آبشار کرکبود | آبشاری شگفت‌انگیز در همسایگی پایتخت

0

هر سفر، کوله‌باری از تجربه‌ها، زیبایی‌ها و خاطرات ماندگار است؛ مخصوصاً اگر تمام طول هفته را در شهری بزرگ و پر از دود سپری کرده باشید و بخواهید آخر هفته‌تان را در جایی باصفا و سرشار از اکسیژن بگذرانید. این حرف ما را پایتخت‌نشینان خوب درک می کنند، برای همین هم هست که اینجا می‌خواهیم یک پیشنهاد ویژه و خاص به آن‌ها بدهیم. اگر شما هم به سفر به‌ویژه طبیعت‌گردی علاقه دارید، بازدید از آبشار کرکبود را در برنامه‌هایتان بگذارید. این آبشار تماشایی از بین دو صخره بزرگ جاری است و تصویری خیره‌کننده دارد.

آبشار کرکبود کجاست؟

آبشار کرکبود

آبشار کرکبود تهران یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است. برای بازدید از آبشار باید به یکی از روستاهای استان البرز بروید. در 700متری شمال روستای کرکبود این آبشار را پیدا می‌کنید.

معرفی آبشار کرکبود طالقان

کرکبود آبشاری پرخروش و تماشایی است. سرچشمه این آبشار به بلندی‌های حصارچال مازندران می‌رسد. بلندای آبشار زیبای کرکبود حدود ۵ متر است. دهانه این آبشار کوچک است و آب با قدرت زیادی به پایین سرازیر می‌شود. به همین خاطر ذرات آب در هوا معلق می‌شوند و زیبایی آبشار کرکبود طالقان را دوچندان می‌کنند. در پای آبشار حوضچه‌ای شکل گرفته است که عمق مناسبی برای آب‌تنی دارد. آبشار آهکی کرکبود بعد از گذشتن از دره به‌سمت روستاهای پایین‌دست می‌رود. از مسیرهای مختلف می‌گذرد و در انتها با رودخانه شاهرود یکی می‌شود.

علت نام‌گذاری آبشار

معرفی روستای کرکبود تهران

بومی‌ها این آبشار را به اسم «کر» می‌شناسند. در زبان محلی به صخره و تخته‌سنگ کر می‌گویند. کنار آبشار کرکبود تهران صخره‌ها و حفره‌های زیادی وجود دارد. می‌گویند در گذشته این حفره‌ها محل زندگی کاتبان قرآن و خوش‌نویس‌ها بود. آن‌ها در این حفره‌های مجزا زندگی می‌کردند و آیات قرآن و متون ادبی اسلامی را می‌نوشتند. حفره‌ها را که پیدا کردید، ماجراجویی‌تان را ادامه بدهید. از این حفره‌ها می‌توانید به پشت آبشار برسید. منظره‌ای شگفت‌انگیز از دشت‌های سرسبز در آن سمت هست و شما را شگفت‌زده می‌کند.

معرفی روستای کرکبود

کرکبود از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای اطراف تهران است. به‌خاطر وجود سنگ‌های تیره و کبود این روستا را به این اسم می‌شناسند. به‌ویژه اگر در فصل پاییز و زمستان به آنجا بروید، این صخره‌ها را به‌خوبی می‌بینید. البته عده‌ای هم می‌گویند این اسم را به‌خاطر وجود امامزاده‌های روستا، کرکبود گذاشته‌اند. آرامگاه امامزاده زید و ابراهیم در این روستاست. این دو بزرگوار برادر بودند و دو اسب به اسم کهر و کبود داشتند. بعد از فوت این دو برادر، اسم روستا را کهرکبود نامیدند و بعد از گذشت چند سال‌ آن را به کرکبود تغییر دادند.

معرفی روستای کرکبود طالقان

موقعیت این روستا در شمال شرقی طالقان است. آثار کشف‌شده از این روستا نشان می‌دهد که کرکبود قدمتی طولانی دارد. این روستا از بهترین تفرجگاه‌های نزدیک به تهران است و می‌توانید در فصل‌های مختلف از آن دیدن کنید؛ اما بهار و تابستان کرکبود جذابیت بیشتری دارد و هوا مطبوع است. صخره‌های تماشایی، آبشار کرکبود و چشمه‌های پرآب از جاذبه‌های طبیعی روستا هستند. اگر گذرتان به این روستا افتاد، تا پای چشمه اِشکِس و جوهرچشمه بروید. در مرکز روستا آثاری از حمامی قدیمی هم به یادگار مانده است. درخت‌های بلندقامت روستا چندین سال است که ریشه در خاک دارند. در کوچه‌باغ‌های کرکبود قدم بزنید و از تماشای خانه‌های گلی و قدیمی لذت ببرید. این روستا شرایط خوبی برای پرورش زنبورهای عسل دارد. اگر دلتان خواست از عسل مرغوب کرکبود بخرید. سوغاتی خوش‌مزه‌ای برای عزیزانتان می‌شود.

