کویر مصر | راهنمای بازدید از زیباترین دریای شنی ایران

2

بعضی‌ها می‌گویند که آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: کسانی که کویر را دوست دارند و کسانی که به جنگل و دریا علاقه دارند؛ اما ما با چنین مرزبندی‌هایی میان علایق گردشگران مخالفیم؛ چون امکان ندارد شمال سبز و دریای زیبایش را دید و دوست نداشت یا هم‌زمان، کویرهای فوق‌العاده ایران را هم نادیده گرفت. یکی از این کویرهای زیبا، کویر مصر است؛ جایی حوالی روستایی به همین نام. روستای مصر از جاهای دیدنی خور و بیابانک است. اگر نمی‌دانید شهرستان خور و بیابانک کجاست هم باید بگوییم که در استان اصفهان قرار دارند. با ما همراهی کنید تا از این کویر زیبا که ارزش دیدن زیادی دارد، بیشتر بگوییم.

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در استان اصفهان قرار دارد. یعنی در جایی در دشت کویر ایران. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم؛ کویر مصر جایی میان راه دامغان به سمت نائین و اصفهان واقع شده است. دریایی از شن در کویر مصر انتظارتان را می‌کشد. پس اگر می‌خواهید، یکی از زیباترین کویرهای ایران را ببینید باید مصر را در نظر داشته باشید. این منطقه دیدنی در ۴۵کیلومتری شهر جندق قرار دارد و تورهای گردشگری متعددی از شهرهای مختلف در هر سال، راهی آن می‌شوند.

کویر زیبای مصر

اما چرا به این کویر دیدنی، مصر می‌گویند. ماجرای روستا و کویر مصر چیست؟ داغی و سوزان‌ بودن این ناحیه، یادآور سرزمین مصر است؟ واقعیت این است که خیر. ربطی میان سرزمین مصر و کویر ایرانی مصر وجود ندارد. نام‌گذاری این منطقه داستان جالبی دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

علت نام‌گذاری کویر مصر

مردی در حال کویرنوردی در کویر مصر

روستای مصر را فردی به نام یوسف، آباد کرده است. این مرد، فرد ثروتمندی بوده که چوپانی می‌کرده و اقدامات بسیار مفیدی برای روستا انجام داده است. برای مثال با خشک‌شدن قنات‌های روستا، این فرد اقدام به حفر چاه‌هایی با موتور دیزلی کرد. خلاصه اینکه یوسف به روستا می‌رسیده و در راه آبادانی‌اش تلاش زیادی به خرج می‌داده است.

به خاطر وضعیت چاه‌های این روستا و نیاز به حفر چاه‌هایی با درازای زیاد، به این مکان روستای «چاه‌دراز» می‌گفته‌اند. ظاهراً یوسف از این نام خوشش نمی‌آمده و به همین خاطر از اهالی می‌خواهد که نام این مکان را با توجه به اینکه اسم خودش مانند حضرت یوسف پیامبر است، مصر بگذارند. روستایی‌ها هم که برای یوسف و خدمات ارزنده‌اش ارزش زیادی قائل بودند، «نه» نگفتند. پس اسم روستا و کویر کذایی، مصر شد.

در کویر مصر چه دیدنی‌هایی وجود دارد؟

درخت نخل در کویر مصر

کویر مصر رمل‌های ماسه‌ای وسیع و پهناور دارد. در دل این ماسه‌های شنی، آبراهه‌ای قرار گرفته که سنگ بنای رشد نیزارهایی را گذاشته است. در سفر به این کویر زیبا می‌توانید شاهد عبور گله‌های شتر هم باشید. امکان شترسواری برای گردشگران هم وجود دارد و اگر دلتان بخواهد، می‌توانید تجربه سوارشدن بر کوهان شتر را امتحان کنید.

آسمان کویر به‌شدت دیدنی است؛ سفره‌ای از ستاره‌ها در شب، بالای سرتان خودنمایی می‌کنند. آسمان پرستاره کویر هم به گونه‌ای است که احساس می‌کنید، فاصله‌تان تا آن بسیار کم است. حتی گاهی این توهم و خطای ذهنی به وجود می‌آید که اگر دستتان را کمی دراز کنید، به‌راحتی می‌توانید ستاره‌ها را بچینید.?

