دشت کالپوش سمنان |‌ جاذبه‌ای کم‌نظیر در مرکز ایران

0

استان سمنان مناطقی با اقلیم‌های متنوع را در خود جای داده است؛ از‌این‌رو می‌توان آن را به‌عنوان سرزمینی چهار‌فصل و شگفت‌انگیز معرفی کرد. این استان به دلیل داشتن اقلیم‌های متنوع، طبیعتی منحصر‌به‌فرد و شگفت‌انگیز دارد. تاکنون در مطالب دیگر، به‌طور مفصل راجع‌به این استان فوق‌العاده و جاهای دیدنی آن سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم به معرفی دشت کالپوش میامی سخن بگوییم که از منحصر‌به‌فرد‌ترین و دلربا‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان سمنان است. اگر تماشای شگفتی‌های طبیعت و طبیعت‌گردی برای شما دلپذیر است، در این مطلب همراه ما باشید تا با این جاذبه شگفت‌انگیز آشنا شده و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را دریافت کنید. 

دشت کالپوش کجاست؟ 

دشت کالپوش

دشت کالپوش از جمله جاهای دیدنی استان سمنان است که در ۱۶۰‌کیلو‌متری شمال شهرستان میامی و در نزدیکی روستایی به نام «حسن آباد»‌ قرار گرفته و با زیبایی حیرت‌انگیز خود، دلبری می‌کند. 

معرفی دشت کالپوش سمنان | منطقه‌ای رؤیایی در قلب سمنان

معرفی دشت کالپوش سمنان 

منطقه کالپوش، از منحصر‌به‌فرد‌ترین و دلربا‌ترین جاهای دیدنی مرکز ایران شمرده می‌شود. داشتن طبیعتی شگفت‌انگیز، متشکل از دشت‌های سر‌سبز و جنگل‌های خرم، در کنار آب‌و‌هوایی معتدل و دلپذیر، این منطقه را به جاذبه‌ای محبوب در میان گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. این منطقه با ۱۴هزار هکتار جنگل، ۳۰هزار هکتار مرتع و ۳۴هزار هکتار مزارع زیر کشت، وسعت چشم‌گیری دارد و در هر گوشه آن جلوه‌ای از شگفتی‌های طبیعت به چشم می‌خورد. 

جاذبه‌های گردشگری دشت کالپوش میامی | دشت‌هایی سرخ و طلایی 

منطقه کالپوش به دشت‌های شقایق و آفتاب‌گردانش معروف است که در ادامه راجع‌به آن‌ها توضیح داده‌ایم. 

  • دشت شقایق کالپوش

هر‌ساله از بیستم اردیبهشت‌ماه تا اواخر خرداد‌‌ماه هزاران‌هزار گل شقایق در دشت کالپوش می‌شکفند. روییدن گل‌های شقایق، این دشت را سرخ‌پوش می‌کند. این گل‌های زیبا سبب پدیدآمدن منظره‌ای خیره‌کننده و رؤیایی در منطقه می‌شوند. خوب است اشاره کنیم که هر‌ساله در این ایام با شکفتن گل‌های شقایق، جشنواره با‌شکوه شقایق‌ها و کُشتی محلی در منطقه برگزار می‌شود. 

  • دشت آفتابگردان کالپوش

حدود سه ماه پس از رویش گل‌های شقایق، در دشت کالپوش، در اواخر مرداد‌ماه تا اواخر شهریور‌ماه نوبت به گل‌های زیبای آفتاب‌گردان می‌رسد. در این ایام، در مناطق دشت دانیال تا ارتفاعات روستای کرنگ، گل‌های آفتاب‌گردان وحشی، با گلبرگ‌های طلایی خود، سر از خاک حاصلخیز منطقه، بر‌آورده ساقه خود را به‌سوی خورشید می‌کشانند. دشت‌های پوشیده از گل‌های آفتاب‌گردان به‌قدری زیبا و چشم‌نوازند که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. 

بهترین زمان سفر به دشت کالپوش سمنان | لذت حضور در دشت‌های شقایق و آفتاب‌گردان

بسیاری از گردشگران، برای حضور در دشت‌های شقایق و آفتاب‌گردان کالپوش، به این منطقه سفر می‌کنند؛‌ از‌این‌رو می‌توان گفت که بهترین زمان برای سفر به دشت کالپوش میامی، زمانی است که دشت‌های آن با گل‌های سرخ شقایق یا گل‌های طلایی‌رنگ آفتاب‌گردان زینت داده شده‌اند. 

  • سفر به دشت کالپوش برای تماشای شقایق

سفر به دشت کالپوش برای تماشای شقایق

همان طور که گفتیم هر‌ساله از بیستم اردیبهشت‌ماه تا اواخر خرداد‌‌ماه دشت کالپوش، لباسی سرخ و زیبا از جنس گل‌های شقایق بر تن می‌کند. به‌علاوه در این ایام جشنواره شقایق‌ها و کشتی محلی نیز در منطقه بر‌گزار می‌شود؛‌ از‌این‌رو خوب است برنامه سفر خود را به‌گونه‌ای بچینید که در این بازه زمانی، به بازدید این جاذبه منحصر‌به‌فرد رفته و از تماشای دشت پر‌شکوه شقایق لذت ببرید. 

  • سفر به دشت کالپوش برای تماشای آفتابگردان

سفر به دشت کالپوش برای تماشای آفتابگردان

پیش از این اشاره کردیم که در اواخر مرداد‌ماه تا اواخر شهریور‌ماه، بخش‌هایی از منطقه کالپوش سمنان (از دشت دانیال تا ارتفاعات روستای کرنگ) به دلیل رویش هزاران هزار گل آفتاب‌گردان وحشی، زرد‌پوش می‌شوند و دلربایی می‌کنند. از‌این‌رو اگر می‌خواهید تماشای دشت‌های آفتاب‌گردان کالپوش را از دست ندهید، این ایام را برای سفر به این منطقه در تقویم خود علامت بزنید. 

