کوچه باغ های اطراف تهران | حضور بین ارتشی از درختان

1

آیا تا کنون از میان کوچه باغ یا کوچه درختی عبور کرده‌اید؟ زمانی که از میان یک کوچه درختی عبور می‌کنید، این احساس را خواهید داشت که انگار درختان همانند سربازانی با لباس فرم یکدست، سر خود را بالا گرفته‌اند و راست‌قامت ایستاده‌اند تا مسیر عبور شما را ایمن سازند. انگار که طبیعت تمام آنچه دارد را یکجا به ما عرضه می‌کند. انگار تمام دنیا به همین کوچه و همین لحظه خلاصه می‌شود. درختان دستان خود را روی سرتان می‌گیرند تا خورشید صورت شما را نسوزاند. کوچه باغ زیباترین دالان در دنیا محسوب می‌شود. از طرفی زیبایی کمیاب است. برای زیبایی باید فانوس در دست بگیریم و در دل سیاهی شب جست‌وجو کنیم. پس ما امروز فانوس راهتان می‌شویم تا بهترین کوچه باغ های اطراف تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

آشنایی با بهترین مناطق برای یافتن کوچه باغ های اطراف تهران

کوچه باغ همانند طاووسی است که برای دیدن آن باید به هندوستان بروید! البته نگران نباشید، لازم نیست به‌دنبال ویزا و پاسپورت باشید! ما در همین نزدیکی پایتخت، بهترین کوچه باغ‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. در این بخش مقاله، مناطق و محلاتی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران را در آن‌ها بیابید. متأسفانه کوچه درختی های تهران با برج‌ها و آپارتمان‌های مرتفع جایگزین شده‌اند. به همین خاطر ناگزیر برای تماشای زیبایی کوچه‌ باغ‌ها باید عازم حاشیه شهر شویم.

  • شهریار

شهریار یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان تهران محسوب می‌شود. این شهرستان در استان تهران و حدود 40کیلومتری غرب میدان آزادی قرار دارد. بسیاری از ساکنین تهران و استان البرز، شهریار را به وجود باغ‌ها و ویلاهای زیبا می‌شناسند. حتی بسیاری از تالارهای بزرگ عروسی نیز در همین منطقه قرار دارند. زمانی که از بافت مسکونی و شهری شهریار خارج شوید و خودتان را به بخش ویلایی برسانید، با کمی جست‌وجو چند کوچه باغ بسیار زیبا را خواهید یافت. برخی از کوچه باغ‌ها عریض هستند و می‌توانید با خودرو از میان آن‌ها عبور کنید. برخی دیگر نیز باریک‌تر و دنج‌تر هستند و برای پیاده‌روی عاشقانه دونفره جان می‌دهند. به هر صورت برای بازدید از کوچه باغ های اطراف تهران، باید سری به منطقه ویلایی و اراضی کشاورزی شهریار بزنید.

  • روستای یبارک

روستای یبارک یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود. این روستا در بخش جنوب‌غربی استان تهران و جزو شهرستان شهریار محسوب می‌شود. روستای یبارک با وجود آنکه در نزدیکی استان البرز قرار دارد؛ اما هنوز روح خود را به زندگی شهری نباخته است. مردم این روستا هنوز به همان سبک و سیاق قدیم مشغول به زندگی هستند. آب‌وهوای خنک و ییلاقی این روستا نیز باعث شده تا بسیاری از مردم، این منطقه را برای ساخت ویلای شخصی خود انتخاب کنند. به هر حال باید بدانید روستای یبارک میزبان برخی از کوچه باغ های اطراف تهران است. روستای یبارک دسترسی بسیار ساده‌ای دارد و در کمترین زمان ممکن می‌توانید خودتان را به این روستا برسانید.

  • روستای دینارآباد

در ایران چند روستای مختلف با نام «دینارآباد» وجود دارند؛ اما منظور ما در این بخش، روستای دینارآباد شهریار است. این روستا در بخش مرکزی شهرستان شهریار استان تهران قرار دارد. روستای دینارآباد یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق شهریار به حساب می‌آید. به همین خاطر چند سالی است که ویلاسازی در این منطقه رواج کرده. در این روستا مناطق بکر و تماشایی بسیار هنوزی وجود دارند. پس می‌توانید سری به بخش‌های بکر و باغات این روستا بزنید و از میان کوچه باغ‌های باصفای آن عبور کنید. هوا این روستا در فصل پاییز کمی خنک می‌شود؛ اما در این فصل زیباترین مناظر انتظار شما را می‌کشند.

