روستای خور البرز | روستایی که در چهار فصل خدا زیباست

0

روستای خور البرز جاذبه‌های گردشگری دارد که نظیر آن‌ها را در کمتر جای دیدنی ایران سراغ داریم. این روستا با اهالی باصفا، منظره‌‌های بکر و آب‌و‌هوایی دل‌انگیز به مقصد اول گردشگران طبیعت‌دوست تبدیل شده است. به ویژگی‌هایی که گفتیم، جاذبه‌های تاریخیِ این روستا را هم اضافه کنید. به لطف این شرایط، گردشگری را سراغ نداریم که راهی روستای خور شده باشد و با کوله‌باری پر از خاطره‌های فراموش‌نشدنی از این روستا به دیار خود باز نگشته باشد. از آنجایی که رسم داریم همیشه بهترین‌ها را به همراهان خود معرفی کنیم، به بررسی جاذبه‌های گردشگری روستای خور می‌پردازیم. در ادامه با هم می‌بینیم که روستای خور کرج، کجاست، سپس پوشش گیاهی و جانوری این روستا را بررسی می‌کنیم. در پایان نیز با معرفی بهترین مسیر دسترسی به روستای خور تهران، اطلاعات کاملِ گردشگری در این روستا را با شما در میان می‌‌گذاریم.

روستای خور البرز کجاست؟

روستای خور البرز بی‌دلیل به این نام شهرت پیدا نکرده است. این روستا در استان البرز قرار دارد. البرز، از استان‌های شمالی ایران‌زمین به حساب می‌آید. استان‌های تهران، قزوین و مازندران با استان البرز همسایه هستند. این استان به لطف دلیل وسعت جغرافیایی و تنوع طبیعی زیاد، دارای مناظر و جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری است. از طرف دیگر فاصله کم استان البرز با تهران، دسترسی آسان این استان به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی را فراهم می‌کند. به همین دلیل در هر کجای ایران که باشید، مشکلی برای دسترسی به روستای خور پیدا نمی‌کنید.

دسترسی به استان البرز بسته به مبدأ شما، متفاوت است. با این حال اگر از تهران قصد سفر به روستای خور را دارید، جاده چالوس انتخاب مناسبی برای شماست. این جاده از شمال تهران شروع می‌شود و از طریق کرج به استان البرز می‌رسد. مسیری که از آن صحبت می‌کنیم با مناظر زیبا و چشم‌نوازی همراه است. این مسیر در فصل بهار و تابستان به دلیل پوشیده شدن کوه‌های البرز از گل‌ها و گیاهان سرسبز، به یکی از زیباترین مسیرهای کشور تبدیل می‌شود. ناگفته نماند اگر از شهرهای دیگری مانند قزوین یا مازندران راهی استان البرز هستید، می‌توانید جاده‌های شمالی و جنوبی این استان را برای رسیدن به روستای خور انتخاب کنید. به استان البرز که رسیدید، راه ۱۷کیلومتری کرج در مسیر جاده چالوس را در پیش بگیرید تا چشمتان به جمال روستای خور روشن شود. در انتهای این مطلب درباره بهترین مسیر دسترسی به روستای خور بیشتر صحبت می‌کنیم.

معرفی روستای خور کرج

روستای خور یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در دامنه غربی قله گندم چال قرار دارد. علاقه‌مندان به گردشگری در جاهای دیدنی ایران به‌خوبی می‌دانند که روستاهای همجوار با کوه، همیشه آب‌و‌هوایی دل‌انگیز دارند. این شرایط درباره روستا خور نیز صدق می‌کند. قله گندم چال با ارتفاعی حدود ۳۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا، یکی از قله‌های بلند شمال ایران به حساب می‌آید. به لطف قرارگیری روستای خور کرجِ در همسایگی کوه‌های مرتفع، این روستا در تابستان نیز آب‌و‌هوایی فرح‌بخش دارد. انصافاً باید طبیعت سرسبز روستای خور، مهم‌ترین ویژگی‌ گردشگری این روستاست. جالب بدانید انتخاب نام خور برای این روستا، اشاره‌ای به آب‌و‌هوای خوب آن دارد. گفته می‌شود که نام این روستا از واژه‌های خوب یا خرداد گرفته شده است.

