مرداب کندوچال چالوس | مردابی فنلاندی در ایران

0

چالوس را همه با جاده‌اش می‌شناسند؛ اما شهرستانش هم در مازندران بروبیایی دارد. اگر یک شمال‌‎بُروی طبیعت‎‌گرد هستید و شمال برایتان در ویلانشینی خلاصه نمی‌‏شود، می‏‌خواهیم پیشنهاد دیدن مرداب کندوچال چالوس را با شما در میان بگذاریم؛ یکی از دیدنی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین تالاب های ایران و یکی از جاهای دیدنی مازندران.

مرداب کندوچال | چقدر این مرداب زیبا را می‌شناسید؟

در شهر چالوس، شمال ایران پارک جنگلی زیبایی وجود دارد که نامش فین است. هروقت اسمش را می‌‏بریم، ما را به یاد حمام فین کاشان می‏‌اندازد؛ شما را چطور؟ شاید بپرسید جنگلی در مازندران چه ربطی به حمامی در کاشان دارد! برای ما هم جالب بود، چون چند فین دیگر هم در ایران داریم؛ یکی در الیگودرز بجنورد است و یکی در بندرعباس. پِی‏‌اش را گرفتیم و کاشف به عمل آمد که فین نام قومی از نژاد داورال است که نام فنلاند هم از همین‏‌جا آمده است. خط‌وربطش برای ما تا همین‏‌جا مشخص شد. اگر شما چیز بیشتری می‏‌دانید، برای ما در نظرات بنویسید. خواندنی می‏‌شود. اگر هم دوست دارید درباره فنلاند بیشتر بدانید، مقاله راهنمای سفر به هلسینکی توضیحات خوبی در این باره دارد.

تصویری از مرداب کندوچال چالوس

مرداب کندوچال چالوس در دل پارک جنگلی فین است. در زبان گیلکی «کَند» به‌معنی «کوه» است و شاید «چال» هم از «چالوس» گرفته شده باشد. شاید هم «کندوچال» به پستی‌‎وبلندی جنگل اشاره دارد؛ پس کفش کوه را فراموش نکنید. خلاصه هرچه هست به دیدنش می‌ارزد؛ هم یک جنگل‏‌گردی مهمان می‎شویم و هم تالاب سبزی می‌‎بینیم پر از زیبایی. خوش‌شانس که باشیم، شاید پرنده‏‌های کمیاب را هم در مسیر ببینیم.

مرداب کندوچال کجاست؟

جنگل فین در جاده تهران به چالوس و در جنوب شهر چالوس است. با ماشین شخصی که بروید، ۸ دقیقه مانده به شهر، آن را می‌‎بینید. اگر قصدتان سفر به خود شهر چالوس نباشد، مسیر دیگری هم هست: جاده کندوان را در پیش بگیرید و قبل از شهر چالوس، نرسیده به پلیس‌راه، وارد پارک جنگلی شوید.

برای یافتن مرداب کندوچال در گوگل‌مپ خودتان را خسته نکنید؛ خبری از آن نیست. جنگل فین را برایتان پیدا می‎‌کند که در سینواست و قلیان‎‌سراها و غذاخوری‌‎های اطرافش را نشانتان می‎‌دهد. البته سفر به آدمِ گرسنه نمی‌‎چسبد و یک راه این است که همان‌‎جا دلی از عزا دربیاورید! باقیِ راه تا مرداب را از محلی‎‏‌ها بپرسید. اصلاً از همان کافه و رستورانی که رفتید سؤال کنید. آن‌ها بهتر می‎‌دانند و کمکتان می‏‌کنند. راه دیگر هم این است که آن‏جا فقط مسیر را بپرسید. برای رفع گرسنگی می‌‎توانید منتظر آماده‌شدن کباب‌‎هایتان روی یکی از منقل‌‎های داخل جنگل بمانید.

جاهای دیدنی مرداب کندوچال | با نی و نیلوفر سلفی بگیریم؟

رفتن به این مرداب با عمق ۴ تا ۵ متر در دل پارک جنگلی فین، چیزی بیش از دیدن یک جنگل نصیبتان می‎‌کند. در بخش‌هایی از آن، نی‎زار و گیاهان مردابی وجود دارد. اگر اردیبهشت باشد، نیلوفرهای روی تالاب هم دیدن دارد. می‌‎توانید پرندگان و حیوانات جنگل را در آن اطراف ببیند. نگران نباشید؛ آن‎‌ها معمولاً خطرناک نیستند.

تصویری از مرداب کندوچال

آب این مرداب از چشمه‎‌های آب شیرین اطرافش تأمین می‎‌شود؛ پس اگر بگردید، چشمه هم پیدا می‏‌کنید. لذت اکتشاف چشمه‌ها را هم به لذت سفرتان بیفزایید. خطر گم‌شدن را هم فراموش نکنید. در جنگل فین، هم آلاچیق هست و هم اگر اهل کباب باشید، همان‎ طور که گفتیم منقل. میز و نیمکت و پارک برای بچه‌‎ها هم آن اطراف پیدا می‎‌شود. نگران سرویس بهداشتی هم نباشید، آن‏‌هم هست. در این پارک جنگلی موبایل هم آنتن می‎‌دهد. دیگر چه‌چیزی بهتر از این؟

اقامت در مرداب کندوچال چالوس | حالا کجا بمانیم؟

تصویری از پارک جنگلی فین

اگر از تهران برای دیدن مرداب کندوچال رفته باشید، این سفر می‎‌تواند یک‌روزه باشد؛ اما اگر به هر دلیلی قصد ماندن داشته باشید، یکی از بهترین گزینه‌‎ها از نظر نزدیکی به پارک جنگلی فین و مرداب، مجتمع جهانگردی چالوس است. این هتل فضایی به مساحت ۶ هکتار در اعماق جنگل دارد و ۳۴ واحد اقامتی. هر واحد اقامتی هم کاملاً مجزاست؛ پس نگران سروصدا و دردسر نباشید. فاصله این هتل تا مرداب فقط ۱ کیلومتر است که شاید فرصت خوبی برای پیاده‌‎روی باشد.

