الهه نمک | وقتی طبیعت ما را غافل‌گیر و هیجان‌زده می‌کند

2

هرمزگان و جزیره هرمزش دیدنی‌هایی دارند که اگر به بازدید‌شان نروید یا درباره‌شان نخوانید و ندانید، ضرر خواهید کرد. دانستن و دیدن اینکه در گوشه‌ای از این کره خاکی، طبیعت چه غوغایی به پا کرده است، به‌شدت روی دیدگاهتان به دنیا اثر مثبت می‌گذارد. یکی از دیدنی‌های این جزیره دوست‌داشتنی الهه نمک است. منظور از الهه نمک چیست؟ چیزی درباره‌اش شنیده‌اید؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله برایتان از این الهه بگوییم.

الهه نمک کجاست و چرا دیدنی است؟

جزیره هرمز کوه‌های رنگی و نمکی دارد. به‌طور کلی، جزیره هرمز روی گنبدی از نمک تشکیل شده است؛ مثلاً اگر پاهایتان را در آب جزیره فرو کنید، بعد از بیرون‌آوردن پاها از آب، شاهد شکل‌گیری لایه‌ای سفید از شوره روی پوستتان خواهید بود. بلورهای نمکی و کوه‌هایی از این جنس در دره نمکی هرمز دیده می‌شوند. یکی از این کوه‌های نمکی الهه نمک است.

تصویر کوه الهه نمک

در واقع، الهه نمک کوهی از بلور نمکی بزرگ است که رنگ‌های متنوعی دارد و تراش‌خوردگی بخش‌های مختلفش آن را دیدنی‌تر کرده است. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. از زیر الهه نمک نیز آبی در بستری به‌رنگ نارنجی جریان دارد. همه این‌ها در کنار یکدیگر، تصویری جذاب از طبیعتی را می‌سازند که هر سال، گردشگران زیادی را به جزیره هرمز در جنوب ایران می‌کشاند.

کوه الهه نمک هرمز را بیشتر بشناسید

بومی‌های جزیره به الهه نمک غار الهه نمکی می‌گویند. این کوه نمکی نمای جذابی دارد. چرا؟ چون کوهی است با تراش‌خوردگی‌های زیبا و رنگ‌های متنوع. عبور آب از زیر آن فضایی خاص و البته کمی عجیب ایجاد می‌کند.

برای رفتن به کوه الهه نمک هرمز می‌توانید از موتور سه‌چرخ یا ماشین‌های مخصوص بازدید در جزیره استفاده کنید. البته تمام راه را نمی‌توان با این وسایل طی کرد و بخش کوچکی پیاده‌روی هم در مسیر وجود دارد. پیاده‌روی تا رسیدن به کوه هم جذاب خواهد بود؛ چون از میان کوه‌هایی رنگی عبور می‌کنید و خاکی زیر پایتان نقش می‌بندد که رنگ‌هایی عجیب و جذاب دارد. علاوه بر کوه نمک، جزیره دیدنی‌های دیگری هم دارد که در ادامه از آن‌ها برایتان می‌گوییم.

ویدیویی کوتاه از الهه ی نمک در قشم

جاهای دیدنی هرمز و هرمزگان را یاد بگیرید

مسئولیت طبیعت جزیره هرمزگان و کوه الهه نمک جاذبه طبیعی هرمزگان

جزیره هرمز جذاب است. در سال‌های اخیر، گردشگران بیش از پیش این جذابیت را شناخته‌اند. این موضوع هم خوب است و هم بد. خوب‌بودن مشخص است: گردشگران بیشتر یعنی درآمدزایی بیشتر برای استان هرمزگان و از سوی دیگر، شناخت زیبایی‌های وطنی از سوی مردم. خب بدبودن به‌خاطر چیست؟

زمانی که تعداد گردشگران هر منطقه زیاد می‌شود، احتمال اینکه در میانشان افرادی با مسئولیت‌پذیری اندک وجود داشته باشد هم افزایش می‌یابد. پس تخریب‌ها و سوءاستفاده‌هایی از مکان‌ها و مقاصد گردشگری به‌ وجود می‌آید که اصلاً خوشایند نیست. درباره جنوب هم اوضاع از همین قرار است. در طی سال‌های اخیر، بی‌مبالاتی‌هایی از سوی مردم و گردشگران مختلف درباره جزیره هرمز صورت گرفته که باید متوقف شوند.

در صورت مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط‌زیست، از میراث‌های ارزشمند تاریخی و طبیعی کشورمان نگهداری می‌کنیم. چه‌چیزی از این بهتر؟ پس اگر به‌دنبال گشت‌وگذار و دیدن الهه نمک و جاهای دیدنی هرمزگان و جزیره هرمز هستید، مسئولانه و بااحتیاط رفتار کنید. حالا برای گشت‌وگذار باید کجا بروید:

  • دره سکوت

دره سکوت از دیدنی‌های جزیره هرمز است. این دره به دره مجسمه ها هم شهرت دارد. دره سکوت دره‌ای زیبا در کنار ساحل است که با عبور از مسیری سنگی به آن می‌رسید. سنگ‌های این مسیر خاص، عجیب و زیبا هستند. قدم‌زدن در کنار آن‌ها و رسیدن به پرتگاه سکوت از جمله کارهای محبوب گردشگران در سفر به استان هرمزگان است.

