جاهای دیدنی اطراف زاهدان | فرصتی برای گردشگری در دیار رستم

0

جاهای دیدنی اطراف زاهدان با منظره‌های تماشایی عیش گردشگران را در سفر به این منطقه کامل می‌کنند. در اطراف زاهدان هر جاذبه گردشگری که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. از دریاچه‌ای پرآب گرفته تا روستاهای باستانی و کوه‌‌های سربه‌فلک کشده در اطراف زاهدان خودنمایی می‌کند. جاذبه های گردشگری در اطراف زاهدان وجود دارد که نظیر آن‌ها را در هیچ‌کجای ایران سراغ نداریم. تعداد مکان های دیدنی اطراف زاهدان به اندازه‌ای است که در یک سفر نمی‌توانید از تمامی آن‌ها دیدن کنید. با این حال از آنجایی که حیف است راهی زاهدان شوید و سری به جاهای دیدنی اطراف این منطقه نزنید، در ادامه فهرستی پروپیمان از جاهای دیدنی اطراف زاهدان آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، بهترین جاهای دیدنی این ناحیه را انتخاب کرده و گردشگری خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

فهرست مطالب

دریاچه هامون (تالاب هامون) | جان نیمه‌جان سیستان

دریاچه هامون (تالاب هامون) یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

برای تعریف از زیبایی‌های دریاچه هامون کافی است به این نکته اشاره کنیم که این دریاچه، یکی از مهمترین تالاب‌های جهان به حساب می‌آید. تالاب هامون چیزی حدود ۵۷۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد. در بعضی از قسمت‌ها عمق این تالاب به ۵ متر می‌رسد. به لطف این شرایط تالاب هامون به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران شناخته می‌شود. جاذبه‌های تالاب هامون به اندازه‌ای است که در کنار گردشگران داخلی، توریست‌های خارجی راهی این منطقه می‌شوند. سه بخش هامون پزک (سواران)، هامون صابری (سابوری) و هامون هیرمند، مجموعاً دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند. این دریاچه در میان مرز افغانستان و ایران خودنمایی می‌کند.

آدرس دریاچه هامون: استان سیستان و بلوچستان، زابل

آدرس تالاب هامون در نقشه‌های گوگل

تالاب لیپار چابهار | دریاچه صورتی ایران

دریاچه‌ای صورتی در چابهار وجود دارد که به آن‌ تالاب لیپار می‌گویند. این تالاب در جاده ساحلی چابهار به گواتر خودنمایی می‌کند و تالاب لیپار به روستایی با همین نام نزدیک است. تالابی که از آن صحبت می‌کنیم در تنگه‌ای صخره‌ای قرار دارد و با دره‌ای زیبا همسایه است. اولین چیزی که درباره تالاب لیپار جالب‌ به‌ نظر می‌رسد، رنگ صورتی این تالاب است. جاذبه‌های تالاب لیپار باعث شده تا این مکان به عروس چابهار معروف شود. جالب است بدانید شورترین آب در بین تمامی تالاب‌های دنیا در لیپار وجود دارد. لیپار، تالابی با وسعتی حدود ۱۰ هکتار است که در بیشتر مواقع رنگی صورتی دارد. شوری بیش‌ازحد آب این تالاب و وجود نوعی جلبک که تحمل شوری بسیار زیاد را دارد، دلیل اصلی رنگ صورتی تالاب چابهار به حساب می‌آید. تالاب لیپار امکانات چندانی ندارد. این شرایط باعث شده تا این تالاب به مکانی بکر و زیبا برای علاقه‌مندان گشت‌و‌گذار در تالاب های ایران تبدیل شود.

آدرس تالاب لیپار چابهار: سیستان و بلوچستان، ۱۵کیلومتری شرق چابهار، مسیر جاده ساحلی چابهار – گواتر، روستا لیپار

آدرس تالاب لیپار در نقشه‌های گوگل

کوه های گِل افشان چابهار | جاذبه‌ای تماشایی اطراف زاهدان

کوه های گِل افشان چابهار جاذبه‌ای تماشایی اطراف زاهدان

یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان در قسمت شمالی جاده کهیر قرار دارد. در این منطقه کوه‌هایی خودنمایی می‌کند که از دهانه آن‌‌ها گِل بیرون می‌آید. در هیچ کجای ایران کوهی را سراغ نداریم که به اندازه کوه های این منطقه، فوران گِل داشته باشد. گِلی که از این کوه‌ها بیرون می‌آید، تمامی ندارد و با پدیده‌ای جالب روبه‌رو هستیم که در چهارفصل خدا فعال است. گِلی که از این کوه‌ها به بیرون فوران می‌کند، هزار و یک خاصیت دارد. مواد معدنیِ موجود در این گِل، التیامی برای عارضه‌های پوستی، گرفتگی عروق، دردهای مفصلی و کمردرد است. جالب است بدانید سفالگران از این گِل برای ساخت سفالینه‌های زیبا کمک می‌گیرند. کوه‌ های گل افشان چابهار، منطقه‌ای تماشایی برای گردشگرانی است که به همراه خانواده عازم این ناحیه هستند و می‌خواهند گشت‌و‌گذاری جانانه در مکان های دیدنی اطراف زاهدان داشته باشند.

آدرس کوه‌ های گِل افشان: سیستان و بلوچستان، ۱۰۰کیلومتری غربی چابهار

آدرس کوه‌ های گل افشان در نقشه‌های گوگل

کوه های مریخی چابهار | رد پای موجودات فضایی در زاهدان

کوه های مریخی چابهار یکی جاهای دیدنی اطراف زاهدان

منطقه‌ای با کوه‌های عجیب‌و‌غریب در چابهار وجود دارد. نامتعارف‌بودن این کوه‌ها باعث شده تا نام کوه های مریخی را برای آن‌ها انتخاب کنند. جالب است بدانید کوه های مریخی چابهار چندین کیلومتر مساحت دارند. این کوه‌ها، دریاچه لیپار را که به آن اشاره کردیم، احاطه کرده‌اند. در نتیجه می‌توانید گردشگری در کوه های مریخی و دریاچه لیپار را به فهرست جاهای دیدنی اطراف زاهدان اضافه کنید. زمین‌شناسان بر این باور هستند که کوه های مریخی در زیر خاک مدفون بوده‌اند. با این حال به دنبال فرسایش خاک، این کوه‌ها از دل زمین سر بیرون آورده‌اند. کوه‌ های مریخی، شکل‌و‌شمایلی مانند کوه‌های واقعی دارند، با این تفاوت که ابعاد آن‌ها بسیار کوچک‌تر از کوه‌ واقعی است.