این واژه‌ها در درازمدت به خور تبدیل‌ شده‌اند. ناگفته نماند بعضی‌ها نیز معتقدند نام این روستا در ابتدا، خورشید بوده که در نهایت به خور تغییر پیدا کرده است. جالب است بدانید شهرکی با نام خور در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز وجود دارد. این شهرک با روستای خور کاملاً متفاوت است. جالب‌تر اینکه روستای دیگری با نام خور نیز در استان کرمان واقع شده است. با این حال روستای خور البرز به لحاظ جاذبه‌های گردشگری، تفاوت‌های زیادی با این روستاها دارد. جاذبه‌های این روستا به اندازه‌ای است که در چهار فصلِ خدا گردشگر دارد.

روستای خور کرج در کنار آب‌و‌هوایی زیبا و طبیعت سرسبز، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین روستاهای اطراف تهران به حساب می‌آید. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان، دیرینگی روستای خور به ۸۰۰ سال باز می‌گردد. گفته می‌شود این منطقه در دوران قاجار جمعیتی بیشتر از کرج فعلی داشته است. ناگفته پیداست روستایی با چنین قدمتی‌، جاهای دیدنی تاریخی نیز دارد. یکی از معروف‌ترین این مکان‌ها، قبرستان روستای خور کرج است. در انتهای این مطلب برای شما از جاهای دیدنی روستای خوب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پوشش گیاهی و جانوری

همان‌گونه که می‌دانید، خوشیِ آب‌وهوا نقش مهمی در افزایش زادآوری جانوران و تنوع گونه‌های حیوانات دارد. به لطف آب‌و‌هوای خوش روستای خور، امکان ندارد راهی این روستا شوید و چشمتان به گونه‌‌های مختلف جانوری نیفتد. قوچ‌های بازیگوش در ارتفاعات اطراف روستا تفریح می‌کنند. میش، کَل و بز نیز در گوشه‌وکنار طبیعت سرسبز روستای خور مشاهده می‌شود. وجود این حیوان‌های اهلی زمینه‌ای برای زندگی حیوانات وحشی فراهم کرده است. شغال، روباه و گرگ از جانوران وحشی این منطقه به حساب می‌آیند. با این حال در حین طبیعت‌گردی در اطراف روستا نیازی نیست غمی به دل خود راه دهید. تجربه ثابت کرده حیوان‌های وحشی تمایلی به نزدیک‌شدن به انسان‌ها ندارند. اکنون که صحبت از پوشش جانوری روستای خور به میان آمد، بی‌انصافی است اگر به پرنده‌های خوش‌الحان و زیبای این منطقه اشاره نکنیم.

امکان ندارد در روستای خور نگاهی به آسمان بیندازید و چشمتان به پرنده‌های خوش‌نقش‌و‌نگار روشن‌ نشود. نوای نغمه خوش این پرنده‌ها نیز همیشه به گوش می‌رسد. قناری‌های خوش‌صدا، بلبل‌های خوش‌الحان و شانه‌به‌سرهای بازیگوش در گوشه و کنار روستا به چشم می‌خورد. کبک، مرغ کوهی و دارکوب را هم به این پرنده‌ها اضافه کنید. ناگفته نماند از آنجایی که روستای خور در دامنه کوه قرار دارد، عقاب‌های تیزپرواز و شاهین‌های شکاری در ارتفاعات این منطقه آشیانه کرده‌اند. این شرایط روستای خور را به انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان دنیای وحش تبدیل کرده است.

با توجه به تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از آب‌و‌هوای خوش روستای خور کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که این روستا به لحاظ پوشش گیاهی نیز یکی از سرسبزترین روستاهای استان البرز به حساب می‌آید. در باغ‌های روستای خور البرز انواع درخت‌های سیب، گلابی، گیلاس هلو، آلبالو و گردو خودنمایی می‌کند. از باغ‌های سرسبز روستای خور البرز که بگذریم، به انبوهی از گیاهان دارویی و خوراکیِ اطراف این روستا می‌رسیم. در این زمینه می‌توان به آویشن، قارچ، کنگر، ریواس و والک اشاره کرد.

