راهنمای سفر کرج | ایران کوچک ایران

2

شهر کرج مینیاتوری کوچک از ایران است؛ چرا که از نژادها یا گروه‌های مختلف ایرانی در خود جا داده است. این شهر به ظاهر کوچک، گنجینه بزرگی از زیبایی‌هاست. در این مقاله قرار است به توصیف این زیبایی‌ها بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با جاهای دیدنی کرج آشنا شوید، با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

 کرج کجاست؟

کرج در دامنه‌ جنوبی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده و شهری کوهپایه‌ای به شمار می‌رود. این شهر که در فاصله‌ 36کیلومتری غرب تهران قرار دارد، از سمت شمال به استان مازندران، از سمت جنوب به استان مرکزی و از سوی غرب به استان قزوین محدود می‌شود.

کرج به دلیل مهاجرپذیربودن، سومین شهر پرجمعیت ایران نام گرفته است و از این رو به این شهر لقب ایران کوچک را داده‌اند. هر ساله خانوارهای زیادی از شهرها و استان‌های مختلف ایران نظیر کردستان، آذربایجان و… به این شهر مهاجرت می‌کنند. علت اصلی مهاجرت این افراد، علاوه بر آب‌وهوای خوب شهر، فرصت‌های شغلی جدید آن است.

بهترین زمان سفر به کرج

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

ارتفاعات البرز نقش مهمی در تعیین اقلیم آبوهوایی کرج دارند؛ بنابراین این شهر دارای دمای میانگین 17 درجه‌ سانتی‌گراد است. در فصل زمستان، بسیار سرد و با بارش برف و باران به‌خصوص از آبان‌ماه تا اردیبهشت‌ماه همراه است. این شهر به دلیل سرمای زیاد هوا روزهای یخبندان زیادی را در فصل زمستان از سر می‌گذراند.

از سویی وجود دره‌ چالوس و رودخانه‌ کرج و ارتفاعات البرز، باعث شده که این شهر خنک و مرطوب باشد؛ بنابراین در فصل تابستان با وجود گرمای هوا، هوای معتدل‌تری نسبت به شهرهای دیگر دارد، تا گاهی تابستان کرج با بارش باران همراه است. با این توضیحات، بهترین زمان سفر به کرج در بهار وتابستان است.

طبیعت کرج

سدهای کرج، با تأمین آب زمین‌های اطراف، روی پوشش گیاهی این مناطق تأثیر گذاشته‌ و باعث سرسبزی این زمین‌ها شده‌اند. استان البرز از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. گیاهان منطقه در کنار مناظر کوهستانی با کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و دره‌های فراوان و سرسبز، چشم‌اندازهای بسیار زیبا ایجاد می‌کنند. از سویی سنگ‌ها و صخره‌ها با اشکال هندسی متفاوت در همسایگی رودخانه‌های خروشان و آبشارها و چشمه‌های متعدد صحنه‌هایی بی‌مانند می‌سازند.

گونه‌های شاخص گیاهی منطقه عبارت‌اند از ارس، توس، گون، درمنه، گل گندم البرز مرکزی، کاسنی، توسکا، زبان گنجشک، آویشن و گلپر که هر کدام سرشار از خاصیت درمانی هستند. البته هرچه به سمت جنوب البرز پیش برویم، این اقلیم به دلیل نزدیکی به استان مرکزی کمی بیابانی و خشک می‌شود؛ ولی در مجموع کرج به دلیل آب وهوای خوب و خاک حاصل‌خیر و جلگه‌ای و منابع آب کافی دارای محیط زیست پایداری است.

پوشش جانوری کرج

همان طور که گفتیم بیشتر مساحت کرج در قالب کوهستان است و به دلیل شرایط مناسب، حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، کل، بز، مارال، قوچ، میش، پلنگ، گربه‌ وحشی، گرگ، گراز، تشی، سمور سنگی در دسته‌ پستانداران و پرندگانی مانند، عقاب طلایی، کبک، کبک دری، تیهو، شاهین، دلیجه و… در این منطقه شناسایی شده‌اند. همچنین افعی قفقازی، افعی البرزی، مار جعفری و ۷گونه دوزیست و ۱۷گونه ماهی در منطقه‌ حفاظت‌شده‌ البرز مرکزی مشاهده شده است.

