پارک کمر بسته تویسرکان | آرامگاهی در میان شش چنار

0

اگر بگوییم که قرار است به استان همدان سفر کنیم، احتمالاً غار علیصدر را در صدر لیست مقصدهایتان می‌نویسید. عجله نکنید، مقصد امروز ما دیدنی‌های زیادی دارد. امروز به شهرستان تویسرکان می‌رویم تا به پارک کمر بسته این شهرستان سری بزنیم.

پارک کمر بسته کجاست؟

عکس شهرستان تویسرکان

برای بازدید از این پارک با مساحتی 15هزار مترمربعی راهی غرب ایران شوید. این پارک در استان همدان است و از جنوب شهرستان تویسرکان ۳کیلومتری فاصله دارد.

پیر کمر بسته

ابوالمعجن ثقفی مردی از طائف عربستان بود که علیه سپاهیان اسلام می‌جنگید. او در سال نهم هجری مسلمان شد. این‌ها را اعتمادالسلطنه در کتاب مرآت البلدان آورده است. مردم این ابوالمعجن را به اسم پیر کمر بسته می‌شناسند. محلی‌ها معتقدند ابولمعجن در میان ۶ درخت چنار پارک جنگلی تویسرکان دفن است و اسم این پارک هم از همین جا آمده است.

پوشش گیاهی پارک

درخت‌های گوناگونی در این پارک بسته زندگی می‌کنند. درخت‌هایی که مثل گردو پرثمر، مثل سرو آزاده‌اند. چشم که بچرخانید، درخت‌های تبریزی و نارون را هم می‌بینید که متین و موقر در جایشان ایستاده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری پارک گردشگری کمر بسته

  • درخت‌های چنار

در پارک جنگلی کمر بسته ۶ اصله درخت چنار دور هم، گرد دایره‌ای به شعاع ۳ متر رشد کرده‌اند. محیط درخت‌های تنومندتر ۷ متر و درخت‌های کوچک‌تر ۵ متر است. هرکدام از این درخت‌ها 30 متر قد کشیده‌اند. باور جالبی هم درباره این چنارها وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند ۶ چنار تنومندی که در پارک توریستی کمربسته هستند، شاخه‌هایی از درختی قدیمی‌تر هستند. محلی‌ها اعتقاد دارند که خیلی قدیم‌ترها کسی درخت چنار اصلی را بریده است؛ اما بعضی درخت‌ها سرنوشتی گره‌خورده به امید دارند. درخت چنار قدیمی هم شاخه‌های زیبایش را به دست خاک سپرد تا هرکدام زندگی خودش را در پیش بگیرد. اگر این چنار قدیمی حالا هم زنده بود، عمری حدود ۳هزار و ۵۰۰ ساله داشت؛ یعنی هم‌سن چنار کهنسال ابرقو می‌شد؛ البته این فقط نظر محلی‌هاست و هنوز کارشناسان نظری درباره آن نداده‌اند.

وسایل لازم برای بازدید از پارک

برای رفتن به پارک جنگلی کمر بسته بهتر است، بهتر است لوازمی همراهتان باشد تا راحت‌تر باشید؛ پس لیست زیر را برای خودتان داشته باشید و بعد از برداشتن هرکدامشان جلوی آن تیک بزنید.

  • کوله پشتی؛
  • کفش پیاده‌روی و طبیعت‌گردی؛
  • دوربین عکاسی؛
  • دارو و لوازم شخصی؛
  • بطری آب؛
  • خوراکی؛
  • عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر؛
  • لوازم پیک‌نیک.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک کمر بسته تویسرکان

تویسرکان آنقدر جاهای دیدنی دارد که بهتر است بازدید از جاهای دیدنی همدان را برای سفر دیگری بگذارید. گردشگرها در تویسرکان جذب باغ‌های گردو، منطقه گردشگری سرکان، روستاهای زیبا مثل گشا و قله‌های کوهستان الوند می‌شوند؛ اما اگر دقیق‌ترش را بخواهید چند جای دیدنی را برایتان می‌گذارم.

  • آرامگاه حبقوق نبی

عکس آرامگاه حیقوق نبی

حبقوق نبی، هشتمین پیامبر از دوازده پیامبر صاحب کتاب در عهد عتیق است. او یکی از پیامبرهای بنی اسرائیل است که نگهبان معبد یهودیان در اورشلیم بود. درباره محل دفن این پیامبر روایت‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند آرامگاه حبقوق نبی در کاداریم اسرائیل است و بعضی‌ها هم مکان مقبره را تویسرکان ایران می‌دانند.

  • بازار تویسرکان

بازار مستوفی معروف به بازار سرپوشیده تویسرکان از جاهای دیدنی این شهر است. یادتان نرود که پارک کمر بسته فقط 3 کیلومتر با تویسرکان فاصله دارد؛ پس دیدن این بازار چندان شما را از مسیرتان دور نمی‌کند؛ حتماً در این بازار صفوی معماری‌های مختلف چشمتان را می‌گیرد. چندجای دیگر هم می‌گذارم تا در لیستتان داشته باشید.

  • دره گزندر؛
  • روستای گشانی؛
  • روستای فرسفج؛
  • آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی؛
  • دره گردکان؛
  • سرکان؛
  • آبشار اللو.

بهترین زمان بازدید از پارک کمربسته تویسرکان

عکس بهترین زمان بازدید از پارک کمربسته تویسرکان

برای بازدید از پارک کمر بسته، باید بدانید که بهترین زمان بازدید از تویسرکان را بدانید. تویسرکان در بهار و پاییز تماشایی است و آب‌وهوای خوبی دارد. اگر فصل تابستان را هم برای سفر به این شهرستان انتخاب کنید، می‌توانید برداشت گردو را از نزدیک تماشا کنید؛ به‌ویژه اگر انتخابتان شهریور باشد.

اقامت

اگر اهل کمپ کردن هستید، می‌توانید در پارک جنگلی کمر بسته چادرتان را علم کنید. در بعضی روستاها هم می‌توانید سوئیت، خانه‌های روستایی با قیمت‌های مناسب کرایه کنید. در تویسرکان آپارتمان هم برای اجاره‌های روزانه هست.

مسیر دسترسی

برای بازدید از پارک کمر بسته رفتن تا همدان را به شما می‌سپاریم. در همدان دو راه برای رفتن تویسرکان هست؛ اما راه راحت‌تر جاده همدان به ملایر است. در 20 کیلومتری ملایر به سه‌راهی جوکار می‌رسید که می‌شود از آن وارد جاده تویسرکان شد. این جاده، جزء جاده‌های مطلوب همدان است.
از همدان مسیر دیگری هم به تویسرکان وجود دارد. جاده کوهستانی گنجنامه- تاریک دره از راس الوند می‌گذرد. این جاده آسفالت است؛ اما پرپیچ‌وخم است و شیب زیادی دارد. انتخاب با شماست؛ ولی بهتر است که خودتان را به دردسر نیندازید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان همدان، ۵ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان

با هم تا پارک گردشگری کمر بسته رفتیم و به دیدنی‌های تویسرکان هم سری زدیم. این سفر مجازی با ره بال آسمان به دلتان نشست؟ اگر قبلاً از این پارک بازدید کرده‌اید، در کامنت‌ها برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

استان همدان، 3کیلومتری جنوب غربی تویسرکان

حدوداً 88 کیلومتر، کمی بیشتر از یک ساعت

حدود 400 کیلومتر، کمی بیشتر از 4 ساعت

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.