آدرس کوه های مریخی چابهار: سیستان و بلوچستان، ۵۰کیلومتری چابهار، جاده چابهار گواتر

آدرس کوه‌ های مریخی چابهار در نقشه‌های گوگل

ساحل صخره‌ای چابهار | یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران

ساحل صخره‌ای چابهار | یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران

امکان ندارد جایی سخن از جاهای دیدنی چابهار به میان بیاید و نامی از ساحل صخره‌ ای چابهار مطرح نشود. همان‌گونه که از نام این ساحل پیداست، صخره‌های بلند دارد. مصافی همیشگی میان موج و دریا و این صخره‌ها جریان دارد. موج‌های دریا به این صخره‌ها یورش می‌برند و با مقاومتی جانانه روبه‌رو می‌شوند. این موج‌ها پس از برخورد به صخره به ارتفاعی حدود ۱۵ متر در هوا پرتاب می‌شوند. چنین منظره تماشایی را فقط در ساحل صخره ای چابهار می‌توانید مشاهده کنید. این ساحل غروب‌های عاشقانه‌ای دارد. اگر به همراه عشق زندگی‌تان برنامه‌ای برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف زاهدان ترتیب داده‌اید، حتماً‌ گشت‌و‌گذار در ساحل صخره‌ای چابهار را به سفر خود اضافه کنید. این ساحل انصافا یکی از  زیباترین سواحل چابهار است که خواهان و مشتاقان زیادی هم دارد.

آدرس ساحل صخره‌ای چابهار: سیستان و بلوچستان، رمین، خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ ای

آدرس ساحل صخره‌ ای چابهار در نقشه‌های گوگل

روستای درک چابهار | عاشقانه‌ترین روستای ایران

روستای درک چابهار از آن دسته جاهای دیدنی است که دیرینگی آن به سال‌ها پیش باز می‌گردد. به همین دلیل این روستا به‌عنوان یکی از جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان شناخته می‌شود. در همسایگی این روستا، ساحلی زیبا وجود دارد. این ساحل منظره‌ای تماشایی از اقیانوس هند و دریای عمان را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. روستای درک، مکانی دنج و آرام برای گردشگری است. این روستا چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر از چابهار دورتر است. روستای درک مردمانی باصفا و مهمان‌دوست دارد. برای اقامت و امکانات رفاهی روی کمک اهالی این روستا می‌توانید با خیال‌ راحت حساب باز کنید. جذابیت این روستا به تلاقی کویر و دریا در کنار یکدیگر است که آن را به یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل کرده. این روستا منظره بسیار زیبایی دارد که جان می‌دهند برای عکاسی.

آدرس روستای درک چابهار: سیستان و بلوچستان، کنارک

سواحل مکران چابهار | یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف زاهدان

طبیعت کمیاب و زیبای سواحل مکران دریای عمان

سواحل مکران، مکانی آشنا برای علاقه‌مندان جاذبه‌ های تاریخی اطراف زاهدان است. زیبایی‌های این سواحل به اندازه‌ای است که در کتاب‌های تاریخی چندین بار به آن‌ها اشاره شده. مکران، سواحل دست‌نخورده‌ای دارد. این سواحل حدود ۵۰ کیلومتر با کوه های مریخی چابهار فاصله دارند. به لطف این فاصله کم، می‌توانید در کنار گردشگری در سواحل مکران چابهار، سری به کوه های مریخی بزنید. در این سواحل خبری از امکانات رفاهی یا تفریحی نیست. با این حال در فصل‌های پرگردشگر بساط تفریحات آبی و ساحلی در این مکان به راه می‌افتد.

آدرس سواحل مکران چابهار: سیستان و بلوچستان، سواحل مکران

باغ گیاه شناسی چابهار | طبیعتی هزار رنگ و بو در اطراف زاهدان

چابهار، باغ گیاه شناسی بزرگی با مساحتی حدود ۶ هکتار دارد. این باغ یکی از مکان های دیدنی اطراف زاهدان است. در باغ گیاه شناسی چابهار نزدیک به ۴هزار گونه گیاهی نگهداری می شود. بسیاری از این گیاهان، گونه‌های نادری هستند که چشمتان فقط در باغ گیاه شناسی چابهار به آن‌ها می‌افتد. به باغ گیاه شناسی چابهار، باغ ملی تیس و باغ گیاه شناسی تیس نیز می‌گویند. گردشگری در باغ گیاه شناسی چابهار فرصت مناسبی برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان گل و گیاه است تا با کوله‌باری پر از خاطره‌های خوش از سفر به زاهدان به دیار خود باز گردند.

آدرس باغ گیاه شناسی چابهار: سیستان و بلوچستان، ۵کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس، جاده تیس

آدرس باغ گیاه شناسی چابهار در نقشه‌های گوگل

مسجد جامع تیس | جاذبه زیبای تاریخی در اطراف زاهدان

مسجد جامع تیس | جاذبه زیبای تاریخی در اطراف زاهدان

در این قسمت به معرفی یکی از بناهای تاریخی اطراف زاهدان رسیدیم که کابردی مذهبی دارد. دیرینگی مسجد جامع تیس به دوران نخست اسلام باز می‌گردد. معماری این مسجد با دیگر مسجدهای جنوب شرق ایران تفاوت‌های چشمگیری دارد. مسجد جامع تیس همانند مسجدهای هندی و پاکستانی ساخته شده است. به همین دلیل گردشگری در این مسجد به تجربه‌ای خاص برای علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ این سرزمین تبدیل خواهد شد.