جاهای دیدنی کرج

  • پارک جنگلی جهان نما

در حدفاصل اتوبان تهران به کرج، پارک جنگلی جهان نما کرج واقع شده است که حدود نیم‌ قرن قدمت دارد. دریاچه مصنوعی پارک و درختان قدیمی و کهنسال آن، جاذبه‌های پارک را دوچندان کرده‌اند.

  • پیست دیزین

پیست دیزین نخستین پیست اسکی ایران است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی، برای برگزای مسابقات اسکی تأیید شده است. امکانات قابل توجه پیست دیزین همچون شاله‌ها (کلبه‌های اقامتی)، تله‌کابین‌ها، تله‌سیژ‌ها، طول مسیر استاندارد، هتل‌ها و رستوران‌های استاندارد، نظر گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جلب کرده است. آب‌وهوای خاص پیست دیزین با سرمای حداکثر منفی 20درجه‌ سانتی‌گراد و گرمای حداکثر مثبت 20 درجه‌ سانتی‌گراد فضای خوبی را برای گردشگران علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی فراهم کرده است. پیست اسکی دیزین با فاصله‌ 74 کیلومتری از شهر کرج در تابستان هم با امکان اسکی روی چمن محل مناسبی برای گردشگران و ورزش‌کاران است.

  • جاده‌ چالوس

تصویر زیبا از جاده چالوس

از معروف‌ترین مکان‌های توریستی و گردشگری استان البرز، جاده‌ چالوس است که از شمال شرقی کرج به دل رشته کوه ستبر البرز می‌رود و دو استان البرز و مازندران را از میان کوه‌های زیبای البرز به هم متصل می‌کند. جاده‌ چالوس از طبیعت منحصربه‌فردی برخوردار بوده و برای همه کسانی که اهل سفر باشند شناخته شده است. مناظر طبیعی و زیبای کوهستان، رستوران‌های بین راهی خاطره‌انگیز، دریاچه‌ معروف سد کرج و… از جمله مکان‌های آشنایی است که این مسیر را برای گردشگران خاطره‌انگیز می‌کند.

  • روستای ورده

روستای ورده در میان رشته‌کو‌ه‌های البرز واقع شده است؛ درست در میان دره‌ای با شیب تند و چشمه‌سارهای متعدد و در نزدیکی رودخانه‌ هزاربند. این ترکیب، برای این روستا، طبیعتی بکر و بهشت‌گونه طراحی کرده است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این روستا 74 خانوار دارد که زبانشان تاتی است و ریشه‌ای کهن دارند. چند اثر تاریخی مربوط به عصر صفوی و پیش از صفوی حکایت از سابقه‌ تاریخی این روستا دارند.

از جمله‌ آثار تاریخی ورده می‌توان به گرمابه‌ قدیمی ورده، بقعه‌ امامز‌اده بی‌بی سکینه و بقعه‌ امامزاده عبدالقهار اشاره کرد. در چوبی امامزاده عبدالقهار مربوط به دوران شاه طهماسب یکم است و اکنون در موزه‌ ملی ایران نگهداری می‌شود.

جاذبه های دیگر شهر ایران کوچک

جاهای دیدنی کرج متعدد است که توضیحشان در این نوشته نمی‌گنجد از جمله:

  • دشت لاله‌ها
  • باغ فاتح کرج (در خیابان گوهردشت)
  • آبشار سپهسالار
  • آبشار چاران در نزدیکی سد امیرکبیر
  •  رود کرج با طول تقریبی ۷۵ کیلومتر
  • باغ‌های جهان‌شهر
  • کوه نور عظیمیه در بلوار طالقانی شمالی
  • روستای شهرستانک

تاریخچه

کاخ سلیمانیه کرج تاریخچه ی کرج

شاید به نظر برسد که کرج عاری از پیشینه‌ تاریخی است؛ اما آثاری از دوره‌ هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان در این شهر یافت شده که نشان از پیشینه‌ این شهر در پهنه‌ تاریخ دارد‌‌. کرج، زمانی جزء اقلیم مازندران و زمانی جزء اقلیم ری بوده است. متون نگاشته شده در سده‌ 4 هـ.ق کرج را از توابع ری برشمرده‌اند. طبق این اسناد، رودخانه‌های عراق عجم که در کتاب‌های تاریخی توصیف شده‌اند، کوهرود بوده که مشخصات آن با رودخانه‌ کرج برابری می‌کند.

