ییلاق جواهردشت رودسر | سرزمینی غرق در ابر و مه

0

استان گیلان به لطف داشتن طبیعتی سر‌شار و کم‌نظیر، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور ایران شمرده می‌شود. هر‌ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان، برای حضور در طبیعت فوق‌العاده و دل‌انگیز این استان، به‌سوی آن روانه می‌شوند. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع‌به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم به معرفی جاذبه‌ای بکر و ناشناخته، موسوم به ییلاق جواهردشت بپردازیم. در این مطلب ضمن وصف زیبایی‌های حیرت‌انگیز و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این بهشت خرم، در‌خصوص جاذبه‌های گردشگری، تفریحات، امکانات رفاهی و سوغات این منطقه سخن گفته‌ایم. همچنین راهنمایی کامل برای بازدید از آن در اختیارتان قرار داده‌ایم تا چراغ راه شما برای سفر به‌سوی این ییلاق رؤیایی باشد؛ در‌نتیجه اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و کشف جاذبه‌های طبیعی بکر برایتان هیجان‌انگیز و دلپذیر است، در این مطلب همراه ما باشید تا با این جاذبه دلفریب در استان گیلان آشنا شوید. 

فهرست مطالب

ییلاق جواهردشت کجاست؟ 

ییلاق جواهردشت

ییلاق جواهردشت منطقه‌ای به‌سان بهشتی سر‌سبز و دلرباست که در بخش چابکسر قرار دارد. چابکسر نیز از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان است، قرار دارد. خوب است بگوییم که این منطقه درست در مرز بین استان گیلان و مازندران قرار دارد و بسیاری به اشتباه آن را جزو جاهای دیدنی استان مازندران می‌شمارند. 

ییلاق جواهردشت

روستای جواهردشت در ارتفاعات منطقه جای خوش کرده است و به همین دلیل نیز اغلب اوقات این دهستان، همچون سرزمینی رؤیایی در اقیانوسی از ابر و مه غرق می‌شود. در بخش جنوبی این دیار دلنواز، قله مرتفع «سماموس» به چشم می‌خورد که بسیاری از آن با عنوان «بام گیلان» یاد می‌کنند؛ چرا‌که بر‌فراز آن چشم‌اندازی خیره‌کننده و نفس‌گیر از شهر‌ها و روستا‌های استان گیلان و همچنین دریای خزر به چشم می‌خورد. 

معرفی ییلاق جواهردشت | سرزمینی غرق در ابر و مه 

معرفی ییلاق جواهردشت

جواهردشت که در گویش گیلکی به آن «جوردشت» می‌گویند، نام ییلاقی بکر و خوش‌آب‌و‌هوا در شمال ایران است که بسیاری آن را با منطقه ییلاقی جواهر‌ده که در نزدیکی آن قرار دارد، اشتباه می‌گیرند. همین تشابه اسمی باعث شده است تا منطقه جواهر دشت نا‌شناخته‌تر و بکر‌تر باشد. این سرزمین ییلاقی را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین، بکر‌ترین و تماشایی‌ترین ییلاق های ایران معرفی کرد. همان طور که گفتیم این ییلاق رؤیایی جواهردشت در ارتفاعات منطقه قرار دارد و از بخش‌های جنگلی پایین‌دست و بالادست و مراتع و کوهستان‌ها تشکیل شده است. ما این منطقه را به «سرزمینی غرق در ابر و مه» تشبیه می‌کنیم؛ چرا‌که در اغلب روز‌های سال، اقیانوسی از ابر، این ییلاق سر‌سبز و زیبا را به آغوش می‌کشد. 

  • پوشش گیاهی ییلاق جواهردشت

پوشش گیاهی ییلاق جواهردشت رودبار

پوشش گیاهی منطقه جواهردشت بسیار غنی و شگفت‌انگیز است. در بخش‌های پایینی منطقه، گونه‌ای ارزشمند از گیاه «شمشاد» وجود دارد. از دیگر گیاهان ارزشمند و منحصر‌به‌فرد منطقه می‌توان به گیاه «میش گوش»‌ اشاره کرد که دارای خواص درمانی بسیار است. این ییلاق خوش‌آب‌و‌هوا و سر‌سبز، مملوء از درختان متعدد و متنوعی است که ریشه به عمق خاک دوانده و سر به آسمان رسانده‌اند. درختان بلوط، خرمالوی وحشی، توسکا، زالزالک، گلابی وحشی، راش، ون و افرا عمده درختان این منطقه خرم را تشکیل می‌دهند. در جواهردشت زیبا، علاوه‌بر درختان سر‌سبز و تنومند، گل‌ها و گیاهان متنوعی نیز به چشم می‌خورند. از جمله این گل‌ها و گیاهان می‌توان به گل‌های پامچال و بنفشه، بوته‌های تمشک، گیاه گزنه و… اشاره کرد. 

