تالاب پساب یزد | دریاچه‌ای مصنوعی در قلب رمل‌ها

0

کویرگردی بخش جذابی از طبیعت‌گردی است که امروزه خیلی‌ها به آن علاقه دارد. زیبایی و عظمت کویر در کلمه‌ها نمی‌گنجد. تالاب پساب یزد یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی در کویر است. بی‌تردید دیدن این تالاب در قلب کویر همه را متعجب می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد از دلیل شکل‌گیری و جاذبه‌های تالاب پساب یزد بیشتر بدانید، بار سفر ببندید و با ما هم‌سفر بشوید.

تالاب پساب یزد کجاست؟

تالاب پساب یزد کجاست؟

تالاب پساب یکی از جاهای دیدنی اطراف یزد است. این دریاچه حدود ۴ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد و در «کویر دروازه قرآن» شکل گرفته است. برای بازدید از این تالاب در هرجای کشور که هستید، باید به‌سمت مرکز ایران سفر کنید. در دل کویر شنی یزد، این دریاچه زیبا انتظارتان را می‌کشد.

معرفی تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد، تالابی دست‌ساخته است که آن را با رهاکردن آب‌های تصفیه‌شده فاضلاب در کویر به وجود آورده‌اند. آب در پستی‌‌وبلندی‌های کویر روان است و صحنه‌ای تماشایی می‌سازد. امروزه تالاب یزد، یکی از تفرجگاه‌های نزدیک شهر است. خیلی از جوان‌ها و برخی از خانواده‌ها اوقات فراغتشان را کنار این دریاچه می‌گذرانند و تفریح می‌کنند. می‌توانید تالاب یزد را با موقعیت جغرافیایی N320000 E541930 روی نقشه پیدا کنید. درازای تالاب پساب به ۳ کیلومتر می‌رسد و پهنای آن در بیشترین بخش، یک کیلومتر است. همچنین ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 1145 متر است.

شرایط اقلیمی تالاب پساب یزد

مناطق اطراف تالاب، اقلیمی گرم و خشک و بیابانی دارند. تابستان‌های کویر گرم و طاقت‌فرساست. دمای هوا در این روزها به 45 درجه هم می‌رسد. زمستان‌های کویر هم سرمای استخوان‌سوزی دارد؛ اما وجود آب در این منطقه تأثیر چشمگیری در نوع پوشش گیاهی و جانوری آن گذاشته است. اطراف دریاچه کویر یزد، پوشش انبوهی از نیزارها رشد کرده‌اند. تالاب پساب یزد، آبشخور حیوان‌ها و جانورهایی است که در این منطقه زندگی می‌کنند. این دریاچه توقفگاه و پناهگاهی امن برای پرنده‌های مهاجری است که در راه جنوب هستند. پساب، یکی از سودمندترین تالاب های یزد است. معمولاً با شروع تابستان‌ و پاییز بادهایی از کویر به‌سمت شهر حرکت می‌کنند و گردوغبار زیادی به همراه دارند. وجود این دریاچه در کویر، از ورود ریزگردها به شهر تا حد چشمگیری جلوگیری می‌کند. تالاب پساب حیات‌بخش گیاهان کاشته‌شده در سطح شهر است. برای آبیاری کمربند سبز یزد از آب این دریاچه استفاده می‌کنند.

امکانات رفاهی تالاب پساب یزد

اطراف این تالاب کمپ‌های اقامتی برپا کرده‌اند. اگر برای اقامت در کویر مشتاق هستید، می‌توانید در این کمپ‌ها شب را بگذرانید. در کمپ‌های اقامتی تالاب، غذای محلی منطقه را طبخ می‌کنند و فرصت خوبی است تا از کمی از آن‌ها بچشید. تورهای گردشگری یزد، در روزهای تعطیل برنامه سفر به این تالاب را دارند. معمولاً سرپرست این تورها، افراد بومی هستند. می‌توانید با آن‌ها همراه بشوید و از این سفر یک‌روزه لذت ببرید؛ البته بعضی از سفرها هم دوروزه است. در این سفرها سری به تالاب می‌زنند و شب را هم در کویر می‌مانند. تماشای آسمان پرستاره شب، از هیجان‌انگیزترین بخش‌های کویرگردی است. می‌توانید در بخشی از این سفر آفرودسواری روی رمل‌ها و تپه‌های شنی را هم تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با این گروه‌ها می توانید سری به مقاله کمپ های کویری یزد بزنید.