اگر دوست دارید که یکی از زیباترین کویرهای ایران را ببینید حتما برنامهٔ سفر به کویر را هم داشته باشید. تورهای گردشگری متنوعی از تهران به کویر و از شهرهای دیگر به این کویر وجود دارد که سفر با آن‌ها تجربه‌ خوشایندی برایتان خواهد بود.

ویدیوی زیبا از کویر مصر

بهترین زمان سفر به کویر چه موقع است؟

سافاری در کویر مصر در ایران

بهترین زمان سفر به کویر مصر نیمه دوم سال است. اگر در پاییز و زمستان راهی این مکان شوید، روزها گرم و به‌شدت خشک نخواهد بود. هوای کویر مصر در طول پاییز و زمستان حالت متعادل‌تری دارد و معمولاً تورهای متعددی در این زمان‌های سال، راهی کویر می‌شوند. علاوه بر آب‌وهوای مطلوب‌تر در نیمه دوم سال، نبود مار و عقرب‌ها در این فصول هم می‌تواند عامل دیگری برای انتخاب زمان سفرتان باشد.

در پاییز و زمستان خبری از عقرب‌ها و مارها نیست. برای همین امن‌تر و راحت‌تر می‌توانید پای به شن‌های کویری بگذارید و خیالتان بابت نبود گزندگان و خزندگان راحت‌تر باشد. هوای پاییزی کویر خوشایند و مطبوع است و با لباسی سبک و بهاری می‌توانید روز را به شب برسانید. البته شب‌ها کمی سرد می‌شود و روشن‌کردن آتش زیر آسمان پرستاره خیلی دل‌چسب و دوست‌داشتنی خواهد شد.

اگر دوست دارید، راهی کویر مصر شوید، بهتر است، دور تابستان را برای مسافرت کاملاً خط بکشید. کویر در تابستان غیرقابل‌تحمل است و پیمودن آن حس‌وحال خوشایندی ندارد. هوای کویر در این فصل گرمِ گرم و خشکِ خشک است. پس چرا باید خودتان را آزار بدهید؟ اگر بخواهیم بازه‌ای برای سفر مطلوب به کویر معرفی کنیم، باید بگوییم که از آبان تا اردیبهشت، کویر مصر دیدن دارد.

وسایل لازم برای سفر به کویر مصر اصفهان چیست؟

عکاسی در کویر مصر

برای سفرکردن به کویر مصر اصفهان باید وسایل و تجهیزات ویژه‌ای به همراه داشته باشید. مثلا بردن لباس‌های گرم و پتوی مسافرتی یا کیسه خواب را به خاطر داشته باشید. درست است که در تابستان و زمستان یا بهار، هوای کویر خوشایند است؛ اما شب‌ها کماکان سرد است و باید به فکر لباس‌های گرم باشید.

جعبه‌ای از وسایل کمک‌های اولیه با خود به کویر ببرید و از بردن کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه و کفش مناسب غافل نشوید. پیاده‌روی در کویر به کفش مناسب نیاز دارد. پس حواستان باشد که پای‌پوشی مناسب به همراه داشته باشید. راستی لازم است تا قمقمه‌ای مناسب هم با خود ببرید؛ چون کویر است و تشنگی‌. پس اگر آب کافی به بدنتان نرسانید، امکان دارد که مشکلاتی نظیر سردرد برایتان به وجود بیاید.

شن‌ها و ماسه‌های کویر مصر اصفهان بسیار نرم و روان هستند. راه‌رفتن پابرهنه روی آنها حس‌وحال خوبی دارد. پس یک جفت دم‌پایی مناسب هم در سفر با خود به همراه داشته باشید تا تجربه راحت‌تری از قدم‌گذاشتن روی شن‌ها به دست بیاورید.