  • پوشش جانوری ییلاق جواهردشت 

پوشش جانوری ییلاق جواهردشت رودسر

در جای جای ییلاق جواهردشت اسب‌های آزاد و گاو‌های اهلی متعلق به ساکنان منطقه، مشغول چرا در مرتع‌های سر‌سبز هستند و منظره‌ای چشم‌نواز خلق کرده‌اند. اگر در زمین‌های گلی روستا‌های منطقه قدم بگذارید، رد سوراخ‌هایی که موش‌خرما‌ها ایجاد کرده‌اند، به‌وفور به چشم می‌خورند. در عمده بخش‌های این ییلاق خوش‌آب‌و‌هوا، گونه‌های جانوری متنوعی از جمله مرال، شوکا، کل و بز بسیارند. جنگل‌های جواهردشت نیز زیستگاه گونه‌های جانوری وحشی همچون خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی و شغال هستند. این منطقه همچنین زیستگاه پرندگان بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به سارگپه و قرقاول اشاره کرد. 

علت نامگذاری ییلاق جواهردشت رودسر | منطقه‌ای به‌سان جواهری ارزشمند 

علت نامگذاری ییلاق جواهردشت رودسر

در‌خصوص وجه تسمیه ییلاق جواهردشت، دو عقیده و روایت متفاوت وجود دارد: 

  • برخی از افراد سالخورده و بومی منطقه روایت می‌کنند که در گذشته، شخصی به‌نام «جواهر»، بزرگ و سرور مردم این آبادی بود. مردم نیز به‌خاطر احترام و علاقه‌ای که این شخص داشتند، این منطقه را «جواهردشت» نامیدند. 
  • برخی دیگر معتقدند این منطقه به لطف داشتن طبیعتی بکر و سرسبز و خاکی مرغوب برای کشاورزی، ارزش بسیاری دارد و به همین دلیل به «جواهر‌دشت» به‌معنای «دشتی به‌سان جواهر» یا «دشتی مملوء از جواهر» معروف شده است. 

جاذبه‌های گردشگری ییلاق جواهردشت | از چشمه‌سار‌ها تا جنگل‌ها و مراتع سر‌سبز

جاذبه‌های گردشگری ییلاق جواهردشت سیاهکلرود

در ییلاق جواهردشت سیاهکلرود، مجموعه‌ای غنی از جاذبه‌های طبیعی به چشم می‌خورد. از قله سر‌به‌فلک‌کشیده سماموس گرفته تا جنگل‌های انبوه هیرکانی، دشت‌ها و مراتع سر‌سبز همچون «ناصره دشت» و «لووه سر»، رود‌های پر‌آب و چشمه‌های جوشان با آبی زلال و گوارا، همگی در این منطقه، گردهمایی پر‌شکوهی تشکیل داده‌اند. از‌این‌رو شما می‌توانید روز‌ها و هفته‌ها به گشت‌و‌گذار در این ییلاق بی‌نظیر بپردازید و هر‌بار با کشف جاذبه‌ای جدید، غرق در شگفتی و لذت شوید. 

تفریح در ییلاق جواهردشت رودسر | تجربه‌هایی ناب و دلپذیر در قلب طبیعتی بکر 

تفریح در ییلاق جواهردشت رودسر

در ییلاق سر‌سبز و دل‌نواز جواهردشت، تفریحات ناب و دلپذیری انتظار شما را می‌کشند. هر‌کدام از این تفریحات به‌نحوی روح و جان شما را نوازش کرده و حس دلنشینی به شما می‌بخشند. در ادامه برخی از تفریحاتی را عنوان کرده ایم که می‌توانید در این منطقه بکر تجربه کنید. 

  • طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در مراتع سرسبز

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در مراتع سرسبز

چه لذتی بالا‌تر از قدم زدن در طبیعت بکر، نفس‌کشیدن در هوای پاک، لمس انگشتان نسیم، رهایی در آغوش ابر‌ها و تماشای چشم‌انداز‌ جنگل و دریا وجود دارد؟ در ییلاق جواهردشت تجربه تمام این لذت‌های دلپذیر امکان‌پذیر است. هنگام حضور در  این منطقه چنین تجربه‌ شیرینی را از خود دریغ نکنید. 

  • عکاسی از مناظر خیره‌کننده و نفس‌گیر طبیعت بکر 

عکاسی از مناظر خیره‌کننده و نفس‌گیر طبیعت بکر جواهردشت

در ییلاق جواهردشت رودسر، مناظری به چشم می‌خورند که نظیر آن در هیچ کجای ایران وجود ندارد؛‌ از‌این‌رو اگر اهل عکاسی و ثبت مناظر و لحظه‌های دیدنی و دلپذیر هستید، اینجا بهشت شماست. 

  • تماشای چشم‌اندازهای متنوع از جلگه و دریا و دره‌های سرسبز

تفریح در ییلاق جواهردشت رودسر

اگر برای فرار از فضای شلوغ، دلگیر و پر‌سر‌و‌صدای کلان‌شهر‌ها، به ییلاق آرام و سر‌سبز و بکر جواهردشت پناه آورده‌اید، توصیه می‌کنیم اوقاتی را در ارتفاعات این منطقه بگذرانید و با تماشای چشم‌اندازهای متنوع از جلگه و دریا و دره‌های سرسبز در سکوت منطقه، خود را در آرامش و لذت غرق کنید.  

  • شب‌نشینی در هوای خنک ییلاق

شب‌نشینی در هوای خنک ییلاق

هوای شب‌های ییلاق جواهر‌دشت بسیار خنک و دل‌پذیر است. چنین فضا و هوایی جان می‌دهد برای یک شب‌نشینی دلنشین در کنار عزیزان، دور آتشی گرم و نورانی. 

  • تجربه بی‌نظیر حضور در اقیانوس ابر

تجربه بی‌نظیر حضور در اقیانوس ابر

همان طور که گفتیم اغلب اوقات این دهستان سر‌سبز و زیبا، همچون سرزمینی رؤیایی در اقیانوسی از ابر و مه غرق می‌شود؛ برای همین هم یلاق جواهردشت را یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران می‌شناسند. حضور در چنین فضایی از جمله تجربه‌های نابی است که برای همیشه همچون رؤیایی شیرین در خاطر شما خواهد ماند. 

  • تجربه چشیدن طعم بی‌نظیر خوراک‌های محلی

چشیدن طعم غذا‌ها و خوراکی‌های بومی و محلی در مقصد سفر، از جمله محبوب‌ترین تفریحاتی است که در تمامی سفر‌ها می‌توان تجربه کرد. سفر به ییلاق جواهردشت سیاهکلرود نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ از‌این‌رو شما می‌توانید چشیدن طعم بی‌نظیر خوراک‌های محلی را در برنامه تفریحات خود قرار دهید. 

  • تجربه اقامتی متفاوت در فضای روستایی

تجربه اقامتی متفاوت در فضای روستایی جواهردشت

اقامت در خانه‌های روستایی، تجربه متفاوت و دلنشینی را برای شما رقم خواهد زد؛‌ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به این منطقه دلربا، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه را به‌جای هتل‌ها و ویلا‌های لوکس شهرهای اطراف، برای اقامت انتخاب کنید. با این کار علاوه‌بر آشنایی با زندگی روستایی، می‌توانید از آرامشی فوق‌العاده بهره‌مند شده و از چشیدن غذا‌های لذیذ محلی نیز لذت ببرید. 

امکانات رفاهی روستا و ییلاق جواهردشت | آشنایی با زندگی روستایی و تجربه آن 

امکانات رفاهی روستا و ییلاق جواهردشت

به‌صورت کلی در ارتفاعات و جنگل‌های بکر ییلاق جواهردشت، هیچگونه امکانات رفاهی وجود ندارد و شما با طبیعی دست‌نخورده رو‌به‌رو خواهید بود. با‌این‌حال برای برخورداری از امکانات رفاهی مختلف می‌توانید در روستا‌های منطقه حضور پیدا کنید. در این روستا‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های متعددی برای خرید خوراکی، آب، غذا و… وجود دارد. همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی اقامت داشته و از امکانات آن‌ها بهره‌مند شوید. 

