آبشار کلوگان تهران | پیشنهادی ناب برای تعطیلات نیم‌روزه

0

اگر پایتخت‌نشین هستید و دلتان گشت‌وگذاری یک‌روزه در طبیعت می‌خواهد، پیشنهاد می‌کنم به آبشار کلوگان تهران سری بزنید. این آبشار از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که می‌توانید در کمترین زمان خودتان را به آنجا برسانید. از طبیعت شگفت‌انگیز اطراف آبشار دیدن کنید و از هوای پاکیزه لذت ببرید.

آبشار کلوگان کجاست؟

اگر به‌سمت شمال استان تهران بروید به شهرستان شمیرانات می‌رسید. لواسانات، رودبار قصران و تجریش از بخش‌های مختلف این شهرستان هستند. کلوگان یکی از روستاهای رودبار قصران است که جاذبه‌های تماشایی زیادی دارد. در وصف زیبایی این روستا همین بس که آبشاری به شگفت‌انگیزی آبشار کلوگان در یکی از دره‌های آن جاری است. در نزدیکی این روستا می‌توانید از روستاهای خوش‌آب‌وهوای دیگری مثل شمشک، امامه، آهار و لالان هم دیدن کنید.

معرفی آبشار کلوگان تهران

این آبشار از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که در انتهای دره‌ای به اسم کلوگان جاری می‌شود. آبشار کلوگان تهران2050 متر بالاتر از سطح دریاست. بلندای این آبشار به 40 متر می‌رسد و پله‌ای‌بودنش زیبایی آن را دوچندان می‌کند. زمانی که جریان آب از صخره‌های پلکانی به پایین می‌ریزد، قابی تماشایی از آبشار گلوکان لواسان را می‌بینید. همین پله‌ها آبشار را به دو بخش تقسیم کرده است. در بخش میانی آبشار کلوگان تهران، حوضچه‌ای شکل گرفته است که آب در آن جمع می‌شود. اگر دوست دارید هیجان را تجربه کنید، می‌توانید در این حوضچه آب‌تنی کنید. آبی که از این حوضچه سرازیر می‌شود از دیگر بخش‌های پلکانی می‌گذرد تا به پای آبشار برسد. در پای آبشار حوضچه دیگری در انتظارتان است. با شروع فصل بهار و آب‌شدن برف کوه‌ها مقدار آب به بیشترین حدش می‌رسد؛ اما در نیمه‌های تابستان حجم آب کمتر می‌شود.

معرفی روستای کلوگان تهران

معرفی روستای گلوکان تهران

در شمال ایران روستاهای خوش‌آب‌وهوایی هست که هرکدام طبیعتی برجسته دارند. کلوگان یکی از روستاهای اطراف تهران است و فاصله زیادی با آن ندارد. این روستا به‌خاطر آب‌وهوای دل‌نشین مقصد بسیاری از ساکنان پایتخت است. طبیعت این روستا دست کمی از جنگل‌ها و زیبایی‌های شمال ندارد؛ پس می‌توانید برای سفری کوتاه و دل‌پذیر روی آن حساب کنید. بعضی از بومی‌ها این روستا را به اسم‌های «کلوگان» و «کلیگان» هم می‌شناسند. رودخانه‌پرآبی از کنار روستا می‌گذرد که یکی از شاخه‌های فرعی رود جاجرود است. به‌لطف آب این رود، باغ‌های روستا همیشه سیراب هستند. در کوچه‌باغ‌های باریک روستا قدم بزنید و از کشف زیبایی‌های آن لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری آبشار کلوگان تهران

آبشار کلوگان شمیران جاذبه‌های مختلفی برای گردشگرها دارد. بازدید از آن نه‌تنها شما را خسته‌نمی‌کند، بلکه روزی خاطره‌انگیز برایتان می‌سازد.

  • تفریح در روستا

تا آبشار کلوگان لواسان که رفتید، از بافت زیبای روستا هم دیدن کنید. اگر پای حرف بومی‌ها هم بنشینید، داستان‌های جالبی می‌شنوید. در هر بخش روستای کلوگان که باشید، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از دامنه کوه‌ها در پرسپکتیو نگاهتان هست. این روستا امکانات مناسبی برای اقامت چند‌روزه دارد. می‌توانید از ویلاها و سوییت‌های اجاره‌ای استفاده کنید. سکوت و هوای پاکیزه روستا سرحالتان می‌کند. شاید بتوانید میوه‌های خوش‌مزه این منطقه را از کشاورزها با قیمت کمتری بخرید. با این کار به کسب‌وکار روستایی‌ها رونق می‌دهید و از خریدتان سود می‌برید.

