روستای کندلوس نوشهر | میزبان نخستین موزه روستایی جهان

0

این بار در سفر مجازی‌مان راهی یکی از روستاهای منحصر‌به‌فرد ایران می‌شویم، گشتی در روستای کندلوس نوشهر می‌زنیم و شما را با دیدنی‌ها و زیبایی‌های این ییلاق تماشایی و تاریخی آشنا کنیم. این ییلاق ۴هزار ساله در شهر نوشهر به‌عنوان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی مازندران و حتی ایران شناخته می‌شود و شما را به تماشای دیدنی‌ها، زیبایی‌ها و شگفتی‌هایش دعوت می‌کند. همراهمان باشید.

روستای کندلوس کجاست؟

برای سفر به روستای کندلوس باید خود را به جاده چالوس مشهور برسانید. جایی در حوالی جاده چالوس، در بخش کجور شهرستان نوشهر، روستایی تاریخی با قدمت ۴هزار ساله جای خوش کرده است که به‌عنوان یکی از مشهورترین ییلاق‌های مازندران در شمال ایران شناخته می‌شود. فضای سنگ‌فرش‌شده روستا، در کنار طبیعت زیبا و تماشایی آن باعث شده است تا این روستا در میان گردشگران بسیار محبوب باشد و هر ساله تعداد زیادی مسافر از آن دیدن کنند.

همچنین کندلوس نخستین موزه روستایی جهان را در خود جای داده و امکان بازدید از آثاری باستانی را، در دل یک روستای کوچک برایتان فراهم کرده است. در کنار این‌ها روستای کندلوس نوشهر به خاطر تمیزی فوق‌العاده کوچه‌ها و معابر آن نیز شهرت زیادی دارد و هیچ شکلی از آلودگی در گوشه و کنار آن به چشم نمی‌خورد.

از جذاب‌ترین ویژگی‌های روستای کندلوس نوشهر معماری خاص این روستاست. خانه‌هایی قدیمی با نما و سقف چوبی، پنجره‌های کوچک، دیوارهای کاهگلی و کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده، لذت گشت‌وگذارتان در این روستا را چند برابر می‌کند.

جاهای دیدنی روستای کندلوس

  • موزه روستای کندلوس

موزه روستای کندلوس از مهم‌ترین جاهای دیدنی این ییلاق تاریخی است. این موزه با همت دکتر علی اصغر جهانگیری بعد از 6 سال تلاش و پیگیری به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید. آقای جهانگیری بعد از جستجوهای بسیار توانست اشیای تاریخی و فرهنگی اجدادش را جمع‌آوری کرده و در قالب این موزه در معرض دید عموم قرار دهد. شما در این موزه که با نام موزه مردم شناسی کندلوس شناخته می‌شود، می‌توانید از آثار تاریخی متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجار دیدن کنید و از تاریخچه این آثار اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

از مهم‌ترین مجموعه‌های این موزه می‌توان به مجموعه ابزار زیستی مانند قفل، قیچی و چپق و مانند آن‌ها، اسناد تاریخی، کتب خطی و اسناد تذهیب‌شده، بافته‌ها و پوشاک، زیورآلات و نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای اشاره کرد.

  • موزه گیاهان دارویی

موزه مردم شناسی کندلوس، تنها موزه این روستای زیبا نیست. از سال 1365، مجتمع کشاورزی در این روستا احداث شده و امکان کاشت بیش از 250 گونه گیاه ژنتیک ارزشمند را فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مجتمع، باغ بوتائیک آن است که به‌عنوان موزه گیاهان دارویی نیز شناخته می‌شود.

  • آرامگاه امامزاده فضل و فاضل

در بخش شرقی روستا یکی از مکان‌های زیارتگاهی روستای کندلوس نوشهر به چشم می‌خورد که قدمت 100ساله دارد و متعلق به امامزاده فضل و فاضل است. این زیارتگاه برجی آجری، کوچک و چهارضلعی است که با ایوانی چوبی و کتیبه‌ای از آیات قرآنی، به استقبال زائران خود می‌رود.

  • طبیعت گردی

طبیعت زیبای روستای کندلوس

قرارگیری روستای کندلوس در دل کوه‌های البرز و در میان دره‌ای مشهور به نام زانوس، این روستا را برای طبیعت‌گردی نیز به گزینه‌ای عالی و جذاب تبدیل کرده است. بازدید از دیو چشمه که در نزدیکی روستا قرار دارد و سفری نیم‌روزه به آبشار کندلوس که در میان جنگل محصور‌شده، لذتی نیست که بتوان در این سفر آن را از دست داد.

برای رسیدن به آبشار باید 1 ساعت پیاده‌روی کنید، پس حتماً مقداری خوراکی، کفش مناسب پیاده‌روی و یک بطری آب همراه ببرید. همچنین اگر اهل کوه‌نوردی هستید و تجهیزات لازم را با خود همراه برده‌اید، می‌توانید همراه با افراد آشنا به منطقه در کوه‌های اطراف روستای کندلوس گردش کنید.