آدرس مسجد جامع تیس: سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس

آدرس مسجد جامع تیس در نقشه‌های گوگل

ساحل بریس | از زیباترین ساحل های چابهار

ساحل بریس | از زیباترین ساحل های چابهار

بریس با تمامی سواحلی که تاکنون دیده‌اید فرق دارد. این ساحل قسمتی از سواحل مکران چابهار است که در بالا به آن‌ اشاره کردیم. اسکله‌ای بزرگ و زیبا در ساحل بریس قرار دارد. در یک طرف این ساحل دریایی خروشان خودنمایی می‌کند و در طرف دیگر آن کوهی سربه‌فلک‌کشیده. این شرایط ساحل بریس را به انتخاب مناسبی برای گردشگران طبیعت‌دوست تبدیل می‌کند. بریس، وضعیت مطلوبی برای کمپ‌زدن دارد. به لطف این وضعیت می‌توانید در کنار ساحل چادربزنید و شب را زیر آسمان پرستاره به صبح برسانید.

آدرس ساحل بریس: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار گواتر، ۶۰کیلومتری شرقی بندر چابهار، روستای بریس

آدرس ساحل بریس در نقشه‌های گوگل

روستای تمین | روستایی پر از دیدنی در اطراف زاهدان

تمین، روستایی زیباست که تاریخچه‌ای غنی دارد. اگر به دنبال جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان می‌گردید و می‌خواهید حسابی طبیعت‌گردی کنید، روستای تمین انتخاب مناسبی برای شماست. این روستا در قسمت شمالی قله تفتان واقع شده است. به همین دلیل آب‌و‌هوای آن نسبت به دیگر جاهای استان سیستان و بلوچستان متعادل‌تر است. در همسایگی این روستا، قلعه‌ای باستانی با نام قلعه تمین وجود دارد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم با دیرینگی حدود ۲۵۰ سال، یکی از جاهای دیدنی زابل به حساب می‌آید. قبرستانی باستانی، باغ‌هایی پر از میوه‌های خوشمزه و آب‌و‌هوای خوش از دیگر ویژگی‌های گردشگری روستای تمین به حساب می‌آید.

آدرس روستای تمین: سیستان و بلوچستان، ۶۵کیلومتری جنوب غربی میرجاوه

آدرس روستای تمین در نقشه‌های گوگل

چشمه آب معدنی موسی | چشمه‌ای با داستان‌های عجیب

چشمه آب معدنی موسی یکی جاهای دیدنی اطراف زاهدان

حیف است که به روستای تمین بروید و سری به چشمه آب معدنی موسی نزنید. این چشمه از دل صخره‌ای بزرگ می‌جوشد. آب‌ چشمه موسی هزارویک خاصیت دارد. سالانه افراد بسیاری برای التیام دردهای خود به این ناحیه می‌آیند و با آب چشمه موسی مرهم درست می‌کنند. گشت‌و‌گذار با توجه به اینکه بیشتر جاهای دیدنی زاهدان آب‌و‌هوای گرمی دارد، چشمه آب معدنی موسی فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کند تا برای مدتی از این آب‌و‌هوای گرم دوری بگیرند و به گردشگری جانانه‌ای در دل طبیعت زیبای زاهدان مشغول شوند.

آدرس چشمه آب معدنی موسی: سیستان و بلوچستان، ۶۵کیلومتری جنوب غربی میرجاوه، روستای تمین

آدرس چشمه آب معدنی موسی در نقشه‌های گوگل

قبرستان هفتاد ملا | گورستانی با یک دنیا راز نهفته

قبرستان هفتاد ملا یکی جاهای دیدنی اطراف زاهدان

به علاقه‌مندان گردشگری در بناهای تاریخی اطراف زاهدان، قبرستان هفتاد ملا را پیشنهاد می‌کنیم. این آرامگاه در فاصله‌‌ای نزدیک به روستای تمین واقع شده است. قبرستان هفتاد ملا چیزی حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. اهالی آن زمان، بنای این قبرستان را با چکش و تیشه در دل کوه کنده‌اند. جالب است بدانید بعضی از قبرهای این آرامگاه رو به قبله ساخته نشده‌اند. به همین دلیل گفته می‌شود که در کنار مسلمان‌های این ناحیه، برخی از زرتشتیان نیز در این قبرستان آرمیده‌اند. قبرستان هفتاد ملا، معماری مانند ساختمان‌های هخامنشی دارد و مساحتی بیشتر از ۵۰۰ مترمربع را پوشش داده است.

آدرس قبرستان هفتاد ملا: سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه، بخش لادیز، روستای روپس

آدرس قبرستان هفتاد ملا در نقشه‌های گوگل

رودخانه لادیز | آب حیات جاری

رودخانه لادیز یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

بخش لادیز در سیستان و بلوچستان، منطقه‌ای پرگردشگر با جاذبه‌های بی‌شمار است. یکی از این جاذبه‌ها که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند، رودخانه لادیز است. این رودخانه آبی خروشان و منظره‌ای تماشایی دارد. از آنجایی که هر کجا آب باشد، آبادانی هم هست، رودخانه لادیز شرایطی برای ایجاد روستایی بزرگ فراهم کرده است. گردشگری در این رودخانه را به طبعیت‌دوست‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند با یک تیر دو نشان بزنند و در کنار رودخانه‌گردی، گشت‌و‌گذاری جانانه در روستا و طبیعت زیبای منطقه داشته باشند.