سوغات ییلاق جواهردشت | یادگاری‌های ارزشمند از بهشتی سر‌سبز و شگفت‌انگیز

سوغات ییلاق جواهردشت

سبزی‌های معطر و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، از بهترین و محبوب‌ترین سوغات ییلاق جواهر‌دشت هستند. جالب است بدانید که شما می‌توانید این سبزی‌ها و گیاهان را خودتان از دل کوه‌ها و مرتع‌های سر‌سبز منطقه جمع‌آوری کرده یا از فروشگاه‌های محلی خریداری کنید. محصولات و فرآورده‌های دامی و کشاورزی که توسط مردمان محلی تهیه می‌شوند نیز از دیگر سوغات محبوب منطقه به شمار می‌آیند. از جمله این فرآورده‌ها و محصولات می‌توان به دوغ،‌ ماست، پنیر، رب آلوچه و… اشاره کرد. 

لوازم ضروری برای بازدید از ییلاق جواهردشت | هر‌آنچه باید به‌همراه داشته باشید

لوازم ضروری برای بازدید از ییلاق جواهردشت

برای سفر به ییلاق خوش‌آب‌و‌هوای جواهردشت، حتماً کفش مناسب پیاده‌روی، چند دست لباس گرم و راحت و کیسه‌ای جهت جمع‌آوری زباله‌های خود، به‌همراه داشته باشید. داشتن یک کوله سبک برای حمل مقداری آب و خوراکی، وسایل ضروری، لباس گرم و… به شما کمک می‌کند تا گشت‌و‌گذار دلپذیر‌تر و راحت‌تری را در قلب طبیعت تجربه کنید. اگر خیال فتح قله سماموس را در سر دارید، کفش و تجهیزات کوهنوردی از واجبات است. همچنین چنانچه می‌خواهید در قلب جنگل‌ها یا ارتفاعات این منطقه کمپ کنید، لازم است علاوه‌بر تجهیزات کمپینگ، تمامی ملزومات شخصی و مقداری آب و خوراکی به‌همراه داشته باشید. 

نکات مهم برای بازدید از ییلاق جواهردشت سیاهکلرود |‌ هر‌آنچه لازم است بدانید 

نکات مهم برای بازدید از ییلاق جواهردشت سیاهکلرود

  • همان طور که گفتیم این منطقه در ارتفاعات قرار دارد و آب‌و‌هوای آن سرد است؛‌ از‌این‌رو به‌همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید. 
  • اگر می‌خواهید در فصل‌های پاییز و زمستان با خودرو شخصی خود به‌سوی این منطقه سفر کنید، به یاد داشته باشید که به دلیل بارش‌های سنگین و استاندارد نبودن جاده‌ها، به‌همراه داشتن زنجیر چرخ امری ضروری است. 
  • د‌ر‌نهایت فراموش نکنید که با طبیعت مهربان باشید، زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید، با بستن تاب به درختان، کنده‌کاری رو تنه آن‌ها، روشن نگه داشتن آتش در جنگل یا هر اقدام اینچنینی، به آن آسیب نزنید. 

جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق جواهردشت | لذت گشت‌و‌گذار در زیبا‌ترین مناطق ایران 

اگر از ما بپرسید، می‌گوییم که استان گیلان، نیک‌منظر‌ترین و دلربا‌ترین استان کشور ایران است و در گوشه‌گوشه آن، شگفتی و زیبایی نهفته است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان به‌قدری زیادند که حتی اگر یک ماه هم مهمان آن باشید، باز هم فرصت کافی برای بازدید از تمام جاذبه‌های آن را نخواهد داشت. از سوی دیگر همه ما می‌دانیم که عمر سفر کوتاه است و باید از تک‌تک لحظات آن به بهترین شکل استفاده کرد. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا با یک تیر چند نشان زده و با رفتن به یک منطقه از چندین جاذبه بازدید کنید. به همین دلیل در این بخش چند‌تا از مهم‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان را که در نزدیکی ییلاق جواهردشت سیاهکلرود قرار دارند، معرفی کرده‌ایم: 

