کویر کاراکال یزد | زیباترین کویر یزد

0

سفر به کویر یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های طبیعت‌گردی است که امکان تجربه آن در کشور چهار فصل ایران ممکن است. به همین دلیل این بار کوله‌پشتی‌مان را بستیم تا راهی یکی از زیباترین کویرهای ایران، یعنی کویر کاراکال یزد شویم و یک کویرگردی حسابی را تجربه کنیم. همراه‌مان باشید تا به شما بگوییم کویر کاراکال کجاست و چه تفریحاتی در این جاذبه طبیعی انتظارمان را می‌کشد.

کویر کاراکال کجاست

پیش از هر چیز لازم است بدانیم کویر کاراکال یزد کجاست و برای رسیدن به آن باید به کدام شهر برویم. کویر کاراکال در استان یزد، در نزدیکی شهر بافق و روستای صادق آباد قرار دارد و می‌توان با طی‌کردن یک مسیر آسفالت، به‌راحتی به این کویر زیبا رسید.

با شهر بافق بیشتر آشنا شوید

شهر بافق یکی از شهرهای جنوبی استان یزد است که در فاصله 100کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد و با استان کرمان همسایه است. این شهر به دلیل معادن عظیم سنگ آهن خود شهرت بسیاری دارد و اولین معدن سنگ آهن ایران در این شهر قرار گرفته است. شهر بافق میزبان بزرگ‌ترین شوره‌زار استان یزد نیز است. این شوره‌زار بر اثر شوراب‌های رودخانه شور به وجود آمده و در دل کویری به نام کویر انجیر قرار گرفته است. کویر کاراکال هم بخشی از کویر انجیر محسوب می‌شود و در شمال غربی بافق قرار دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بافق در کنار بیابان‌های وسیعش، کوه‌های نسبتاً مرتفعی هم دارد که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی به‌صورت موازی با شهر کشیده شده‌اند. مرتفع‌ترین کوه این رشته کوه، “بن لخت” است که 3002 متر ارتفاع دارد و در شرق بافق خودنمایی می‌کند. دلیل آب‌وهوای ملایم‌تر بخش‌های شرقی شهر و آب‌وهوای بیابانی و گرم و خشک مناطق غربی نیز همین موضوع است. رودخانه شور مهم‌ترین رود شهر بافق است که از شهر ماهان واقع در استان کرمان سرچشمه می‌گیرد و در کویر انجیر به مقصد راه خود می‌رسد.

جاذبه های گردشگری کویر کاراکال

خانه وحشی بافقی

یکی از جاذبه‌های مسیر کویر کاراکال، خانه شاعر و ادیب مشهور، وحشی بافقی است. خانه‌ای با معماری خاص و زیبا که در میان آثار ملی ایران نیز قرار دارد و قدمت این خانه به قرن دهم هجری قمری باز می‌گردد. شما می‌توانید در مسیر رسیدن به کویر کاراکال، از این جاذبه تاریخی دیدن کنید.

قلعه باقر آباد

قلعه باقرآباد دیگر جاذبه دیدنی این منطقه است که می‌توانید در مسیر رسیدن به کویر کاراکال از آن دیدن کنید. قلعه باقرآباد که یکی از دژهای تاریخی یزد است، در 9کیلومتری کویر کاراکال قرار دارد. قلعه‌ای بر‌جای‌مانده از دوران قاجار که به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته شد. هدف از ساخت این قلعه، پناه‌گرفتن مردم بافق به هنگام خطر مانند حمله دشمن یا ذخیره‌کردن غلات در زمان صلح بود. این قلعه از 45 اتاق، 3 جایگاه سنگ‌اندازی، 2 برج نگهبانی و 10 جایگاه تیراندازی تشکیل شده است. بنابراین شک نداشته باشید که دیدن آن، یک گردش تاریخی هیجان‌انگیز را برای شما خلق خواهد کرد.