آدرس رودخانه لادیز: سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، ۲۵کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، مسیر جاوه به تمین

آدرس رودخانه لادیز در نقشه‌های گوگل

روستا و غار لادیز | ییلاقی که سکونت‌گاه شد

روستا و غار لادیز یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

دور از انصاف است اگر به زیبایی‌های رودخانه لادیز اشاره کنیم و نامی از روستا و غار لادیز نبریم. این روستا در بین بناهای تاریخی اطراف زاهدان، دیرینگی کمتری دارد. ماجرای ایجاد روستای لادیز به ییلاق عشایر بلوچ باز می‌گردد. در حدود یک سده پیش، عشایر از این منطقه گذر می‌کردند. همسایگی روستا با رودخانه باعث شد تا سکونتگاهی دائمی در این مکان ایجاد شود. روستا لادیز در دشتی وسیع خودنمایی می‌کند اهالی لادیز، روستاییان باصفایی هستند که از گردشگران پذیرایی می‌کنند. در فاصله‌ای نزدیک به روستا، غار لادیز وجود دارد. طول این غار چیزی حدود ۱۵ کیلومتر است. به‌رغم کم‌ آبیِ زاهدان، جویباری در داخل غار لادیز جریان دارد. گشت‌و‌گذار در این روستا و غار لادیز، تجربه‌ای متفاوت از سفر به زاهدان را برای گردشگران فراهم می‌کند.

آدرس روستا و غار لادیز: سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، ۲۵کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، مسیر جاوه به تمین

آدرس روستا و غار لادیز در نقشه‌های گوگل

قلعه لادیز | یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران

قلعه لادیز یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

اگر به تاریخ ایران باستان علاقه دارید و به دنبال بناهای تاریخی اطراف زاهدان می‌گردید، حتماً سری به قلعه لادیز بزنید. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران به حساب می‌آید. قلعه لادیز در دوران اشکانیان ساخته شده است. قلعه لادیز در حاشیه رودخانه روی تپه‌ای بلند ساخته شده است. این قلعه ۲۵ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد. از آنجایی که با قلعه‌ای باستانی روبه‌رو هستیم قسمت‌های زیادی از قلعه لادیز تخریب شده است. با این حال از آنجایی علاقه‌مندان تاریخ به‌راحتی از کنار قلعه‌های باستانی ایران نمی‌گذرند، گشت‌و‌گذار در قلعه لادیز را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس قلعه لادیز: سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، ۲۵کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، مسیر جاوه به تمین

آدرس قلعه لادیز در نقشه‌های گوگل

کوه اشتران زاهدان | موهبتی برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت

کوه اشتران زاهدان

اشتران، کوهی با ارتفاع ۳،۰۱۲ متر است. تماشای عظمت چنین کوهی، موهبتی است که گردشگران علاقه‌مند به طبیعت قدر آن را می‌دانند. این کوه صخره‌های بلندی دارد که جان می‌‌دهد برای صخره‌نوردی. بسیاری از کوهنوردان شجاع ایرانی، فتح اشتران کوه را در کارنامه‌‌شان دارند. گشت‌و‌گذار در اشتران کوه، فقط مختص کوهنوردها نیست. دامنه این کوه به اندازه‌ای تماشایی است که حیف است راهی زاهدان شوید و سری به آن نزنید. جالب است بدانید اشتران فاصله چندانی با زاهدان ندارد؛ در نتیجه اگر به دنبال گشت‌و‌گذار در مکان های دیدنی اطراف زاهدان می‌گردید و می‌خواهید حسابی طبیعت‌گردی کنید، کوه اشتران انتخاب مناسبی برای شماست. ناگفته نماند اشترانکوه، یکی از کوه‌های معروف زاگرس است. به همین دلیل نام اشترانکوه را با کوه اشتران زاهدان اشتباه نگیرید.

آدرس کوه اشتران زاهدان: سیستان و بلوچستان، زاهدان

آدرس کوه اشتران در نقشه‌های گوگل

کوه تفتان | کوه آتشفشانی ایران

کوه تفتان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

تفتان، نه‌تنها یکی از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده ایران است، بلکه آتش‌فشانی فعال دارد. این کوه حدود ۷هزار سال پیش آتش به پا کرد و مواد مذاب به دامنه آن روان شد. این مدت ممکن است در عمر ما و شما زیاد باشد؛ اما در عمر کره زمین زمان زیادی به حساب نمی‌آید. بلندترین قله تفتان حدود ۴،۰۴۰ متر از سطح دریا بلندتر است. خاش، شهری است که با فاصله‌ای حدود ۱۰۰ کیلومتر دورتر از تفتان قرار دارد. دامنه تفتان با گیاهانی مانند آویشن، کاسنی، ریواس، پونه و بادام کوهی پوشیده می‌شود. تفتان چندین قله مرتفع دارد. در همسایگی این قله‌ها، ۳ دریاچه خودنمایی می‌کنند.

به ویژگی‌هایی که گفتیم، چندین چشمه آب معدنی را هم اضافه کنید. جالب است بدانید تفتان، یکی از کوه‌های محبوب در بین کوهنوردان داخلی و خارجی است. به همین دلیل کوهنوردان بی‌شماری در هر سال راهی تفتان می‌شوند. در طول مسیر رسیدن به تفتان، از چندین روستای باستانی گذر می‌کنید. روستاهای خارستان، سنگان، ترشاب و تمین از بناهای تاریخی اطراف زاهدان به حساب می‌آیند که فاصله کمی با تفتان دارند.

آدرس کوه تفتان: سیستان و بلوچستان، ۵۰کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش

آدرس کوه تفتان در نقشه‌های گوگل

کوه لوچو | آینه‌ای برای مهتاب

کوه لوچو یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

در جنوب شهر زاهدان کوه بلندی با ارتفاع ۲،۷۵۸ متر قرار دارد که به آن لوچو می‌گویند. بیشتر قسمت‌های این کوه را صخره‌های گرانیتی تشکیل داده است. در نتیجه با فرارسیدن شب، کوه لوچو نور مهتاب را بازتاب می‌دهد و جلوه‌ای تماشایی پیدا می‌کند. این کوه در طول روز نیز زیبا و خاطره‌ساز است. گردشگران عاشق‌پیشه‌‌ هنگام غروب راهی لوچو می‌‌شوند تا از ارتفاع به تماشای غروب خورشید بنشینند. کوهپیمایی، اولین و بهترین سرگرمیِ لوچو به حساب می‌آید. با این حال از آنجایی که شب‌ها این کوه ستاره‌باران می‌شود، رصد ستارگان یکی دیگر از تفریحات خاصِ این کوه به حساب می‌آید. تجربه ثابت کرده مکان های دیدنی اطراف زاهدان در بهار و پاییز آب‌و‌هوای بهتری برای گردشگری دارند. کوه لوچو نیز از این قائده مستثنا نیست.

