باداب سورت | چشمه های قصر طلایی اروست

4

باداب سورت تلفیقی است از طبیعت، هنر، خلاقیت، رنگ و زیبایی خدادادی. چشمه‌هایی روی صخره‌های رنگین‌کمانی و پلکانی طبیعی که وصف‌ناپذیرند. این چشمه‌ها با تم رنگ‌های آبی و سبز شروع می‌شوند و با تم نارنجی و قرمز خاتمه می‌یابند. زیبایی این منطقه به دیدن همین چشمه‌ها ختم نمی‌شود؛ کافی است سر خود را بچرخانید تا طبیعت و سرسبزی اطراف این صخره‌ها را ببینید. باورکنید اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب یکی از روزهای اردیبهشتی به بازدید این منطقه بروید، حاضر نمی‌شوید لحظه‌ای پلک بزنید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا اوقات خوشی را برایتان از سفر به یکی از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر دنیا در استان مازندران رقم بزنیم.

باداب سورت کجاست؟

چشمه های باداب سورت در روستای ارست و در بخش چهاردانگه ساری، در مسیر کیاسر قرار دارند. این چشمه‌ها که به‌عنوان میراث طبیعی کشور شناخته می‌شوندو ازجمله جاهای دیدنی اطراف ساری و از بکرترین جاهای ایران به‌حساب می‌آیند، در ایران بی‌نظیر و در جهان کم‌نظیرند. چشمه‌های شگفت‌انگیز سورت در همسایگی روستای دیدنی و تاریخی اروست قرار دارد. اروست روستای نسبتأ وسیع با محله‌های قدیمی است که یکی از این محله‌ها با نام سورت شناخته می‌شود. جالب است بدانید برای بازدید از شگفتی‌های این منطقه، نیازی نیست حتماً از استان مازندران سفرتان را شروع کنید؛ بلکه می‌توانید از مسیر جاده سمنان دامغان هم به آنجا برسید، به همین دلیل شاید علاوه بر باداب سورت ساری و باداب سورت کیاسر نیز باداب سورت دامغان هم به گوشتان خورده باشد. به هر حال، کافی است خود را به اروست برسانید.

باداب سورت ساری

در مسیر گذر از اروست زیبا و رسیدن به چشمه‌های بی‌نظیرش، نظاره‌گر طبیعتی سرسبز و ارتفاعاتی پوشیده از درختان سوزنی و گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها خواهید بود. وقتی به چشمه‌های اسرارآمیز سورت برسید، با دو چشمه از آب شور و شیرین مواجه می‌شوید که از نظر رنگ و بو نیز کاملاً متفاوت‌اند. بی‌انصافی است اگر فقط به زیبایی منحصربه‌فرد این چشمه‌های پلکانی توجه کنید؛ چراکه آب هر دو چشمه باداب سورت سرشار از املاح معدنی است که برای درمان درد پا و کمر، امراض پوستی، روماتیسم و میگرن مفید است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ساری، روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا نباید دیدن چشمه های قصر طلایی اروست را از دست بدهیم؟

چشمه قصر طلایی و طبیعت اطرافش

گفتیم این منطقه چشمه‌های پلکانی دارد، کم‌نظیر است، طبیعتی ناب اطرافش را پوشانده است؛ اما اگر به دیدن این منطقه نرویم، واقعاً چیزی را از دست داده‌ایم؟ اگر این سؤال را از منِ نویسنده می‌پرسید، باید بگویم بله! دیدن این حجم از زیبایی سحرانگیز دیر هم شده است. همین الان باروبندیل سفری کوتاه و یک‌روزه را جمع کنید و بروید به سوی باداب‌های کمتر دیده و شنیده شده. می‌دانید چرا؟ چون زیبایی‌اش فقط به پلکانی‌بودن چشمه‌هایش ختم نمی‌شود. برای رسیدن به چشمه های باداب سورت باید فرازونشیب‌هایی را تحمل کنید، حتی شاید سنگ‌ریزه‌های مسیر اذیتتان کند؛ اما چشمانتان را از زمین به آسمان که بچرخانید، محو زیبایی بی‌حد این منطقه می‌شوید. بالاتر که بروید، از دور کم‌کم چشمه‌هایی را می‌بینید که در تلألؤ انوار خورشید، می‌درخشند. تم رنگی آن‌ها برایتان یادآور دفترچه نقاشی‌ای می‌شود که همه رنگ‌ها در بی‌نظمی منظمی کنار هم کار شده‌اند. درست مانند گذر از دشواری‌های زندگی و رسیدن به زیبایی‌هایش.