با چه وسیله‌ای به کویر مصر برویم؟

  • سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

سفر به کویر مصر با تورهای گردشگری عکس سفر به کویر با ماشین شخصی

اجازه دهید خیالتان را همین ابتدای راه راحت کنیم. با هر چه دوست داشته باشید می‌توانید به کویر مصر بروید. حالا می‌خواهد لندکروز باشد یا پیکان! جاده رسیدن به کویر مصر آسفالته است. آنجا هم امکانات کمپ وجود دارد. اقامتگاه هم هست و حتی جایی برای خوردن غذاهای خوشمزه. ماشین که داشته باشید، زمان سفر دست خودتان است و می‌دانید چه ساعتی کجا باشید. البته خب سفر با ماشین شخصی، معایبی هم دارد. اولین عیبش هم رانندگی طولانی است. کویر مصر جایی در دل کویر و دشت ایران جا گرفته و به خیلی از شهرهای بزرگ ایران تقریباً دور است. مثلاً فاصله تهران تا کویر مصر ۷۱۶ کیلومتر است و این یعنی حدود ۷ تا ۸ ساعت رانندگی. حتی اگر خود اصفهان هم باشید، لازم است ۴۰۵ کیلومتر تا کویر را پشت فرمان باشید.

  • سفر به کویر مصر با تورهای گردشگری

یکی از لذت‌های سفر این است ک خودت را از هفت دولت آزاد کنی. نگرانی بابت رزرو اقامتگاه، دردسر پیداکردن رستوران خوب برای وعده‌های غذایی، دغدغه خراب‌شدن ماشین، بحث استهلاک ماشین در دل کویر، رانندگی طولانی و هزار دلیل دیگر وجود دارد که خیلی‌ها برای رفتن به کویر مصر ترجیح دهند از تورهای گردشگری استفاده کنند. البته اگر تور خوبی پیدا کنید، بهترین برد زندگی‌تان را کرده‌اید. با خیال راحت تفریح می‌کنید و دغدغه هیچ چیز را هم ندارید. اگر هم عاشق رانندگی هستید یا دوست دارید خودتان مدیر و همه‌کاره باشید، بحثش جداست. خودتان با یک محاسبه و مقایسه ساده، بهترین روش سفر به کویر مصر را انتخاب کنید.

چه تفریحاتی در کویر مصر در انتظار شماست؟

  • شتر سواری

در کویر می‌توانید تفریحات جالب و جذابی را تجربه کنید. برای مثال، می‌توانید شترسواری کنید. برای این کار لازم است هزینه معقول و متعارفی به شتربانان آنجا بدهید و بر پشت یکی از شترانش، سفرتان را جذاب‌تر کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را هنگام غروب آفتاب انجام دهید. تصویر حرکت شما سوار بر شتر روی ماسه‌هایی که در غروب به رنگ قرمز و قهوه‌ای درآمده‌اند، یک قاب عالی برای گرفتن عکس و فیلم است. در این بازه زمانی، هوای کویر مصر هم خنک‌تر است و باد لای موهای شما می‌پیچد. اگر این تفریح را تجربه کردید، حتماً گزارشش را برای ما هم بنویسید. ما از نوشته‌هایتان استقبال می‌کنیم.

  • موتور چهار چرخ

یکی دیگر از تفریحات جذابی که می‌توانید در کویر مصر تجربه کنید، کرایه موتور چهارچرخ و جولان دادن در پهنه گسترده کویر است. با موتورهای چهارچرخ در کویر گشتی بزنید. خیالتان راحت. چهارچرخ بودن موتورها این ایمنی را برایتان به وجود می‌آورد که با خیال راحت برانید. فقط حواستان باشد که زیر پایتان شن و ماسه است و رانندگی در اینجا با رانندگی در خیابان صاف و آسفالته فرق می‌کند.

  • آفرودسواری

آفرود سواری از آن دسته تفریحاتی است که لذتش حد و مرز نمی‌شناسد. شما سوار ماشین می‌شوید و پشت سر هم و پیاپی از تپه‌ها بالا و پایین می‌روید.هیجانی که این کار دارد با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست. البته بگوییم که این تفریح جانانه یک روی دیگر هم دارد. اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که پایین و بالا شدن مکرر باعث تهوعتان می‌شود، سراغ آفرود سواری نروید. ضمناً سعی کنید بین خوردن غذا و تجربه آفرودتان حداقل یک ساعت و حتی بیشتر گذشته باشد که سیری و پری شکم باعث دردسر و اذیتتان نشود. اگر این نکات را رعایت کنید، سفر به ویر مصر یکی از زیباترین تجربه‌های زندگی‌تان می‌شود.