جاهای دیدنی نزدیک به دشت کالپوش میامی | لذت کشف زیبایی‌های استان سمنان 

همان طور که گفتیم، استان سمنان با دارا بودن اقلیم‌های متنوع، جاذبه‌های طبیعی منحصر‌به‌فردی را درون خود جای داده است؛‌ از‌این‌رو در این بخش می‌خواهیم با چند‌تا از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف سمنان که در نزدیکی دشت کالپوش قرار دارند، آشنا شویم. 

  • جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد از با‌صفا‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان سمنان است که در نزدیکی دشت کالپوش میامی قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این جنگل انبوه و سر‌سبز در ۱۸۰‌کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شاهرود، در روستایی با همین نام واقع شده است. درختان جنگلی پهن‌برگ خزری عمده پوشش گیاهی جنگل دشت شاد را تشکیل داده‌اند. علاوه‌بر پوشش گیاهی غنی، تنوع جانوری شگفت‌انگیزی در این منطقه به چشم می‌خورد؛ در‌واقع جنگل دشت شاد زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری از پستانداران، پرندگان و خزندگان گرفته، تا دوزیستان و ماهی‌ها است. 

آدرس:‌ ایران، استان سمنان، ۱۸۰کیلومتری شمال‏ شرق شاهرود، بخش میامی، دهستان رضوان، روستای دشت شاد
  • جنگل و آبشار نام نیک

جنگل و آبشار نام نیک از دیگر جاذبه‌های طبیعی مسحور‌کننده استان سمنان است. این جاذبه در روستایی به‌نام «نردین» که از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود است، قرار دارد. آبشار بزرگ و مرتفع نام نیک در قلب جنگلی انبوه جای خوش کرده و از کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده منطقه، سر‌چشمه می‌گیرد. این آبشار دلربا و طبیعت خرم اطراف آن، هر‌ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. 

آدرس: ایران، استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش میامی، روستای نردین.

مسیر دسترسی به دشت کالپوش سمنان | راهنمای کامل برای دسترسی 

 

  • مسیر دسترسی از مبدأ تهران

اگر می‌خواهید از مبدأ تهران خود را به این جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فرد برسانید، ابتدا باید وارد جاده تهران-مشهد شده و به سمت شهر مشهد حرکت کنید. پس از پیمودن ۴۶۰ کیلومتر در این مسیر، به «شهرستان میامی» می‌رسید. بعد از رسیدن به این شهر باید مسیر خود را به سمت شمال تغییر دهید. با پیمودن ۱۶۰ کیلو‌متر در این مسیر، به دشت زیبای کالپوش خواهید رسید. 

  • مسیر دسترسی از مبدأ شاهرود 

برای رسیدن به دشت دلربای کالپوش از مقصد شاهرود نیز، ابتدا باید خود را به «شهرستان میامی» برسانید. برای رسیدن به این شهرستان باید وارد «بزرگراه امام رضا» شده و حدود ۶۵ کیلو‌متر در این مسیر رانندگی کنید. پس از رسیدن به شهرستان میامی، همچون توضیحات بالا، به سمت شمال حرکت کنید تا به این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز برسید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به وصف زیبایی‌ها و شگفتی‌های دشت کالپوش سمنان پرداختیم تا شما را با جاذبه‌ای دیگر در ایران زیبا آشنا کنیم. در این نوشته، ضمن معرفی کامل این جاذبه طبیعتی منحصر‌به‌فرد، در‌خصوص بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی نزدیک و مسیر دسترسی به آن نیز سخن گفتیم تا راهنمای کامل برای بازدید از دشت کالپوش در اختیارتان قرار دهیم. اکنون نوبت شماست. چنانچه تا‌کنون تجربه بازدید از این دشت دلربا را داشته‌اید، اطلاعات و تجربیات ارزشمند خود را در تکمیل این مطلب، در اختیار ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما قرار دهید. 

دشت کالپوش از جمله جاهای دیدنی استان سمنان است که در ۱۶۰‌کیلو‌متری شمال شهرستان میامی و در نزدیکی روستایی به نام «حسن آباد»‌ قرار گرفته است

بهترین زمان برای سفر به دشت کالپوش میامی، زمانی است که دشت‌های آن با گل‌های سرخ شقایق یا گل‌های طلایی‌رنگ آفتاب‌گردان زینت داده شده‌اند. شما می‌توانید برای تماشای دشت شقایق، از بیستم اردیبهشت‌ماه تا اواخر خرداد‌‌ماه و برای تماشای دشت آفتاب‌گردان از اواخر مرداد‌ماه تا اواخر شهریور‌ماه به این منطقه سفر کنید.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به دشت کالپوش می‌توان به جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک اشاره کرد.

چنانچه می‌خواهید از مبدأ تهران خود را به این جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فرد برسانید، ابتدا باید وارد جاده تهران-مشهد شده و به سمت شهر مشهد حرکت کنید. پس از پیمودن ۴۶۰ کیلومتر در این مسیر، به «شهرستان میامی» می‌رسید. بعد از رسیدن به این شهر باید مسیر خود را به سمت شمال تغییر دهید. با پیمودن ۱۶۰ کیلو‌متر در این مسیر، به دشت زیبای کالپوش خواهید رسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.