شهر زیرزمینی کاریز کیش | استحکام در عین قدمت زیاد

0

همین که نام جزیره کیش را می‌شنوید، در ذهنتان جاذبه‌ها و دیدنی‌های بی‌نظیر و زیبایش تداعی می‌شود. جاذبه‌های شگفت‌انگیز و چشم‌نوازی که باید چندین بار به این جزیره سفر کنید تا تمام آن‌ها را با چشمانتان نظاره‌گر باشید. یکی از جاذبه‌های خیره‌کننده جزیره کیش شهر زیرزمینی کاریز است که شهرتی جهانی دارد. این شهر زیرزمینی آمیخته‌ای از هنر کهن ایرانی و طبیعت چشم‌نواز این جزیره است. این شهر سبب شده است گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور برای دیدن هنر و معماری این مجموعه تاریخی رهسپار جزیره کیش شوند. بازدید از این شهر زیرزمینی که عمقی در حدود ۱۶ متر دارد، بی‌گمان برایتان جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی جزیره کیش بیشتر آشنا شوید.

شهر زیرزمینی کاریز کجاست؟

نمایی از شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش

این شهر تاریخی در استان هرمزگان، جنوب ایران قرار گرفته است. ازاین‌رو، برای دسترسی به این شهر زیرزمینی کافی است خود را به کیش برسانید و از تاکسی‌ها استفاده کنید. رانندگان تاکسی در جزیره کیش با این شهر زیرزمینی کاملاً آشنایی دارند. آن‌ها شما را به‌راحتی به آنجا می‌برند. اگر هم خودتان وسیله نقلیه دارید، می‌توانید در بلوار میرمهنا حرکت کنید. بعد از میدان المپیک و پیش از رسیدن به میدان فارو و مابین این دو میدان، شهر زیرزمینی کاریز را می‌بینید.

کاریز چیست و چه معنایی دارد؟

نمای رو به روی آب قنات شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز در حقیقت از مجموعه قنات‌ها و چاه‌های قدیمی تشکیل شده است. این شهر با شبکه‌ای از مسیرهای زیرزمینی آب مردم آن منطقه را تأمین می‌کرده است. چاه‌هایی که حفر شده از آب شیرین برخوردار بودند. این قنوات و مسیرهای آب‌رسانی نقش بسیار حیاتی در زندگی مردم آن منطقه داشته‌اند. ازاین‌رو، کاریز به‌معنای همان قنات‌هایی است که آب شرب اهالی آن منطقه را تأمین می‌کرده است.

با شهر زیرزمینی کاریز بیشتر آشنا شویم

نمایی از دیوار های شهر زیر زمینی کاریز

ورودی شهر زیرزمینی کاریز با نورهای رنگی تزیین شده است و گویی به مسافران خوش‌آمدگویی می‌کند. پس از آنکه از ورودی وارد شهر شدید، باید از پله‌ها پایین بروید. در این هنگام، به درون دالان‌هایی وارد می‌شوید که دورتادور آن پوشیده از مرجان‌ها و فسیل‌هاست. قدمت این‌ها به چند میلیون سال می‌رسد. درون حیاط میانی دالان‌ها هم آب شیرین قنات جاری است. طول این مسیر تقریباً ۱۵ کیلومتر می‌شود که به ۳ رشته تبدیل می‌شود.

در ابتدای مسیر حرکت، نقشه کامل شهر نصب شده است. برای واردشدن به رشته‌های دیگر، باید از راهروها و پله‌ها استفاده کنید. با حرکت در مسیر قنات، با ۲۴۷ حلقه چاه مواجه خواهید شد. برخی از این چاه‌ها بدون دست‌خوردگی باقی مانده‌اند و برخی نیز به‌منظور جابه‌جایی هوا و نورگیری بیشتر، به‌شکل مخروطی تبدیل شده‌اند.

