روستای آهار | تهرانی‌ها این منطقه را از دست ندهند!

7

در روستاهای اطراف تهران و در منطقه رودبار قصران، منطقه‌ای بهشتی جا خوش کرده است که از مقصدهای ناب برای سفرهای یک روزه در اطراف تهران محسوب می‌شود. روستای آهار نام این منطقه تماشایی است و جلوه‌گر قابی رنگارنگ از طبیعت است. برای فرار از هیاهوی تهران و محیط‌های کسالت‌بار زندگی شهری، روستای آهار یکی از بهترین و در دسترس‌ترین مقصدهای شما خواهد بود. در این مطلب همسفر ره بال شوید تا با ما به یکی از زیباترین روستاهای کوهستانی استان تهران سفر کنید و از زیبایی‌های آن بیشتر بدانید.

روستای آهار کجاست؟

آهار از روستاهای اطراف تهران است و در شمال این شهر جا خوش کرده است. نزدیک‌ترین نقطه پایتخت به این منطقه، در فاصله تقریبی۴۰ کیلومتر واقع شده است. روستای آهار بخشی از شهرستان شمیرانات استان تهران محسوب می‌شود که در منطقه رودبار قصران واقع شده است. فشم در شرق این روستا با فاصله ۱۱ کیلومتر، شمشک در شمال آن با فاصله ۲۴ کیلومتر و منطقه اوشان نیز در جنوب غربی این روستا با فاصله ۱۴ کیلومتر جا خوش کرده است. روستای آهار در همسایگی استان البرز است و این استان به روی نقشه در محدوده شرقی روستا دیده می‌شود. شهرستانک در استان البرز نزدیک‌ترین منطقه به آهار است که برای رسیدن به آن از روستا باید در حدود ۷۵ کیلومتر برانید.

دانستنی‌هایی درباره روستای آهار

همان‌طور که گفتیم روستای آهار از جاهای دیدنی اطراف تهران و مقصد سفرهای یک روزه و پاتوق تهرانی‌ها برای تعطیلات آخر هفته است. روستای زیبای آهار با وجود دو رود «شکرآب» و «پیش کنک»، سرسبز شده است و طبیعتی خیال‌انگیز دارد. جریان شکرآب از ارتفاعات «صندوق چال» شروع می‌شود و سرچشمه رود پیش کنک ارتفاعات «سی چال» است. این دو جریان حیات‌بخش، تمام روستاهای واقع شده در مسیرشان را سرسبز می‌کنند و در نهایت با رود «جاجرود» یکی می‌شوند. باغ‌های فراوان میوه که در این روستا سبز شده‌اند، از جاذبه‌های محبوب آن است و میوه‌های خوش‌رنگ‌ولعابی همچون گیلاس، آلبالو، سیب، زردآلو، هلو، گلابی و… در این روستا به‌وفور یافت می‌شود. بسیاری از اهالی این روستا به یمن طبیعت پر نعمت منطقه، به کشاورزی و باغداری مشغول هستند.

آب‌وهوای مطلوب کوهستانی و طبیعت رنگارنگ آهار، مسافران بسیاری را از شهرهای اطراف به سمت خود می‌کشاند. برای چند ساعت هم که شده، دغدغه‌های شهرنشینی را رها کنید و خودتان را به طبیعت رویایی این روستا دعوت کنید و از وقت‌گذرانی در طبیعت آرامش‌بخش آن لذت ببرید.

علت نام گذاری روستای آهار

علت نام‌گذاری روستای آهار

اگر با قدیمی‌تر‌های روستا حشرونشر داشته باشید، احتمالاً نام اوهر را از زبانشان می‌شنوید. آن‌ها حتی به دروازه ورودی روستا از سمت ایگل هم «گل اوهر» می‌گویند. در لهجه قدیمی‌ها «او» به معنی آب است و «هر» نیز آسیاب. ترکیب این دو کلمه، آب و آسیاب فراوان را به ذهن متبادر می‌کند. پیشتر گفتیم که وجود دو رودخانه شکرآب و رودخانه پیش کنگ باعث شده است آب فراوانی در این روستا وجود داشته باشد و همین موضوع علت اصلی نام‌گذاری روستاست.