جاذبه های گردشگری آبشار کرکبود طالقان

  • طبیعت اطراف آبشار کرکبود تهران

برای رفتن تا پای آبشار باید از مسیری دل‌انگیز و زیبا بگذرید. چشم‌انداز کوه‌های سرسبز و دشت‌های هموار خیره‌کننده است. در فصل بهار گل‌های کوچک زیبایی این مسیر را به اوجش می‌رساند. کمی که از دامنه کوه پایین بروید، درخت‌های پرشاخ‌وبرگی می‌بینید. بعضی از این درخت‌ها شکوفه می‌دهند و مسیر رسیدن به آبشار را دل‌انگیزتر می‌کنند.‌ با هر نسیمی که می‌وزد، شکوفه‌ها در هوا پراکنده می‌شوند. باید در خلاف جریان رودخانه حرکت کنید تا به پای آبشار برسید. نمی‌شود زیبایی این آبشار را با کلمه‌ها وصف کرد. صدای برخورد آب با صخره‌ها در فضا طنین‌انداز می‌شود و حس‌وحال بی‌نظیری به شما می‌دهد. کمی که نزدیک‌تر بشوید، قطرات پخش‌شده در هوا رطوبت دل‌پذیری را روی پوستتان ایجاد می‌کند.

  • آب‌تنی در آبشار کرکبود طالقان

آب‌جمع‌شده در پای آبشار، حوضچه‌ای را به وجود آورده است. آب‌تنی در هوای گرم تابستان در این حوضچه وسوسه‌انگیز است؛ پس تردید نکنید و تنی به آب بزنید؛ البته می‌توانید فقط پاهایتان را در آب بگذراید. کمی که بگذرد آرامش دل‌پذیری را احساس می‌کنید. یادتان نرود که صخره‌های اطراف آبشار کمی لیز است. به همین خاطر ریسک نکنید و از بالای صخره به داخل حوضچه نپرید.

  • عکاسی

اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، کنار آبشار کرکبود تهران سوژه‌های نابی برای عکاسی هست. زاویه و کادر مناسب را پیدا و تصویرش را ثبت کنید. ریزش آب از روی صخره‌ها یکی از همین سوژه‌های زیبا است. اگر با جمعی از دوست‌ها یا خانواده هستید، عکس‌های دسته‌جمعی را فراموش نکنید. این عکس‌‌ها خاطرات این سفر هیجان‌انگیز را یادآوری می‌کند. با عکس‌ها، ثانیه‌هایی از زندگی همیشه زنده هستند و فراموش نمی‌شوند.

  • پیک‌نیک کنار آبشار

بعد از پیاده‌روی و آب‌تنی، وقت آن است که کمی نزدیک آبشار استراحت کنید. پیک‌نیک‌کردن از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر است. زیراندازی پهن کنید و چند ساعتی آنجا وقت بگذرانید. هوای تمیز کوهستان را نفس بکشید و به صدای جادویی و آرامش‌بخش طبیعت گوش بدهید. برای اتراق در شب بهتر است در دشت‌های هموار چادر برپا کنید.

امکانات رفاهی آبشار کرکبود تهران

رستوران‌های طالقان

اطراف این آبشار تا چشم می‌بیند طبیعت بکر و چشم‌اندازهای سرسبز است. در نزدیکی این آبشار امکانات رفاهی وجود ندارد؛ پس یادتان نرود که وسایل لازم برای سفر را همراهتان ببرید. اگر اهل کمپ‌کردن هستید، می‌توانید در محل مناسبی چادر برپا کنید و شب را در طبیعت بمانید؛ البته بعضی از بومی‌ها خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند. در روستای کرکبود، رستوران و غذاخوری نیست. برای تهیه غذا باید به رستوران‌های طالقان سری بزنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کرکبود تهران

شمال ایران طبیعت چشم‌نوازی دارد. اگر سفرتان چندروزه است، بعد از بازدید از آبشار به دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران بروید. سد طالقان یکی از جاهای دیدنی نزدیک به پایتخت است. زیبایی این سد همه را شگفت‌زده می‌کند. می‌توانید در چمنزارهای اطراف سد طالقان پیک‌نیک کنید. انعکاس تصویر کوه‌ها در آب دریاچه جذابیت این سد را چند برابر می‌کند. در دریاچه سد طالقان ماهی‌های مختلفی مثل کپور، قزل‌آلا و زردپر رشد می‌کنند. اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید، این گوی و این میدان. می‌توانید اطراف سد طالقان اتراق کنید و شب را همان جا بمانید. تماشای تصویر ماه در آب و آسمان پرستاره شب این سفر را به‌یادماندنی می‌کند.

