بازار ادویه استانبول | طوفان عطر و طعم در محیطی دلنشین

0

استانبول به لطف داشتن طبیعتی بی‌نظیر شاهکار‌های باستانی متعدد، مساجد و قصر‌های پر‌شکوه، مراکز خرید بزرگ و مشهور، موزه‌های منحصر‌به‌فرد و تماشایی، از جمله قطب‌های گردشگری خاورمیانه است. در جای‌جای این شهر که محبوب‌ترین شهر کشور ترکیه است، جاذبه‌های گردشگری فراوانی به چشم می‌خورد که دیدار از آن‌ها هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد. بازار ادویه استانبول نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی و تجاری این شهر است که طرفداران بسیاری دارد؛ از‌این‌رو ما در این مطلب قصد داریم شما را بر بال قلم نشانده و به قدیمی‌ترین محله استانبول سفر کنیم. در این سفر همراه ما باشید تا با این بازار رنگارنگ و پر‌عطر و طعم آشنا شده و هر اطلاعاتی که پیش از بازدید از آن نیاز دارید را دریافت کنید. 

بازار ادویه استانبول کجاست؟

نمایی از محله فاتح استانبول

بازار ادویه از جاهای دیدنی استانبول در کشور ترکیه است. این بازار در محله امینونو استانبول قرار دارد که از جمله محله‌های کهن این شهر بوده و بافت قدیمی و معماری سنتی آن چشم‌های شما را نوازش می‌کند. محله امینونو نیز در منطقه فاتح واقع شده که جزء مناطق معروف و پر‌رفت‌و‌آمد شهر استانبول است. بد نیست بدانید که این بازار در طول خیابان‌های چیچک پازاری و خیابان ینی مسجد قرار داشته و ورودی اصلی آن از سمت مسجد جدید است. 

بازار ادویه استانبول | دنیای رنگارنگ و پر‌عطر و طعم ادویه‌ها

بازار ادویه استانبول که به بازار مصری‌ها نیز شهرت دارد، از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازار‌های این شهر توریستی است. معماری بنای این بازار سر‌پوشیده بسیار قدیمی بوده شاهکاریست که از دوره عثمانی در شهر استانبول به‌جا مانده است. علاوه‌بر معماری زیبا نقش‌و‌نگار‌های رسم‌شده روی دیوار‌ها، طاق‌ها و سقف این بنا نیز جلوه‌ای تماشایی به آن بخشیده‌اند. در این بازار ۸۵ واحد تجاری وجود دارند که در اغلب آن‌ها انواع ادویه‌جات به‌فروش می‌رسند. قدم گذاشتن در این دنیای رنگارنگ و پر‌عطر و طعم ادویه‌ها و معاشرت با فروشندگان پر‌انرژی و مهربان به دل‌نشین‌ترین تجربه شما از سفر به ترکیه تبدیل خواهد شد. 

تاریخچه و قدمت بازار مصری ها | یادگار دوره عثمانی

عکس تاریخچه بازار ادویه استانبول

قدمت بنای بازار مصری‌ها که ترک‌زبانان به آن «میصیر چاریشی» می‌گویند مربوط به سال ۱۶۶۰ است. در آن زمان استانبول پل تجارتی میان شرق و اروپا بود و این بنا نیز با اهداف تجاری در منطقه امینونو ساخته شد. جالب است بدانید سرمایه ساخت بازار ادویه استانبول از مالیات‌های دریافتی از مصری‌ها تأمین شده است و به همین دلیل نیز بسیاری آن را بازار مصری ها می‌خوانند. در آن زمان کاروان تجار قاهره در هر‌سال انواع ادویه‌جات را با خود به شهر استانبول و این بازار می‌آوردند و اغلب خرید‌و‌فروش‌های مربوط به ادویه در این بازار سر‌پوشیده انجام می‌شد؛ به‌همین‌دلیل نیز این مجموعه تجاری به «بازار ادویه» معروف شد. 

در سال‌های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ بنای «مسجد جدید» یا «ینی مسجد» در اسپیس بازار به‌دستور ملکه تورهان خدیجه و مادر سلطان محمد فاتح ساخته شد. جالب است بدانید که بازار ادویه نیز وقف این مسجد شده است و از گذشته تا به امروز درآمد حاصل‌ از اجاره‌ای که مغازه‌داران پرداخت می‌کنند، در راستای نگهداری و تعمیرات این مسجد مهم خرج می‌شود. 

معماری بنای بازار ادویه استانبول | نمایانگر سبک معماری عثمانی

همان طور که گفتیم قدمت بازار مصری ها حدود ۴۰۰ سال بوده و در دوره عثمانی ساخته شده است؛ از‌این‌رو این بنا سبک معماری آن دوره را به‌زیبایی به نمایش گذاشته و ارزش تاریخی بسیاری دارد. این بازار به شکل حرف L ساخته شده و پیش از ورود به بازار طاق‌های آجری سر‌در آن که محل گرد‌همایی کبوتران است، نظر شما را به خود جلب می‌کند. بد نیست بدانید که این بنا توسط شخصی به نام کوجا قاسم آغا (koca kasim  Ağa) طراحی شده و اجرای آن نیز بر‌عهده معماری مجرب به نام مصطفی آغا بوده است. با ورود به بازار علاوه‌بر ساختاری سنتی و قدیمی مغازه‌ها، نقش‌و‌نگار‌های زیبایی که روی طاق‌های این بنا رسم شده است، شما را به‌وجد خواهد آورد. 

