آبشار خور البرز | آبشار خورشید طلایی

0

بازدید از آبشارها در تابستان خیلی جذاب است. هوای خنک حوالی آبشار و آن قطرات آبی را که روی صورت‌تان روان می‌شوند، تصور کنید. شما هم مثل ما دلتان لک زده برای دیدن آبشاری زیبا؟ اگر این‌طور است به شما دیدن آبشار خور را پیشنهاد می‌کنیم. خور یعنی خورشید؛ آبشار خور هم یکی از ناب‌ترین آبشارهای ایران است که در دل کوهستان‌های استان البرز است که زیر نور طلایی خورشید روان می‌شود و مکانی برای گردش، تفریح و ورزش فراهم می‌کند.

آبشار خور کجاست؟

آبشار خور در استان البرز و نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این روستا که از توابع کرج است، از جاهای دیدنی اطراف تهران نیز به شمار می‌آید. برای اینکه برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام بدهید، برایتان از ویژگی‌هایش و حال و هوایی که دارد در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

آبشار خور؛ هیجان‌انگیزِ خوش‌آب‌وهوا

نمایی زیبا از آبشار خور

آبشار خور ۵۰ متر ارتفاع دارد و جایی در حوالی جاده چالوس به آن می‌‌رسید. اگر بخواهیم حرفه‌ای‌تر درباره این آبشار و موقعیتش صحبت کنیم، باید بگوییم که آبشار خور در ارتفاعات ۲ هزار و ۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم‌چال واقع شده است. آب‌وهوای این منطقه در تابستان و بهار بسیار خوش می‌شود. پس ترتیب‌دادن سفری یک‌روزه برای گردش در حوالی آبشار فکر خوبی خواهد بود.

آبشار زیبای خور از نمای دور

زمستان‌ها هم امکان سفر به آبشار وجود دارد؛ اما اگر از کسانی هستید که دیدن آبشاری یخ‌زده و طی‌کردن جاده‌های لغزنده را دوست دارند. شما در این دسته از افراد قرار می‌گیرید؟ در هر حال، طبیعت است و ماجراجویی‌هایش؛ اما ماجراجویی به این سبک و سیاق که خطر هم چاشنی آن است، برای همه توصیه نمی‌شود. حرفه‌ای‌ها هم باید بادقت‌ و توجه زیاد به این کارها مشغول شوند.

بار دیگر اینجا اعلام می‌کنیم که بهترین فصل‌ها برای دیدن آبشار خور، فصل‌های بهار و تابستان هستند. البته به‌دلیل دیدنی‌تر‌شدن طبیعت سبز در بهار، این فصل چند گام جلوتر از تابستان در رتبه نخست می‌ایستد. زمستان‌ها را بگذارید برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی حرفه‌ای هستند و ایده‌های خاصی مانند آبشارنوردی از یخ‌ها در دل کوهستان را جذاب می‌دانند. حتماً می‌خواهید بدانید که آبشارنوردی دقیقاً چه نوع ورزشی است. در ادامه از آن خواهید خواند.

آبشارنوردی و فرود از آبشار خور؛ رسیدن به بالابردن سطح آدرنالین

یکی از هیجان‌انگیزترین برنامه‌هایی که می‌توان برای گردش در آبشار خور ترتیب داد، برنامه آبشارنوردی است. این حرکت چیزی شبیه کوه‌نوردی و صخره‌نوردی است که البته در هنگام یخ‌زدن آبشار میسر می‌شود. یعنی زمانی که آبشار در زمستان یخ می‌بندد، می‌توانید با تجهیزاتی مانند تبر مخصوص، یخ‌شکن، کفش خاص و وسایل دیگر برای درنوردیدن آن آماده شوید.

البته این کار حرفه‌ای‌هاست و اگر آمادگی جسمانی خوب و تجربه کافی نداشته باشید، چنین حرکتی اصلاً و ابدآً به شما توصیه نمی‌شود. علاوه بر آبشارنوردی، فرود از آبشار هم کار دیگری است که می‌توانید در آبشار خور انجام بدهید. این یعنی فرودآمدن از بالای آبشار به سمت پایین که در هر فصلی مقدور است. خیس می‌شوید، هیجان تمام وجودتان را فرامی‌گیرد و البته ورزشی درست‌وحسابی می‌کنید.