جاذبه‌های گردشگری روستا

پیاده‌روی

یکی از تفریحات آرامش‌بخش روستای تماشایی آهار، پیادهروی در کوچه‌باغ‌های باصفای آن است که شما را تقریباً بعد از دو ساعت به روستای «شکرآب» میرساند. در مسیرتان تا شکرآب محو زیبایی رودخانه، کوه‌های خوش‌قدوقامت، درختان و باغ‌های خوش‌آب‌ورنگ گیلاس و آلبالو خواهید شد و یکی از بهترین پیاده‌روی‌های عمرتان را در امتداد رودخانه تجربه خواهید کرد. اگر این پیاده‌روی را با اعضای خانواده، همسر یا حتی دوستان صمیمی‌تان انجام دهید، بهترین خاطره عمرتان خواهد شد تا جایی که دوست دارید هر هفته تکرارش کنید.

اگر اهل پیاده‌روی در مسیرهای سخت هستید، می‌توانید به سمت شمال روستای آهار حرکت کنید تا بعد از حدود یک ساعت به آتشگاه قصران برسید. این آتشگاه قصه عاشقانه جالبی را با خود به همراه دارد و گفته می‌شود پناهگاه یک زوج جوان عاشق بوده که برای وصال یکدیگر سر به کوه گذاشته‌اند.

«روستای ده تنگه» نیز در شمال غربی آهار جا خوش کرده و از مقصدهای محبوب برای پیاده‌روی در طبیعت محسوب می‌شود. مسیر این روستا شیب ملایمی دارد و پیاده‌روی آسانی را برای مسافران فراهم می‌کند. از آهار که راه بیفتید، تقریبا بعد از ۳ ساعت پیاده‌روی به روستای ده تنگه خواهید رسید.

علاوه بر پیاده‌روی‌های آرامش‌بخش در کوچه باغ‌های با صفا، دوچرخه‌سواری نیز یکی از لذت‌های گشت‌وگذار در روستای آهار محسوب می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنید که یک دوچرخه همراه خود بیاورید و از این ورزش مفرح در یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران لذت ببرید.

امامزادگان روستا

«امامزاده طاهر و زاهد» از جاذبه‌های روستای شکرآب است و از استراحتگاه‌های مسافران و به‌خصوص کوهنوردان محسوب می‌شود. فرقی هم نمی کند که اعتقادات دینی خاصی داشته باشید یا نه، چند دقیقه‌ای در کنار امازمزاده آرام بگیرید. اگر هم دوست داشتید و اهلش بودید، وضویی بگیرید و نمازی بخوانید و از خدایتان بابت داشتن چنین طبیعت زیباییی تشکر کنید. شک نکنید که این شکرگذاری در کائنات می‌چرخد و اثرات و برکات چند برابر می‌شود.

آبشار شکر آب

آبشار شکراب تهران

آبشار شکرآب تهران هم یکی از آبشارهای اطراف تهران است که خیلی از کوهنوردان و مسافران انگیزه سفر ایجاد می کند. بسیاری از کسانی که به روستای تماشایی آهار سفر می کنند، بعد از پیاده‌روی به سمت روستای شکرآب و گذر از امامزاده سراغ این آبشار می‌روند. برخی از کوهنوردان نیز زمانشان را طوری تنظیم می‌کنند که برای صرف ناهار و استراحت کنار آبشار باشند. شما هم این کار را تجربه کنید. بسیار لذت‌بخش است. حتی شده گاهی به آنجا بروید و برای چند ساعتی مراقبه کنید. شنیدن صدای آب و استفاده از اکسیژن خالص در طبیعت، بی‌شک روح و روانتان را جلا می‌دهد.

روستای ده تنگه

روستای ده تنگه

یکی از روستاهای نزدیک به روستای آهار، روستای ده تنگه نام دارد. این روستا را در سمت شمال غربی آهار می‌توانید پیدا کنید. طبیعت این روستا بسیار سرسبزتر و بکرتر از آهار است. دلیلش هم این است که ساکنان کمی دارد و بیشتر فضایش را باغ‌های میوه و کشتزارها تشکیل داده‌اند. در واقع روستاییان فقط برای باغداری به اینجا می آیند و برای سکونت به جای دیگری می روند. اگر دلتان خواست به این روستا سر بزنید باید مسیر رودخانه را  طی کنید. بعد از گذر از پل حدود دو ساعت پیاده‌روی لازم است تا به روستا برسید. نگران نباشید. روستا آنقدر زیبا هست که ارزش طی مسافت را داشته باشد. ضمن اینکه مسیرتان هم سراسر آب و طراوت و سرسبزی است.