آب و هوای روستای خور البرز

همان‌‌گونه که اشاره کردیم، روستای خور کرج با استان‌های غربی کشور همسایه است. از طرف دیگر برای شما گفتیم که خور در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد. استان البرز دارای آب‌وهوای سرد و نیمه خشک است. با این حال انصافاً باید گفت روستای خور آب‌و‌هوای مرطوب‌تری دارد. دمای هوای این روستا در گرم‌ترین روزهای تابستان کمی از ۳۰ درجه بیشتر می‌شود.

ناگفته نماند قرارگیری روستای خور در ارتفاعات، هوای سردی را برای زمستان‌های این روستا به دنبال دارد. با فرا رسیدن زمستان برف و باران زیادی در این ناحیه می‌بارد. خوشبختانه این برف و باران در کنار اینکه موهبتی برای کشاورزان منطقه است، بساط برف‌بازی و اسکی‌سواری گردشگران را فراهم می‌کند. یکی از بهترین پیست های اسکی ایران در خور وجود دارد. سالانه گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که به بهانه برف‌بازی و اسکی‌ راه روستای خور تهران را در پیش می‌گیرند. در انتهای این مطلب درباره بهترین زمان سفر به روستای خور بیشتر صحبت می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری روستای خور تهران

خور روستایی تمام‌عیار برای گردشگری است. در این روستا هر جاذبه‌ای که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. به همین دلیل جاذبه‌های گردشگری که در ادامه‌ به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم را به برنامه گشت‌و‌گذار خود در روستای خور اضافه کنید.

آبشار خور البرز

اولین جاذبه گردشگری روستای خور را به آبشاری اختصاص دادیم که گل‌ سرسبد گردشگریِ این منطقه به حساب می‌آید. آبشار خور البرز، از معدود آبشارهای کشور است که در چهارفصل خدا گردشگر دارد. دلیل این محبوبیت را می‌توان در آب خروشان این آبشار دانست. ناگفته پیداست آبشار خور در بهار هر سال از همیشه خروشان‌تر می‌شود. باغ‌های میوه پرمحصول در تابستان جای خالی آب‌ کمتر این آبشار را پر می‌کند. از طرف دیگر با توجه به گرمای هوا در تابستان، گردشگران با حضور در آبشار خور البرز فرصتی برای آب‌تنی پیدا می‌کنند. قرارگرفتن آبشار خور در منطقه‌ای کوهستانی باعث یخ‌زدن آب آن در زمستان‌ها می‌شود. تماشای قندیل‌های جاری از آبشار، موهبتی است که فقط در آبشار خور پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. گاهی اوقات درازای قندیل‌های این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد.

به لحاظ مسافت نیز این آبشار فاصله‌ای بسیار کم با روستا دارد؛ در نتیجه اگر راهی روستای خور کرج شدید، کافی است پس از گرفتن خستگی، راه آبشار را در پیش بگیرید. برای رسیدن به آبشار خور باید راه جاده چالوس شوید، سپس مسیر روستای خوزنکلا را دنبال کنید. حدود ۱۵ متر که در این مسیر به پیش رفتید، دو راهی جلوی شما قرار می‌گیرد. در دوراهی مسیر روستاهای سیجان و خور را در پی بگیرید. پس از رسیدن به روستا، خودروی خود را پارک کنید و کمی خستگی بگیرید. سپس با پای پیاده راهی آبشار خور شوید. از روستا تا آبشار خور چیزی حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارید. این مسیر از بین باغ‌های سرسبز و پرمیوه می‌‌گذرد و به اندازه‌ای تماشایی است که خستگی راه را احساس نمی‌کنید. ارتفاع تاج آبشار خور ۵۰ متر است. جالب است بدانید در این منطقه دو آبشار وجود دارد. جالب‌تر اینکه آبِ آبشار اصلی که در سمت راست واقع‌شده، بیشتر است.