  • پیاده روی از امامه به کلوگان

پیاده روی از امامه به کلوگان لواسان

می‌دانم که مسیری طولانی را برای رسیدن به آبشار کلوگان تهران پشت سر گذاشته‌اید؛ اما بهتر است کمی استراحت کنید و بعد به راهتان ادامه بدهید. معمولاً در هر زمان از سال‌همایش‌های مختلفی مثل پیاده‌روی و کوه‌نوردی را در این منطقه برگزار می‌کنند؛ زیرا تماشای دامنه کوه‌ها در هوای دل‌انگیز این منطقه همه را سر شوق می‌آرود. ارتفاع روستای امامه نسبت به روستای کلوگان بیشتر است و در این مسیر باید از سربالایی‌ها بگذرید. این مسیر از امتداد رودخانه روستای کلوگان شروع می‌شود. کنار رودخانه پاکوب‌هایی هست که پیاده‌روی را برایتان آسان‌تر می‌کند. بهار هم که باشد، دامنه کوه‌ها تماشایی‌تر هستند و گل‌های رنگارنگ همه‌جا را می‌پوشانند.

فراموش نکنید که حدود دو ساعت طول می‌کشد تا به روستای امامه پایین برسید. بعد از گذشتن از باغ‌های میوه، روستای امامه بالا را می‌بینید. اگر دلتان بخواهد می‌توانید این مسیر را از روستای امامه شروع کنید و به‌سمت کلوگان بروید. بی‌تردید پیاده‌روی از روستای امامه به کلوگان به‌خاطر مسیر سرپایینی راحت‌تر است.

  • پیاده روی از روستا به سمت دره کلوگان

ورودی روستای کلوگان با سراشیبی تندی شروع می‌شود. بعد از گذشتن از سراشیبی از جاده‌های باریک و تنگ روستا بگذرید تا به مسجد برسید. کنار مسجد پلی می‌بینید که دسترسی به آن‌طرف رودخانه را آسان کرده است. پاکوب‌های کنار رودخانه مسیر را به شما نشان می‌دهند. از بافت روستا که خارج بشوید، تصویری از دامنه‌های پرشیب می‌بینید. کمی جلوتر چشمه آبی هست که روستایی‌ها به آن «چشمه پدر» می‌گویند. آب این چشمه خنک و گوارا است. می‌توانید کنار چشمه کمی توقف کنید. کمی از آب خنک چشمه پدر بنوشید و قمقمه‌هایتان را برای ادامه راه پر از آب کنید.

گذشتن از عرض رودخانه از سختی‌های این مسیر است. گاهی مجبور می‌شوید تن به آب بزنید و از این مسیر بگذرید؛ البته راه‌های دیگری هم هست. معمولاً با قرارگیری سنگ‌های بزرگ، پلی سنگی در عرض رودخانه به وجود می‌آید. بعضی از پل‌ها را هم با تنه‌های درخت درست کرده‌اند. بعد از دو ساعت پیاده‌روی، به دره تماشایی کلوگان ‌می‌رسید. آبشار کلوگان تهران در انتهای همین دره جاری است.

  • کوهنوردی در کوه های اطراف

اگر دستی بر حرفه کوه‌نوردی دارید، صعود به قله کلوگان را در برنامه‌هایتان بگذارید. این قله در بلندای 2940متری از سطح دریاست. کوه‌نوردها برای رسیدن به قله از سمت راست دره می‌گذرند و خودشان را به بالای آبشار می‌رسانند. پاکوب‌ها در این بخش واضح نیستند و باید راهنمایی خبره مسیر درست را به شما بگوید. بعد از یک ساعت، قله زیبایی کلوگان خودنمایی می‌کند. به سمت چپ که بچرخید، در امتداد شرقی قله کلوگان، قله‌های همهن، مهرچال، آتشکوه و ساکا زنجیروار به هم متصل هستند. در غرب قله کلوگان هم می‌توانید قله توچال را ببینید. این قله‌ها در بیشتر ماه‌های سال سفیدپوش هستند. اگر برای این کار مشتاق هستید، بی‌درنگ وسایل ضروری را بردارید و به راه بیفتید. فراموش نکنید که آنتن‌دهی موبایل‌ها در طول این مسیر خوب است؛ اما به بخش‌های مرتفع که برسید، کمی محدود می‌شود.

