موزه های لرستان | فرصت سیاحت در تاریخ ایران‌زمین

0

بعید است که نام استان لرستان را بشنوید و ذهنتان به سمت طبیعت چشم‌نواز و آبشارهای دل‌انگیز آن پرواز نکند. طبیعت زیبای لرستان همچون بهشتی تمام عیار در غرب ایران، گردشگران را برای سفر به این استان وسوسه کرده است. اما خیال نکنید که سفر شما به لرستان با بازدید از جاذبه‌های طبیعی به پایان می‌رسد. گنجینه‌ای ارزشمند از آثار تاریخی در این استان قرار دارد که تاریخ پربار این مرز و بوم را به نمایش می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت و درک پیشینه تاریخی این سرزمین، بازدید از موزه های لرستان است. پس اگر به آثار باستانی و بناهای تاریخی علاقه دارید، بیایید با هم سری به موزه‌های این استان بزنیم.

موزه باستان شناسی استان | جلوه‌ای باشکوه از تاریخ لرستان

اولین گام این سفر ماجراجویی را با یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران آغاز می‌کنیم. قلعه فلک الافلاک که قلب تپنده تاریخ استان لرستان است، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زند. دو تا از اصلی‌ترین موزه های خرم آباد در این قلعه تاریخی قرار دارند. ابتدا برویم سراغ موزه باستان شناسی استان لرستان؛ موزه‌ای با بیش از 600 اثر تاریخی که پیشینه این سرزمین را در دل خود نگهداری می‌کند. این موزه شامل 12 ویترین جداگانه بوده که هر ویترین حدود 50 اثر تاریخی را در برگرفته است. شاید نیاز باشد ساعت‌ها زمان بگذارید تا بتوانید تمامی این آثار را با دقت تماشا کرده و به پیشینه و سرگذشت آن‌ها پی ببرید. 

موزه مردم شناسی استان | گنجینه‌ای کامل و ارزشمند از فرهنگ و سنت‌های قدیمی

بعد از گشت‌وگذار در موزه باستان شناسی، نوبتی هم که باشد نوبت بازدید از موزه مردم شناسی استان لرستان است. این موزه در سال 1381 افتتاح شد. موزه مردم شناسی جایی است که شما را با مردمان، فرهنگ و آداب و رسوم این دیار به‌خوبی آشنا می‌کند. با هر قدمی که در سالن‌های این موزه برمی‌دارید، با جلوه جدیدی از زندگی مردمان بومی لرستان روبه‌رو می‌شوید. این موزه آنقدر جامع و کامل است که می‌توانید سبک زندگی مردمان گذشته را به خوبی لمس کنید. یک بخش موزه به عکس‌هایی از مناظر طبیعی و مردمان این استان اختصاص داد، بخش دیگر آن ظروف غذاخوری و وسایل کشاورزی را به نمایش می‌گذارد، در سمت دیگر لباس‌های محلی و آداب و رسوم سنتی مردم لرستان قابل مشاهده است. خلاصه تمام آن چیزی که یادآور فرهنگ کهن و ارزشمند لرستان باشد، در این موزه جمع‌آوری شده است.

اطلاعات بازدید از موزه باستان شناسی و مردم شناسی استان لرستان

آدرسخرم آباد، خیابان امام (ره)، دوازده برجی، قلعه تاریخی فلک‌ الافلاک.
شماره تماس06633321895 و 06633304090
هزینه بازدیدتا فروردین ۱۴۰۱، ۱۰هزار تومان
ساعات بازدید۶ ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 8 شب و 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 7 شب.
روزهای تعطیل تعطیلات رسمی رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص) و تاسوعا و عاشورای حسینی.

موزه علوم طبیعی خرم آباد | تجربه‌ای متفاوت در یکی از دیدنی‌ترین موزه های خرم آباد

می‌خواهیم وارد یکی از شناخته‌شده‌ترین موزه های خرم آباد شویم. موزه‌ای که علاقه‌مندان علوم طبیعی را به خودش جذب می‌کند. موزه علوم طبیعی خرم آباد یکی دیگر از موزه های لرستان است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این موزه حیات وحش بیش از هزار گونه جانوری را به نمایش می‌گذارد. از انواع پستانداران و پرندگان گرفته تا ده‌ها گونه از جانوران قاره‌های مختلف. همچنین بخش فسیل‌ها و سنگ‌های قیمتی نیز از دیدنی‌ترین قسمت‌های این موزه است.

اطلاعات بازدید از موزه علوم طبیعی خرم آباد

آدرسخرم آباد، کنار آموزش و پرورش ناحیه 1.
شماره تماس06633306704
روزهای بازدیدهمه روزه به‌جز روزهای جمعه و تعطیلات رسمی.

موزه تاریخی بروجرد | سیری در تاریخ چند هزار ساله لرستان

برای بازدید از موزه بروجرد قرار است در یکی از تاریخی‌ترین بناهای استان لرستان قدم بزنیم؛ خانه حاج آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی که امروزه به یک موزه تاریخی شهر بروجرد تبدیل شده است. از سبک و سیاق سنتی و معماری خارق‌العاده این بنا که بگذریم، می‌رسیم به بخش آثار تاریخی نگهداری شده در آن. هر چیزی که فکرش را بکنید در این گنجینه تاریخی یافت می‌شود. از انواع صنایع دستی و ظروف گران قیمت مسی و برنجی گرفته تا لباس‌های محلی رنگارنگ دوران قاجار. اسناد تاریخی، کتاب‌های خطی، سکه، زیورآلات و ابزار دست‌ساز قدیمی، از دیگر دیدنی‌های این موزه هستند.