آدرس کوه لوچو: سیستان و بلوچستان، ۲۵کیلومتری جنوب شهر زاهدان

کوه ملک سیاه | مردی که سنگ شد!

کوه ملک سیاه یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

در بین روستاهای لار پایین، قرقروک و حرمک، کوهی بلند خودنمایی می‌کند. اهالی نام ملک سیاه را برای این کوه انتخاب کرده‌اند. کوهی که از آن صحبت می‌کنیم در شمال شهر زاهدان واقع شده است. ملک سیاه، کوهی آتشفشانی است که ۱،۶۰۵ متر ارتفاع دارد. دامنه این کوه مکان مناسبی برای کوهنوردان غیرحرفه‌ای است. قله کوه ملک سیاه نیز کوه نوردان حرفه‌ای را به مصاف می‌طلبد. جالب است بدانید در دره‌ای نزدیکِ این کوه، سنگی سیاه‌رنگ قرار دارد. محلی‌ها بر این باور هستند که شخصی با نام ملک‌ سیاه، فردی را نفرین می‌کند. این فرد به سنگی سیاه‌رنگ تبدیل می‌شود. بسیاری از مردمان سیستان و بلوچستان در بهار هر سال به ملک سیاه می‌آیند و عروسک‌های عجیب‌و‌غریبی را تقدیم این سنگ سیاه می‌کنند.

آدرس کوه ملک سیاه: سیستان و بلوچستان، زاهدان، شمال شهر زاهدان، نزدیکی روستاهای لار پایین، قرقروک و حرمک

میرجاوه | گذرگاهی میان ایران و پاکستان

در ۷۵کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان، شهری با نام میرجاوه وجود دارد. این شهر گذرگاهی میان ایران و پاکستان به حساب می‌آید. بیشتر اهالی میرجاوه را اعضای طایفه ریگی تشکیل می‌دهند. میرجاوه دیرینگی زیادی در تاریخ ایران دارد. به همین دلیل بعضی از بناهای تاریخی اطراف زاهدان در میرجاوه خودنمایی می‌کند. در کنار جاهای تاریخی، میرجاوه رودخانه‌ای خروشان دارد که از کچه‌کوه سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از دره‌ای وسیع می‌گذرد و منظره‌ای تماشایی پیش روی طبیعت‌دوست‌ها قرار می‌دهد. از آنجایی که با شهری مرزی روبه‌رو هستیم، حیف است که راهی میرجاوه شوید و سری به بازار مرزی آن نزنید.

آدرس میرجاوه: سیستان و بلوچستان، ۷۵کیلومتری جنوب شهری شهر زاهدان

آدرس میرجاوه در نقشه‌های گوگل

کاروان‌ سرای نصرت آباد | یادگاری از دوره صفویان در اطراف زاهدان

کاروان‌ سرای نصرت آباد یکی ازمکان های دیدنی اطراف زاهدان

گشت‌و‌گذار در کاروان سرای نصرت آباد را به علاقه‌مندان گردشگری در جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان پیشنهاد می‌کنیم. دیرینگی این کاروان سرا به دوران صفویان باز می‌گردد. کاروان سرای نصرت آباد ۶۰ حجره دارد. این بنا با مصالحی مانند خشت و گل ساخته شده و تزئیناتی ساده دارد. استفاده از چنین مصالحی برای ساخت کاروان سرای نصرت آباد باعث شده تا این مکان در طول زمان تخریب شود. با این حال هنوز هم قسمت‌هایی از آن باقیمانده تا گردشگری در این ناحیه را به تجربه‌ای خاص برای علاقه‌مندان تاریخ سیستان تبدیل کند.

آدرس کاروان سرای نصرت آباد: سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۴کیلومتری شمال غرب نصرت آباد

آسبادهای حوض دار زابل | کارخانه آردسازی قدیم

آسبادهای حوض دار زابل یکی از بناهای تاریخی اطراف زاهدان

امکان ندارد جایی از جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان به میان بیاید و اشاره‌ای به آسبادهای حوض دار زابل نشود. دیرینگی این منطقه به ۲۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد. خوشبختانه مرمت آسبادهای حوض دار زابل آغاز شده است. به همین دلیل این منطقه باستانی مکان مناسبی برای علاقه‌مندان تاریخِ سیستان به حساب می‌آید.

آدرس آسبادهای حوض دار زابل: سیستان و بلوچستان، منطقه حوض دار، نزدیک شهر سوخته

شهر سوخته زابل | شهری با هزاران داستان نگفته

شهر سوخته زابل ازجاهای دیدنی اطراف زاهدان

وقتی که باستان‌شناسان خارجی برای نخستین بار شهر سوخته را بررسی کردند، لایه‌های خاکستر روی بناهای این شهر را پوشانده بود. به همین دلیل اسن شهر سوخته را برای آن انتخاب کردند. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی، شهر سوخته، دو بار در آتش می‌سوزد و خاکستر می‌شود. شهر سوخته جاهای دیدنی زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها، موزه این شهر است. در ادامه این مطلب بیشتر درباره موزه شهر سوخته صحبت خواهیم کرد.

آدرس شهر سوخته زابل: سیستان و بلوچستان، شهر زابل، جاده زابل به زاهدان، ۵۰کیلومتری جاده، سمت چپ

آدرس شهر سوخته در نقشه‌های گوگل

موزه شهر سوخته | پاسخی بر هزاران پرسش بشر

موزه شهر سوخته یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

جاذبه‌های تاریخی شهر سوخته به اندازه‌ای بود که مدیران گردشگری سیستان و بلوچستان را به فکر راه‌اندازی موزه‌ شهر سوخته انداخت. این موزه مساحتی حدود ۲۰ هکتار دارد. دیرینگی بسیاری از عتیقه‌های موزه شهر سوخته به حدود ۵هزار سال قبل باز می‌گردد. سفالینه‌های قدیمی، تندیس‌های کوچک و بزرگ و نمونه‌هایی بازسازی‌شده از قبرهای باستانی در موزه شهر سوخته زابل به معرض نمایش گذاشته شده است.