آهار در پناه قله‌ها و جایی برای کوهنوردها

روستای آهار جایی برای کوهنوردها محسوب می‌شود و مسیر بیشتر قله‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی از این روستا می‌گذرند. حصاری از کوه‌های خوش‌قدوقامت اطراف آهار جا خوش‌کرده‌اند و آب‌وهوای مطلوب کوهستانی به سرتاسر این روستا بخشیده‌اند. وجود قله‌های مرتفع در اطراف این روستا، سبب افزایش جذب گردشگران شیفته کوهنوردی به این منطقه شده است. «توچال» بلندترین قله اطرف آهار است که یکی از مسیرهای منتهی به آن از روستای آهار می‌گذرد. قله «سی چال» یا «کوه گاجره» نیز یکی دیگر از ارتفاعات اطراف آهار است که در شمال این روستا بین چالوس و هراز واقع شده است. «قله بارویک» یکی دیگر از مناطق کوهستانی است که رو به آهار واقع شده و مسافران می‌توانند از داخل روستا این قلعه مرتفع را ببینند.

کوه قلعه دختر در روستای آهار

«کوه قلعه دختر» یکی دیگر از ارتفاعات روستای آهار است که به کوه «آهار وش» نیز شناخته می‌شود. طبیعت‌گردهای حرفه‌ای در مدت پنج ساعت خودشان را از آهار به قلعه دختر می‌رسانند. در ارتفاعات قلعه دختر، بازمانده بناهای باستانی از دوره ساسانی دیده می‌شود. این بنا که امروزه بقایای آن دیده می‌شود، یکی از آتشکده‌های زمان ساسانیان بوده و «قصر دخترک» نام داشته است. قله آهار، قزقونچال، کوه الله بند، سر تخت و… از دیگر ارتفاعاتی است که روستای زیبای آهار را در آغوش گرفته‌اند.

بهترین زمان سفر به آهار

روستای آهار در بهار

عکس روستای آهار در بهار

روستای آهار در چهار فصل سال زیبایی خاص خودش را دارد و برای مسافران جذاب است. اما فصلهای بهار و پاییز آن بیش از حد تماشایی هستند. درختان گیلاس در بهار با شکوفه‌ها تزئین می‌شوند و آهار را به تکه‌ای از بهشت روی زمین تبدیل می‌کنند. سبزی ملایم برگ درختان و شکوفه‌های خوش‌عطر گیلاس، حس حضور در باغ‌های بهشت را برایتان تداعی می کند. در این فصل هوا نه چندان سرد است که مانع حرکتتان شود و نه چندان گرم که آزارتان دهد. نم‌نم گاه و بیگاه باران و بوی خوش خاک  در کنار سبزی مطبوع درختان و چمن‌زارها، دست در دست هم، بهترین صحنه‌های به‌یادماندنی را در ذهنتان به یادگار می گذارند. راستی خودتان حتماً حواستان هست که برای ثبت این لحظات زیبا در آلبوم خاطراتتان به یک دوربین خوب یا گوشی با باتری پر و حافظه خالی نیاز دارید.

روستای آهار در تابستان

عکس روستای آهار در تابستان

در تابستان از آب‌وهوای خنک و کوهستانی این روستای سرسبز و تماشای باغ‌های خوش‌آب‌ورنگ لذت خواهید برد. در این فصل می‌توانید میوه‌های جذابی همچون گیلاس، آلبالو، سیب و… را از صاحبان باغ بخرید و با خود به سوغات بیاورید. لذت خوردن گیلاس و آلبالوی تازه، در حین پیاده‌روی با هیچ لذتی در دنیا برابری نمی‌کند. البته در خوردن این دو میوه قرمز و خوشمزه هم زیاده‌روی نکنید. علتش را خودتان بهتر از ما می‌دانید. در این فصل درختان سبزتر می‌شوند و سایه‌های پرتری هم دارند؛ ولی این‌ها دلیل نمی‌شود که کلاه آفتابگیر و کرم ضد آفتابتان را فراموش کنید.