  • گذر از دره و کمپ در دشت کلوگان

گذر از دره و کمپ در دشت کلوگان شمیران

دشت کلوگان بهترین مکان برای کمپ‌کردن و برپایی چادر است. در مسیر رسیدن به آبشار کلوگان تهران باید از دره‌ای بگذرید که در پای کوه ورجین است. زیبایی این دره در بهار به اوجش می‌رسد. زمانی که درخت‌های گیلاس شکوفه می‌دهند، تصویر این بخش از دره مثل تابلویی نقاشی‌شده است. آبشارهای کوچک در بخش‌های مختلف آن جاری است و گل‌های رنگارنگ در هرجا روییده‌اند. شاید بتوانید در همان اطراف گیاهان دارویی هم پیدا کنید. ورودی دره کلوگان کمی تنگ است؛ اما کمی جلوتر که بروید به دشتی وسیع می‌رسید. تا چشم می‌بیند سرسبزی و زیبایی است.

بیشتر گردشگرها در همین بخش و نزدیک به رودخانه چادرهایشان را برپا می‌کنند؛ البته سایه‌بانی وجود ندارد و باید با چادر آن را درست کنید. در همین مسیر سنگ‌های بزرگی را می‌بینید که معلوم نیست چگونه از آنجا سر درآورده‌اند؛ اما عکاسی کنارشان جالب می‌شود. از این دره تا کنار آبشار مسیری کم‌شیب و هموار وجود دارد که قدم‌زدن در آن لذت گردش را چند برابر می‌کند.

  • پیک نیک خانوادگی در مسیر آبشار کلوگان شمیران

پیک‌نیک‌کردن بخش مهمی از طبیعت‌گردی است. دشت‌های نزدیک به آبشار کلوگان تهران بهترین مکان برای پیک‌نیک‌و استراحت است. گذراندن اوقات فراغت در طبیعت حس‌وحال نابی دارد. چشم‌هایتان را ببندید و به صدای گوش‌نواز جریان آب و پرنده‌ها گوش بدهید. با آب چشمه چای خوش‌عطری درست کنید و بنوشید تا خستگی راه را از تنتان بیرون کند. خوردن کباب خوش‌مزه در هوا کوهستان هم لذت خاص خودش را دارد. نوش جانتان باشد.

  • آبشار گردی

آبشار گردی آبشار گلوکان

پیاده‌روی طولانی در این مسیر کمی سخت به نظر می‌رسد؛ اما تماشای آبشار کلوگان لواسان ارزشش را دارد. درخت‌های سرسبز اطراف آبشار کلوگان ریشه در خاک دارند. در اوخر بهار صخره‌ها از گل‌های بابونه پوشیده می‌شود. صدای برخورد آب با صخره‌ها، نوایی جادویی است که سکوت طبیعت را می‌شکند. آب‌تنی در حوضچه پای آبشار به‌ویژه در هوای گرم تابستان روزتان را می‌سازد. پاهایتان را که در آب خنک بگذارید، بعد از مدت‌زمان کوتاهی آرامشی وصف‌ناپذیر را احساس می‌کنید. کنار این آبشار سوژه‌های نابی برای عکاسی هست. عکس‌هایتان هم با چشم‌انداز آبشار گلوکان شمیران تماشایی‌تر می‌شود. در پای آبشار محل مناسبی برای کمپ و اتراق نیست و باید به دره‌های اطراف بروید.

امکانات رفاهی نزدیک به آبشار کلوگان شمیران

تجهیزات لازم برای آبشار گلوکان شمیران

در مسیر دسترسی به این آبشار هیچ امکاناتی وجود ندارد. به همین خاطر یادتان نرود وسایل لازم را همراهتان ببرید. مهم‌ترین وسیله در این سفر، کفش مناسب برای پیاده‌روی و کوه‌نوری است. برای کمپ و استراحت هم به وسیله‌های دیگری نیاز دارید؛ مثلاً چادر، زیرانداز، مواد خوراکی، آب آشامیدنی، لباس اضافه، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر. ضروری‌ترین وسیله‌ها را بردارید تا کوله‌تان هم سنگین نشود و اذیت‌کننده نباشد. نمی‌شود از چشم‌اندازهای زیبای آبشار و مسیر دسترسی به آن چشم پوشید؛ پس از پربودن باطری گوشی و دوربینتان مطمئن بشوید. می‌توانید بخشی از مواد خوراکی را از مغازه‌های روستا بخرید. مسجد روستا هم سرویس بهداشتی دارد و مسافرها و گردشگرها می‌توانند از آن استفاده کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کلوگان لواسان