تخلستان‌ها و باغ‌های انار و پسته کویر کاراکال 

تصویری از یزد

شاید برای‌تان عجیب به نظر برسد که قادر باشید در سفر به کویر، از نخلستان‌ها و باغ‌های انار و پسته دیدن کنید؛ اما واقعیت این است که اطراف کویر کاراکال برای کشت این درختان مناسب است و بازدید از آن‌ها می‌تواند حس‌وحال متفاوتی را در شما زنده کند. پیشنهاد می‌کنیم پیاده‌روی در نخلستان‌های کویر را از دست ندهید؛ چراکه بدون شک تجربه تازه‌ای را برای‌تان رقم خواهد زد.

آب انبار و حمام کاکامیر

از دیگر دیدنی‌های کویر کارکال، آب انبار و حمام کاکامیر است. این آب‌انبار یکی از بزرگ‌ترین آب‌انبارهای موجود در شهر بافق است. آب‌انبار کاکامیر در عمق 4متری زمین بنا شده و گنبدی آجری شکل روی آن را پوشانده است. حجم آبی که می‌توان در این آب‌انبار ذخیره کرد، به 2500 مترمکعب می‌رسد.

تپه‌های شن‌های روان

تصویری از تپه های شن روان یزد

اگر به قدم‌زدن روی رمل‌ها و تپه‌های شنی علاقه دارید و دوست دارید این حس را از نزدیک تجربه کنید، کویر کاراکال یکی از بهترین گزینه‌های سفر برایتان به‌حساب می‌آید. کویر کاراکال یزد با داشتن  چند تپه شنی بزرگ که گاه ارتفاع آن‌ها به 50 متر هم می‌رسد، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را در برابر چشمانتان قرار می‌دهد.

گربه کاراکال

کویر کاراکال زیستگاه یکی از گونه‌های گربه ایران به نام گربه کاراکال است و نام خود را از این حیوان زیبا گرفته است. کاراکال نام فارسی و باستانی این گربه است و امروزه با اسامی «سیاه گوش» یا «منگوله گوش» از این حیوان زیبا نام می‌برند. این گربه یکی از 8 گونه گربه‌سانی است که در ایران زندگی می‌کند و به غیر از ایران، رد پای آن را می‌توان در آفریقا هم پیدا کرد. کاراکال از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سان‌های کوچک نیز به حساب می‌آید و از لحاظ ژنتیکی، خویشاوندی نزدیکی با گربه طلایی آفریقایی و یوزگربه دارد. کاراکال حیوانی شب‌گرد و تک‌زی است و به‌شدت نسبت‌به قلمروی خود حساس است. اگر خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید این حیوان را در کویر کاراکال ببینید؛ اما مراقب باشید که هیچ صدمه‌ای به این حیوان نزنید و تنها از دور آن را تماشا کنید. 

تفریحات کویر کاراکال

شترسواری، آفرود و موتور چهارچرخ از گزینه‌های تفریحی و هیجانی شما در سفر به کویر کاراکال هستند. اگر هم اهل نجوم هستید، حتماً شب را در کویر بمانید و از تماشای آسمان شب و عکاسی از ستاره‌ها غافل نشوید.

البته پیاده‌روی در نخلستان‌ها، گشت‌وگذار در کویر و بالارفتن از تپه‌های شنی، در کنار عکاسی از کویر گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید برای تفریح در کویر کاراکال یزد، سراغ آن‌ها بروید.

اقامت در کویر کاراکال

کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری

برای اقامت در کویر کاراکال بهترین گزینه‌ای که پیش رو دارید، کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری در روستای صادق آباد است. این اقامتگاه در کویر کاراکال دارای امکانات مناسبی مانند سرویس بهداشتی، کافه‌رستوران و آلاچیق است و خیال شما را از بابت یک اقامت خوب در کویر راحت می‌کند. آفرود، شترسواری، موتور چهارچرخ و برگزاری تورهای گردشگری از خدمات و تفریحات این اقامتگاه است و اگر تعدادتان به 10 نفر رسید، می‌توانید با هماهنگی قبلی، برنامه رصد ستارگان نیز داشته باشید.

دیگر گزینه‌های اقامتی

علاوه بر کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه یا کمپ کویری کاراکال که از بهترین کمپ های کویری یزد است نیز گزینه‌های خوبی برای اقامت در زمان سفر به کویر کاراکال به حساب می‌آیند. اگر هم به کمپینگ در کویر علاقه دارید، می‌توانید با داشتن تجهیزات لازم، اقامت فوق‌العاده‌ای را در کویر تجربه کنید؛ فقط توجه داشته باشید که شب‌های کویر بسیار سرد است و حتماً لباس‌های گرم و تجهیزات مناسب همراه ببرید.