در کل تاریخ، این شهر را باید در میان طالقان و ری و قزوین جست‌وجو کرد‌‌. اقوام کاسی‌ها‌‌، پتوری‌ها‌‌، کادوسی‌ها‌‌، آماردها، دیلمی‌ها و مادها اقوامی هستند که در طول تاریخ بر این سرزمین حکم رانده‌اند. کرج در دوران صفوی به دلیل قرارگرفتن در مسیر تهران به تبریز و قزوین مهم شمرده می‌شد و دلیل قرارگرفتن کاروانسرای صفویه در این منطقه نیز همین امر است.

سلیمان میرزا در دوران قاجار، به دلیل هم‌جواری این شهر با تهران، کاخ سلیمانیه را در این شهر بنا کرد. در سال 1312 کرج به دلیل احداث راه ارتباطی به شمال ایران، جزء یکی از راه‌های ارتباطی مهم شمرده شد. در دوره‌ پهلوی به دلیل ساخت کارخانه‌های صنعتی در اطراف این شهر، کم‌کم به شهری بزرگ تبدیل شد و اکنون یکی از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود.

کرج در متن مقدس اوستا

در اوستا از دورود، هژده رود و رود وارنگ نام برده شده است که با روستای بزرگ ارنگه از روستاهای جاده‌ چالوس مناسبت دارد. همچنین زادگاه زرتشت و نیاکانش، روستای کلاک دانسته شده است. ضمن اینکه از کرج و رود کرج نام برده شده و این نشان از قدمت دیرینه‌ این شهر دارد.

بناهای تاریخی

  • غار یخ مراد

در حوالی شهرستان گچسر و روستای کهنه ده در ارتفاعات البرز، غاری به نام غار یخ مراد وجود دارد. البته برای رسیدن به این غار، به وسایل و تجهیزات کامل کوه‌نوردی و غار‌نوردی نیاز است. غار یخ مراد مسیری صعب و عمدتاً با شیب تند دارد که به اعماق زمین می‌رود و در اعماق خود چشمه‌های زیرزمینی یخ‌زده را به نمایش می‌گذارد.

در روزگاران گذشته مردم محلی، یخ‌های موجود در این غار را شفادهنده‌ ناباروری زنان می‌دانستند! دخیل‌ها و کهنه‌های بسته شده در ورودی این غار گویای این باور کهن است، شاید نام کهنه ده که در نزدیکی این غار است نیز از اینجا گرفته شده باشد.

  • قلعه‌ احمد ‌آباد

قلعه‌ احمد ‌آباد نیز از دیگر مکان‌های تاریخی استان البرز است. این قلعه‌ خشتی در دهستان احمد‌آباد در بخش مرکزی نظرآباد استان البرز واقع شده است. زمین‌های این قلعه از میرزا عضدالدوله سلطان، پسر مظفرالدین شاه قاجار بود و شوهر خواهر دکتر محمد مصدق. دکتر مصدق این زمین‌ها را با زمین‌های خود در اراک معاوضه کرد و نام روستا را به نام پسر خود، احمد، احمد‌آباد گذاشت. دکتر مصدق پس از کودتای 28مرداد32 و پس از طی دوران محکومیتش به این روستا تبعید شد و تا آخر عمر در این روستا ماند.

سایر بناهای تاریخی کرج

روستای باستانی آتشگاه آثار آرامگاه زرتشتیان در این روستا، قلعه‌ کی‌قباد در روستای هرنج طالقان، آثار باستانی شیوار دروان و قلعه‌ گندم چال، قلعه‌ گبری، آتشکده‌ روستای کندر، آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی، آثار کاخ سلیمانیه در ده کرج، قلعه‌ گرگین صمصام در مرکز کرج، درخت کهن‌سال ورگرد‌‌، درخت کهنسال هجرد‌‌، حمام قدیمی مصباح و کلاک از دیگر بناهای تاریخی این شهر هستند.

بناهای مذهبی

بناهای مذهبی کرج به دو دسته قبل و بعد از اسلام تقسیم می‌شوند.

  • آتشکده های کرج

آتشکده‌های بسیاری در دل کرج یا در نزدیکی آن واقع شده است که زمانی جایگاه عبادت زرتشتیان این منطقه بوده است. آتشکده‌های تخت رستم‌‌، تخت کی‌کاووس در جنوب این شهر، قلعه‌ گبری روستای وسیه و روستای سرجوب و آتشکده‌ روستای کندر از این جمله هستند.

