آبشار ورچر قزوین | تفرجگاهی خوش‌آب‌وهوا

آبشار ورچر قزوین
0

معمولاً در روزهای گرم تابستان تفریح و گردش کنار رودخانه، دریا و آبشار لذت خاصی دارد. به همین خاطر این‌بار می‌خواهیم تا پای آبشار ورچر قزوین برویم و از آن دیدن کنیم. اگر گذرتان به پایتخت خوش‌نویسی ایران افتاد، به این آبشار سری بزنید. آبشار ورچر با جاذبه‌های شگفت‌انگیزش سفرتان را دل‌انگیز می‌کند.

آبشار ورچر کجاست؟

معرفی آبشار ورچر قزوین

ورچر یکی از آبشارهای ایران است که برای بازدید از آن باید به استان قزوین سفر کنید. آبشار ورچر یکی از جاذبه‌های دیدنی در روستای رَزجِرد است. تا ۶کیلومتری شرق روستا که بروید، آبشار را پیدا می‌کنید.

معرفی آبشار ورچر قزوین

در دامنه صخره‌های بلند در غرب ایران آبشار باشکوهی جاری است که بومی‌ها آن را به ورچر یا ورچور می‌شناسند. این آبشار یکی از جاهای دیدنی اطراف قزوین و از جاذبه‌های طبیعی روستای رزجر است. بلندای آبشار ورچور به 30 متر می‌رسد. بومی‌های این منطقه به زبان تاتی صحبت می‌گویند و گویش آن‌ها از نوع «زَزِی یَردی» است. روستایی‌ها برای این آبشار اسمی به زبان تاتی انتخاب کرده‌اند. «چر» در زبان تاتی به‌معنای آبشار است و «ورچر» هم معنای کنار آبشار را می‌دهد.

جاذبه های گردشگری آبشار ورچر قزوین

  • طبیعت اطراف آبشار

سرازیرشدن آبشار ورچور از روی صخره بزرگ کوه، صحنه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد. به‌خاطر ریزش مداوم آب، شیارهای زیادی به‌شکل افقی روی صخره هست که زیبایی خاصی دارد. در پای آبشار دره‌ای تماشایی است. تخته‌سنگ‌های بزرگی در این دره هست و رفت‌وآمد را کمی سخت می‌کند. به همین خاطر برای گذشتن از روی آن‌ها باید بسیار احتیاط کنید. کنار آبشار پوشش گیاهی انبوهی رشد کرده است.

طبیعت اطراف آبشار ورچر قزوین

در دره درخت‌ها و بوته‌هایی مثل بید، گون و سرو کوهی ریشه در خاک دارند. ممکن است در مسیر رسیدن به آبشار، آلبالوی کوهی و بادام وحشی هم پیدا کنید. در نزدیکی آبشار ریواس، تمشک، خاکشیر و پونه کوهی می‌روید. هرکدام از این گیاه‌ها خواص دارویی ویژه‌ای دارند. کمی از آن‌ها بچینید و به سوغات ببرید.

  • پیک‌نیک کنار آبشار ورچر

زیر سایه درخت‌ها زیراندازی پهن کنید و چند ساعتی را کنار آبشار بگذرانید. به‌خاطر وجود آب، هوای این منطقه خنک‌تر است و حس‌وحال خوبی دارد. با هر نسیم شاخه‌های بید می‌لرزد و رطوبت ملایمی پوست صورتتان را نوازش می‌کند. کافی است چشم‌هایتان را ببندید و به صدای برخورد آب با سنگ‌ها گوش بدهید. موسیقی جادویی طبیعت آرامشی وصف‌نشدنی دارد. بعد از کمی استراحت می‌توانید از روی تخت‌سنگ‌ها بگذرید و خودتان را تا پای آبشار ورچور برسانید. یادتان نرود عکس‌هایتان کنار آبشار تماشایی می‌شود.

امکانات گردشگری آبشار ورچر

امکانات گردشگری آبشار ورچر

بد نیست بدانید کنار این آبشار امکانات خاصی وجود ندارد. طبیعت بکر و تماشایی است؛ البته در گذشته افرادی سودجو قصد استخراج سنگ‌های صخره را داشتند. هنوز هم ردی از دستگاه‌ها و ماشین‌هایشان روی صخره‌ها به‌جا مانده است. برای رفتن تا پای آبشار باید وسایلی مثل آب، مواد خوراکی، زیرانداز، کلاه، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب و… همراهتان باشد.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ورچر قزوین

در فاصله کمی از این آبشار جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اسم چند مکان را برایتان می‌گذارم. انتخابش با شما باشد.