اطلاعات بازدید از موزه تاریخی بروجرد

آدرسبروجرد، خیابان صفا، کوچه هلال احمر.بروجرد، خیابان صفا، کوچه هلال احمر.
شماره تماس06642614088
روزهای بازدیدهمه روزه به‌جز جمعه‌ها.

موزه مردم شناسی الیگودرز | یکی از متفاوت‌ترین موزه های لرستان

موزه مردم شناسی الیگودرز | یکی از متفاوت‌ترین موزه های لرستان

در سال 1388 موزه‌ای در شهرستان الیگودرز با هدف پاسداری از فرهنگ ارزشمند این منطقه تأسیس شد. موزه مردم شناسی الیگودرز یکی دیگر از موزه های لرستان بوده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر می‌خواهید با صنایع دستی، آداب و رسوم، مراسم عروسی، عزاداری و وسایل زندگی مردم این منطقه آشنا شوید، بازدید از موزه شهرستان الیگودرز را از دست ندهید. 

اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی الیگودرز

آدرسالیگودرز، انتهای بلوار شرقی، کوچه شقایق.الیگودرز، انتهای بلوار شرقی، کوچه شقایق.
شماره تماس06643325458
روزهای بازدیدهمه روزه به‌جز تعطیلات رسمی رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص) و تاسوعا و عاشورای حسینی.
ساعت بازدید6 ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 8 شب و 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 7 شب.

موزه مردم شناسی کوهدشت | تجربه یک حس ماندگار

زمان زیادی از تأسیس موزه مردم شناسی کوهدشت نمی‌گذرد؛ اما این موزه در همین مدت زمان کوتاه به یکی از پربازدیدترین موزه های لرستان تبدیل شده است. با قدم زدن در تالارهای موزه کوهدشت، گویی به ورق‌زدن یک کتاب تاریخی مشغول شده‌اید. در جای‌جای این موزه همچون آیینه‌ای تمام‌نما، فرهنگ و سبک زندگی مردمان عشایر به نمایش گذاشته شده است. لباس‌های سنتی، آثار مکتوب، زیورآلات زنانه، ابزار کشاورزی، اسلحه‌های شکاری و… تنها بخشی تصاویر این کتاب پربار است. فقط باید از نزدیک به تماشای این موزه بروید تا این احساس شیرین نوستالژیک را درک کنید. 

اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی کوهدشت

آدرسکوهدشت، میدان فرمانداری، خیابان 15 خرداد.
شماره تماس06632641014
روزهای بازدید همه روزه به‌جز تعطیلات رسمی رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص) و تاسوعا و عاشورای حسینی.
ساعت بازدید 6 ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 8 شب و 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 7 شب.

موزه مردم شناسی نورآباد | سفر به گذشته‌های دور

آخرین موزه‌ای که در این سفر از آن بازدید می‌کنیم، موزه مردم شناسی نورآباد است. این موزه با نمایش آثار تاریخی و فرهنگی توانسته نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم این دیار را به‌خوبی به تصویر بکشد. همچنین در قسمتی از موزه مردم شناسی نورآباد با نصب سیاه چادر و ساخت ماکت‌های عروسکی، زندگی عشایری به صورت نمادین نمایش داده می‌شود. 

اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی نورآباد

آدرسنورآباد، دلفان، بلوار شهید بهشتی، خیابان میراث فرهنگی.
شماره تماس06632731148
روزهای بازدید همه روزه به جز تعطیلات رسمی رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص) و تاسوعا و عاشورای حسینی.
ساعت بازدید 6 ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 8 شب و 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 7 شب.

این بار در ره بال آسمان به گذشته‌های دور سفر کردیم. در دیدنی‌ترین موزه های لرستان قدم زدیم و با تاریخ گران‌بهای این مرز و بوم آشنا شدیم. کدام یک از موزه‌های استان لرستان برایتان جذابیت بیشتری دارد؟ اگر قرار باشد به غرب ایران سفر کنید، تماشای کدام‌یک از جاهای دیدنی خرم آباد را در اولویت قرار می‌دهید؟ فراموش نکنید خاطرات و تجربه‌های سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

موزه باستان شناسی و موزه مردم شناسی که هردوی آن‌ها در قلعه تاریخی فلک الافلاک قرار دارند، از پربازدیدترین موزه های خرم‌آباد هستند.

اگر به لرستان زیبا سفر کردید، بازدید از موزه باستان شناسی و موزه مردم شناسی خرم آباد، موزه تاریخی بروجرد، موزه مردم شناسی کوهدشت، موزه مردم شناسی نورآباد و موزه مردم شناسی الیگودرز را از دست ندهید.

این موزه حیات وحش بیش از هزار گونه جانوری شامل پستانداران، پرندگان و… را به نمایش می‌گذارد. همچنین بخشی از این موزه به فسیل‌ها و سنگ‌های قیمتی اختصاص دارد.

بخش‌های ظروف غذاخوری، وسایل کشاورزی، لباس‌هاس محلی، زیورآلات، ادوات شکار و… از مهم‌ترین قسمت‌های موزه مردم شناسی لرستان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.