پارک جنگلی مخمل کوه | کوهی که لباسی از گلسنگ پوشیده

0

وقتی اسم مخمل به گوشتان می‌خورد، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ نرمی؟ لطافت؟ آرامش؟ همه این‌ها از ویژگی‌های جذاب مخمل است. حالا تصور کنید با پای برهنه روی مخمل ایستاده‌اید، چه احساسی دارید؟ انگار مخمل با پرزهای نرمش پاهایتان را نوازش می‌کند. پاهایتان را که برخلاف خواب مخمل می‌کشید، انگار همین موهای نرم با شیطنت پاهایتان را قلقلک می‌دهند. نگاه‌کردن به مخمل چه حسی دارد؟ نرمی مخمل چشمانتان را نوازش می‌کند. همه این ویژگی‌‌ها را در کنار هم قرار دهید و به صفحه بزرگ طبیعت ببرید. صفحه‌ای که یگانه نقاش و آفریننده آن خداست. ممکن است تعجب کنید که مخمل چه ارتباطی با طبیعت دارد. قادر متعال در گوشه‌ای از کشور عزیزمان ایران، منظره‌ای آفریده که ویژگی‌های مخمل را دارد. پارک جنگلی مخمل کوه طبیعتی است که در بالا ویژگی‌های آن را گفتیم. برای آشنایی بیشتر با این پارک جذاب همراه ما باشید.

پارک جنگلی مخمل کوه کجاست؟

طبیعت استان لرستان را چقدر می‌شناسید؟ نام آبشار بیشه به گوشتان خورده است؟ دشت لاله‌های واژگون را می‌شناسید؟ درختان کهن بلوط را چطور؟ اگر این نام‌ها را بشناسید، می‌دانید که در لرستان طبیعت زندگی می‌کند. در این گوشه از ایران، مردم کاری به کار طبیعت ندارند و در زندگی طبیعت خللی وارد نمی‌کنند. تا اینجا متوجه شدید که مخمل کوه در لرستان است. این پارک جنگلی وسیع نرسیده به خرم آباد قرار دارد. در خرم آباد دره‌ای تاریخی وجود دارد. نام این دره خایدآلوی است. پارک جنگلی در این دره و قسمت شمالی مخملکوه قرار دارد.

آدرس: استان لرستان، خرم آباد، 18کیلومتری خرم آباد

معرفی پارک جنگلی مخمل کوه لرستان

معرفی پارک جنگلی مخملکوه لرستان

یکی از زیباترین پارک های جنگلی ایران در خرم آباد لرستان قرار دارد. این پارک میزبان طبیعت‌دوستانی است که برای دریافت عشق از طبیعت به خرم آباد سفر می‌کنند. چرا می‌گوییم دریافت عشق از طبیعت؟ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین راه دریافت انرژی و تخلیه استرس رفتن در دل طبیعت است. جایی که اجداد ما را پناه داد و جایی که امروزه ما را نگه می‌دارد. گردش در طبیعت مانند این است که به دامان مادرمان بازگردیم، مادری که متعلق به همه مردم است. یکی از مناطقی که مادر طبیعت برای ما به یادگار گذاشته است همین پارک مخمل کوه است. پارکی که قدمت درختانش از ما و شما خیلی بیشتر است، خیلی خیلی بیشتر. مساحت چنین پارکی باید زیاد باشد تا بتواند این حجم از طرفدار را در خود جای دهد.

مساحت این پارک 500 هکتار است. زمانی که کوهنوردی می‌کنید، از عظمت کوه مخملی شوکه می‌شوید. شاید برایتان سؤال باشد که چرا نام چنین کوه با عظمتی را مخملکوه گذاشته‌اند. سرتاسر طبیعت این منطقه پوشیده از گلسنگ است؛ گلسنگ‌هایی که در حالت عادی مشکی رنگ‌ هستند. با بارش اولین باران پاییزی، این گل‌های سنگی به رنگ سبز در می‌آیند. انگار که به کوه لباس مخملی سبز رنگ پوشانده‌اند. مادر طبیعت حتی به فکر کوهای قوی هم هست. چه کسی می‌داند، شاید کوه‌ها هم سردشان می‌شود.