بعد از رسیدن، در نگاه اول، حرفی برای گفتن ندارید؛ مشتاق و هیجان‌زده با گام‌های بلندتر به چشمه‌ها نزدیک می‌شوید. می‌روید که زودتر آن‌ها را لمس کنید. باورکنید دیدن چشمه‌های مشابه، اما با رنگ‌های متفاوت در کنار هم برایتان قابل هضم نیست. نزدیک‌تر که می‌شوید، چشمه‌های کم‌عمق را می‌بینید، چشمه‌های کم‌عمق و زلال. شفافیت این چشمه‌ها به حدی زیاد است که حتی چهره هیجان‌زده خود را در قاب‌های آبی، سبز، زرد، طلایی، نارنجی و قرمز می‌بینید. بی‌نظیر است؛ مگر نه؟

کمی که با ذوق‌وشوق از زیبایی وصف‌ناپذیر چشمه های قصر طلایی اروست دیدن کردید، کم‌کم این سؤال برایتان پیش‌می‌آید که چرا این چشمه‌ها رنگی‌اند و چرا با یکدیگر متفاوت‌اند؟ دلیلش همان املاح معدنی است که برای سلامت جسم بسیار مفیدند؛ املاحی مانند اکسید آهن که به اکسیر حیات معروف است. حیرت‌انگیز است، این منطقه نه‌تنها برای سلامت روح که برای سلامت جسم هم مفید است.

معانی دلنشین باداب سورت در زبان محلی

چشمه های باداب سورت

باداب سورت در زبان محلی، معانی متفاوت و جالبی دارد. واژه باداب ترکیبی از دو کلمه باد و آب است که اشاره مستقیم به روال تشکیل این جاذبه گردشگری حیرت‌انگیز دارد؛ چراکه چشمه های باداب سورت طی سال‌های متمادی در اثر گردش باد و جریان آب خلق شده‌اند. از منظر دیگر، عده‌ای از محلی‌های این منطقه، به این چشمه‌ها اروست وائو یا اروست بادو می‌گویند و به خاطر رنگ طلایی‌شان، به چشمه های قصر طلایی اروست معروفند.

معنی دیگری که از این چشمه‌ها برداشت می‌شود، آب گازدار شدت‌دار است؛ معنی لغوی باداب، آب گازدار و سورت به‌معنای شدت اثر است. چشمه‌های این منطقه معانی دیگری هم دارند؛ مانند صدای سوت. این نام از شنیدن صدای سوتی نشئت می‌گیرد که هنگام شیرجه‌زدن در قسمت عمیق دریاچه به گوش می‌رسد و ناشی از حباب‌های گازدار آب آن است. نام جذاب دیگری که به چشمه های باداب سورت نسبت می‌دهند، رقص اروستی باد و آب است. حقیقتاً نامی تأمل‌برانگیز و شایسته برای این چشمه‌های رنگی دلربا محسوب می‌شود. این نام نسبت‌دادن سورت به رقص و وزش باد و حرکت آب‌های جاری چشمه در مسیر باد است که پیوندشان با هم منظره‌های چشم‌نوازی را برای هر گردشگری ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد باداب های رنگی

چشمه باداب سورت دامغان

قبل از اینکه اشاره‌ای به برخی از منحصربه‌فردترین ویژیگی‌های چشمه های باداب سورت کنیم باید بگوییم آب گازدار این چشمه‌ها حاوی ترکیبات معدنی است که رنگ هر چشمه از این ترکیبات نشئت می‌گیرد. همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، این منطقه دو چشمه، یکی با آب شور و دیگری با آب ترش دارد.

چشمه آب شور قصر طلایی به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان، بعد از پاموک‌کاله ترکیه، ثبت جهانی شده است. نکته جالب دیگری که بهتر است درباره چشمه آب شور باداب بدانید آن است که تا چند سال قبل در این چشمه با قطر 15 متر و عمق زیاد امکان لجن‌درمانی و شنا، حتی در زمستان فراهم بود. امروزه گردشگران با کنترل بیشتری از سوی محیط زیست، می‌توانند از این منطقه دیدن کنند؛ به همین دلیل دور از انتظار نیست اگر اجازه شناکردن در خاص‌ترین دریاچه جهان را به شما ندهند. چشمه دوم، آب ترش‌مزه و رنگی با تم قرمز و نارنجی دارد، دلیل قرمزی این دریاچه، ترکیبات آهن است که در اطراف چشمه هم رسوب کرده است.