  • امامزاده‌های کرج

امامزاده‌هایی مانند امامزاده حسن (ع) واقع در میدان قدس، امامزاده حیدر (ع)‌‌، امامزاده محمد (ع) و امامزاده طاهر (ع) نیز از بناهای اسلامی هستند. بنای امامزده طاهر جزء بناهای مربوط به دوره‌ صفویه بوده است و شاعران و نویسندگان و موسیقی‌دان‌های مشهور بسیاری مانند بنان و احمد شاملو در دل آن خفته‌اند.

مشاهیر کرج

از بزرگانی که هم اکنون در دل کرج آرمیده‌اند می‌توان‌‌، حکیم اُرُد بزرگ، برجسته‌ترین فیلسوف معاصر با شهرتی جهانی، جلال ذوالفنون استاد سه‌تار، مرحوم غلامحسین بنان، ابوبکر کرجی ریاضی‌دان و… را نام برد‌‌.

غذاهای سنتی کرج

در البرز، همان طور که اشاره کردیم، به دلیل اقلیم آب‌وهوایی گونه‌هایی از گیاهان در دل طبیعت رشد می‌کنند که مصارف متعددی دارند. انواع سبزی‌های كوهی مانند والک‌‌، لرچک‌‌، سيرک‌‌، شورک و‌‌… و سبزی‌های صحرايی مثل قازياقی و  اغجواش در طبیعت اطراف این شهر می‌رویند. با وجود این سبزی‌های محلی، غذاهایی تهیه می‌شود که بسیار لذیذ هستند. برای مثال والک پلو بین مردم کرج محبوب است. این غذا را با همین سبزی‌های محلی تهیه می‌کنند. علاوه بر این غذا، آش ترش هم در بین غذاهای سنتی کرج بسیار معروف است‌‌.

رستوران های کرج

خیابان عظیمیه در کرج به شکم‌سرا معروف است که در آن می‌توانید انواع غذاها از کباب مخصوص بناب گرفته تا آش آبادان و پیتزای ایتالیایی را پیدا کنید. مستر دیزی، رستوران بین‌المللی بیزانس، کافه رستوران پلاس و چند رستوران دیگر در همین خیابان قرار دارند. اگر دنبال رستوران لاکچری و خاص می‌گردید باید سری به رستوران های ارکیده، پسرخاله و سرآشپز بزنید.

هتل های کرج

هتل های مرمر، سامان و امیرکبیر هتل‌های دو ستاره کرج هستند که به نسبت امکانات خود، قیمت‌های متفاوتی دارند. تنها هتل سه ستاره این شهر، پردیس نام دارد که از چند هتل قبلی کمی گران‌تر است تا حدی که اختلاف قیمت آن‌ها به دو تا سه برابر هم می‌رسد.

سوغات کرج

باغ‌های میوه سرشار اطراف کرج پر از میوه‌های متنوع و آبدار است که در فصل خود سوغات خوبی محسوب می‌شوند. از این میان گوجه سبز یا همان آلوچه و عناب، شهرت بیشتری دارند. به دلیل نزدیکی طالقان به این شهر نیز، می‌توان لبنیات طالقان را به‌عنوان سوغات با خود برد.

مسیرهای دسترسی به کرج

  • مسیر هوایی

فرودگاه مهرآباد در 30کیلومتری کرج واقع شده است. از همه نقاط ایران می‌توان با پروازهای داخلی به این فرودگاه رسید و از آن‌جا به‌صورت زمینی به کرج رفت. البته از طریق اتوبان قم به تهران نیز می‌توان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز دسترسی داشت. در این شهر، فرودگاهی به نام پیام نیز وجود دارد که در کنار اهداف‌ تجاری و نظامی. می‌توان با خرید بلیط هواپیما کرج از شهری مانند مشهد از آن استفاده کرد.

  • سفر زمینی با قطار

شهرستان کرج دارای ایستگاه راه آهن است و از همه نقاط ایران می‌توان بلیط قطار کرج تهیه کرد. این ایستگاه که در غرب کرج واقع شده است، این شهر را به خط آهن سراسری متصل کرده است.

لازم به ذکر است که این شهر با داشتن خطوط مترو نیز به شهر تهران دسترسی دارد. با توجه به ترافیک و شلوغی مسیر تهران ـ کرج و بلعکس، اگر قصد سفر از تهران به کرج را داشته باشید، مترو گزینه‌ بسیار مناسبی است.