بهترین فصل سفر به کویر کاراکال

برای سفر به کویر کاراکال بهتر است اوایل پاییز تا اوایل بهار راهی این منطقه شوید تا خاطره خوشی را برای خود رقم بزنید.

آشنایی با تعدادی از کویرهای معروف یزد و ایران

کویر زید آباد

کویر زید آباد بین کویرهای معروف ایران چندان شناخته شده نیست؛ اما زیبایی‌های خاصی خودش را دارد. کویر زید آباد در استان اصفهان و در نزدیکی شهری به همین نام قرار گرفته است. از دیدنی‌ها و تفریحات این کویر می‌توان به بازدید کاروانسرای تاریخی ابوزیدآباد، پیاده‌روی روی شن‌های گرم کویر، شترسواری، موتور چهارچرخ، آفرود سواری و بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد اشاره کرد. البته این کویر با شب‌های پرستاره‌اش نیز شناخته می‌شود و برای علاقه‌مندان عکاسی شب نیز بسیار جذاب است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب قلب کویرهای ایران است و با زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش، محبوبیت بسیاری در میان علاقه‌مندان به کویرنوردی دارد. تپه‌های شنی بلند، دریاچه نمک بی‌نظیر و جزیره سرگردانی که در وسط دریاچه قرار گرفته است، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این کویر بی‌مانند است. البته مهم‌ترین دیدنی کویر مرنجاب، کاروانسرای شاه عباسی است که امروزه تبدیل به اقامتگاهی سنتی شده و از مسافران کویر پذیرایی می‌کند.

کمپ کویری هفت سنگ

کمپ کویری هفت سنگ در نزدیکی کویر دروازه قرآن یزد قرار دارد و نام کامل آن، پارک طبیعت‌گردی و صحرانوردی هفت سنگ است. در این کمپ می‌توانید از خدمات و تفریحاتی مانند شترسواری، موتور چهارچرخ، سافاری، رصد ستارگان، زیپ لاین، پاراگلایدر و والبیال ساحلی لذت ببرید و در انتهای روز، با موسیقی زنده و پذیرایی و چای آتیشی خستگی‌تان را از تن به در کنید. این کمپ خدمات اقامتی هم ارائه می‌دهد.

کویر مصر

نمایی از کویر مصر اصفهان

کویر مصر نام کویر مشهور دیگری در استان اصفهان است که به دلیل وسعت شن‌های روانش، از آن با نام دریای شنی کویر مصر نیز یاد می‌کنند. تجربه شترسواری، موتور چهارچرخ، آفرود و سند بوردینگ (شن سواری)، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های سفر به کویر مصر است. اقامتگاه‌های سنتی متعددی نیز در نزدیکی کویر مصر قرار دارد که می‌تواند تجربه اقامتی فراموش‌نشدنی را برای شما در سفر به این گوشه زیبای طبیعت ایران رقم بزند.

نمایی از کویر مصر اصفهان

البته شاید بگویید با وجود این کویر زیبا چرا باید از کویر کاراکال دیدن کرد و آیا کویر مصر بهتر است یا کاراکال؛ باید بدانید که هر کدام از این مقاصد، جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. مثلاً کویر کاراکال برای آن دسته از گردشگران که به دنبال طبیعتی بکر هستند، مناسب‌تر است؛ اما اگر در جستجوی تفریح و هیجان هستید، کویر مصر گزینه بهتری محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

اگر با ماشین شخصی راهی کویر کاراکال می‌شوید، باید به بزرگراه بافق-یزد بروید. در بزرگراه، خود را به جاده سنگ آهن مرکزی برسانید؛ در این جاده میدانی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن شما را به روستای باقرآباد می‌رساند. وارد این خروجی که شدید، راه را ادامه بدهید. روستای باقرآباد را پشت سر بگذارید تا به روستای صادق آباد برسید. بعد از روستای صادق آباد، جاده را تا انتها طی کنید تا زمانی‌که کویر کاراکال پیش چشمان شما ظاهر شود. کویر کاراکال روی نقشه با طول جغرافیایی 31.734488 و عرض جغرافیایی 55.3234882 دیده می‌شود؛ از این طول و عرض استفاده کنید تا راه‌تان را گمراه نکنید.