جاری‌شدن آب از این دو چشمه باعث ایجاد چشمه های پلکانی سورت در شیب پایین‌دست کوهستانی خود شده است. زیبایی تحسین‌برانگیز این منطقه هم به همین چشمه‌های بی‌شمار پلکانی در دامنه کوهستان و نیز چشم‌انداز اطراف این منطقه برمی‌گردد. عجیب است؛ اما این چشمه‌ها حتی در شرایط خشکسالی نیز پرآب بوده و شایعاتی مبنی بر خشک‌شدن آن‌ها بی‌اساس است.

مسیر رسیدن به باداب سورت

آدرس: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

برای رسیدن به قصر طلایی اروست و دیدن آن چشمه‌های حیرت‌انگیز در شمال ایران چند راه پیش رو دارید؛ یعنی با توجه به موقعیت خود کافی است خود را به یکی از شهرهای ساری، فیروزکوه یا سمنان برسانید. سپس مسیر روستای تلمادره و بعد از آن اروست را در پیش بگیرید و باتوجه به نقشه‌ای که پیش رو دارید، مسیریابی کنید.

موقعیت جغرافیایی باداب سورت

درباره مسیر سورت باید بگوییم که خیالتان از باب مسیر اصلی راحت باشد. مسیر آسفالت است و حتی در نزدیکی اروست پمپ بنزین و امکاناتی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی عمومی و سوپرمارکت وجود دارد؛ اما از جاده اروست تا پارکینگ، قسمتی از راه خاکی است؛ البته می‌توان از این جاده خاکی، به‌عنوان یک جاده خوش‌مسیر یاد کرد.

با رسیدن به پارکینگ باداب، ماشین خود را پارک و خود را برای دیدن یکی از عجایب طبیعی روی این کره خاکی آماده کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر لباس و کفش راحت، کمی خوراکی سبک و یک بطری نوشیدنی هم با خود به همراه داشته باشید.

حالا وقت انتخاب است، یا باید اهل کوهنوردی و صعود و فرود باشید و به همین بهانه دست همراهان خود را بگیرید و آرام‌آرام خود را به چشمه باداب سورت برسانید. یا اگر اهل کوهنوردی نیستید و شرایط مناسب برای پیاده‌روی ندارید، از محلی‌های همانجا کمک بگیرید. در آنجا وانت‌ها و تراکتورهایی تدارک دیده شده که با دریافت هزینه ناچیزی، شما را به چشمه های دیدنی باداب می‎رسانند. حقیقتاً می‌خواهم از یک واقعیت پرده بردارم؛ اگر انسان جسوری هستید، سوار وانت یا تراکتور شوید؛ خاطره وانت‌سواری برای رسیدن به چشمه‌های طلایی می‌تواند به هیجان‌انگیزترین خاطره عمرتان تبدیل شود. به هرحال شیب تند و جاده باریک و وانت و سرعت زیاد رانندگان این مسیر قلبتان را از جا در می‌آورد.

بهترین زمان رفتن به باداب سورت

باداب سورت کیاسر

با توجه به توصیفی که از مسیر رسیدن به باداب سورت کیاسر برایتان گفتیم قطعاً بهتر است زمانی را برای سفر به ارتفاعات این منطقه در نظر بگیرید که خبری از بارندگی و گل‌ولای نباشد؛ چراکه بخشی از مسیر خاکی است و بارندگی سرعت رسیدنتان به مقصد را کم می‌کند. به نظر من بهتر است از ماه اردیبهشت تا شهریور را برای سفر انتخاب کنید. قطعاً اردیبهشت روزهای دلبری‌کردن این منطقه را در دل خود جای داده است، هوا مطبوع، چشمه‌ها پر آب، روزها نسبتاً طولانی، دشت‌های اطراف سرسبز و مرموز و اگر خارج از ایام تعطیلات رسمی را برای سفر خود انتخاب کرده باشید که نور علی نور می‌شود. می‌توانید در کنار طبیعت شگفت‌آور و مناظر باشکوه و بی‌نظیرش از آرامش و سکوت این منطقه هم لذت ببرید.