نمایی از قنات شهر زیرزمینی کاریز

این شهر زیرزمینی بدون بهره‌بردن از ابزار و وسایل پیشرفته حفاری و فقط با ابزار ابتدایی همانند کلنگ و تیشه ساخته شده است. یکی از ویژگی‌های خاص این مجموعه زیرزمینی این است که همواره آب شیرین و هوای خنک در آن جریان دارد. این خنکی هوا بسیار دل‌چسب و خوشایند است. هوای این شهر زیرزمینی در ایام مختلف سال تغییر چندانی نمی‌کند. اینکه چه فصل و ماهی به این مجموعه بروید چندان فرقی نمی‌کند. وقتی در مسیر کاریز حرکت می‌کنید، از تماشای سنگواره‌هایی با قدمت زیاد و نورهای رنگی تزیین‌شده بسیار لذت خواهید برد.

جاهای دیدنی شهر زیرزمینی کاریز

تصویری از ورودی شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز جاذبه‌ها و دیدنی‌های گردشگری زیبا و چشم‌نوازی دارد. در ادامه، به توصیف هرکدام از این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

  • تصفیه‌خانه طبیعی | آبی شیرین و گوارا

نمایی دیگر از قنات شهر زیرزمینی کاریز

آبی که در کاریز جریان دارد از بارندگی‌های فصلی تأمین می‌شود. مرجان‌هایی که در مسیر جریان آب قرار دارند آن را تصفیه می‌کنند. آب تصفیه‌شده در گل مارن ذخیره‌سازی می‌شود تا به این وسیله آب در قنات جریان داشته باشد. در قدیم، اهالی این منطقه از آب شیرین و گوارای تصفیه‌شده برای شرب استفاده می‌کرده‌اند یا در ازای دریافت کالاهای دیگر، آن را به دیگران می‌دادند. در طی قرون پنجم و ششم هجری، جزیره کیش کانون تجارت خلیج فارس و دریای عمان با همسایگان محسوب می‌شد و آب شرب و گوارای آن در میان مردمان کشورهای مجاور خلیج فارس از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بود.

  • پایاب | مکانی برای برداشتن آب

نمایی از قنات شهر زیرزمینی کاریز

پایاب در شهر زیرزمینی کاریز محلی است که در آن، افراد می‌توانند کوزه یا اشیایی شبیه به آن را پر از آب کرده و از آن استفاده کنند. پایاب مکانی است شبیه به حوض که در پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است. باید چندین پله را پایین بروید تا به آنجا برسید.

  • بازار صنایع‌دستی | نمایش هنر مردمان جنوب کشور

نمایی از بازارچه صنایع دستی شهر زیرزمینی کاریز

در این مجموعه، بازارچه صنایع‌دستی هم وجود داشته که رنگ‌وبوی سنتی دارد. آثار هنری و صنایع‌دستی مناطق جنوبی کشورمان در این بازارچه به فروش می‌رسد. برای دوستداران حنا هم باید بگوییم در این بازارچه می‌توان از طرح‌های مختلف برای حنازدن بر روی دست و بدن استفاده کرد.

  • آتلیه عکاسی | لذت گرفتن عکس‌های یادگاری

نمایی از بالای شهر زیرزمینی کاریز

در یک بخش از شهر زیرزمینی کاریز، آتلیه عکاسی دایر شده است. اگر دوست دارید خاطرات سفر به جزیره کیش و شهر زیرزمینی را در آلبوم عکس‌های خود نگه دارید، توصیه می‌کنیم با مراجعه به این آتلیه عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری، خاطرات خود را همیشگی کنید. این آتلیه عکاسی همه‌روزه آماده خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران است.

  • موزه خلیج فارس | مجموعه‌ای کم‌نظیر از اسناد تاریخی

در موزه خلیج فارس که در نزدیکی شهر کاریز واقع شده است، مجموعه‌ای کم‌نظیر از اسناد تاریخی درباره خلیج فارس نگهداری می‌شود. علاوه بر آگاهی از تاریخ خلیج فارس، با آداب‌و‌رسوم و نحوه زندگی مردم این خطه از کشورمان آشنا هم می‌شوید.