  • بقعه نقره عباس 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، ورودی روستای جواهردشت، بقعه نقره عباس
فاصله بقعه نقره عباس  تا ییلاق جواهردشت: حدود ۲ کیلومتر 
  • امامزاده آقا سُماموس  

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، قله سماموس، امامزاده آقا سُماموس
فاصله امامزاده آقا سُماموس تا جواهردشت: حدود ۱۲ کیلومتر 
  • چشمه دمکش

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، روستای فکجور، چشمه دمکش
فاصله چشمه دمکش تا جواهردشت: حدود ۳۶ کیلومتر 
  • روستای سرولات 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رامسر، ۳‌کیلو‌متری جنوب بخش چابکسر، روستای سرولات
فاصله روستای سرولات تا ییلاق جواهردشت: حدود ۵۳ کیلومتر 
  • پارک ساحلی گیشار 

پارک ساحلی گیشار 
آدرس: ایران، استان گیلان، جاده ساحلی رامسر-رودسر، پارک ساحلی گیشار
فاصله پارک ساحلی گیشار  تا جواهردشت: حدود ۳۹ کیلومتر 
  •  قلعه بندبن 

آدرس: ایران، استان گیلان، جنوب شهرستان رودسر، روستای بندبن، قلعه بندبن
فاصله قلعه بندبن تا جواهردشت: حدود ۲۶ کیلومتر 
  •  چهارشنبه بازار چابکسر 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، خیابان وحدت، چهارشنبه بازار چابکسر
فاصله  تا جواهردشت: حدود ۴۸ کیلومتر 
  •  پارک ساحلی گل سرخ چابکسر 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، اوشیان، پلاژ دریای گل سرخ،  پارک ساحلی گل سرخ چابکسر
فاصله  تا جواهردشت: حدود ۴۵ کیلومتر 

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت | تجربه‌ای دلپذیر با انتخاب زمانی مناسب

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت

اگر می‌خواهید زیبا‌ترین و دلربا‌ترین چهره ییلاق جواهردشت را دیده و از تماشای انبوه درختان پر‌شکوفه، مراتع سر‌سبز و پر‌گل و شنیدن عطر بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان معطر لذت ببرید، فصل بهار را برای سفر به‌سوی این بهشت زمینی، در تقویم خود علامت بزنید. از سوی دیگر، چنانچه خیال اقامت در فضای باز و کمپ‌کردن در طبیعت را در سر دارید و می‌خواهید از آب‌و‌هوایی دلپذیر و مطلوب بهره‌مند شوید، فصل تابستان، زمانی مناسب برای سفر به این منطقه خواهد بود؛ چرا‌که این منطقه به دلیل قرار‌گیری در ارتفاعات، اقلیمی سرد و کوهستانی دارد و آب‌و‌هوای آن در تابستان، خنک و مطلوب است. 

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت سیاهکلرود

به دلیل بارش‌های سنگین در منطقه، در فصل‌های سرد سال، سفر به جواهردشت در فصل‌های پاییز و زمستان پیشنهاد نمی‌شود. به‌صورت کلی بارش برف در این منطقه از اواسط فصل پاییز آغاز می‌شود و تا پایان زمستان ادامه دارد. گاهی بارش برف در ارتفاعات منطقه، تا اواسط فصل بهار نیز محتمل است. با‌این‌حال اگر اهل کوهنوردی هستید و قصد فتح قله سماموس را در سر دارید، خوب است بدانید که اغلب کوهنوردان فصل زمستان را برای تجربه صعود حرفه‌ای به قله سماموس انتخاب می‌کنند. 

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت سیاهکلرود

در پایان خوب است اشاره کنیم که هر‌ساله در اواسط ماه مرداد، جشنواره‌ها و مسابقات پر‌شکوه و جذاب بومی و محلی، با همکاری و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی در این منطقه برگزار می‌شوند. از جمله مسابقاتی پر‌شوری که در این ایام برگزار می‌شود، می‌توان به کشتی گیله مردی، اسب‌دوانی و طناب‌کشی اشاره کرد. از‌این‌رو اگر به شرکت در این جشنواره‌های شاد و مسابقات پر‌هیجان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم ماه مرداد را برای سفر به ییلاق جواهردشت سیاهکلرود انتخاب کنید. 