در نزدیکی این آبشار جاذبه‌های چشمگیر دیگری وجود دارد که بازدید از آن‌ها سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند. به همین خاطر می‌توانید در این سفر یک تیر و چند نشان بزنید و جاهای دیدنی مختلفی را ببینید. اسم این مکان‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • روستای امامه

عکس طبیعت امامه

بعد از بازدید از آبشار خوب است از روستای امامه هم دیدن کنید. این روستا آب‌وهوای مطبوعی دارد. امامه از بهترین مقاصد برای گشت‌وگذار در روزهای گرم تابستان است؛ البته تماشای طبیعت رنگارنگ و پاییزی این روستا را از دست ندهید. در دره‌های نزدیک روستا رودهای خروشانی جاری است. کمپ کنار رودخانه حس‌وحال خوبی را به شما منتقل می‌کند. خبر خوب این است که روستای امامه امکانات مناسبی برای اقامت دارد. در این روستا تعدادی خانه ویلایی و سوییت‌های اجاره‌ای ساخته‌اند که می‌توانید در آن‌ها ساکن بشوید.

  • قله مهرچال و کلوگان

قله مهرچال و گلوکان

کوه‌نوردی از آن دسته تفریح‌های دل‌چسب در روزهای تعطیل است. در نزدیکی روستای امامه قله‌ای تماشایی هست که آن را به اسم مهرچال می‌شناسند. بلندای قله مهرچال به 3912 متر می‌رسد. این قله از مهم‌ترین قله‌های بخش لواسان است که کوه‌نوردهای زیادی برای بازدید از آن به روستای امامه می‌روند. یادتان نرود که تمام مسیرهای دسترسی به این قله شیب تندی دارند و بسیار خطرناک هستند. به همین خاطر باید مهارت لازم برای صعود قله را داشته باشید.

  • تله کابین توچال

تصویری از پیست اسکی توچال

تله‌کابین‌سواری از تفریح‌های لذت‌بخش در روزهای سرد زمستان است. ایستگاه تله کابین توچال سه خط اصلی دارد و در طول مسیر از هفت ایستگاه می‌گذرد. در زمان بالارفتن از دامنه کوه چشم‌اندازی شگفت‌انگیز زیر پاهایتان گسترده می‌شود. هر چقدر به قله نزدیک‌‌تر بشوید، آدرنالین خونتان بالاتر می‌رود. با گذشتن از هر ایستگاه دمای هوا هم خنک‌تر می‌شود؛ پس یادتان نرود که لباسی مناسب با آب‌وهوای بالای کوه بردارید. برای سوارشدن در این تله‌کابین باید به مجموعه تفریحی توچال بروید.

  • روستای میگون

روستاهای خوش‌آب‌وهوا و ییلاقی بهترین انتخاب برای دورشدن از محیط شلوغ شهری است. میگون یکی از بخش‌های قصران است. حدود 53 کیلومتر که به‌سمت شمال تهران بروید، در توابع شمیرانات این روستا را پیدا می‌کنید. دامنه‌های سرسبز کوه‌های توچال و رودهایی که در این دره‌ها جاری است، همه مسافرها را سر شوق می‌آورد. در نزدیکی روستای میگون چند غار وجود دارد که همیشه تعدادی از غارنوردهای برای بازدید از آن به این روستا می‌روند. آهنگرک، پس‌بند، باغ بالا، خربزدره و جوزدار از چشمه‌های مهم روستا هستند. در روستای میگون برای پذیرایی از مسافرها امکانات خوبی فراهم کرده‌اند. هرکدام از غذاخوری‌ها و رستوران‌های روستا چشم‌اندازی چشمگیر به طبیعت اطراف روستا دارند. برای اقامت در روستا هم می‌توانید در ویلا یا سوییت‌های اجاره‌ای بمانید.