  • سند بوردینگ یا اسکی روی ماسه

اسکی روی ماسه چیزی شبیه اسکی روی برف یا روی آب است با این تفاوت که خطر و دردسرش خیلی کمتر از آن دوتای دیگر است. دلیلش هم این است که موقع ازدست‌رفتن تعادل، روی ماسه‌ها فرود می‌آیید نه روی تپه یخ. ضمناً در صورت شکست در عملیات، خبری از غرق شدن هم نیست. شما مجازید هزاران بار اشتباه کنید و هر باز شن‌های نرم و مهربان کویر مصر با لطافت هر چه تمام‌تر شما را در آغوش می‌کشند. اگر خودتان برد اسکی دارید که چه بهتر، اگر نه قبلاً با مسئولان آنجا هماهنگ کنید و یه فنجان پر آدرنالین به خودتان هدیه دهید.

  • شب‌نشینی و دورهمی

یکی از قشنگی‌های کویر این است که اهل سخاوت است. کویر به سن و سال و موقعیت اجتماعی‌ات نگاه نمی‌کند. هر چه در چنته دارد رو می‌کند و همه محبتش را به سر و رویت می‌پاشد. در کویر مصر هم فرقی نمی کند که چند سال داری، پیری یا جوان، زنی یا مرد، کودکی یا سالخورده، در هر طیفی که باشی، می‌توانی تفریح خاص خودت را پیدا کنی. یکی از تفریحاتی که برای افراد سالخورده بسیار زیبا و خاطره‌انگیز می‌شود، نشستن دور آتش و تماشای شب پرستاره کویر است. تورهای گردشگری معمولاً برایتان برنامه‌های شب‌نشینی دور آتش را هم فراهم می‌کنند. پس می‌توانید در زیر آسمان پرستاره دور آتش بنشینید و سکوت و زیبایی شب کویری را رصد کنید. اگر اهل عکاسی باشید، تصاویری بسیار جذاب هم شکار دوربینتان خواهد شد. شب‌ها درخشش چشم روباهان کویری هم جلوه جذابی دارد.

اقامت در کویر مصر

باز هم پیشنهاد می‌کنیم که برای سفر به کویر مصر دنبال یک تور گردشگری خوب و مطمئن باشید و صفر تا صد همه چیز را بسپارید به تور. ولی باز هم اگر دوست داشتید خودتان با ماشین شخصی راهی شوید، قبل از رفتن حتماً فکر رزرو اقامتگاه باشید. حواستان باشد که خیلی از اقامتگاه‌ها را سرپرستان تور رزرو می‌کنند. جوری بروید که شب و موقع استراحت، دغدغه‌ای نداشته باشید و لذت تفریحتان برای این موضوع از بین نرود. ما برای شما چند تا پیشنهاد داریم که در ادامه مطرح می‌کنیم.

  • هتل بالی

عکس هتل بالی را دیدید؟ اینجا یک هتل دو ستاره با ۳۳ اتاق است که برخی سنتی هستند و برخی مدرن. قیمت هر کدام هم با دیگری فرق می‌کند. البته اینکه گفتیم دوستاره، به این معنی نیست که با مکانی پیش‌ پا افتاده روبه‌رو شوید. نه، اتفاقاً اینجا بزرگ‌ترین هتل کویری ایران است. هتل بالی در خور و بیابانک قرار دارد و از کویر مصر تا آنجا حدود ۵۵ کیلومتر راه است.

  • اقامتگاه بومگردی خانه مازیار

اقامتگاه بومگردی آتشونی یا خانه مازیار، یکی از اقامتگاه‌های سنتی و زیباست که خودش به‌تنهایی می‌تواند یک تجربه عالی برای سفر به کویر باشد. در این اقامتگاه می‌توانید آفرودسواری، شترسواری و دورهمی شبانه را تجربه کنید. البته حواستان باشد که این اقامتگاه در روستای گرمه قرار دارد و از آنجا تا کویر مصر هم ۸۷ کیلومتر است. با توجه به اینکه در کویر نمی‌توانید چندان تند و تیز برانید، باید حدود ۲ ساعت زمان تردد در نظر بگیرید.