چگونگی اقامت در ییلاق جواهردشت | اقامت در خانه‌های روستایی یا هتل‌های لوکس؟

چگونگی اقامت در ییلاق جواهردشت

برای اقامت در این بهشت پهناور، گزینه‌های متعدد و متنوعی پیش روی شما قرار دارند. از کمپ‌کردن در قلب طبیعت گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های روستایی در روستا‌های منطقه، کلبه‌های چوبی در دل جنگل و هتل‌های لوکس در شهر‌های اطراف، هر‌کدام گزینه‌ای متفاوت برای اقامت در ییلاق جواهر‌دشت شمرده می‌شود. انتخاب هر‌یک از این اقامتگاه‌ها به شرایط، روحیه، بودجه و سلیقه شما وابسته است؛ از‌این‌رو در ادامه در‌خصوص شرایط و ویژگی‌های هر‌کدام از این اقامتگاه‌ها به‌صورت جدا‌گانه توضیح داده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر انتخاب کنید. 

  • اجاره خانه‌های روستایی، کلبه‌های چوبی یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

چگونگی اقامت در ییلاق جواهردشت

در روستا‌های ییلاق جواهردشت، کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی متنوع و متعددی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته باشید. اگر اهل تجربه‌های جدید و متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوع اقامتگاه‌ها را برای سکونت انتخاب کنید. لذت‌بخش‌ترین بخش اقامت در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، وعده‌های غذایی آن است؛ چرا‌که معمولاً در این نوع اقامتگاه‌ها، لذیذ‌ترین غذا‌های بومی و محلی برای مهمانان سرو می‌شود. گذشته از این‌ها صبح‌هایی را تصور کنید که وقتی بیدار می‌شوید، چشم‌اندازی خیره‌کننده از فضای روستا و طبیعت بکر اطراف، در مقابل چشمان شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در هوایی پاک و مطلوب، نفس بکشید. 

  • رزرو هتل در شهرهای اطراف

اگر رفاه و راحتی برایتان اولویت دارد و می‌خواهید در هتلی با امکانات رفاهی مناسب اقامت داشته باشید، می‌توانید در هتل‌های شهرهای نزدیک ییلاق جواهر‌دشت، همچون رود‌سر و رامسر، ساکن شوید. در ادامه چند‌تا از بهترین هتل‌های شهر‌های رودسر و رامسر را عنوان کرده‌ایم: 

  • هتل بام سبز رامسر
  • هتل بزرگ رامسر 
  • هتل آپارتمان لیان رامسر
  • هتل آپارتمان ترنج رامسر 
  • هتل آپارتمان نیستان رامسر
  • هتل سیروس رودسر
  • هتل بهار رودسر 
  • هتل پدیدار خزر رودسر 
  • هتل ارشیا رودسر
  • هتل آپارتمان مهیاد رودسر

 

  • کمپ در ییلاق

کمپ در ییلاق

اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و می‌خواهید در این بهشت رؤیایی کمپ کنید و تمام اوقات خود را در قلب طبیعت بگذرانید، خوب است بدانید که منطقه‌ای حفاظت‌شده ابتدای روستای جواهردشت، مکانی مناسب برای کمپینگ است. این منطقه حصار‌کشی شده و دارای فضایی امن برای اتراق‌‌کردن و چادرزدن شمرده می‌شود؛‌ از‌این‌رو شما می‌توانید با خیال راحت در این منطقه کمپ کرده و از حضور در دامان طبیعت بکر لذت ببرید. 

مسیر دسترسی به ییلاق جواهردشت | مسیری زیبا و دلنشین 

همان طور که گفتیم، این جاذبه بکر و دلفریب، در استان گیلان قرار دارد؛ از‌این‌رو برای دسترسی به آن باید ابتدا خود را به استان گیلان برسانید. اگر مبدأ حرکت شما تهران یا کرج است، دسترسی به این جاذبه از طریق جاده‌ چالوس یا اتوبان کرج قزوین امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه راهنمای کامل دسترسی به ییلاق جواهردشت رودبار از دو مسیر جاده چالوس و اتوبان کرج-قزوین را ارائه کرده‌ایم؛ تا چراغ راه شما برای رسیدن به این بهشت دلربا باشد. 