جاذبه های گردشگری پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخملکوه لرستان

کسی که به دل طبیت سفر می‌کند باید بدنی آماده داشته باشد. رسیدن به قلب طبیعت که آسان به دست نمی‌آید. رسیدن به دل پارک جنگلی مخملکوه لرستان هم اندکی دشوار است. دشوار که نه دلچسب و ضربان‌آور است. کمی کوهنوردی و اندکی پیاده‌روی شما را به پارک می‌رساند. سرخوردن با ناز آب روی تن سخت سنگ یا رویش سبزه‌هایی ظریف که توان تحمل لمس دستان ما را ندارد، قسمت کوچکی از جاذبه‌های این پارک است.

پارک جنگلی مخمل کوه

اگر کوهنوردی فعالیتی است که به آن علاقه دارید، حتماً سری به هفت حوض بزنید یا از تنگه شبیخون دیدن کنید. در پایین این دو جاذبه را کامل معرفی می‌کنیم؛ اما بدانید که گردشتان بدون بازدید از این دو جاذبه کامل نیست. مناظر طبیعی این اطراف بسیار متفاوت است. مناظری که نرمی مخمل را دارد، لطافت آب، سختی سنگ و از همه مهم‌تر حیواناتی کمیاب دارد.

امکانات رفاهی پارک جنگلی مخمل کوه لرستان

مانند هر پارک جنگلی دیگر، این پارک هم امکاناتی کامل دارد. چرا به پارک جنگلی مخمل کوه آمده‌اید؟ به این سؤال پاسخ دهید تا بگوییم این پارک چه امکاناتی دارد. امکانات پارک برای تفریحی چند ساعته یا ماندن یک شب در طبیعت، امکانات مناسبی دارد؛ اما بیشتر از این، از دست پارک جنگلی ساخته نیست. مسجد، سرویس بهداشتی، رستوان، اغذیه‌فروشی، آلاچیق، منقل و محل مناسب برای چادرزدن امکاناتی است که پارک برای مهمانانش فراهم کرده است. بیایید به خاطر داشته باشیم که این پارک وسط کوه قرار دارد و کوه خانه جانوران بسیاری است. بیشترشدن امکانات پارک مساوی است با آسیب‌دیدن صاحب خانه. هیچ کس صاحب خانه را به خاطر مسافران چند ساعته آزار نمی‌دهد. اگر خانه‌ای نباشد، مهمانی هم نیست؛ پس از همین امکانات لذت ببرید و خوش باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک جنگلی مخمل کوه

  • هفت حوض

هفت حوض فاصله کمی تا مخمل کوه لرستان دارد. این جاذبه زیبا در روستای پیرجد از توابع خرم آباد قرار دارد. دلیل اینکه به این جاذبه هفت حوض می‌گویند جالب است. این جاذبه در مسیر رودی جاری قرار دارد. ملایمت و صبر آب هر سنگی را نرم می‌کند و در دل هر صخره‌ای نفوذ می‌کند. جریان آب باعث فرسای سنگ‌ها و ایجاد حوضچه‌های متعدد شده است. حوضچه‌های بزرگ این جاذبه هفت عدد است. برای رسیدن به چنین جاذبه سختی باید کفش مناسب به پا کنید و چند ساعتی را کوهنوردی کنید.

  •  تنگه شبیخون

تنگه شبیخون یکی از زیباترین تنگه‌های غرب ایران و یکی از جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. این جاذبه در قسمت شمالی مخمل کوه قرار دارد. باید به جاده خرم آباد الشتر بروید تا بتوانید از این جاذبه زیبا دیدن کنید. مخملکوه لرستان محل زندگی جانوران بسیاری است. تعدادی از این گونه‌های جانوری در تنگه شبیخون زندگی می‌کنند؛ مثلاً سنجاب‌ها و پرندگان شکاری مانند عقاب‌. منظره این تنگه مانند فیلم‌های سینمایی است. فیلم‌هایی که در آن گردشگران وارد تنگه‌ای سرسبز می‌شوند و آرام‌آرام به آبشاری دیدنی می‌رسند. آبشار شبیخون در لرستان بسیار مشهور است. برای رفاه گردشگرانی که به تنگه می‌آیند، کافه، آلاچیق، رستوران و دیگر امکانات رفاهی در تنگه ساخته شده است.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی مخمل کوه لرستان