روستای آهار در پاییز

عکس روستای آهار در پاییز

پاییزهای هزار رنگ آهار مشهور است و تصویری خیال‌انگیز را از فصل برگریزان نمایش می‌دهد. اگر شما هم مثل ما عاشق ثبت عکس‌های پاییزی هستید، سفر به روستای آهار در پاییز را از دست ندهید. هر چند سوز و سرما در این فصل سال ممکن است کمی آزاردهنده شود؛ اما چیزی از زیبایی و شکوه طبیعتش کم نمی‌کند. از ما می شنوید، چند دست لباس گرم بردارید و با دوستانتان به آهار بروید و تا می‌توانید عکس‌های جذاب بگیرید. بعدها می توانید از آن‌ها یک گالری زیبا در صفحه اینستگرامتان بسازید یا برای عکس پروفایلتان استفاده کنید.

روستای آهار در زمستان

عکس روستای آهار در زمستان

زمستان‌های آهار به دلیل آب‌وهوای کوهستانی، پذیرای مسافران کمی است. فکرش را بکنید همین جاده‌های باریکی که در عکس‌های قبل دیدید، پر می‌شوند از دانه‌های سفید و زیبای برف. گاهی این جاده‌ها آنقدر سُرو لغزنده می‌شوند که حتی خود اهالی هم کمتر سراغشان می‌روند. برای همین هم هست که در این فصل فقط کوهنوردها و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای به سراغ این روستا می‌روند. در نزدیکی روستای آهار چند آبشار یخی هست که کوهنوردها عاشقشان هستند و سختی راه را به جان می‌خرند تا از نزدیک آن‌ها را ببینند. شما هم اگر روزی هوس آهارگردی در زمستان را کردید، حتماً با چند نفر کوهنورد خبره و کارکشته همراه شوید و بی‌گدار به آب نزنید.

کجا بمانیم؟ امکان اقامت در روستای آهار

اگر قصد ندارید که یک روزه از تهران به روستای آهار سفر کنید و می‌خواهید شب را در طبیعت روستا سپری کنید، می‌توانید در خانه‌های محلی آهار بمانید. تنوع این خانه ها زیاد است و هر کدام بسته به امکاناتی که دارند، قیمت‌های مختلفی به شما می دهند. اینجا دیگر باید به جیب و سلیقه‌تان رجوع کنید.

امکان اقامت در روستا

به‌عنوان پیشنهاد بعدی، اجاره اتاق‌های اطراف امامزاده طاهر و زاهد در شکرآب هم  یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. البته قبلش باید با متولی یا همان خادم امامزاده هماهنگ شوید؛ چون هم امکان حضور گروه های چندنفره نیست و هم اینکه ممکن است به هر دلیلی این اجازه به شما داده نشود. منطقه فشم و میگون که در نزدیکی آهار واقع شده هم یکی از گزینه‌های اقامت محسوب می‌شود. در این منطقه هم ویلاهایی با قیمت های مختلف برای اجاره وجود دارند.

کمپینگ در روستای آهار

کمپینگ در روستای آهار

اگر اهل کمپینگ هستید یا به چادرزدن عادت دارید، می‌توانید خوابیدن در چادرهای مسافرتی را تجربه کنید. با این کار هم هزینه‌هایتان کاهش پیدا می کند و هم چند قدم بیشتر به طبیعت نزدیک می‌شوید. نکته‌ای که برای کمپینگ باید مدنظرتان قرار دهید این است که هم لباس کافی همراهتان باشد و هم پتو. شب‌های روستای آهار، مخصوصاُ در فصل بهار، خیلی سردتر از روزهایش است. ضمن اینکه از اهالی روستا بپرسید که کجا برای چادرزدن امن‌تر است؛ چون در شب‌ها امکان حضور و تردد حیوانات وحشی بیشتر است. البته اکثر مسافران حوالی میدان روستا چادر می زنند که هم در امان باشند و هم به سرویس بهداشتی و سایر امکانات دسترسی بهتری داشته باشند.