قندیلهای یخی در آبشار خور

اگر اهل تجربه‌های ناب و خاص هستید و از سوی دیگر در حیطه صخره‌نوردی و زیرمجموعه‌هایش تخصص دارید، این آبشار گزینه‌ای ایدئال برایتان خواهد بود. پس آن را به فهرست مکان‌های جذاب‌تان اضافه کنید. اما باز هم تاکید می‌کنیم که اگر تجربه چنین فعالیت‌هایی را نداشته‌اید، باید دور امتحان‌کردن آنها را خط قرمزی پررنگ بکشید.

بسیاری از گردشگران بی‌تجربه در سفر به همراهی تورهای غیرحرفه‌ای برای انجام چنین کارهایی وسوسه می‌شوند؛ اما شما نشوید. یادتان باشد که کسب چنین تجربه‌ای تنها زمانی می‌تواند ختم به‌ خیر شود که آمادگی کافی داشته باشید. در غیر این صورت، سفر را به خودتان تلخ می‌کنید یا شاید حتی عواقب جبران‌ناپذیری را برای خود به وجود بیاورید.

حال‌هوای آبشار خور؛ دیدنی‌های جذاب

آبشار خور نزدیک تهران

اگر آبشارنورد نیستید و اهل فرود از آبشار و این ماجراها نیستید هم بازدید از آبشار خور می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای گذراندن یک روز خوش باشد. مثلا در فصل بهار، حوالی آبشار پُر از درختان زیبای آلبالو می‌شود، باغ‌های روستای خور در مسیر رسیدن به آبشار، جلوه‌ای سبز و خرم دارند و همه چیز برای تنفس هوایی تازه در اوج شادابی و طراوت فراهم است.

این را هم یادتان باشد که آبشار در نزدیکی سد کرج و پیست اسکی خور در کنار این روستاست. پس اگر در فصول مختلف به دیدن آبشار بروید، امکان بازدید و سرزدن به نواحی حوالی آن را هم دارید. این دیگر بسته به انتخاب‌تان است که یک روز را فقط به دیدن آبشار اختصاص بدهید یا چند جا را هم‌زمان بازدید کنید. یادتان باشد که اقامتگاهی در حوالی آبشار وجود ندارد و امکان شب‌ماندن را در نزدیکی آن ندارید.

سفرکردن به این آبشار در بهار و تابستان برای تمام اعضای خانواده در کنار هم شیرین و جذاب خواهد بود. البته یادتان باشد که از روستای خور تا آبشار به کمی پیاده‌روی نیاز دارید و اگر قرار است کسی همراهی‌تان کند که پادرد و کمردرد دارد، احتمالاً کمی اذیت خواهد شد. البته مسیر سخت و دشوار نیست ولی خوب است که این موضوع را در برنامه‌ریزی سفرتان حتماً لحاظ کنید.

نشانی آبشار خور؛ مسیر دقیق دسترسی

آدرس: البرز، کرج، جاده چالوس، 17 کیلومتری جاده کرج- چالوس، روستای خور

برای اینکه به دیدار آبشار خور بروید باید راهی جاده چالوس شوید. هنوز نرسیده به سد کرج و بعد از طی‌کردن حدود ۱۷ کیلومتر از جاده چالوس وارد جاده‌ای فرعی شوید. این جاده فرعی به سمت روستای خوزنکلا می‌رود. در این جاده هم با دوراهی مواجه خواهید شد: مسیر ورود به روستای خوزنکلاه و مسیر رسیدن به روستاهای سیجان و خور.

باید وارد ورودی روستای سیجان شوید و مسیر سمت راست را طی کنید تا به روستای خور و بعد آبشار هم‌نامش برسید. بعد از رسیدن به روستا، نیاز به حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی جهت رسیدن به آبشار وجود دارد. طی‌کردن این مسیرها برای بازدید از آبشار خور می‌ارزد.

گذراندن روزی خوش در مکانی با هوای تمیز و زیبایی طبیعی خوشایند است. در آبشار خور به نظافت محیط هم دقت کنید و زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید. این کار بسیار زشت و البته غیرانسانی است. پس حواستان باشد و اگر کسی هم در اطراف‌تان چنین کاری کرد به او مُجدانه هشدار بدهید.

اهل دل‌زدن به طبیعت هستید؟ دوست دارید که یک روز شیرین را کنار آبشاری مرتفع و زیبا سپری کنید؟‌خب! معلوم است، همه دوست دارند. اگر تابه‌حال به آبشار خور یا آبشاری شبیه آن سر زده‌اید، حتما از تجربه‌تان برای ره بال آسمان بگویید.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.