  • بازار جزیره هرمز

به هرکجا که سفر می‌کنید، در صورت وجود، حتماً سری به بازارهای محلی آنجا هم بزنید. بازارهای محلی بازتابی از فرهنگ و زندگی جاری در هر مکان هستند. بازار جزیره هرمز نیز دیدن دارد. در آن، صنایع‌دستی مختلفی مانند نقاب‌های زنانه و نقاشی‌های روی شیشه فروخته می‌شوند. در سفر به هرمز و بازدید از دیدنی‌هایی مانند الهه نمک، به بازارهای محلی و بومی هم سری بزنید.

  • جنگل حرای هرمز

بازدید از جنگل حرا هرمز

جنگل حرا شگفت‌انگیز است؛ جنگلی با درختانی که ریشه در آب دارند. ریشه گیاهان و درختان این جنگل از آب تغذیه می‌کند. آب منطقه هم دچار جزرومد می‌شود. برای همین، گاهی این گیاهان زیر آب‌اند و بعد با پایین‌آمدن سطح آب، شاهد ظهور گیاهان خواهید بود.

  • قلعه پرتغالی‌ ها

در نزدیکی بندرگاه جزیره هرمز، قلعه‌ای وجود دارد به نام قلعه پرتغالی‌ها. دیوارهای این قلعه مستحکم و باشکوه‌اند و نمای آن هم خاص و دیدنی است. توپ‌هایی زنگ‌زده از گذشته‌های دور و بقایایی از زمان‌های قدیم در این قلعه وجود دارد. این بقایا شما را به سفری در تاریخ دعوت می‌کند. به‌جز جاذبه‌هایی که گفته شد، هرمزگان دیدنی‌های فراوانی دارد که باید به‌عنوان دوستدار گردشگری یا دست‌کم یک ایرانی به ملاقات و بازدیدشان بروید.

  • دیدنی‌های دیگر این استان

  • غار خوربس یادگار دوره مادها؛
  • امام‌زاده سیدسلطان محمد؛
  • دره ستارگان در قشم؛
  • چشمه آبگرم خورگو؛
  • چشمه سبزپوشان؛
  • قلعه هزاره میناب؛
  • بندرگاه درگهان؛
  • معبد عشاق؛
  • غار نمکی خرسین بندرعباس؛
  • قلعه کمیز؛
  • کوه گنو؛
  • و… .

سخن آخر درباره الهه نمک

همه چیز درباره ی کوه الهه نمک هرمزگان

برای سفر به هرمز حتماً برنامه‌ریزی داشته باشید. این جزیره مانند رؤیایی است که شما را در ثانیه‌ها و دقایق شیرینش در آغوش می‌گیرد و خاطراتی خوش برایتان می‌سازد. اگر به‌دنبال مقصدی خاص برای سفرکردن هستید، حتماً حواستان به جزیره هرمز باشد. در هرمز، چشمتان به جمال خاک و کوه‌هایی رنگی مانند کوه الهه نمک روشن خواهد شد. اگر به این غار یا نقاط دیگر هرمز یا به‌طور کلی هرمزگان رفتید، به طبیعت آسیب نزنید و در حفظش کوشش کنید. ما هستیم و طبیعتی که برایمان از سال‌های گذشته به ارث رسیده است.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل زمستان
آدرساستان هرمزگان، جزیره هرمز

اگر این طبیعت ارزشمند را از دست بدهیم، مانند ورشکستگانی خواهیم بود که هیچ سرمایه و آینده‌ای برای خود متصور نیستند. قبول دارید؟ اگر تجربه سفر به جنوب را دارید، برایمان بگویید که چه‌چیزی بیشتر از همه در جزیره حواستان را به خود جلب کرده است؟ الهه نمک را دیده‌اید؟ اگر بخواهید با یک جمله جنوب ایران را توصیف کنید، چه می‌گویید؟ ما در ره بال آسمان، مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

 الهه نمک در استان هرمزگان در جزیره هرمز قرار دارد.

غار و کوهی از جنس نمک که با تراش‌های زیبا و رنگی بسیار دیدنی است.

 دره حیرت، جنگل حرا، قلعه پرتقالی‌ها، بازار هرمز و… .

برای رفتن به کوه الهه نمک می‌توانید از موتور سه‌چرخ یا ماشین‌های مخصوص بازدید در جزیره استفاده کنید. البته تمام راه را نمی‌توان با این وسایل طی کرد و بخش کوچکی پیاده‌روی هم در مسیر وجود دارد.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    جزیره هرمز یکی از جاهایی که همیشه دلم می‌خواست بهش سفر کنم و از هر گوشه‌اش عکس بگیرم. واقعا زیبایی‌های این جزیره ماسه‌های رنگارنگ و صخره‌های نمکیش از دور هم آدم رو شگفت‌زده می‌کنه.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.