آبشار کیمون بابل | آبشاری بکر و کمتر شناخته شده در مازندران

12

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی مازندران به میان می‌آید، قطعاً همه ما نام صدها جاذبه مختلف را در ذهن خود مرور می‌کنیم. در گذشته شاید مسافران فقط شهرهای ساحلی مازندران را برای سفر خود انتخاب می‌کردند یا بعضی اوقات سری به جنگل‌های معروف همانند جنگل سیسنگان می‌زدند؛ اما این روزها مسافران کنجکاوتر شده‌اند و به دنبال کشف جاذبه‌های گردشگری بکر هستند. اگر شما نیز چنین نیازی را در وجود خود احساس می‌کنید، با ما در این مقاله همراه باشید تا آبشار کیمون بابل که یکی از بکرترین آبشارهای ایران و جاهای دیدنی بابل است را بهتر بشناسید.

روستای کیمون کجاست؟

روستای کیمون بابل در منطقه‌ای با نام بندپی شرقی در شمال ایران واقع شده است. بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های بابل است که در جنوب آن قرار دارد. بندپی شرقی مجموعاً 30 هزار نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران به حساب می‌آید و مناظر بی‌نظیری از دشت، جلگه و کوهستان را در دل خود جای داده است. روستای کیمون بابل نیز یکی از چندین روستایی است که در بخش بندپی شرقی قرار دارد.

نمایی از دسترسی از بابل به آبشار کیمون

به‌صورت کلی بافت بخش بندپی شرقی، بافتی کاملاً روستایی و سنتی است و مردم آن هنوز به کشاورزی و دامداری سنتی مشغول هستند. این بخش از طریق جاده شهید صالحی به شهرستان بابل متصل می‌شود. گفتنی است که جاده صالحی در سال 1341، به دست قهرمان کشتی جهان، یعنی امامعلی حبیبی و حاج محمد فیروزی عریض‌تر شده است.

آبشار کیمون بابل کجاست؟

نمایی از آبشار کیمون

آبشار کیمون بابل در روستای کیمون واقع شده است. روستای کیمون در دل جنگل قرار گرفته است و آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد. در این روستا نه‌تنها از آبشار کیمون بابل، بلکه از ده‌ها جاذبه و چشم‌انداز طبیعی دیگر نیز می‌توانید دیدن کنید و لذت ببرید.

روستای کیمون، آبادانی خود را به رودخانه‌ای زلال و پرخروش مدیون است که از این منطقه گذر می‌کند. کوهستانی بودن منطقه و وجود رودخانه، باعث ایجاد چندین آبشار متعدد در مسیر رود شده است. به همین خاطر می‌توانید شاهد مناظری کم‌نظیر در محدوده روستای کیمون بابل باشید. اگر به طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در طبیعت علاقه‌مند هستید، حتماً سری به این روستا بزنید.

امکانات اطراف آبشار کیمون بابل

خوشبختانه هنوز خبری از ایجاد امکانات تفریحی، اقامتی، رفاهی و خدماتی در اطراف این آبشار بسیار زیبا نیست. شاید شما نیز به‌عنوان یک مسافر معمولی، ترجیح دهید که در اطراف جاذبه گردشگری، انواع امکانات رفاهی و خدماتی وجود داشته باشد؛ اما از نظر زیست محیطی و ایجاد گردشگری پایدار، انسان در حین بازدید خود اصلاً نباید به طبیعت آسیبی وارد کند.

همان طور که اشاره کردیم، این آبشار در روستای کیمون واقع شده است. اگر به دنبال امکانات رفاهی و خدماتی هستید، می‌توانید سری به بافت روستا بزنید. در بافت روستا چند مغازه خواربارفروشی وجود دارد که می‌توانید مایحتاج خود را از آن‌ها تهیه کنید. همچنین امکان استفاده از سرویس بهداشتی عمومی مسجد و حسینیه روستا نیز وجود دارد. مردم روستا مردمانی بسیار مهمان‌نواز هستند و با روی خوش از شما پذیرایی می‌کنند.

اقامت در روستای کیمون

روستای کیمون فاصله زیادی تا شهر بابل ندارد. از این رو برخی مسافران ترجیح می‌دهند چند ساعتی از زیبایی‌های طبیعی آبشار کیمون لذت ببرند و نهایتاً برای اقامت به شهر بابل یا بابلسر مراجعه کنند. البته برخی دیگر از مسافران به دنبال تجربه‌ای بکر و منحصربه‌فرد هستند و اقامت در بافت روستایی را انتخاب می‌کنند. به صورت کلی باید گفت که بعضی مسافران، اقامت در چادر و کمپ‌زدن در محدوده روستای کیمون را ترجیح می‌دهند. اگر شما نیز به چنین کاری علاقه‌مند هستید، بهتر است تا حد امکان به بافت روستایی نزدیک باشید تا خطر حیوانات شما را تهدید نکند و بتوانید از امکانات رفاهی و خدماتی روستا بهره‌مند شوید.