  • روستای فشم از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کلوگان تهران

بازدید از روستاهای اطراف تهران از بهترین فرصت‌های گردشی برای افرادی است که معمولاً مشغله‌های زیادی دارند. لازم نیست چند ساعت در مسیر راه معطل بشوید تا به شمال برسید. آب‌وهوا و چشم‌اندازهای فوق‌‌العاده روستای فشم شما را به یاد شمال ایران می‌اندازد. در دشت‌ها و تپه‌های سرسبز روستا قدم بزنید و ریه‌هایتان را از اکسیژن خالص پر کنید. بقعه امامزاده ابراهیم، دره آهنگرک، دشت جانستون و آبشار یخی آبنیک بخشی از جاذبه‌های روستاست. در منطقه توریستی فشم چندین رستوران، غذاخوری و کافی‌شاپ مشغول به کار هستند. روستای فشم تا شهر تهران حدود 50 کیلومتر فاصله دارد.

نکات مهم برای بازدید از آبشار کلوگان تهران

 بازدید از آبشار گلوکان تهران

قبل از سفر بد نیست چند نکته مهم را بدانید. معمولاً در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها حجم گردشگرها زیاد می‌شود و ورود خودروها برای بومی‌ها مشکل ایجاد می‌کند. به همین خاطر ورودی روستا را با زنجیر می‌بندند و نگهبان فقط به خودروهای بومی‌اجازه رفت‌وآمد می‌دهد. بهتر است در جاده فشم محل مناسبی پیدا کنید و خودروی شخصی‌تان را در آنجا پارک کنید. از سر جاده حدود 500 متر را که پیاده بروید، به داخل روستا می‌رسید.

 بازدید از آبشار گلوکان تهران

در مسیر دسترسی به آبشار باید از بخش‌های صعب‌العبوری بگذرید و آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید. به همین خاطر این مسیر برای کودکان و سالمندها مناسب نیست. فراموش نکنید که نزدیک آبشار تجهیزاتی وجود ندارد و بردن وسایل لازم در این سفر ضروری است.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر برای آبشار گلوکان شمیران

آبشار کلوگان یکی از آبشارهای ایران است که در هر فصل جذابیت خاصی دارد؛ اما بهار بهترین زمان برای بازدید از این آبشار است. با شروع بهار سرمای استخوان‌سوز زمستان کم می‌شود و رودها خروشان‌تر هستند. هوا هنوز هم خنکی مطبوعی دارد. درخت‌های میوه شکوفه می‌دهند و مسیر رسیدن به آبشار را دیدنی‌تر می‌کنند. بازدید از آبشار کلوگان شمیران در روزهای تابستان هم دل‌پذیر است.

باران‌های مداوم پاییزی رفتن به آبشار کلوگان لواسان را سخت می‌کند؛ البته کوه‌نوردهای حرفه‌ای در زمستان برای صعود قله به سمت این آبشار می‌روند. آبشار کلوگان تهران در روزهای خیلی سرد زمستان یخ می‌بندد. قندیل‌های یخی از بالای صخره آویزان هستند و تصویری چشم‌نواز از زمستان را نشان می‌دهند.

مسیر دسترسی

برای بازدید از آبشار کلوگان شمیران می‌توانید از بزرگ‌راه شهید بابایی به میدان لشگرک یا میدان قائم برسید. جاده اوشان فشم در ادامه همین مسیر است. در کیلومتر ۷ این جاده، تابلویی آبی در سمت راست جاده می‌بینید که مسیر روستای گلوکان را نشانتان می‌دهد. رودخانه‌ای کنار مسجد روستا است که مسیر دسترسی به آبشار کلوگان را مشخص می‌کند. ماشین‌ها را در محل مناسبی پارک کنید و ماجراجوییتان را شروع کنید. در خلاف جهت رودخانه حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کنید تا به پای آبشار برسید.

برای رسیدن به روستا لازم نیست حتماً وسیله نقلیه شخصی داشته باشید. در ابتدای خیابان باهنر و بعد از میدان تجریش ون‌هایی هستند که مسافرها را به این روستا می‌برند.

آبشار کلوگان از معروف‌ترین آبشارهای اطراف تهران است و طبیعتی چشمگیر دارد. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت ببرید. اگر در گذشته از این آبشار دیدن کرده‌اید، خواندن تجربه‌هایتان لذت‌بخش است.

استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار قصران، روستای کلوگان.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

خیر. برای رفتن به این آبشار باید وسایل لازم را همراهتان ببرید؛ اما می‌توانید برای اقامت ویلاهای روستا را اجاره کنید.

برای رسیدن به آبشار باید حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.