آدرس موزه شهر سوخته: سیستان و بلوچستان، ۵۶کیلومتری زابل – زاهدان، مجتمع پژوهشی اداری رفاهی شهر سوخته

آدرس موزه شهر سوخته در نقشه‌های گوگل

قلعه سه کوهه زابل | دومین سازه بلند دشت سیستان

در فاصله‌‌ای حدود ۵۰کیلومتری زابل، قلعه‌ای تاریخی با نام سه کوهه خودنمایی می‌کند. این قلعه دومین سازه بلند دشت سیستان است. به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در بین جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان دارد. قلعه سه کوهه با مساحتی ۳۷۰۰ متری و برج‌و‌باروهایی بلند، دژ مستحکمی در برابر حمله دژخیمان به حساب می‌آ‌مد. این قلعه فقط ۴۲ کیلومتر از زابل دورتر است و با زاهدان ۱۹۵ کیلومتر فاصله دارد. مادر طبیعت با قلعه سه کوهه خوش‌رفتاری نکرده و قسمت‌هایی از این قلعه تخریب شده است. با این حال قلعه سه کوهه هنوز هم پابرجاست و گردشگران را از دور و نزدیک فرا می‌خواند.

آدرس قلعه سه کوهه زابل: سیستان و بلوچستان، ۴۲کیلومتری جنوب زابل، روستای سه کوهه

آدرس قلعه سه کوهه در نقشه‌های گوگل

دهانه غلامان زابل | نشانه های شکوه هخامنشایان در اطراف زاهدان

دهانه غلامان زابل یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

در ۴۴کیلومتری زابل، منطقه‌ای باستانی با نام دهانه غلامان وجود دارد. دیرینگی این منطقه باستانی به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. جالب است بدانید دهانه غلامان زابل، تنها شهر باستانی دوران هخامنشیان است که قسمت‌های زیادی از آن هنوز پابرجاست. این شهر با خشت و گل ساخته شده و در نام آن در کتیبه‌های باستانی تخت جمشید و نقش رستم وجود دارد. دهانه غلامان زابل فاصله کمی با قلعه نو دارد. به لطف این شرایط می‌توانید گشت‌و‌گذاری جانانه در بناهای تاریخی اطراف زاهدان را تجربه کنید.

آدرس دهانه غلامان زابل: سیستان و بلوچستان، ۴۵کیلومتری زابل، ۲کیلومتری روستای قلعه نو

آدرس دهانه غلامان زابل در نقشه‌های گوگل

قلعه رستم زابل | یادگار دوره صفویه

ایرانی را سراغ نداریم که آوازه پهلوانی‌های رستم به گوشش نخورده باشد. همان‌گونه که می‌‌دانید، حکیم توس، زابل را زادگاه رستم می‌دانست. به همین دلیل قلعه‌ای در زابل وجود دارد که به آن قلعه رستم می‌گویند. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در دوران صفویه ساخته شده است. این قلعه در مسیری بعد از شهر سوخته قرار دارد. به لطف این شرایط می‌توانید گشت‌و‌گذاری جانانه در جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان داشته باشید.

آدرس قلعه رستم زابل: سیستان و بلوچستان، ۷۰کیلومتری جنوب غربی زابل

آدرس قلعه رستم زابل در نقشه‌های گوگل

کوه خواجه زابل | قلعه باستانی پادشاه ساسانی

کوه خواجه زابل یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

کوه خواجه زابل از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به‌عنوان یکی جاذبه های دیدنی اطراف زاهدان شناخته می‌شود. این کوه منظره‌ای تماشایی دارد. با این حال جاذبه‌های آن فقط به این منظره تماشایی خلاصه نمی‌شود. یکی از قلعه‌های باستانی پادشاهی ساسانیان در این منطقه خودنمایی می‌کند. در این منطقه آرامگاه یکی از مریدان خاندان علوی با نام خواجه مهدی قرار دارد. به همین دلیل به آن کوه خواجه زابل می‌گویند. جالب است بدانید کوه خواجه به غیر از مسلمانان، جایگاه ویژه‌ای در دل مسیحیان و زرتشتیان دارد. این منطقه جلوه‌ای تمام عیار از فرهنگ ایرانیان باستان را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

آدرس کوه خواجه زابل: سیستان و بلوچستان، حدود ۳۰کیلومتری جنوب غربی زابل

آدرس کوه خواجه زابل در نقشه‌های گوگل

رودخانه بمپور ایرانشهر |پر‌آب‌ترین جاهای دیدنی اطراف زاهدان

در ۱۲۰کیلومتری شمال شرقی ایرانشهر، سرچشمه‌ رودخانه‌ای خروشان است که اهالی این منطقه به آن بمپور می‌گویند. به‌رغم آب‌و‌هوای گرم و خشک سیستان و بلوچستان، بمپور در تمامی فصل‌های سال پرآب و خروشان است. این رودخانه در طول مسیر خود از روستاهای معروفی می‌گذرد و مزارع اطراف ایرانشهر را سیراب می‌کند. از آنجایی که هر کجا آب باشد،‌ بساط تفریح و گردشگری مهیاست، مطمئن هستیم گشت‌و گذار در رودخانه بمپور حسابی به شما خوش می‌گذرد.

آدرس رودخانه بمپور ایرانشهر: سیستان و بلوچستان، ۱۲۰کیلومتری شمال ایرانشهر

آدرس رودخانه بمپور ایرانشهر در نقشه‌های گوگل

چشمه آبگرم بزمان | چشمه‌ای با هزاران خاصیت درمانی

روستای بزمان، یکی از روستاهای مهمِ ایرانشهر به حساب می‌آید. اهمیت این روستا را می‌توان در چشمه آبگرم آن دانست. چشمه آبگرم بزمان، هزارویک خاصیت دارد. به همین دلیل نیز گردشگران از دور و نزدیک برای التیام دردهای خود به این چشمه می‌آیند. در این روستا حوضچه‌ای بزرگ تعبیه شده تا آبگرم چشمه داخل آن روان باشد. چشمه آبگرم بزمان چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر از شمال غربی ایرانشهر دورتر است.