  • روستای زرجرد

زرجرد از بهترین جاهای دیدنی قزوین است. این روستا آب‌وهوای خنک و دل‌چسبی دارد. به همین خاطر گردشگرهای زیادی برای گردش و تفریح در نیمه اول سال به زرجرد می‌روند. ممکن است در همان ابتدا با دیدن خانه‌های روستا به یاد ماسوله زیبا بیفتید. روستایی‌ها خانه‌هایشان را به سبک معماری پلکانی ساخته‌اند. در این نوع معماری، سقف هر خانه، حیاط خانه دیگری است. این روستا در گذشته اسم‌های مختلفی داشت. اگر از بومی‌ها اسم «زَزِی یَرد» را شنیدید، تعجب نکنید. یزدگرد، یزجرد و رزگرد از دیگر اسامی این روستا است. در روستای زرجرد امکانات خوبی برای گردشگرها مهیا کرده‌اند. برای اقامت در این منطقه می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های چوبی یا خانه‌های روستایی را اجاره کنید.

  • قلعه سنگرود از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ورچر قزوین

این قلعه از جاهای دیدنی اطراف قزوین است که تا آبشار فاصله زیادی ندارد. در شمال روستای زرجرد و در بلندای کوه، آثاری از قلعه‌ای سنگی و قدیمی به یادگار مانده است. باستان‌شناس‌ها می‌گویند این سازه، قلعه‌ یا قرارگاهی نظامی بوده است. حفره‌های بزرگ ایجاد‌شده در صخره‌ها، توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. دره پایین این کوه را به پلنگ دره می‌شناسند و رودخانه سنگرود در این دره جاری است. کنار این کوه، تپه دیگری هست که در بالای آن بقایایی از یک چهارطاقی وجود دارد. قدمت این چهارطاقی به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

بهترین زمان بازدید

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار ورچر قزوین است. در بهار ورچور پرآب است و جریان آب با شدت بیشتری از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزد. این آبشار و چشمه‌های اطراف تأثیر خوبی در آب‌وهوای این منطقه می‌گذارند و دمای هوا نسبت به شهر خنک‌تر است. اطراف این منطقه انتخاب خوبی برای مسافرت‌ها و گردش‌های تابستان می‌شود.

مسیر دسترسی

برای بازدید از آبشار ورچر در ابتدا خودتان را به قزوین برسانید. بعد از رسیدن به قزوین، از میدان مینودر (غریب کش) مسیر را به‌سمت جاده الموت ادامه بدهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن 21 کیلومتر به روستایی به اسم رزجرد می‌رسید. آبشار ورچور در ۶کیلومتری شرق روستاست. به همین خاطر باید از جاده اصلی الموت وارد مسیر خاکی بشوید. باقی مسیر ماشین‌رو نیست؛ پس خودرویتان را در مکان مناسبی پارک کنید. بعد از یک‌ونیم تا دو ساعت پیاده‌روی به آبشار ورچر قزوین می‌رسید؛ البته می‌توانید با استفاده از موتورسیکلت یا دوچرخه کوهستان نیم‌ساعته این مسیر را پشت سر بگذارید.

آبشار ورچر قزوین با چشم‌انداز شگفت‌انگیزش از جاذبه‌های طبیعی این استان است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت بردید؟ اگر برای بازدید از این آبشار دل‌انگیز مشتاق هستید، در اولین فرصت برای سفر برنامه‌ریزی کنید؛ اما اگر در سفرهای قبلی تا پای این آبشار رفته‌اید، ما برای خواندن تجربه‌‌هایتان مشتاق هستیم. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان قزوین، شهرستان قزوین، جاده الموت، شش‌کیلومتری شرق روستای رزجرد.

بهار و تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید به بازدید از این آبشار بروید.

اطراف آبشار امکاناتی وجود ندارد؛ اما برای اقامت در روستای زرجرد می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌ها و خانه‌های روستایی را اجاره کنید.‌

این آبشار در شش‌کیلومتری شرق روستا است. برای رسیدن به آبشار باید حدود یک‌ونیم تا دو ساعت پیاده‌روی کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.