خرید از بازار ادویه‌جات استانبول | چاشنی‌های رنگارنگ و خوارکی‌های لذیذ

عکس خرید از بازار ادویه‌جات استانبول

با‌اینکه اغلب فروشگاه‌های بازار ادویه استانبول به فروش انواع ادویه‌جات می‌پردازند؛ اما امروزه دلیل حضور گردشگران در این بازار خوراکی‌های اصیل و لذیذ ترکیه همچون راحت‌الحقوم و شیرینی‌های ترکی در بخش‌های مختلف بازار به‌فروش می‌رسند و مسافران خوش‌اشتها را به سمت خود می‌کشانند. محصولاتی که در این مجموعه تجاری به‌فروش می‌رسند تنها به خوراکی‌های شیرین و دلچسب و ادویه‌جات مرغوب محدود نمی‌شود. شما می‌توانید در این بازار اجناس و محصولات متنوعی از قبیل انواع خشکبار، پنیر‌های محلی ترکی، خاویار تازه، انواع چای و دمنوش، قهوه، موم عسل، آجیل، حوله و دمپایی، سبد و… نیز پیدا کرده و خریداری کنید. 

از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مغازه‌های این بازار که خود به قطب جذب گردشگر نیز تبدیل شده است، می‌توان به مغازه کورو قهوه چی مهمت افندی اشاره کرد. عطر دانه‌های قهوه‌ این مغازه هر‌کسی را مست خواهد کرد و طعم لذیذ قهوه‌های آن طرفداران بسیاری دارد. جالب است بدانید که مغازه کورو قهوه چی مهمت افندی بیش از ۱۰۰ سال است که در این بازار مشغول کاسبی بوده و امروزه نیز موفق به ثبت برند مخصوص خود در زمینه قهوه شده است. از‌این‌رو فراموش نکنید که حین گشت‌و‌گذار در این دنیای رنگارنگ از این مغازه خوش‌عطر و مشهور نیز دیدن کرده و اگر به قهوه علاقه‌مند هستید، قهوه‌ای تازه و با‌کیفیت تهیه کنید. 

بهترین زمان بازدید از بازار ادویه استانبول | زمانی مناسب برای تجربه‌ای خاطره‌انگیز

عکس بهترین زمان بازدید از بازار ادویه استانبول

این بازار از بازار‌های شلوغ و پر‌رفت‌و‌آمد در استانبول است و علاوه‌بر گردشگران مردمان بومی این شهر نیز برای خرید ادویه‌هایی مرغوب و با‌کیفیت به این بازار زیبا و دلنشین مراجعه می‌کنند. با‌توجه به شلوغی این مجموعه توریستی و تجاری، بهترین زمان بازدید از آن برای گشت‌و‌گذار و خریدی راحت‌تر، ساعات خلوت بازار است. این بازار در ساعات ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در مقایسه با دیگر ساعات روز خلوت‌تر است؛‌ از‌این‌رو اگر حضور در محیط‌های شلوغ شما را خسته می‌کند و می‌خواهید گشت‌و‌گذار و خریدی راحت را تجربه کنید، این ساعات بهترین زمان برای مراجعه به این مجموعه تجاری و تاریخی است. 

جاهای دیدنی اطراف بازار ادویه استانبول | گشت‌و‌گذاری دلنشین در محله قدیمی امینونو

محله امینونو که بازار مصری‌ها نیز در آن واقع شده است، از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول بوده که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. در گوشه‌و‌کنار این منطقه جاذبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند که گذشته این شهر توریستی و محبوب را به تماشایی‌ترین شکل، بازگو می‌کنند؛ از‌این‌رو اگر برای بازدید و خرید از بازار ادویه‌جات استانبول به این منطقه رفتید، بد نیست ماجراجویی خود را در دل تاریخ این شهر با بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری محله امینونو به‌یاد‌ماندنی‌تر کنید. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی اطراف این بازار قدیمی پرداخته‌ایم:

  • بازار گل و پرندگان

عکس بازار گل و پرندگان استانبول

میان بازار ادویه استانبول و مسجد جدید، بازاری رو‌باز وجود دارد که بهشت عاشقان گل و پرندگان است. در این بازار انواع گل و گیاه، انواع بذر و دانه و انواع پرندگان عرضه می‌شود. اگر از تماشای پرندگان رنگارنگ و گل‌های زیبا و خوش‌عطر لذت می‌برید، قدم زدن در این بازار با‌صفا را از دست ندهید. 