استفاده از قطار گزینه دیگری است که برای رسیدن به بافق می‌توانید روی آن حساب باز کنید. قطارهای تهران‌کرمان، تهران‌بندرعباس، تهران‌زاهدان و بافق مشهد شما را به این شهر می‌رسانند. در ایستگاه بافق پیاده شوید و از طریق سرویس‌ها و تورهای گردشگری این شهر به کویر کاراکال بروید.

اگر هم اهل اتوبوس‌سواری هستید، باید ابتدا به یزد بروید و بعد از آن با اتوبوس‌های یزد-بافق خود را به این شهر برسانید. در این شهر می‌توانید از سرویس‌ها و تورهای گردشگری به مقصد کاراکال استفاده کنید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان یزد، شهر بافق، روستای صادق آباد

توصیه‌هایی برای کویرگردی

  • مراقب فاصله‌ها در کویر باشید. فاصله‌ها در کویر می‌توانند به‌راحتی شما را گول بزنند. مثلاً شما ممکن است نقطه‌ای را از دور ببینید و فکر کنید با آن 100 متر فاصله دارید؛ اما در اصل فاصله شما با آن نقطه 1 کیلومتر است؛
  • توصیه این است که تنهایی به کویر سفر نکنید؛ اما اگر به تنهایی یا با گروهی دو تا سه نفره راهی کویر شدید، حتماً از قبل به آشنایان و خانواده‌تان درباره مکان سفر و زمان رفت و برگشت‌تان اطلاع بدهید؛
  • همچنین اگر در کویر می‌خواهید به جای دورتری بروید، از قبل دوستان و همراهان‌تان را از این موضوع مطلع کنید؛
  • حتماً پیش از حرکت از همراه‌داشتن آب به میزان کافی اطمینان حاصل کنید؛
  • شال گردن با خود ببرید تا اگر دچار طوفان شن شدید، بتوانید با استفاده از آن، جلوی بینی و دهان‌تان را بپوشانید؛
  • بردن لوازمی مانند مسیریاب و قطب نما را فراموش نکنید تا اگر مسیرتان را گم کردید، بتوانید راه برگشت را پیدا کنید؛
  • در سفر به کویر طوری برنامه‌ریزی کنید که هم به تفریحات و زیبایی‌های کویر در روز برسید و هم بتوانید از زیبایی آسمان پرستاره آن در دل شب لذت ببرید. شب‌نشینی دور آتش و خوردن چای آتشی هم که دیگر از واجبات سفر به کویر است؛
  • برای گرفتن عکس‌های بهتر در کویر، حتماً سه پایه عکاسی همراه داشته باشید؛
  • شن‌های روان کویر می‌توانند داخل لنز دوربین و درزهای وسایل الکترونیکی‌تان بروند و شما را با مشکل روبرو کنند. حواس‌تان به شن‌های روان باشد؛
  • اگر می‌خواهید شب را به عکاسی در کویر بپردازید، 2 تا 3 مرز نازک با محلول روغن سوخته یا گازوئیل دورتادور محل عکاسی‌تان ایجاد کنید. با این روش می‌توانید احتمال گزیده شدن توسط عقرب را پایین بیاورید.

اگر اهل کویرنوردی هستید، حتماً سفر به کویر کاراکال را در برنامه خود قرار دهید. این کویر یکی از جاهای دیدنی یزد است که خاطره سفر به آن هرگز از ذهن شما پاک نمی‌شود. آرامشی که بعد از سفر به کویر کاراکال به دست می‌آورید، بی‌انتهاست و تا مدت‌ها انرژی آن در جسم و روح‌تان باقی می‌ماند. اگر هم قبلاً به این کویر سفر کرده‌اید، خاطرات‌تان را با ما در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید و ما را در حس خوب‌تان شریک کنید.

استان یزد، شهر بافق، روستای صادق آباد.

برای اقامت در کویر کاراکال بهترین گزینه‌ای که پیش رو دارید، کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری در روستای صادق آباد است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.