نمایی از اقامت در خانه‌های روستایی

روش دوم اقامت در روستای کیمون، اقامت در خانه‌های روستایی است که به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده‌اند. اگر می‌خواهید حس و حال روستایی را به صورت کامل تجربه کنید و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید، بهتر است حتماً با کمی پرس‌و‌جو بین روستاییان منطقه، به دنبال خانه‌های بوم‌گردی بگردید. هزینه اقامت در این خانه‌ها اصلاً زیاد نیست و در بسیاری از مواقع مردم روستایی شما را مهمان سفره پربرکت خود می‌کنند. به این ترتیب هم از آرامش روستا و هوای خوش آن لذت می‌برید و هم از طعم سرشیر سنتی منطقه بی‌نصیب نخواهید ماند!

بهترین زمان بازدید از آبشار کیمون

نمایی از فصل بهار روستای کیمون

آبشار کیمون در هر فصل سال به شکلی خاص از شما پذیرایی می‌کند؛ اما با این وجود بهترین فصل برای بازدید از آبشار کیمون، فصل بهار و بهترین ماه، اردیبهشت ماه است. در این بازه زمانی، تا چشم کار می‌کند سرسبزی خواهید دید و به دلیل افزایش بارش فصلی، رودخانه پرآب و آبشار بسیار خروشان است. البته به خاطر کوهستانی بودن منطقه، اصلاً نیازی نیست در تابستان نگران شرجی‌بودن و گرمای هوا باشید. فقط به یاد داشته باشید که دمای هوا در این منطقه هنگام پاییز و زمستان به شدت کاهش پیدا می‌کند و شاید برای مسافرانی که به چنین هوایی عادت ندارند، مناسب نباشد.

دسترسی به آبشار کیمون

  • دسترسی از بابل

دسترسی به آبشار کیمون از بابل بسیار ساده است. کافی است خودتان را به بلوار نوشیروانی برسانید و از آنجا به سمت پل قدیمی محمد حسن خان حرکت کنید. پس از عبور از پل، وارد جاده حبیبی شوید و مسیر را به‌صورت مستقیم به سمت جنوب ادامه دهید. در طول مسیر از روستاهای کلاگر محله، بالاسرت، پایین سرست، گتاب، اطاقسرا و صورت عبور خواهید کرد. پس از روستای صورت، روستای کیمون در مسیر شما قرار دارد. مسیر از بابل تا روستای کیمون فقط 25 کیلومتر طول دارد و می‌توانید در کمتر از 30 دقیقه به آنجا برسید. البته از جاده گنج‌افروز نیز می‌توانید استفاده کنید که مسیر را حدود ۸ کیلومتر طولانی‌تر می‌کند.

  • دسترسی از تهران

نمایی از دسترسی از تهران به آبشار کیمون

بهترین و ساده‌ترین مسیر برای دسترسی به آبشار کیمون از تهران، انتخاب جاده هراز و حرکت به سمت آمل است. پیش از آنکه به آمل برسید، وارد کمربندی آمل شده و به سمت بابل حرکت کنید. از بابل نیز به سمت جنوب غربی رفته و خودتان را به جاده حبیبی برسانید. از جاده حبیبی مسیر را به صورت مستقیم به سمت جنوب ادامه دهید تا پس از روستای صورت، به روستای کیمون برسید. این مسیر 250 کیلومتر طول دارد.

مسیر دوم، انتخاب جاده فیروزکوه است. پس از زیرآب، هنگامی که به شیرگاه رسیدید، از اولین دوربرگردان دور بزنید و به سمت تهران حرکت کنید. در سمت راست خود به دنبال جاده‌ای بگردید که تابلوی اسلام آباد داشته باشد. مسیر را به سمت شمال غرب ادامه دهید تا نهایتاً به مرزیکلا برسید. از مرزیکلا مسیر خود را به سمت جنوب غرب و روستای پوستکلا ادامه دهید. در روستای پوستکلا باید مسیر را به سمت شمال ادامه دهید تا نهایتاً به روستای کیمون برسید. این مسیر محلی است و جاده مناسبی ندارد. البته باید در نظر داشته باشید که در هر روستا بهتر است از مردم محلی درباره صحیح‌بودن مسیر خود سؤال کنید. این مسیر 285 کیلومتر مسافت دارد و برای مسافرانی که شناخت کافی از مناطق محلی ندارند، توصیه نمی‌شود.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرسایران، استان مازندران، ۳۰ کیلومتری بابل، بندپی شرقی، روستای کیمون

دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، نظر شما درباره آبشار کیمون بابل چیست؟ آیا تا به حال از این آبشار بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما چه جاذبه‌های بکر دیگری در استان مازندران وجود دارند که بقیه از آن بی‌خبر هستند؟ اطلاعات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید تا همه بتوانند از ایران‌گردی به شکلی حرفه‌ای لذت ببرند. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما همراهان هستیم.