  • مسجد سلیمانیه

عکس مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque) شاهکار معماری قرن ۱۶ در ترکیه بوده که به دستور سلطان سلیمان اول بنا شده است. این مسجد باستانی و تماشایی به دست معمار سینان و معماران عثمانی ساخته شده و سبک معماری آن ترکیبی از سبک معماری اسلامی و بیزانسی است. اگر تماشای بنا‌های باستانی شما را به وجد می‌آورد، بدون‌شک مسجد سلیمانیه مقصدی حیرت‌انگیز برای شما خواهد بود. 

  • مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا نیز یکی دیگر از شاهکار‌های معمار سینان در ترکیه است که به دستور رستم پاشا که در آن زمان صد‌اعظم حکومت عثمانی بود ساخته شده است. این مسجد از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر استانبول بوده و دیدار از آن هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد. 

نحوه دسترسی به بازار ادویه استانبول | از خودرو شخصی تا وسایل نقلیه

برای رسیدن به بازار مصری ها می‌توانید از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی همچون تراموا و تاکسی‌ها استفاده کنید. در ادامه راجع‌به نحوه دسترسی به این بازار با استفاده از روش‌های مختلف، توضیح داده‌ایم:

  • تراموا

نمایی از تراموا استانبول

 برای رسیدن به این بازار باید از تراموای خط T1 (باجیلار-کاباتاش) استفاده کنید. برای دسترسی به این خط از میدان تکسیم می‌توانید سوار قطار خطی F1 و به منطقه کاباتاش بروید؛‌سپس از آن‌جا سوار تراموای خط T1 شده و در ایستگاه امینونو پیاده شوید. در‌نهایت باید فاصله کوتاه بین ایستگاه امینونو تا اسپیس بازار را پیاده‌روی کنید.

نکته: با داشتن استانبول کارت حمل‌و‌نقل با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر، رایگان یا همراه با تخفیف فوق العاده خواهد بود. 
  • تاکسی‌ها

تصاویری از تاکسی های شهر ترکیه

 اگر پرداخت هزینه بالا به‌منظور رفت‌و‌آمد در استانبول برای شما مقدور است، استفاده از تاکسی‌ها برای دسترسی به مقاصد مختلف، بهترین گزینه برای شماست. برای رسیدن به بازار ادویه استانبول با استفاده از تاکسی، تنها کافی است مقصد خود را به راننده تاکسی اعلام کنید. بازار مصری‌ها برای تمامی رانندگان تاکسی شهر استانبول کاملاً آشنا بوده و هر‌کجای استانبول که باشید شما را به مقصدتان می‌رسانند. 

  • خودرو شخصی

 اگر می‌خواهید از خودرو شخصی برای رسیدن به این بازار تماشایی استفاده کنید، بهترین راه استفاده از نقشه‌های آنلاین برای یافتن بهترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی از نقاط مختلف شهر است. 

در‌نهایت لازم‌به‌ذکر است که برای ورود به این بازار باید از درب سمت مسجد جدید، وارد شوید.
ساعات کاری بازار ادویه استانبولاز دوشنبه تا جمعه: از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰
شنبه‌ها: از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۳۰
یک‌شنبه‌ها: از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹:۰۰
روز‌های تعطیلاین بازار در تعطیلات عمومی و مذهبی کشور ترکیه، فعالیت ندارد.
مدت زمان پیشنهادی برای بازدیدحداقل یک ساعت
شماره تماس902125136597+
آدرسRüstem Paşa, Erzak Ambarı Sok. No:92, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

حال که در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر مرکب نوشته به شهر پر‌آوازه استانبول در کشور ترکیه سفر کرده و در قدیمی‌ترین محله و بازار این شهر قدم گذاشتید و با جای‌جای بازار ادویه استانبول آشنا شدید، زمان آن رسیده تا خود را آماده سفر کرده و راهی این شهر تماشایی شوید. توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به شهر خوش‌آب‌و‌هوا و خوش‌منظر استانبول را دارید، ابتدا راهنمای سفر استانبول را مطالعه کرده تا تمامی اطلاعات ضروری و کاربردی برای سفر را دریافت کنید. بدین شکل می‌توانید برنامه‌ای فوق‌العاده برای مسافرت خود چیده و سفری راحت و متفاوت را تجربه کنید. در‌نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه حضور در منطقه امینونو و بازدید از اسپیس بازار را داشته‌اید، خاطرات و تجربیات خود را از ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما دریغ نکنید.

این بازار در محله امینونو واقع در منطقه فاتح قرار دارد.

این بنا در سال ۱۶۶۰ ساخته شده و یادگاری از دوره عثمانی است.

این بازار از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰، شنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۳۰ و یک‌شنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹:۰۰ فعالیت دارد.

در این بازار می‌توانید مرغوب‌ترین ادویه‌جات، انواع چای و دمنوش، قهوه، شیرینی‌های محلی، خشکبار، خاویار، پنیر محلی ترکی، آجیل، موم عسل، حوله و دمپایی و… را خریداری کنید.

بهترین زمان برای بازدید از بازار ادویه استانبول و خرید در آن ساعات ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ است؛ چرا‌که اغلب در این ساعات این بازار خلوت‌تر است.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.