  • سفر زمینی با خودرو

برای سفر به کرج با وسیله‌ شخصی یا با خرید بلیط اتوبوس کرج، اگر از قسمت جنوب ایران قصد حرکت دارید، باید پس از رسیدن به تهران، از آزاد‌راه تهران کرج یا آزادراه شماره‌2 و جاده‌ مخصوص کرج یا جاده‌ شماره‌32، عبور کنید تا به این شهر برسید. اگر سمت شمال کشور به این شهر سفر می‌کنید، باید از سمت استان مازندران و جاده‌ چالوس یا جاده‌ شماره‌59 به این شهرستان دسترسی پیدا کنید.

  • سفر زمینی با اتوبوس

اگر وسیله شخصی ندارید یا به هر دلیل نمی‌خواهید از خودروی خود استفاده کنید، سفر زمینی با اتوبوس به شما پیشنهاد می‌شود. ترمینال شهید کلانتری این شهر به همه استان‌ها سرویس‌های شبانه‌روزی دارد.

اگر ساکن تهران هستید، برای سفر یک روزه هم که شده، کرج و مناظر زیبایش را از دست ندهید. در مقاله‌های دیگر ره بال آسمان به معرفی بیشتر این مناطق می‌پردازیم. شما نیز اگر از این شهر خاطره یا نکته‌ای دارید، برای ما بنویسید.

در همه روزهای سال می‌توان به کرج سفر کرد؛ اما بهار و تابستان بهتر است.

پارک جهان نما، پیست دیزین، جاده چالوس، روستای ورده و غیره.

گوجه سبز و عناب کرج و لبنیات طالقان را می‌توان به‌عنوان سوغات تهیه کرد.

هتل های مرمر، سامان و امیرکبیر هتل‌های دو ستاره کرج هستند و هتل پردیس هتل سه ستاره.

خیابان عظیمیه کرج به شکم‌سرا معروف است که چندین رستوران خوب و لاکچری نیز در آن وجود دارد. مستر دیزی، رستوران بین‌المللی بیزانس، کافه رستوران پلاس و چند رستوران دیگر در همین خیابان قرار دارند.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین زمان سفر به کرج چه فصلی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در همه روزهای سال می‌توان به کرج سفر کرد؛ اما بهار و تابستان بهتر است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”جاهای دیدنی کرج کدامند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”پارک جهان نما، پیست دیزین، جاده چالوس، روستای ورده و غیره.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”سوغات کرج چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”گوجه سبز و عناب کرج و لبنیات طالقان را می‌توان به‌عنوان سوغات تهیه کرد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای اقامت در کرج به کجا بویم؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هتل های مرمر، سامان و امیرکبیر هتل‌های دو ستاره کرج هستند و هتل پردیس هتل سه ستاره.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”رستوران‌های خوب کرج کدامند؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خیابان عظیمیه کرج به شکم‌سرا معروف است که چندین رستوران خوب و لاکچری نیز در آن وجود دارد. مستر دیزی، رستوران بین‌المللی بیزانس، کافه رستوران پلاس و چند رستوران دیگر در همین خیابان قرار دارند.”}}]}

استان البرز

2 نظرات
  1. رها می گوید

    برای ما تهرونی‌ها کرج مثل شهر دومه؛ این شهر انقدر روستاهای خوش آب‌وهوا و دیدنی داره که واقعاً ارزش اکتشاف‌های خونوادگی رو دارن. بعضی‌هاشون هم انقدر بکرن که گشت‌وگذار بین خونه‌ها و اطرافشون اصلاً یه لذت دیگه‌ای داره؛ یعنی می‌خوام بگم اگه دو بار هم آدم شمال رو بیخیال شه می‌تونه همین دوروبر یه سری جاهای دیدنی در همون حد پیدا کنه. متأسفانه من کتاب اوستا رو نخوندم؛ اما اگه اسم این منطقه توی این کتاب اومده، در واقع اسم رودش، همین برای اینکه یه بار به زادگاه روایی زرتشت بریم کافیه. از مشاهیرش هم که چون علاقه خاصی به موسیقی دارم به استاد ذوالفنون و بنان هم ارادت خاصی دارم. ایشالا آخر هفته باز کرج!

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم که این همه خوب و ساده توضیح دادید. امیدواریم آخر هفته‌های کرج بهتون خوش بگذره. 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.