تجهیزات لازم برای سفر به آبشار کرکبود طالقان

تجهیزات لازم برای سفر به آبشار کرکبود طالقان

برای پیاده‌روی در دامنه کوه کفشی راحت و مناسب بپوشید. مواد خوراکی، آب آشامیدنی، لباس اضافه، کرم ضد آفتاب، زیرانداز و کلاه از وسایل ضروری برای این سفر است. اطراف این آبشار به‌سختی می‌توانید چوب خشک برای روشن‌کردن آتش پیدا کنید؛ پس بهتر است کمی ذغال یا چوب همراهتان باشد. یادتان نرود که دوربین و گوشی همراه را از قبل شارژ کنید.

بهترین زمان سفر

اگر برای بازدید از این آبشار مشتاق هستید، بهتر است در بهار و تابستان بار سفر ببندید و به کرکبود بروید. این منطقه کوهستانی در شش ماه اول سال آب‌وهوایی خنک و دل‌انگیز دارد. با آب‌شدن برف‌ها در دامنه‌های حصارچال، آبشار کرکبود تهران خروشان می‌شود. دشت‌ها هم سرسبزتر از هر زمانی است و طبیعت، زیبایی برجسته‌ای دارد. این آبشار مقصدی مناسب برای روزهای گرم تابستان است. اطراف آبشار دمای هوا معتدل است و گشت‌وگذار لذت خاصی دارد.

بهترین زمان سفر آبشار کرکبود طالقان

فصل پاییز نوید زردشدن برگ درخت‌ها و سردشدن هوا را می‌دهد. طبیعت روستا در روزهای پاییزی هم دست کمی از ماه‌های اول سال ندارد. اگر دوست دارید در این فصل به بازدید از آبشار بروید، وضعیت هوا را از قبل بررسی کنید. از نیمه‌های پاییز سرمای هوا شدیدتر می‌شود و زمستان با برف و سرمای استخوان‌سوزش از راه می‌رسد. قندیل‌های یخی آبشار در زمستان، چهره‌ای متفاوت از آن را نشان می‌دهند. پیاده‌روی در دامنه‌های برفی به تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارد. به همین خاطر بازدید از آبشار در این زمان از سال برایتان سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

مسیر دسترسی

این آبشار از جاهای دیدنی اطراف تهران است. اگر مبدأ حرکتتان پایتخت باشد، بعد از پشت‌سرگذاشتن 140 کیلومتر به آبشار کرکبود می‌رسید. کافی است وارد اتوبان تهران_قزوین بشوید و ۵ کیلومتر بعد از آبیک به‌سمت زیاران بروید. 35 کیلومتر که جلو بروید، به طالقان می‌رسید. بعد از رسیدن به طالقان مسیر را به‌اندازه ۸ کیلومتر ادامه بدهید. فاصله طالقان تا آبشار کرکبود حدود 14 کیلومتر است. حواس‌جمع که باشید، در سمت چپ جاده تابلوی روستای کرکبود را می‌بینید؛ البته خوب است بدانید در ابتدا باید مسیری پرپیچ‌وخم و ناهموار را پشت سر بگذارید؛ اما بعد از آن دشتی هموار انتظارتان را می‌کشد.

بعد از رسیدن به روستا خودروی شخصی تان را در جای مناسبی پارک کنید؛ زیرا باقی مسیر ماشین‌رو نیست. مسیر دسترسی به آبشار از بین دشت‌های سرسبز با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز است. در بخش غربی دره و پایین دامنه کوه آبشار کرکبود تهران خودنمایی می‌کند. مسیر پیاده‌روی از روستا تا کنار آبشار حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

آبشار کرکبود، آبشاری تماشایی در روستاهای اطراف طالقان است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ شاید در سفرهای قبلی تا پای این آبشار رفته باشید. از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان البرز، شهرستان طالقان، 700متری شمال روستای کرکبود.

خیر؛ اما می‌توانید در روستای کرکبود خانه‌های بومی را اجاره کنید.

فاصله این آبشار تا طالقان حدود 14 کیلومتر است.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.