آبشار کیمون بابل در روستایی با همین نام، یعنی روستای کیمون واقع شده است. این روستا در محدوده بندپی شرقی و در 30کیلومتری شهر بابل قرار دارد.

روستای کیمون بابل در منطقه‌ای با نام بندپی شرقی واقع شده است. بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل است که در جنوب آن قرار دارد.

بله. برخی از خانه های روستایی به اقامتگاه تبدیل شده‌اند.

تقریباً می‌توان گفت که دسترسی به آبشار دشوار نیست؛ اما با این وجود کمی آمادگی جسمانی برای چند دقیقه پیاده‌روی کوتاه نیاز خواهد بود.

بله، شما می‌توانید به صورت اینترنتی برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی کیمون را رزرو کنید.

اگر با سرعت معمولی رانندگی کنید، بین ۴ تا ۵ ساعت در مسیر خواهید بود.

3.8/5 (6 نظر)
12 نظرات
  1. میثم می گوید

    سلام
    این بندپی شرقی بابل عجب جاییه. برای گشت و گذار کاملش یه ماه باید وقت بزاری که حق مطلب ادا بشه. اگه یه روزه هم خواستین برین دیرن کیمون، حتما همه وسایل و ابزار رفاهی رو همراه خودتون داشته باشین.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام میثم عزیز
      بابت توضیحاتی که دادید و تجربه‌ای که برامون ثبت کردید، از شما ممنونیم.

  2. احمد می گوید

    چه جالب. با اینکه بارها به شمال ایران و شهر بابل سفر کردم، اما تا به حال نام این آبشار رو نشنیده بودم. ممنون از شما بابت معرفی جاذبه های بکر و کمتر شناخته شده. حتما نام این آبشار رو به لیست جاذبه هایی که قصد بازدید از اون ها رو دارم اضافه میکنم? امیدوارم از نزدیک هم همینقدر چشم نواز باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      احمد عزیز، پیشاپیش سفر خوبی براتون آرزو می‌کنیم. حتماً بعد از سفر برای ما از خاطرات و تجربه‌هاتون بگید.

  3. آباندخت می گوید

    آبشاری زیبا که با پیاده روی کوتاه بعداز مسجد روستا،می‌توان به راحتی به آن رسيد و از زیبایی های رودخانه ،آبشارها و جنگل آنجا لذت برد

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم آباندخت عزیز که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  4. الهه می گوید

    سلام ینی از مسجد روستا ،داخل سراشیبی پیاده راه افتادید؟ چن دقیقه طول میکشه؟؟
    ما تا مسجد رفتیم روستایی ها بهمون گفتن این راه اصلیش نیست و ازینجا نرید. برگشتیم.
    اخه از زمین های مردم باید رد میشدی و درهاش بسته بود

    1. بانو تقیان می گوید

      الهه عزیز، احتمالاً بعضی گردشگرها به مزارع و باغ‌های مردم آسیب زدند که این پیشنهاد رو به شما دادند. بهترین راه ممکن، استفاده از نقشه‌های آنلاینه و همراه داشتن یه راهنمای محلی.

      1. الهه می گوید

        ممنون از پاسختون. اخه یه مساله مهمی هم که هست اینه ماشین رو جایی پارک کنی که تقریبا امن باشه. گویا این مسیر خیلی کم رفت و امد بود و کنار مسجد هیچ ماشینی پارک نبود. به گمونم مسیرهایی که جا پارکش خیلی خلوت نباشه ،بهتره. البته نمیدونم مسیر دیگه ای که فرمودید چه شکلیه

        1. بانو تقیان می گوید

          نگرانی‌تون بابت ماشین کاملاً درست و بجاست. بهترین کار اینه که از خود محلی‌ها راهنمایی بگیرید. من به‌شخصه تجربه این جاذبه رو نداشتم؛ اما می‌دونم خیلی از مردم روستایی، راهنمای خوبی برای گردشگری هستند.

  5. پارسا می گوید

    سلام. نمیدونم کی این آبشار رو در فهرست جاهای دیدنی قرار داده خدا ازش نگذره. فقط برخورد مردم اش عالی بود خدایی. خصوصا نوه های مرحوم پهلوان محمد زاده. ارادتمند همه شون

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام پارسا عزیز
      خوشحالیم که بهتون خوش گذشته.
      و ممنونیم که بازخوردتون رو دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.