  • مسیر دسترسی از جاده چالوس

دسترسی به ییلاق جواهر‌دشت رودسر از مبدأ تهران و از مسیر جاده چالوس، با پیمودن مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر میسر می‌شود. البته وجود پیچ‌و‌خم‌های متعدد در مسیر و ترافیک احتمالی، پیمودن این مسیر با خودرو شخصی، حدود ۶ ساعت طول می‌کشد. نگران طولانی‌بودن مسیر نباشید؛ چرا‌که جاده چالوس از زیبا‌ترین جاده های ایران است و گذر از آن بسیار دلپذیر خواهد بود. برای شروع، ابتدا باید وارد اتوبان همت شده و در مسیر غرب تهران شده یا از طریق اتوبان تهران-کرج خود را به ورودی بزرگراه تهران-شمال برسانید. با ورود به این آزاد‌راه، مسیر خود را تا رسیدن به «شهرستانک»‌ ادامه دهید. سپس با گذر از «شهر مرزن‌ آباد» و «کمربندی چالوس»، وارد جاده ساحلی شده و به سمت غرب حرکت کنید.

 در این مسیر تابلو‌های راهنما را دنبال کرده و با گذر از شهر‌های ساحلی «نمک آبرود»، «سلمانشهر» (متل قو)، «تنکابن» و «شیرود»، خود را به شهر زیبای «رامسر» برسانید. پس از رسیدن به رامسر، با پیمودن مسافتی در حدود ۱۲ کیلومتر، به بخش «چابکسر»‌ خواهید رسید. پس از رسیدن به چابکسر، تنها لازم است ۲۰ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به ورودی جاده «سیاهکلرود» برسید. وارد این جاده شده و از روستا‌های «خشکلات»، «قاسم‌آباد»، «علی‌آباد»، «گاوماست» و «تله‌میان» بگذرید. پس از پیمودن حدود ۲۵ کیلومتر به جاده‌ای فرعی می‌رسید که شما را به ییلاق جواهردشت می‌رساند. وارد جاده فرعی شوید و به‌سوی این بهشت خرم حرکت کنید. 

۲ نکته مهم!

  1. خوب است بدانید که از ابتدای جاده فرعی تا اوایل بخش‌های جنگلی، در روستای «چاشت خورلات»، جاده‌ای آسفالت پیش روی شما است؛‌ اما برای پیمودن ادامه مسیر از روستای چاشت خورلات، باید از جاده‌ای خاکی و کوهستانی گذر کنید. به همین دلیل چنانچه وسیله نقلیه شما برای عبور از جاده‌های کوهستانی مناسب نیست، می‌توانید خودرو خود را در روستای «خیاط محله» پارک کرده و جیپ‌های افراد محلی را برای پیمودن ادامه مسیر، کرایه کنید. 
  2. ساکنان شرق تهران می‌توانند از جاده‌های فیروزکوه و هراز نیز خود را به استان گیلان و ییلاق جواهردشت برسانند. خوب است بدانید که مسیر دسترسی از جاده‌های فیروز‌کوه و هزار، حدود ۱۰۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر دسترسی از جاده چالوس است. 
  • مسیر دسترسی از اتوبان کرج-قزوین 

اگر انتخاب شما برای رسیدن به استان گیلان و ییلاق جواهردشت رودسر، اتوبان کرج-قزوین باشد، مسافتی در حدود ۴۰۰ کیلومتر پیش رو خواهید داشت. در این مسیر ابتدا باید خود را به کرج رسانده و سپس وارد اتوبان کرج-قزوین شده و مسیر خود را به سمت قزوین ادامه دهید. پس از رسیدن به قزوین، از طریق جاده کمربندی، خود را به بزرگراه قزوین-رشت برسانید. سپس در این بزرگراه به سمت لاهیجان حرکت کنید. در ادامه مسیر، به سمت «رود‌سر» و سپس «رامسر»‌ رانندگی کرده و پس از عبور از شهر «کلاچای»، با دنبال کردن تابلو‌های راهنما، از خروجی جاده سیاهکلرود، مسیر حرکت خود را به سمت این شهر تغییر دهید. ادامه مسیر همچون مسیر دسترسی قبلی است. 