  • هتل سنتی تی دا

جایی حدود ۶۰کیلومتری خور و بیابانک، روستایی به نام فرخزاد است که در دل خود هتل سنتی تی دا را جا داده است. این هتل سنتی هم ۳۰ اتاق برای اقامت دارد و اگر کیم دیر بجنبید ممکن است به یک چشم‌به‌هم‌زدن پر شود. اقامت در این هتل چند مزیت دارد. یکی اینکه همکف است و اگر کودک یا فرد سالخورده همراهتان هست، چندان اذیت نمی‌شود و دیگر اینکه اینجا در اکثر شب‌های سال، ستاره‌باران می‌شود. البته قبل از رزرو این هتل، گزارش هواشناسی را رصد کنید و حواستان باشد که روزی که آنجا می‌روید، ماه کامل نباشد تا بتوانید در مسابقه چشمک ستارگان شرکت کنید.

جاهای دیدنی اطراف کویر مصر

از دیدنی‌های دیگری که در کویر یا حوالی آن وجود دارد باید به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • نیزار کویر مصر: در شمال شرقی کویر می‌توانید از این نیزار زیبا بازدید کنید.
  • نخلستان سوخته: حدود ۴۰ سال است که از سرمازدگی و سوختن نخل‌های کویر می‌گذرد و منظره‌ای زیبا از حضور این نخل‌ها به وجود آمده است.
  • دریاچه دکتر فیش: در حوالی کویر دریاچه‌ای به نام دکتر فیش وجود دارد که پر از ماهی‌هایی با خاصیت درمان بیماری‌های پوستی است.
  • دریاچه نمک‌خور: بخشی از سطح کویر را نمای باشکوه دریاچه نمک‌خور تشکیل می‌دهد. دشتی وسیع و خشک که با پنج‌ضلعی‌های نمکی مرزبندی شده است.

مسیر دسترسی به کویر مصر

آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

کویر مصر در استان مصر و در ۴۵ کیلومتری شهر جندق است. اگرچه دسترسی به این کویر با ماشین شخصی هم ممکن است اما تورهای گردشگری به مقصد این کویر، بسیارند بنابراین بهترین راه سفر با تور است. ریشو قیچی را دست خودشان بسپارید.

در آخر

حالا که با کویر اصفهان آشنا شدید، گزینه‌ای تازه به سفرهای گردشگری‌تان اضافه خواهد شد. اگر دوست داشته باشید که کویرگردی در ایران را تجربه کنید، حتماً به این کویر اصفهانی هم نیم‌نگاهی داشته باشید. روستاهای اطراف مصر هم جذاب و دیدنی هستند و می‌توانید در سفرتان به آن‌ها هم سری بزنید.

یادتان باشد که انتخاب تور و همراهان مناسب و البته زمان درست سفر می‌تواند نقش بسیار مهمی در خوش‌گذراندن اوقاتتان داشته باشند. پس با هر توری مسافرت نکنید یا دور زمان‌های نامناسب را خط بکشید. یادتان باشد که اگر سررشته‌ای از سفر به کویر ندارید، تنها رفتن به این مکان اصلاً و ابداً ایده خوبی نخواهد بود. پس حتماً به تورهای گردشگری بپیوندید یا با افراد کاربلد و خبره همراه شوید. تا به حال تجربه کویرگردی داشته‌اید؟ به نظرتان چه چیزی در سفر به این مکان جذاب‌تر است؟

کویر مصر یکی از کویرهای استان اصفهان است که در ۴۵کیلومتری جندق و ۵۸ کیلومتری خور و بیابانک قرار دارد.

پاییز بهترین زمان سفر به کویر مصر است: زیا هم هوا مساعد است و هم خطر حضور مار و عقرب کمتر است.

بله، امکانش هست: اما سفر با تور خوب و مجرب، دردسرهای کمتری دارد.

 

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. sara می گوید

    چه ماهی از سال بهترین ماه برای سفر به کویر مصر هستش؟

    1. امیر ائمی می گوید

      سارای عزیز،
      به نظر ما نیمه دوم سال بهترین زمان سفر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.