آدرس چشمه آبگرم بزمان یک ایرانشهر: سیستان و بلوچستان، ایرانشهر، شمال غرب روستای بزمان

آدرس چشمه آبگرم بزمان یک ایرانشهر در نقشه‌های گوگل

رودخانه دامن ایرانشهر | رودی در دل نخلستان

رودخانه دامن ایرانشهر یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

ایرانشهر، جاذبه‌های گردشگری چشمگیری دارد که رودخانه دامن، یکی از مهمترینِ این جاذبه‌ها به حساب می‌آید. این رودخانه در تمامی فصل‌های سال جاری است. کرانه رودخانه دامن با نخلستان‌های انبوه پوشیده شده است. این رودخانه جلوه‌ای زیبا به طبیعت ایرانشهر می‌دهد. به گردشگرانی که به دنبال تفریحی جانانه در یکی از مکان های دیدنی اطراف زاهدان با جاذبه‌های طبیعی می‌گردند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ راه رودخانه دامن ایرانشهر را در پیش بگیرند.

آدرس رودخانه دامن ایرانشهر: سیستان و بلوچستان، ۲۵کیلومتری شمال ایرانشهر، کنار جاده ترانزیتی چابهار-زاهدان

آدرس رودخانه دامن در نقشه‌های گوگل

آبشار پورا ایرانشهر | آبشاری برای همه فصول سال

آبشار پورا ایرانشهر یکی از جاهای دیدنی اطراف زاهدان

پورا، آبشاری خروشان در ایرانشهر است که در تمامی فصل‌های سال جریان دارد. وجود این آبشار در منطقه‌ای گرم و خشک سیستان و بلوچستان، موهبتی است که گردشگران طبیعت‌دوست قدر آن را به‌خوبی می‌دانند. آبشار پورا که به آن آبشار اسفند هم می‌گویند، در همسایگی روستای اسفند خودنمایی می‌کند. دیرینگی این روستا به دوران قبل از اسلام نسبت داده می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید در کنار آبشارگردی، گشت‌و‌گذاری جانانه در بناهای تاریخی اطراف زاهدان داشته باشید، آبشار پورا ایرانشهر مکان مناسبی برای شماست. این آبشار چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر از زاهدان دورتر است. با این حال به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد این مسافت را به جان بخرید.

آدرس آبشار پورا ایرانشهر: سیستان و بلوچستان، ۸۰کیلومتری جنوب شهرستان دلگان، روستای اسفند

آدرس آبشار پورا در نقشه‌های گوگل

قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری ایرانشهر یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

در ادامه معرفی بناهای تاریخی اطراف زاهدان، به قلعه‌ای رسیدیم که سنگ‌بنای آن در دوران قاجار گذاشته شده است. ‌قسمت‌های بسیاری از داخل قلعه ناصری ایرانشهر تخریب شده است. با این حال نمای بیرونی قلعه در شرایط مطلوبی قرار دارد. با فرا رسیدن شب، نورپردازی زیبایی روی دیوارهای بیرونی قلعه ناصری ایرانشهر انجام می‌شود. این نورپردازی، جلوه‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. بر اساس مستندات تاریخی که از این قلعه به جای مانده، قلعه ناصری چیزی حدود ۱۵۰ اتاق داشته است. در تمامی فصل‌های سال می‌توانید منظره بیرونی قلعه ناصری ایرانشهر را از نزدیک تماشا کنید. برای گشت‌و‌گذار در قسمت‌های داخلیِ آن باید تعطیلات نوروز را برای سفر به ایرانشهر انتخاب کنید. اگر راهی قلعه ناصری ایرانشهر شدید،‌ پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به بازارچه‌ نزدیکِ این قلعه بزنید. در این بازارچه، خوراکی‌های محلی و سوغات زاهدان فروخته می‌شود.

آدرس قلعه ناصری ایرانشهر: سیستان و بلوچستان، ایرانشهر، بلوار امام خمینی

آدرس قلعه ناصری در نقشه‌های گوگل

دریاچه سر دریا خاش | دریاچه‌ای زیبا در اطراف زاهدان

دریاچه سر دریا خاش یکی از جاذبه های گردشگری اطراف زاهدان

برای شما از زیبایی‌های کوه تفتان گفتیم و اشاره کردیم که چندین دریاچه در دل این کوه خودنمایی می‌کند. یکی از مهمترینِ این دریاچه‌ها، دریاچه سر دریا خاش است. در کنار این دریاچه چشمه‌ای گوارا با نام آبک وجود دارد. از آنجایی که با دریاچه‌ای در دل کوه روبه‌رو هستیم، دریاچه سر دریا خاش، آبی زلال و خنک دارد. به لطف این شرایط حتی در روزهای گرم تابستان نیز گردشگری در دریاچه سر دریا خاش حسابی خوش می‌گذرد. پیاده‌روی در کنار دریاچه، کوهپیمایی در دامنه تفتان و طبیعت‌گردی از تفریحاتی است که در دریاچه سر دریا خاش انتظار گردشگران را می‌کشد.

آدرس دریاچه سر دریا خاش: سیستان و بلوچستان، خاش، دامنه غربی تفتان

آدرس دریاچه سر دریا خاش در نقشه‌های گوگل

تپه مهتاب خزانه | تپه‌ای باستانی با هویت مجهول

کوهک، شرقی‌ترین روستای ایران است که در ۱۲۵کیلومتری سراوان قرار دارد. در این روستا منطقه‌ای با نام تپه مهتاب خزانه، خودنمایی می‌کند. باستان‌شناسان، تپه مهتاب خزانه را قلعه‌ای قدیمی می‌دانند که دیرینگی آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. به همین دلیل تپه مهتاب خزانه به‌عنوان یکی از جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان شناخته می‌شود. این منطقه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگری در تپه مهتاب، تجربه‌ای خاص از تاریخ ایران کهن را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. تپه مهتاب خزانه فاصله کمی با کوه مهرگان سراوان دارد. در ادامه از جاذبه‌‌های گردشگری کوه مهرگان سراوان بیشتر خواهیم گفت.