  • لذت عکاسی در طبیعت

اگر اهل عکاسی هستید، به هیچ عنوان سوژه‌های جذاب عکاسی در کندلوس مانند بافت زیبای روستا، طبیعت تماشایی و چشم‌اندازهای کوهستانی آن در کنار زندگی مردم محلی روستا را از دست ندهید. داشتن عکس و نگاه‌کردن به آن‌ها به شما کمک می‌کند در هر زمان و مکانی خاطرات سفرتان را مرور کنید.

تاریخچه روستای کندلوس

تاریخچه روستای کندلوس

روستای کندلوس که از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود، از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسانی در این منطقه نیز به حساب می‌آید. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان، قدمت این روستا به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. باستان‌شناسان توانسته‌اند نشانه‌هایی از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در این روستا پیدا کنند. همچنین قبرستان‌های زرتشتی، مانوی و ظروف و اشیای قدیمی کشف‌شده از آن‌ها، نشانه دیگری بر تاریخی‌بودن این روستاست.

در سال 1292 هجری قمری نیز ناصرالدین شاه قاجار به همراه کمال الملک نقاش مشهور، چند روزی را در محلی نزدیک به این روستا طی می‌کند و حاصل این سفر تابلویی تماشایی از این روستا می‌شود که امروزه زینت‌بخش کاخ صاحبقرانیه تهران شده است.

امکانات روستای کندلوس

از مهم‌ترین امکانات روستای کندلوس می‌توان به رستوران ایرانی و محلی، فروشگاه تولیدات محلی و صنایع دستی، مهمان‌سرا، هتل، سرویس بهداشتی، آلاچیق و نمازخانه اشاره کرد.

اقامت در روستای کندلوس

برای شب‌مانی در این روستای زیبا گزینه‌هایی مانند اقامت در مهمان‌سرای کندلوس یا هتل بام کندلوس، اجاره سوئیت یا خانه محلی و کمپینگ پیش روی شماست. متناسب با سلیقه و نیازتان می‌توانید یکی از این‌ها را انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به روستای کندلوس

ازآنجایی‌که روستای کندلوس نوشهر در منطقه‌ای ییلاقی واقع شده، فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستاست. البته اگر تحمل سرما را دارید، پاییزهای این منطقه بسیار زیباست و هنوز روستا در این فصل رونق دارد؛ اما در فصل زمستان مردم این منطقه را به دلیل سرمای بیش از حد ترک می‌کنند و تا حد زیادی روستا از رونق می‌افتد. البته اگر تجهیزات زمستانی لازم را دارید، می‌توانید در این فصل سری به این روستا بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

سوغات و صنایع دستی روستای کندلوس

اگر بخواهیم به مشهورترین سوغات روستای کندلوس اشاره‌ کنیم باید از لبنیات و به ویژه ماست آن نام ببریم. جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمد از دیگر سوغات و صنایع‌دستی معروف روستا محسوب می‌شوند.

غذاهای محلی کندلوس

نمی‌توان به یکی از جاهای دیدنی مازندران سفر کرد و مشتاق غذاها و خوراکی‌های خوشمزه آن دیار نشد. اینجا در کندلوس، خوشمزه‌هایی مانند کماج، راه نون (نان پخته شده در تنورهای سنتی)، آش کدو، بادونه (خوراکی خوشمزه‌ای از برنج خشک‌شده)، بورانی و … هر مسافری را سر ذوق می‌آورد.

مسیر دسترسی به روستای کندلوس

تا به اینجا از ویژگی‌های مختلف روستای کندلوس گفتیم، حال نوبت آن است برایتان بگوییم چطور می‌توانید به این قطعه از بهشت روی زمین برسید. روستای کندلوس در 75کیلومتری جنوب شرقی نوشهر و در بخش کجور واقع شده است. برای اینکه خود را به این تکه از بهشت شمال ایران برسانید باید دل به جاده چالوس بزنید. 7 کیلومتر بعد از دو راهی مرزن آباد، دو راهی کجور در مقابل شما قرار می‌گیرد، وارد آن شوید تا بعد از طی 42 کیلومتر مسیر کوهستانی، اما آسفالت، به روستای کندلوس نوشهر برسید.

اگر هم می‌خواهید از تهران راهی این روستا شوید، باید بدانید که فاصله تهران تا روستای کندلوس حدود 176 کیلومتر است و شما می‌توانید مسیر روستای کندلوس از تهران را در 3 ساعت و نیم طی کنید.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، منطقه کجور شهرستان نوشهر

امروز به همراه شما سفری به یکی از جاهای دیدنی مازندران، روستای کندلوس نوشهر داشتیم و از موزه مشهور این روستا اطلاعات جالبی به دست آوردیم. البته این منطقه فقط یک نمونه از روستاهای جالب و زیبای ایران است. ده‌ها روستا و ییلاق تماشایی دیگر در گوشه گوشه کشورمان وجود دارد که به انتظار شناخته‌شدن و کشف نشسته‌اند. شما دوست دارید در مطلب بعدی ره بال آسمان به سراغ کدام‌یک از این روستاها برویم و از دیدنی‌ها و جذابیت‌های آنها برایتان بگوییم؟

حوالی جاده چالوس، در بخش کجور شهرستان نوشهر.

لبنیات و به ویژه ماست، جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.