بعد از بازدید از دره ایوان سمنان، به دیگر جاهای دیدنی اطراف آنجا هم سری بزنید. اسم معروف‌ترین مکان‌های دیدنی را برایتان می‌گذارم.

کاروان‌سرای تاریخی ایوانکی

کاروان‌سرای تاریخی ایوانکی از جاهای دیدنی اطراف دره ایوانکی سمنان

کاروان‌سرای ایوانکی یکی از بناهای قدیمی شهر است که قدمت ساختش به دوره حکومت صفوی‌ها می‌رسد. بنای کاروان‌سرا را از سنگ و آجر ساخته‌اند. همچنین با آجر بخش‌های مختلف آن را تزئین کرده‌اند که جلوه‌ای تماشایی دارد. برای ساخت بنا از معماری دوره صفوی الهام گرفته‌اند. پلان این کاروان‌سرا چهار ایوانی است. در گذشته زائرهای زیادی برای زیارت و رفتن به مشهد از این جاده می‌گذشتند. کاروان‌ها در این اقامتگاه توقف می‌کردند تا خستگی راه از تنشان بیرون برود.

رودخانه ایوانکی یکی از جاهای دیدنی اطراف دره ایوانکی سمنان

رودخانه ایوانکی یکی از جاهای دیدنی اطراف دره ایوانکی سمنان

رودخانه ایوانکی تفرجگاهی معروف است که خیلی از گردشگرها و بومی‌ها برای گذران اوقات فراغت در طبیعت به آنجا می‌روند. برای پیک‌نیک‌کردن و تفریح اطراف رودخانه به وسایل خاصی نیاز ندارید. زیر سایه یکی از درخت‌ها زیراندازی پهن کنید و از صدای دل‌نواز طبیعت لذت ببرید. چای تازه و کباب هم که به راه باشد، دیگر همه‌چیز تمام می‌شود. می‌توانید در روزهای گرم تابستان در آب خنک رودخانه ایوانکی آب‌تنی کنید.

آبادی بهورد

بهورد یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای اطراف ایوانکی است. آب‌وهوای این منطقه در روزهای تابستان و زمستان معتدل‌ است و پوششی سرسبز و دیدنی دارد. این روستا در دامنه قوچ و بلندی‌های قره قاچ شکل گرفته است. آبادی بهورد یکی از بهترین تفرجگاه‌هایی است که می‌توانید برای رفتن به آن برنامه‌ریزی کنید.

نکات مهم بازدید از دره ایوانکی سمنان

خیلی از صخره‌های دره فرسایش‌یافته هستند و ممکن است فرو بریزند؛ پس احتیاط کنید. بهتر از از صخره‌ها بالا نروید. یادتان باشد این حفره‌ها بخشی از جاذبه‌های طبیعت هستند که بعد از چندین سال به وجود آمده‌اند. همه ما برای حفاظت از این طبیعت مسئول هستیم و روی قول شما هم حساب می‌کنیم.

بهترین زمان بازدید

وجود رشته کوه البرز در شمال و دشت‌های کویری در جنوب باعث به‌وجودآمدن اقلیم‌های متفاوتی در این منطقه است. گرمسار و اطراف آن یکی از معدود جاهایی است که تغییرهای فصلی زیادی دارد. تابستان‌های این منطقه بسیار گرم است. زمستان گرمسار هم سرمای سوزناک و شدیدی دارد. بهار بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از دره ایوانکی سمنان است. در این فصل دمای هوا معتدل‌تر از هر زمانی است.

امکان اقامت در دره ایوانکی سمنان

هتل سنتی ستاره کویر گرمسار

دره ایوانکی شرایط خوبی برای کمپ ندارد؛ اما اگر قصد اقامت در شب را دارید، می‌توانید یکی از سوئیت‌های اجاره‌ای در شهر ایوانکی را اجاره کنید. هتل سنتی ستاره کویر گرمسار هم گزینه خوبی برای این کار می‌شود. شاید دلتان بخواهد اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تجربه کنید. پیشنهاد ما اقامتگاه بوم‌گردی قصر شیرین است.

مسیر دسترسی

اگر برای بازدید از این دره مشتاق هستید، باید خودتان را به استان سمنان برسانید. مبدأ حرکتتان پایتخت که باشد، بعد از پشت‌سرگذاشتن 85 کیلومتر به این دره می‌رسید. بعد از رسیدن به سمنان، مسیر را به‌سمت شهرستان گرمسار ادامه بدهید و وارد جاده خاوران بشوید. این جاده به شهرستان ایوانکی منتهی می‌شود. از جاده ارتباطی ایوانکی_آب سرد می‌توانید به روستای کوراک برسید. در فاصله کمی از این روستا، دره ایوانکی سمنان مشخص است. این دره تا شهر سمنان حدود 146 کیلومتر فاصله دارد.

دره ایوانکی سمنان، نشانی از سازوکارهای طبیعت است. این دره با صخره‌های زیبایش یکی از بهترین مقاصد برای سفر می‌شود. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در گذشته به این دره رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان سمنان، 38کیلومتری شهرستان گرمسار، شهر ایوانکی، روستای کوراک، دره ایوانکی سمنان.

بهار بهترین زمان بازدید از این دره تماشایی است.

خیر. برای اقامت می‌توانید به یکی از هتل‌های گرمسار یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی بروید. در شهر ایوانکی هم خانه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای مهیا است.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. Mahdi.Kalhor می گوید

    سلام
    لطف می‌کردی وقتی از تصاویر دیگران استفاده می‌کردی نام عکاس را می‌گفتی: مهدی کلهر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدی عزیز، لطف کنید بهمون بگید که کدوم عکسا مال شماست تا من نام عکاس رو اضافه کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.