کمی آن‌طرف‌تر، هتل رستوران لاله است که به‌راحتی می‎‌توانید آن را در کنار پارک جنگلی فین در نقشه پیدا کنید. اگر این یکی را امتحان کردید، از تجربه‌تان برای ما هم بگویید. اگر فصل مناسبی را انتخاب کرده باشید، کمپ‌‎زدن و آلاچیق هم گزینه‌‏های خوب و کم‎‌هزینه‎‌ای‌اند. البته برای کمپ‌زدن مهارت لازم است. مطمئن شوید از پسش برمی‌‎آیید. یک چادر آماده و راحت هم همیشه گزینه خوبی است. نگران نباشید؛ اجازه چادرزدن هم دارید.

اقامت در کلبه‌‎ها و کومه‌‎های داخل جنگل فین تجربه جالبی است که خاطره‌‎اش ماندگار می‌‎شود. جز این‌‎ها، اردوگاهی نیز در این پارک جنگلی احداث شده که می‌توانید در آن اقامت کنید. دیگر همه‌چیز به انتخاب و سلیقه خودتان بستگی دارد.

جاهای دیدنی اطراف مرداب کندوچال | دیگر کجاها را ببینیم؟

همان اطراف برای شما تفریحاتی دیگری مثل سوارکاری در محوطه هم فراهم است و می‌‎توانید حسابی خوش بگذرانید؛ اما اگر جاهای دیدنی بیشتری در اطراف مرداب کندوچال می‎‌خواهید، مرداب هسل هم خوش‌‎منظره است. جاده منتهی به هسل بسیار زیباست و اصلاً ساخته شده تا در آن قدم بزنید؛ پس می‌‎توانید به فهرست گردشتان یک پیاده‌روی آرامش‌‎بخش دیگر را هم بیفزایید.

آبشار فین در یک طرف و آبشار آب شرشر در طرف دیگرِ پارک جنگلی نیز ارزش وقت‌گذاشتن را دارد. در کنار آبشارها با رعایت احتیاط، می‌شود عکس‌‎های خوبی گرفت.

بهترین فصل مرداب کندوچال | کی برویم مرداب؟

نمایی از جاده ی پاییزی چالوس

گفتیم مرداب کندوچال چالوس در دل یک پارک جنگلی بزرگ است و جنگل هم که در هر فصل زیبایی‌‎های خودش را دارد؛ اما مسئله این است که این مرداب در خطه پربارش شمال ایران واقع شده است. باران رحمت خداست؛ ولی زیادش دردسر می‌‎شود و در این سال‌‎ها هم که سیل کم نبوده است. توصیه ما به شما برای برنامه‎‌ریزی این گردش فصل بهار و تابستان است. البته برای این فصل‌‎ها هم خوب است که گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید. با همه این‌‎ها، مرداب کندوچال در ماه اردیبهشت با نیلوفرهای شناور روی تالاب، خود بهشت می‌‎شود.

یادتان نرود اگر از هوای شرجی بیزارید و نمی‌‎خواهید لباستان از رطوبت به تنتان بچسبد، تابستان هم فصل مناسب سفر شما به شمال و مرداب کندوچال نیست. اگر هم به هر دلیلی پاییز و زمستان گذرتان به مرداب کندوچال افتاد، می‌‎توانید پرنده‌‎های مهاجر را در تالاب تماشا کنید؛ به‌شرطی که لباس‌‎های گرم و تجهیزات را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسجنوب شهر چالوس، جنگل فین

این‌‎ها تمام چیزی بود که می‎‌دانستیم برای این سفر لازمتان می‎‌شود. اگر دلتان خواست، افتخار بدهید تا ره بال آسمان هم هم‌سفرتان باشد. اگر هم قبلاً مرداب کندوچال را دیده‌‎اید، تجربه‏‌هایتان برای ما ارزشمندند. آن‌‎ها را برایمان در نظرات بنویسید تا هم ما و هم دوستان دیگر از این تجربه‌‏‎ها بهره‏‌مند شویم؛ حتماً روزی به کارمان می‏‌آیند. 

در جنگل فین، در جاده تهران به چالوس، در جنوب شهر چالوس است.

بهار و تابستان، البته اگر میانه‌‎ای با رطوبت ندارید، بهار مناسب‌‎تر است. نیلوفرهای مرداب هم خاص ماه اردیبهشت است.

مجتمع جهانگردی چالوس، هتل رستوران لاله، آلاچیق، چادر، کلبه و کومه.

آبشار فین، آبشار شرشر، مرداب هسل.

سوارکاری، دیدن پرندگان نادر، عکاسی، جنگل‌‎نوردی.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.