وسایل ضروری برای سفر به آهار

وسایل ضروری برای سفر

بسته به اینکه می‌خواهید فقط چند ساعتی در روستا قدم بزنید یا اینکه قرار است کوهنوردی کنید یا حتی بیشتر، بخواهید شب را در روستا بمانید، وسایل و مایحتاجتان فرق می‌کند. پیشنهاد ما این است که تنقلات کافی و مقدار لازم آب در کوله‌تان داشته باشید. حتماً کفش مناسب بپوشید تا پیاده‌روی اذیتتان نکند. مقداری کربوهیدرات و مواد قندی با خودتان داشته باشید که اگر ضعف کردید، در مسیر میل کنید. در هر فصل سال که هستید، عینک آفتابی و کرم ضد افتاب را فراموش نکنید. اگر از آن دست افرادی هستید که نیش حشرات باعث حساسیتتان می‌شود، هم لباس بلند بپوشید و هم پماد ضد حساسیت و ضد گزش با خودتان ببرید تا به قول سعدی عیش ربیعتان به طیش خریف تبدیل نشود.

وسایل ضروری برای کمپینگ

اگر قصد شب‌مانی دارید، همه وسایل کمپینگ را داشته باشید. حرفه‌ای که باشید می‌دانید که مثلا یک کوله ۲۰لیتری هم برای یک شب‌ماندن کفایت می‌کند. همان ابتدای روستا مغازه‌هایی هستند که آذوقه کافی دارند، می توانید از آن‌ها خرید کنید تا به صنعت گردشگری هم رونقی داده باشید. اگر تابستان سفر می‌کنید و قصد خرید سوغاتی دارید، ترجیحاً پول نقد همراهتان ببرید تا با مشکل پرداخت هزینه مواجه نشوید.

بایدها و نبایدهای سفر به آهار

بایدها و نبایدهای سفر به آهار

  • اول و آخر توصیه ما این است که به طبیعت و صاحبانش احترام بگذارید. صاحبان روستای آهار یا کشاورزان و باغداران آن هستند یا حیواناتی که به‌طور طبیعی باید در آن حوالی زندگی کنند تا چرخه زیست محیطی به شکل واقعی خود در جریان باشد. جاگذاشتن زباله در این طبیعت هم به سلامت حیوانات آسیب می زند و هم اهالی را رنجیده‌خاطر می کند. به همین دلیل حتماً کیسه زباله با خودتان داشته باشید.
  • هر جایی آتش روشن نکنید، یادتان باشد که حوالی شما درختان زیادی هست که ممکن است با یک غفلت، دچار حریق شوند.
  • ترجیحاً این یک روز را با غذاهای ساندویچی یا کنسروی و آماده سر کنید یا حتی اگر دلتان هوس کباب کرده  است، جای مناسبی آتش برپا کنید. قبل از رفتن نیز قدری خاک روی آتش بریزد و مطمئن شوید که خاموش است.
  • راستی یک وقتی هوس نکنید از چوب درختان باغ‌های مردم برای آتش‌زدن استفاده کنید! پیش از سفر حتماً میزان کافی ذغال با خودتان بردارید.
  • هرگز و هرگز و هرگز بدون اجازه صاحب باغ وارد ملک خصوصی‌اش نشوید، حتی برای گرفتن چند تا عکس یادگاری.
  • اگر هم در تابستان عازم شدید و برق گیلاس‌ها و آلبالوها چشمتان را گرفت، حتماً سراغ باغدار بروید و محصولش را بخرید. می‌دانید که باغبان زحمتکش یک سال تمام چشمش به درخت بوده و از جیب و وقتش هزینه کرده تا میوه‌اش به ثمر بنشیند؛ پس به حق طبیعی‌اش احترام بگذارید و حتی یک دانه گیلاس هم  محض چشیدن بدون اجازه از درخت جدا نکنید.