  • روستای بردآباد

تصویری از روستای بردآباد

روستای بردآباد یکی دیگر از روستاهای شهرستان شهریار استان تهران محسوب می‌شود. این روستا در مقایسه با روستاهای قبلی، کمتر شناخته‌شده است. به همین خاطر معمولاً در اکثر روزهای سال، خبری از گردشگران در این منطقه نیست. حتی تعداد ویلاهای کمتری نیز در روستای بردآباد در مقایسه با روستاهای دیگر شهریار به چشم می‌خورد. از‌این‌رو هنوز به بافت روستایی بردآباد آسیب وارد نشده است و می‌توانیم شاهد وجود کوچه باغ‌های مختلف و زیبا در این روستا باشید. پس حتماً روستای بردآباد را باید در لیست بهترین مناطق برای تماشای کوچه باغ های اطراف تهران قرار داد.

  • روستای رضی آباد

اگر از تمامی این روستاها دیدن کردید، باید برای تماشای زیبایی طاووس، صابون مسیرهای طولانی‌تر را به جامه خود بزنید. البته نگران نباشید، هنوز برنامه‌ای برای سفر به هندوستان نداریم! روستای رضی آباد یکی از توابع شهرستان احمدآباد مستوفی استان تهران است. طی آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 561نفر معادل 134 خانوار در این روستا مشغول زندگی هستند. اگر به‌دنبال یک کوچه‌ باغ عالی برای قرارهای عاشقانه یا حتی دویدن صبحگاهی هستید، این روستا برای شما جان می‌دهد. مردم این روستا به همان سبک قدیمی و روستایی به زندگی خود ادامه می‌دهند و خبری از شلوغی، سروصدا یا حتی آلودگی در رضی‌آباد نیست.

  • کوچه قنات تهران

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم، یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم! کوچه قنات یکی از زیباترین کوچه درختی های تهران محسوب می‌شود. این کوچه در منطقه 3 تهران قرار دارد. جالب است بدانید که بر اساس نظرات عمومی، این کوچه به‌صورت رسمی، لقب «زیباترین کوچه تهران» را از آن خود کرده است. کوچه قنات در خیابان دکتر شریعتی، خیابان خاقانی، خیابان عطاری مقدم، مقابل مسجد امیرالمومنین قرار دارد. یکی از قنات‌های قدیمی تهران هنوز هم در این کوچه زنده است. به همین خاطر آن را با نام کوچه قنات می‌شناسند. دوطرف کوچه قنات تهران، درختانی کهنسال که از آب همین قنات اینقدر تنومند شده‌اند، روی کوچه سایه می‌افکنند تا عابران با خیال آسوده از کنار آن‌ها عبور کنند.

  • محمد شهر کرج

محمد شهر کرج یکی از شهرهای استان البرز است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان کرج قرار دارد. محمد شهر در بخش جنوبی شهرستان کرج و در مسیر بین کرج – ماهدشت واقع شده است. محمد شهر دارای بافت کاملاً مسکونی و تجاری است؛ اما هنوز هم بخش‌هایی طبیعی در ویلاشهر به چشم می‌خورد. در بخش‌هایی از مناطق طبیعی محمد شهر، ویلاسازی با سرعت، قدرت و جدیت انجام می‌شود. در همین مناطق، کوچه‌ باغ‌های بسیار زیبایی وجود دارند. این مناطق برای قدم‌زدن و پیاده‌روی جان می‌دهد و هوای بسیار مناسبی دارد.

  • روستای برگ جهان لواسان

روستای برگ جهان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. این روستا در فاصله 13کیلومتری شهر لواسان و 11کیلومتری شرق روستای افجه قرار دارد. روستای برگ جهان در ارتفاع ۲هزار متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا یکی از مهم‌ترین و زیباترین مناطق ییلاقی و ویلایی تهران به حساب می‌آید. با وجود ویلاسازی‌های فراوان، این روستا هنوز هم بافت طبیعی خود را حفظ کرده است. هنوز هم باغات مختلفی در این منطقه وجود دارند و در میان آن‌ها زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران جای گرفته‌اند. این روستا در فاصله بسیاری کمی تا تهران قرار دارد و این مسئله یک مزیت عالی محسوب می‌شود. پس می‌توانید بازدید از این روستا را در قالب سفری کوتاه نیم‌روزی قرار دهید.

  • آهار

روستای آهار در منطقه شمیرانات و رودبار قصران قرار دارد که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی اطراف تهران محسوب می‌شود. در این منطقه روستاهای مختلف از جمله لالان و افجه وجود دارند که همگی دارای زیبایی منحصر‌به‌فردی هستند. بسیاری از ساکنان این روستا را مردم محلی تشکیل می‌دهند. البته بسیاری از مردم شهرنشین نیز آهار را برای ساخت ویلای ییلاقی و لوکس خود انتخاب کرده‌اند؛ اما این مسئله آسیب چندانی به بافت سنتی و قدیمی این روستا وارد نکرده است. در این روستا باغات میوه فراوان و البته کوچه باغ‌های بسیار زیبایی وجود دارند. جالب است بداند خیلی از ورزشکاران، این روستا را برای صعود به قله‌های اطراف انتخاب می‌کنند. پس اگر اهل ورزش یا پرسه‌های عاشقانه در کوچه درختی های تهران هستید، سری به این روستا بزنید.