امکانات رفاهی سورت

توریست‌های بازدیدکننده از چشمه های اروست بائو

چشمه های باداب سورت ساری جاذبه‌ای کمتردیده‌شده است که عمر معرفی عمومی آن به سال 87 به بعد برمی‌گردد. در این بازه زمانی نسبتاً کوتاه، قطعاً هزاران گردشگر و توریست به دیدن این شاهکار خلقت رفته‌اند؛ اما واقعیت آن است که در حال حاضر امکانات رفاهی بسیار کمی پذیرای شماست. در طبیعت دل‌انگیز این منطقه خبری از اقامتگاه و سایر امکانات نیست؛ البته اگر طالب آن هستید بعد از یک گردش بی‌نظیر، شب را آنجا بمانید، می‌توانید از اقامتگاه‌های روستای اروست یا حسینیه این روستا استفاده کنید.

ناگفته نماند زمزمه‌هایی هم به گوش می‌رسد که به‌زودی اینجا به یک منطقه گردشگری و جذاب برای توریست‌های داخلی و خارجی تبدیل می‌شود. احتمالاً قرار است مجتمع‌های آب‌درمانی، مراکز اقامتی، رستوران، محیطی برای اجرای موسیقی زنده، پیست اسکی٬ رصدخانه، تله کابین، سرویس بهداشتی، سنگ‌فرش‌کردن جاده خاکی باداب سورت و استفاده از اسب و درشکه برای جابه‌جایی گردشگران، احداث امکاناتی برای چتربازی، کایت‌سواری، بانجی جامپینگ و… در نزدیکی باداب سورت فراهم شود.

باداب های مشابه با سورت در ایران و جهان

حالا که باداب‌های ایران را شناختید و شوق رفتن و دیدن چشمه های باداب سورت دامغان در جانتان رخنه کرده است، خوب است بدانید مشابه چشمه های سورت در جهان چندین نمونه وجود دارد که دو نمونه از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • کانی گراوان، بهشت مرموز سردشت

کانی گراوان سردشت

کانی گراوان یکی دیگر از چشمه‌های غنی آب معدنی ایران است که در کنار روستایی با نام کانی گویز قرار دارد. آب این چشمه هم مانند چشمه‌های سورت، گازدار است و خواص درمانی املاح موجود در آن، درمان هزارویک درد است و در امور زیبایی و پوست کاربرد دارد.

  • پاموک‌کاله، قصر یخی ترکیه

پاموک کاله ترکیه

چشمه آب‌شور پاموکاله، شبیه‌ترین نمونه به باداب سورت ایران است و همین باعث شده که هر دو در لیست عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا قرار بگیرند. البته طیف رنگی دریاچه‌های سورت بر پاموک کاله برتری دارد، با این حال پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه به دیدن این جاذبه گردشگری مشهور هم بروید. دیدن حوضچه‌های سفید با آب‌های فیروزه‌ای شفاف، نفستان را در سینه حبس می‌کند. جالب است بدانید پاموکاله در زبان ترکی به‌معنای قصر پنبه‌ای یا قلعه سفید بوده و دلیل آن هم انباشت ترکیبات کلسیم در آب این منطقه است.

در این نوشته از ره بال آسمان تلاش کردیم برای شما توصیف دل‌انگیزی از تماشای چشمه های باداب سورت و دشت های اروست، آن هم از ارتفاعات کنار پلکان‌های طلایی تقدیم کنیم تا شوق پرواز تا بیکرانه‌ها را به شما هدیه دهیم. حال که می‌دانید باداب سورت کجاست از شما می‌خواهیم بعد بازدید از این چشمه‌های رنگی، حتماً از تجارب نابتان برایمان بگویید تا ما هم شریک حال خوبتان باشیم.

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. مهرناز می گوید

    10سال پیش چی بود و الان چی شد شما شاید ندونین اما….حال ناخوشش از زمانی شروع شد که همه راه اونو بلد شدن ،،،تازه اگه امکانات درست و حسابی داشته باشه ۲ساله نابود میشه

  2. فرید می گوید

    باداب سورت مکان زیبایی هست؛ اما هم جاده بدی داره هم امکانات خاصی نداره.

  3. احمدی می گوید

    با فساد و کثافت کاری و رشوه واگذارش کردند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، متوجه منظورتون نشدم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.