پیش به‌سوی روستای رویایی آهار

نمایی زیبا از روستای آهار

به شهروندان تهرانی که اهل طبیعت‌گردی‌های یک روزه در تعطیلات هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روستای آهار را به فهرست مقاصد تفریحی خود اضافه کنند. این روستا با کوچه باغ‌های باصفا، رودخانه، آبشار، درختان انبوه، باغ‌های فراوان و میوه‌های خوش‌رنگ از شما پذیرایی می‌کند. در این روستا سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی از طبیعت خواهید دید که هوش از سرتان می‌برد. به‌خصوص فصل بهار و پاییز که طبیعت زیباترین چهره خود را نمایش می‌دهد. پس بار و بندیلتان را ببندید و راهی این روستای تماشایی در شهرستان شمیرانات شوید. پس از سفر به این روستا از تجربه‌ها و خاطره‌های خود برای ما بنویسید.

مسیر دسترسی به روستای آهار

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستا آهار

اگر از تهران حرکت می‌کنید، باید وارد بزرگ‌راه شهید بابایی شوید و مسیرتان را درد جاده لشگرک ادامه دهید. سپس در حاشیه رود جاجرود به سمت فشم برانید و وارد جاده اوشان فشم شوید. بعد از گذر اوشان و نزدیک شدن به فشم، وارد جاده رازک و فشم به آهار شوید تا به مقصدتان برسید. بعد از رسیدن به میدان آهار باید باقی مسیر را پیاده‌روی کنید و از کوچه‌باغ‌های باصفای روستا و تماشای جریان‌های حیات‌بخش آب لذت ببرید.

آدرستهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستای آهار
هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و پاییز

در این نوشته برایتان از زیبایی‌های روستای آهار گفتیم و جاذبه هایش را برایتان برشمردیم. این روستا جان می دهد برای یک عمر خاطره‌سازی. البته اینجا فقط یکی از تفرجگاه های اطراف تهران است. حالا شما برای ما بگویید. شما برای گردش در روزهای آتشین فصل تابستان و لذت از آب‌وهوای خنک کوهستانی، از میان روستاهای اطراف تهران کدام منطقه را به همراهان ره بال آسمان پیشنهاد می‌کنید؟

تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستا آهار

روستای آهار در چهار فصل سال زیبایی خاص خودش را دارد و برای مسافران جذاب است. اما فصول بهار و پاییز آن بیش از حد تماشایی هستند.

روستای آهار در فاصله تقریبی۴۰ کیلومتری تهران واقع شده است.

4.2/5 (13 نظر)
7 نظرات
  1. علی می گوید

    من عکسای این روستای قشنگ رو تو اینستاگرام دیدم امیدوارم هر کی به این جاهای قشنگ میره مراقبه طبیعت باشه و در جهت فرهنگسازی استفاده درست از طبیعت و محیط زیست خود بکوشیم

  2. hadi barzegar می گوید

    من ۱ماه پیش رفتم روستای آهار، نزدیک تهران هست توی شهرستان شمیران. حیف که به ما دور این روستای قشنگ. پاییز خیلی قشنگی داره
    خوش بحال تهرانیا که انقدر جاذبه های دیدنی اطراف تهران هست.
    شانس ما میوه هایی که داشت بیشتر آلبالو و گیلاس بود که دیگه فصلش نیست?

  3. ثریا می گوید

    یکی از خوبی های روستای آهار اینه که 4فصل زیباست. طبیعت بکر و زیبایی داره مخصوصا فصل پاییز که همه رنگی میتونید ببینی درخت هارو، همچنین به دلیل نزدیک بودن به تهران و کرج برای سفرهای یک روزه مناسبه دیگه چی از این بهتر 🙂

  4. فهیمه می گوید

    ما در دوران دانشجویی چند بار برای کوهنوردی به آهار رفتیم. واقعا روستای زیبایی است. بهار بسیار زیبایی دارد، اما در زمستان بدون راه بلد و راهنما نروید. ممکن است آسیب ببینید.

    1. بانو تقیان می گوید

      فهمیه عزیز
      ممنونیم بابت انتقال تجربه‌تون.

  5. مریم می گوید

    چقدر قشنگ نوشتید. کاش پادکست هم داشت این نوشته که توی مسیر بشنویم. به نظرم حتما پادکست هم درست کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      مریم عزیز، ممنونیم برای پیشنهاد خوبتون. حتما در اولین فرصت اقدام می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.