  • افجه

زمانی که صحبت از روستای برگ جهان به میان آمد، نامی از روستای افجه نیز بردیم؛ اما روستای افجه کجاست؟ روستای افجه یکی دیگر از روستاهای نزدیک به تهران است که در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات و 5کیلومتری لواسان قرار دارد. این روستا بی‌تردید بخش عمده زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران را در خود جای داده است. این روستا جزء مناطق ییلاقی به حساب می‌آید و هوایی سرد و کوهستانی دارد. زمانی که خودتان را به ارتفاعات افجه برسانید، می‌توانید شاهد مناظری خیره‌کننده در آن باشید. این روستا یکی از بهترین مناطق برای تماشای کوچه باغ های اطراف تهران باشد.

  • کردان

کردان یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف تهران به حساب می‌آید. این روستا بخشی از شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است. روستای کردان در کنار منطقه طالقان، جزء مهم‌ترین مناطق ییلاقی و تفریحی در غرب تهران و البرز محسوب می‌شود. در این روستا ویلاسازی به نقطه اوج خود رسیده است و می‌توانیم شاهد حضور ویلاهای لوکس و بسیار گران‌قیمت باشیم. با وجود این، حتی کوچه‌های بین این ویلاهای لوکس، به کوچه باغ‌هایی زیبا برای قدم‌زدن و آرامش‌گرفتن تبدیل شده است. اگر عاشق آرامش طبیعت هستید، باید کمی از بخش ویلایی فاصله بگیرید و خودتان را به بخش روستایی و سنتی برسانید. در این مناطق زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران انتظار شما را می‌کشند.

  • برغان

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی اطراف تهران و روستاهای نزدیک تهران به میان می‌آید، حتماً باید از روستای برغان یاد کنیم. روستای برغان یکی از زیباترین و البته معروف‌ترین روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. از گذشته برغان یکی از مناطق ییلاقی و تفرجگاه‌های اطراف تهران به حساب می‌آمد و هنوز هم همین طور است. ویلاسازی فراوانی در برغان انجام شده است؛ اما این دلیل نمی‌شود تا دیگر خبری از کوچه باغ‌های قدیمی این روستا نباشد. با چند دقیقه قدم‌زدن در میان بافت روستایی برغان، با چندین و چند کوچه باغ بسیار زیبا رو‌به‌رو خواهید شد. کوچه باغ‌هایی که در فصل پاییز بسیار عاشقانه می‌شوند و می‌خواهید دانه به دانه برگ‌های پاییزی را زیر پای خود بگذارید و از صدای چرق‌چرق آن‌ها لذت ببرید.

  • ارنگه

به تصویر بالا نگاه کنید. این تصویر به یکی از روستاهای بکر شمال ایران تعلق ندارد. در حقیقیت این تصویر به روستای ارنگه تعلق دارد که از روستاهای اطراف تهران و نزدیک شهر کرج است. ارنگه از روستاهای ابهرک، گوراب، سیجان، چاران، سرزیارت جی و خور تشکیل می‌شود. این روستا قدمت تاریخی فراوان دارد و جزء قدیمی‌ترین مناطق استان البرز به حساب می‌آید. روستای ارنگه با وجود آنکه میزبان ویلاهای لوکس امروزی بسیاری است؛ اما هنوز بخش عمده آن دست‌نخورده باقی مانده است. زمانی که از تصاویر هوایی به روستای ارنگه نگاه کنید، شاهد طبیعت سرسبزی متشکل از درختان تبریزی، گردو و بید مجنون خواهید بود. این روستا کوچه باغ‌های بسیار تماشایی و دوست‌داشتنی دارد که در پاییز زیبایی آن‌ها دو چندان می‌شود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره کوچه درختی های تهران چیست؟ شما از کدام یک از کوچه باغ های اطراف تهران دیدن کرده‌اید؟ آیا کوچه باغی را می‌شناسید که به این لیست اضافه کنیم؟ اگر اینطور است، آن را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.

بیشترین کوچه باغ در روستای افجه قرار دارد.

زیباترین کوچه باغ نزدیک تهران در روستای ارنگه قرار دارد.

کوچه قنات منطقه 3، زیباترین کوچه باغ داخل تهران است.

فصل پاییز بهترین زمان برای بازدید از کوچه باغ محسوب می‌شود.

1 نظر
  1. سارا می گوید

    همیشه دوست داشتم تو یکی از این کوچه باغ ها قدم بزنم… انگاری لوکیشن های جذابی هم برای عکاسی هستن…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.