  • مسجد مرجانی | مسجدی ساخته‌شده از مرجان

شاید برایتان باورنکردنی باشد که مسجدی وجود داشته باشد که از مرجان ساخته شده باشد! اما این مسجد مرجانی در جزیره کیش و در نزدیکی شهر زیرزمینی کاریز قرار دارد و با مرجان‌های گران‌بها ساخته شده است. این مسجد یگانه نمونه در جهان است که از مرجان‌ها ساخته شده است. هرروزه بازدیدکنندگان و مسافران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. جالب‌تر آنکه سقف این مسجد هم از فسیل‌های دریایی ساخته شده است.

امکانات رفاهی و تفریحی شهر زیرزمینی کاریز

باید بگوییم در مجموعه شهر زیرزمینی کاریز کیش، امکانات رفاهی و تفریحی مطلوبی برای مسافران و گردشگران عزیز فراهم شده است تا در حین بازدید از این مجموعه تاریخی و منحصربه‌فرد، اوقات فراغت شاد و مفرحی هم داشته باشند.

  • کافی‌شاپ و رستوران | طعم نوشیدنی و غذاهای دل‌چسب

نمایی از مکان تفریحی شهر زیر زمینی کاریز

مسلماً برایتان خوشایند خواهد بود که در حین بازدید از این مجموعه تاریخی، لحظاتی را در کنار عزیزانتان به صرف نوشیدنی دل‌چسب و غذای خوشمزه بگذرانید. بدون اغراق، صرف نوشیدنی و غذا در کافی‌شاپ و رستوران این مجموعه برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

جاهای دیدنی نزدیک شهر زیرزمینی کاریز

یکی از ویژگی‌های خاص مجموعه تاریخی شهر زیرزمینی کاریز این است که به جاهای دیدنی کیش تقریباً نزدیک است. مسافران و گردشگران به‌راحتی می‌توانند به این اماکن تردد داشته باشند. از جمله این جاها می‌توان به دهکده المپیک، باشگاه اسب‌سواری و شهر باستانی حریره اشاره کرد.

اینجا با سایر جاذبه‌های عجیب کیش آشنا می‌شوید: حقایق باورنکردنی کیش

هتل های نزدیک شهر زیرزمینی کاریز

حتماً پیش از سفر به جزیره کیش و بازدید از شهر زیرزمینی کاریز، به فکر اقامت در این جزیره هم افتاده‌اید. ازاین‌رو، برای اقامت راحت و همراه با آسایش و آرامش، هتل‌هایی در نزدیکی کاریز وجود دارند. می‌توانید پس از بازدید، با فراغ بال به این هتل‌ها بروید و استراحت کنید. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل آفتاب شرق، فانوس، گلدیس و خاتم اشاره کرد. این هتل‌ها فاصله کوتاهی با کاریز دارند.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی۴۰هزار تومان
زمان بازدید09:00 صبح تا 21:30 شب
شماره تماس0764473900
آدرساستان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور

کافی است نام جزیره کیش را بشنوید تا بی‌درنگ به جاذبه‌ها و دیدنی‌های این جزیره منحصر‌به‌فرد و جذاب فکر می‌کنید. اگر قصد عزیمت به این جزیره را دارید، بازدید از شهر زیرزمینی کاریز بی‌شک یکی از گزینه‌های بازدید است. کافی است فقط سری به این مجموعه تاریخی بزنید! هنگامی که وارد این شهر شدید، به قدمت و استحکام و جذابیت آن پی خواهید برد. می‌فهمید که چگونه مردمان این منطقه در ۲۵۰۰ سال پیش این شهر را بنا کرده‌اند. اگر هم تاکنون از این مجموعه بازدید داشته‌اید، خوش‌حالمان می‌کنید اگر تجارب و نظرات خود را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

می‌توانید از طریق دو شماره ۰۷۶۴۴۷۳۹۰۰ و ۰۷۶۴۴۷۳۹۰۳ با این مجموعه تماس برقرار کنید.

قیمت بلیت ورودی این مجموعه در حدود ۴۰هزار تومان است.

بازدید همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب امکان‌پذیر است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.