آدرس تپه مهتاب خزانه: سیستان و بلوچستان، سراوان، ۱۲۵کیلومتری غرب شهر سراوان، روستای کوهک

آدرس تپه مهتاب خزانه در نقشه‌های گوگل

کوه مهرگان سراوان | نقاشی‌های هزاران سال قبل از میلاد مسیح

مُهرگان سراوان بیشتر به جای اینکه کوه باشد، تپه‌ای مرتفع است. تپه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یکی از جاذبه های تاریخی اطراف زاهدان به حساب می‌آید. تصاویر کهنی در صخره‌های کوه مهرگان سراوان حکاکی شده است. این تصاویر، حیوانات و انسان‌های بسیار دور را به نمایش می‌گذارد. باستان‌شناسان، دیرینگی این حکاکی‌ها را به هزاران سال قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. از قرار معلوم در روزگاران بسیار دور، اهالی این منطقه به کوه مهرگان می‌آمدند و نیایش می‌کردند. پس از نفوذ اسلام به ایران‌زمین، بسیاری از هواداران ادیان باستانی به اسلام گرویدند؛ در نتیجه جایگاه کوه مهرگان سراوان به‌عنوان منطقه‌ای مذهبی از بین رفت. گشت‌و‌گذار در کوه مهرگان سراوان را به علاقه‌مندان تاریخ ایران باستان پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس کوه مهرگان سراوان: سیستان و بلوچستان، حومه شرقی سراوان، حد فاصل جاده آسفالته سراوان به روستای دزک

آدرس کوه مهرگان سراوان در نقشه‌های گوگل

قلعه بمپور | دژ بهمن

قلعه بمپور یکی از مکان های دیدنی اطراف زاهدان

اهالی محلی بر این باور هستند بهمن، پسر اسفندیار، در قلعه بمپور فرمان می‌رانده است. بر اساس گفته‌های این افراد، نام قلعه در ابتدا بهمن پور بود. در اثر مرور زمان، بهمن پور به بمپور تغییر پیدا کرد. دیرینگی قلعه بمپور به دوران ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد. بمپور، قلعه‌ای است که بر روی تپه‌ای مصنوعی ساخته شده. این قلعه از خشم مادر طبیعت در امان نمانده و قسمت‌های زیادی ا‌ز‌ آن کاملاً تخریب شده است. اکنون دو برجک در قلعه بمپور وجود دارد و بقیه برج‌‌ و باروهای آن نابود شده‌اند. گشت و گذار در این قلعه برای علاقه‌مندان گردشگری در بناهای تاریخی اطراف زاهدان خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس قلعه بمپور: سیستان و بلوچستان، ۲۴کیلومتری غرب ایرانشهر، بخش بمپور، یک کیلومتری شمال شهر بمپور

آدرس قلعه بمپور در نقشه‌های گوگل

بندر گواتر | همنشین همیشگی پاکستان

برای تعریف از بندر گواتر کافی است به این نکته اشاره کنیم که چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است. در این منطقه خلیجی زیبا وجود دارد که بندری مهم در آن واقع شده است. این بندر با نام گواتر شناخته می‌شود و محلی‌ها به آن‌ خلیج گواتر هم می‌گویند. بندری که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی دریای عمان خودنمایی می‌کند. این بندر حدود ۹۵ کیلومتر از چابهار دورتر است. فاصله کم بندر گواتر تا مرز پاکستان به اندازه‌ای است که هیچ شناگری حق شنا در این منطقه ندارد؛ زیرا ممکن است به‌صورت تصادفی داخل مرز پاکستان شود. صخره‌های بلندی در اطراف بندر گواتر وجود دارد.

بندر گواتر یکی از مکان های دیدنی اطراف زاهدان

این صخره‌ها نقش موج‌شکن را در برابر امواج خروشان دریا ایفا می‌کنند. تفریحات مختلفی در بندر گواتر مهیاست که مهمترینِ آن‌ها، قایق‌سواری است. در این منطقه قایق‌هایی با ظرفیت ۶ تا ۱۲ نفر به گردشگران اجاره داده می‌شود. این قایق‌ها، مسافران را به قسمت‌های مختلف خلیج گواتر می‌برند. جنگلی با درختان زیبای حرا در همسایگی بندر گواتر وجود دارد تا جاذبه‌های گردشگری این منطقه را دوچندان کند. بندر گواتر، یکی از بهترین مکان های دیدنی اطراف زاهدان برای طبیعت‌دوست‌ها به حساب می‌آید.

آدرس بندر گواتر: سیستان و بلوچستان، چابهار، گواتر

آدرس بندر گواتر در نقشه‌های گوگل

 

جاهای دیدنی اطراف زاهدان، گردشگری خاطره‌سازی را در این منطقه به ارمغان می‌آورند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که مکان های دیدنی اطراف زاهدان با شما مطرح کردیم، سفری خاطره‌انگیز را در این منطقه تجربه کنید و با کوله‌باری پر از سوغاتی و خاطره‌های شیرین به دیار خود باز گردید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به سیستان و بلوچستان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دریاچه هامون، تالاب لیپار، کوه های گل افشان، ساحل صخره‌ای چابهار، سواحل مکران و رودخانه لادیز از بهترین جاهای دیدنی اطراف زاهدان با جاذبه‌های طبیعی به حساب می‌آیند.

قلعه لادیز، قبرستان هفتاد ملا، آسبادهای حوض دار زابل، دهانه غلامان زابل و موزه شهر سوخته از بهترین بناهای تاریخی اطراف زاهدان به حساب می‌آیند.

روستای لادیز و روستای تمین از روستاهای معروف اطراف زاهدان هستند که جاذبه‌های گردشگری چشمگیری دارند.

ساحل بریس، ساحل صخره‌ای و ساحل گواتر از بهترین سواحل اطراف زاهدان به حساب می‌آیند.

موزه شهر سوخته یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف زاهدان است که اطلاعات سودمندی درباره تاریخ و زندگی مردمان این ناحیه در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.