لرستان آب‌وهوایی بسیار خوب دارد. چرا می‌گوییم آب و هوا؟ بارش رحمت الهی در این استان خوب است؛ یعنی شما در زمان سفرتان به لرستان هم هوای مطبوع را نفس می‌کشید و هم آب معدنی نوش جان می‌کنید. مگر ما از گردش چه می‌خواهیم به غیر از سلامت روح و جسم؟ هوای این استان در جانتان می‌پیچد و آب گوارای آن در جسمتان. چه سفر پر فایده‌ای. با این حال بهتر است شما را با هوای این استان در فصول سرد و گرم آشنا کنیم تا با توجه به هوایی که به آن عادت دارید، زمان سفرتان را مشخص کنید. به نظر ما انتخاب باید همیشه در دستان شما باشد.

مخملکوه در بهار و تابستان

هوای خرم آباد در کل متعادل است. بهترین زمان سفر در فصول گرم از نظر ما اردیبهشت است. در این فصل سرما دارد رخت می‌بندد و گرما دارد چمدان باز می‌کند. هرجا که سرما و گرما با هم باشد، هوا خوب است. گفتیم که هوای خرم آباد که پارک جنگلی مخملکوه در آن قرار دارد، متعادل است. هوای این استان حتی در گرم‌ترین فصول سال که مرداد و شهریور باشد حدود 30 درجه است که هوایی ملایم است. فراموش نکنید که دما در کوهستان خنک‌تر از شهر است. اگر در اوایل بهار به مخمل کوه لرستان رفتید، لباس گرم همراه داشته باشید.

مخمل کوه در پاییز و زمستان

هوای ملایم تابستان در فصول سرد، جای خود را به سرمای نسبتاً زیاد می‌دهد. البته این سرما نسبی است و ممکن است شما را آزار ندهند. حواستان باشد که شما قرار است به دل طبیعت بزنید و طبیعت چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ پس لباس اضافه و کفش مناسب حتماً همراه داشته باشید. هوای خرم آباد در پاییز چندان سرد نیست؛ اما در سردترین فصول سال یعنی بهمن و اسفند هوای خرم آباد به 7 درجه می‌رسد. به نظر ما بهتر است زمستان را برای سفر انتخاب نکنید. خصوصاً اینکه شما می‌خواهید به کوهستانی بروید که یکی از مناطق پر بارش است.

امکان اقامت در اطراف پارک جنگلی مخمل کوه

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی مخمل کوه لرستان

در نزدیکی پارک جنگلی مخمل کوه لرستان اقامتگاه یا هتل وجود ندارد؛ اما نگران نباشید همیشه راهی هست. در پارک جنگلی امکان چادرزدن و اقامت وجود دارد. برای ماندن در پارک جنگلی باید چادر مسافرتی و لباس گرم همراه داشته باشید. گزینه بعدی که پیش رو دارید، اقامت در خانه‌های اجاره‌ای است. مردم محلی مکان‌هایی برای اقامت در نظر گرفته‌اند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. آخرین راه هم بازگشتن به شهر و استفاده از هتل های خرم آباد یا اقامتگاه‌های بومگردی آن است.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی مخمل کوه لرستان

مخملکوه لرستان تا خرم آباد 35 کیلومتر فاصله دارد؛ ولی شما حدود 2 ساعت در راه خواهید بود. برای رسیدن به پارک جنگلی مخمل کوه باید به میدان 22 بهمن بروید و تا انتهای بلوار ولیعصر به راه خود ادامه دهید.

 به لرستان هم رفتیم و از پارک جنگلی مخمل کوه دیدن کردیم، در آخر از شما خواسته‌ای داریم. لطفاً مراقب طبیعت باشید. در بخش نظرات، نکات یا خاطراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. ره بال آسمان همراه همیشگی شماست.

استان لرستان، خرم آباد، میدان 22 بهمن، انتهای بلوار ولیعصر، 35 کیلومتری خرم آباد

به غیر از زمستان باقی فصول برای سفر به مخمل کوه مناسب است؛ اما مناسب‌ترین فصل از اردیبهشت تا تیر است.

آلاچیق، رستوران، اغذیه فروشی، مکان‌هایی برای چادرزدن، سرویس بهداشتی و مسجد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.