نکات مهم سفر تالاب پساب یزد

  • برای دسترسی به این تالاب به راهنمایی مجرب نیاز دارید.
  • فراموش نکنید برای رفتن به تالاب یزد باید از ماشین‌های صحراگردی و آفرود استفاده کنید.
  • اگر قصد کمپ‌کردن ندارید، قبل از تاریک‌شدن هوا به شهر برگردید؛ زیرا مسیرهای بیابان، تاریک است و ممکن است گم بشوید.
  • در روزهایی که وضعیت آب‌وهوا مساعد نیست و باد شدید می‌وزد، به‌سمت تالاب نروید. بادها همراه با شن و ماسه هستند و به چشم‌هایتان آسیب می‌رسانند.
  • حیوان‌های این منطقه، شب‌ها کنار تالاب می‌روند؛ پس بهتر است برای اقامت در شب، چادر برپا کنید.
  • اگر با گروه‌های دوستانه به کویر می‌روید، حتماً قبلش مقاله راهنمای کمپ زدن در کویر را بخوانید تا سفر بهتری تجربه کنید.

تجهیزات لازم برای سفر به تالاب پساب یزد

تجهیزات لازم برای سفر به تالاب پساب یزد

یکی از مهم‌ترین وسایل برای رفتن به کویر کفش مناسب است. بهتر است در این سفر صندل راحت یا چکمه کوهنوردی بپوشید؛ زیرا زمانی که روی تپه‌های شنی راه می‌روید، شن‌ها به داخل کفش می‌روند و راه‌رفتن سخت می‌شود. کلاه آفتابی و لبه‌دار، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، آب آشامیدنی، مواد خوراکی از وسایل ضروری سفر است. یک دست لباس اضافه هم همراهتان باشد. شاید دلتان بخواهد، غلتیدن روی تپه‌های شنی را امتحان کنید. اگر قصد ماندن در شب را دارید، کیسه خواب، پتو و چادر لازمتان می‌شود. شب‌های کویر سرد و سوزناک است. قبل از رفتن گوشی همراه و دوربینتان را شارژ کنید. نمی‌شود از جاذبه‌های بی‌نظیر و زیبای کویر گذشت. بی‌تردید این وسایل به کارتان می‌آید. قبل از خارج‌شدن از محدوده شهر، باک بنزین خودرو را پر کنید تا خیالتان راحت باشد.

جاهای دیدنی اطراف تالاب پساب یزد

یزد، شهری تماشایی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز است. بعد از بازدید از تالاب پساب، می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی یزد هم سری بزنید. اسم چند مکان معروف را برایتان می‌گذارم. انتخابش با شما باشد.

کویر دروازه قرآن

معرفی کویر دروازه قرآن یزد

کویر دروازه قرآن، نزدیک‌ترین کویر به شهر یزد است. اگر به کویرگردی علاقه دارید، کویر دروازه قرآن مقصدی شگفت‌انگیز برایتان می‌شود. جاذبه‌های این کویر همه را متحیر می‌کند. تالاب پساب هم یکی از جاذبه‌های این کویر است. این منطقه امکانات متنوعی برای گردشگرها دارد. کمپ های کویری ایران در این منطقه برپا هستند و می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. هرکدام از این کمپ‌ها، سرویس بهداشتی، رستوران، سفره‌خانه و محل کمپینگ دارند. این کمپ‌ها تفریح‌های هیجان‌انگیزی مثل سافاری‌گردی، موتور چهارچرخ، شترسواری و پاراگلایدر و کایت‌سواری را هم مهیا کرده‌اند.