  • سایر مسیر‌های دسترسی 

اگر مبدأ حرکت شما، مناطق غربی و جنوبی کشور است، فقط کافی است خود را به بزرگراه قزوین-رشت رسانده و به کمک راهنمای «مسیر دسترسی از اتوبان کرج-قزوین» به‌سوی ییلاق جواهر‌دشت روانه شوید. چنانچه ساکن شرق و شمال شرقی ایران هستید و می‌خواهید به‌سوی این بهشت دلربا در گیلان سفر کنید، باید از طریق جاده‌های شمال‌شرقی به‌سمت گرگان حرکت کرده و سپس وارد جاده ساحلی شوید و مسیر خود را به سمت غرب ادامه دهید تا به رامسر برسید. سپس باقی مسیر را با‌توجه به راهنمای فوق، ادامه دهید. 

فاصله روستای جواهردشت تا شهرستان سیاهکلرود: حدود ۲۶‌ کیلومتر 
فاصله روستای جواهردشت تا شهرستان رود‌سر: حدود ۴۶ کیلومتر 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، بار دیگر با نیروی واژگان، بر بال خیال نشستیم و به‌سوی جاذبه‌ای دیگر در ایرانِ زیبا سفر کردیم. مقصود سفر ما، بهشتی زیبا، سرسبز و غرق در ابر‌های سپید، موسوم به ییلاق جواهر دشت» بود. در این سفر مجازی، ضمن تماشا و وصف زیبایی‌های خیره‌کننده این ییلاق، تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را در اختیارتان قرار داده و راه‌و‌چاه سفر به آن را به شما نشان دادیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر بسته و به‌سوی این طبیعت بکر و رؤیایی سفر کنید. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر تا‌کنون تجربه بازدید از ییلاق جواهردشت را داشته‌اید، تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود را، در تکمیل این مطلب، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ

ییلاق جواهردشت منطقه‌ای به‌سان بهشتی سر‌سبز و دلربا است که در بخش چابکسر که از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان است، قرار دارد.

در ییلاق جواهردشت سیاهکلرود، مجموعه‌ای غنی از جاذبه‌های طبیعی به چشم می‌خورد. از قله سر‌به‌فلک‌کشیده سماموس گرفته تا جنگل‌های انبوه هیرکانی، دشت‌ها و مراتع سر‌سبز همچون «ناصره دشت» و «لووه سر»، رود‌های پر‌آب و چشمه‌های جوشان با آبی زلال و گوارا، همگی در این منطقه، گردهمایی پر‌شکوهی تشکیل داده‌اند.

فاصله روستای جواهر دشت تا شهرستان سیاهکلرود حدود ۲۶ کیلومتر و فاصله آن با شهرستان رود‌سر حدود ۴۶ کیلو‌متر است.

اگر می‌خواهید زیبا‌ترین و دلربا‌ترین چهره ییلاق جواهردشت را ببینید، فصل بهار را برای سفر به‌سوی این بهشت زمینی، در تقویم خود علامت بزنید. از سوی دیگر، چنانچه می‌خواهید از آب‌و‌هوایی دلپذیر و مطلوب بهره‌مند شوید، فصل تابستان، زمانی مناسب برای سفر به این منطقه خواهد بود؛ چرا‌که این منطقه به دلیل قرار‌گیری در ارتفاعات، اقلیمی سرد و کوهستانی دارد و آب‌و‌هوای آن در تابستان، خنک و مطلوب است. همچنین هر‌ساله در اواسط ماه مرداد، جشنواره‌ها و مسابقات پر‌شکوه و جذاب بومی و محلی، در این منطقه برگزار می‌شوند؛ از‌این‌رو اگر به شرکت در این جشنواره‌های شاد و مسابقات پر‌هیجان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم ماه مرداد را برای سفر به ییلاق جواهردشت سیاهکلرود انتخاب کنید.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمال ایران که در نزدیکی ییلاق جواهردشت قرار دارند، می‌توان به بقعه نقره عباس، امامزاده آقا سُماموس، چشمه دمکش، سرولات، پارک ساحلی گیشار، قلعه بندبن، چهارشنبه بازار چابکسر و پارک ساحلی گل سرخ چابکسر اشاره کرد.

برای اقامت در بهشت پهناور، گزینه‌های متعدد و متنوعی پیش روی شما قرار دارند. از کمپ‌کردن در قلب طبیعت گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های روستایی در روستا‌های منطقه، کلبه‌های چوبی در دل جنگل و هتل‌های لوکس در شهر‌های اطراف، هر‌کدام گزینه‌ای متفاوت برای اقامت در ییلاق جواهر‌دشت شمرده می‌شود.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.