آب‌انبار هفت بادگیر عصرآباد زارچ

در روستای زارچ آب‌انباری قدیمی هست که قدمتش به دوره مظفرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد. این آب‌انبار را یکی از زرتشتی‌های روستا ساخته بود. این بنا تنها آب‌انباری است که دو مخزن دارد. هفت بادگیر را دورتادور مخزن‌ها ساخته‌اند که جلوه جذابی به آن داده است. بلندای هرکدام از بادگیرها به ۶ متر می‌رسد. اگر از دور به این بنا نگاه کنید، تصور می‌کنید که بادگیرها در یک ردیف هستند. این آب‌انبار نشان از ذوق و استعداد ایرانی‌ها در علم معماری دارد.

قنات زارچ از جاهای دیدنی اطراف تالاب پساب یزد

در فاصله کمی از تالاب می‌توانید از طولانی‌ترین قنات یزد هم دیدن کنید. درازای قنات زارچ به 100 کیلومتر می‌رسد. بر اساس نشانه‌های موجود ساخت این قنات به 3هزار سال قبل برمی‌گردد. در آن زمان حتی سلسله هخامنشیان هم شکل نگرفته بود. چند شاخه از این قنات به مسجد جامع زارچ متصل است. قنات زارچ آب وضوخانه مسجد را هم تأمین می‌کرد. برای بازدید از سرچشمه قنات باید به روستای فهرج بروید. قنات زارچ از چندین روستا و محله می‌گذرد و در انتها به شهر یزد می‌رسد.

بهترین زمان بازدید

بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به کویر و بازدید از دریاچه کویر یزد است. این منطقه در این زمان از سال، آب‌وهوای معتدل‌تری دارد. اختلاف دمای شب و روز هم کمتر است. به‌خاطر باران‌های بهاری، سطح آب تالاب در این فصل، بیشتر می‌شود. تالاب پساب یزد در این روزها بسیار تماشایی است. در تابستان و زمستان، سفر به کویر را فراموش کنید. گرما و سرمای شدید و اختلاف دمای زیاد شرایط سفر را برایتان سخت می‌کند.

مسیر دسترسی

برای رفتن به تالاب پساب باید به استان یزد سفر کنید. اگر مبدأ حرکتتان پایتخت است، بعد از پشت‌سرگذاشتن 621 کیلومتر به شهر یزد می‌رسید. از مسیرهای مختلفی می‌توانید به تالاب برسید. یکی از این مسیرها، جاده کمربندی یزد_زارچ است. تالاب یزد تا مرکز شهر زارچ حدود 16 کیلومتر فاصله دارد. خیابان نصر هم مسیری امن و مطمئن است که شما را به تالاب پساب یزد می‌رساند. این جاده در فاصله نزدیکی از دروازه قرآن است و در ادامه به کمپ کویری باران منتهی می‌شود. یادتان نرود که مسیر دسترسی به تالاب پساب، خاکی و شنی است. در این مسیر تابلوی راهنمایی نیست؛ پس از فردی باتجربه کمک بگیرید. تالاب پساب در فاصله ۴کیلومتری شمال یزد است.

تالاب پساب یزد، یکی از جاذبه‌های کویر دروازه قرآن است. می‌توانید کنار این تالاب کمپ کنید و از زیبایی‌های کویر لذت ببرید. این سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشتید؟ تلاش کردیم برای رفتن به این تالاب مشتاق بشوید. اگر در گذشته به آنجا رفته‌اید، از تجربه‌هایتان بگویید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان یزد، ۴کیلومتری شمال شهر یزد.

بهار و پاییز بهترین زمان رفتن به این تالاب است. کویر در این دو فصل دمای متعادلی دارد. اختلاف دمای شب و روز هم کم است.

حدود 16 کیلومتر تا این روستا فاصله دارد.

بله. کمپ‌های اقامتی اطراف این تالاب برپا هستند. این کمپ‌ها اقامتگاه، رستوران، سرویس بهداشتی و محل کمپینگ دارند.

بازدید از این تالاب رایگان است و هزینه‌ای ندارد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.