پیست اسکی خور (Khur Ski Resort)

برای تعریف از پیست اسکی خور، کافی است به این نکته اشاره کنیم که با یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران روبه‌رو هستید. این پیست اسکی به رغم جاذبه‌های بی‌شمار و مسیری سرراست، یکی از پیست‌های اسکیِ خلوتِ اطراف تهران به حساب می‌آید. به همین دلیل اگر اهل برف‌بازی هستید و می‌خواهید حسابی اسکی کنید، پیست اسکی خور انتخاب مناسبی برای شماست. پیست اسکی خور در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این پیست اسکی در فاصله‌ای کوتاه از سد کرج خودنمایی می‌کند. دیرینگی پیست اسکی خور به دهه ۱۳۵۰ خورشیدی باز می‌گردد. این پیست اسکی به لحاظ ظرفیت نیز یکی از بهترین پیست های اسکی ایران است. ۲ مسیر ۱،۸۵۰ و ۳۵۰ متری در پیست اسکی خور وجود دارد. در این ۲ مسیر مجموعاً ۱،۳۰۰ اسکی‌سوار مشغول تفریح می‌شوند.

به لحاظ امکانات رفاهی نیز پیست اسکی خور، پیستی مجهز است. تله‌اسکی بزرگی در ابتدای مسیر این پیست تعبیه شده است. مسیر پیست در بازه‌های زمانی مشخصی برف‌کوبی می‌شود تا اسکی‌سوارها شرایطی جانانه برای اسکی داشته باشند. از منظره تماشایی این پیست به ارتفاعات اطراف نیز هر چقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. به ویژگی‌هایی که از آن‌ها تعریف کردیم، رستورانی شیک و اعیانی را هم اضافه کنید. بهترین خوراکی‌های ایرانی و فرنگی در منوی این رستوران خودنمایی می‌کند. خوردن غذایی گرم و اشرافی در کنار هوای سرد این پیست، موهبتی است که شکم‌گردها قدر آن را می‌دانند.

حتی اگر اسکی بلد نیستید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم حرف ما را زمین نیندازید و در سفر به روستای خور، سری به پیست اسکی این منطقه بزنید. در این پیست اسکی مربیان کاربلدی حضور دارند. این مربیان با کمال میل راه‌و‌چاه اسکی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند. امکان اجاره تجهیزات اسکی‌سواری نیز در پیست اسکی خور مهیاست. اسنوبرُد، سرسره‌بازی روی برف و تیوب‌سواری از دیگر تفریحات پیست اسکی خور به حساب می‌آید.

قلهٔ گندم‌چال

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی اطراف روستای خور، پیشنهاد ویژه‌ای برای علاقه‌مندان کوه‌پیمایی داریم. قله گندم‌چال، قله‌ای مرتفع است که فاصله کمی با روستای خور دارد. این قلعه در بین کوه‌نوردان با نام‌های قله پهنه حصار، پهن حصار و پشته‌بند هم شناخته نمی‌شود. با این حال منابع رسمی این قله را با نام گندم‌چال خطاب می‌کنند. این قله از شرق با دره و روستای سنگان، از غرب با روستای خور البرز و از جنوب با روستای واریش همسایه است. دامنه قله گندم‌چال جان می‌دهد برای کوه‌پیمایی. این قله‌ این کوه نیز کوه‌نوردان حرفه‌ای را به مصاف می‌طلبد. در مسیر این رسیدن به این کوه از منطقه‌های سرسبز و خوش آب‌و‌هوایی گذر می‌کنید.

مسیری که از آن صحبت به میان آمد از جاده چالوس و روستای تماشایی خور می‌گذرد. با این حال از جاده سولقان و سنگان نیز به این کوه دسترسی دارید. در هر دو مسیری که به آن‌ها اشاره کردیم، آبشارهای تماشایی وجود دارد. اگر هوای سفر به روستای خور و کوه‌پیمایی در ارتفاعات قله گندم‌چال به سر شما زد، حتماً‌ تجهیزات لازم کوهنوردی همراه داشته باشید تا به شما حسابی خوش بگذرد.

بقعهٔ متبرکه امامزاده شاهزاده عسکری (ع)

بقعهٔ متبرکه امامزاده شاهزاده عسکری

یکی از نوادگان امام موسی کاظم در روستای خور کرج به خاک سپرده شده است. مردمان این منطقه بقعه‌ای باشکوه بر روی مزار این امامزاده درست کرده‌اند. این بقعه که در بین اهالی با نام امامزاده خور نیز شناخته می‌شود، به یکی از جاهای دیدنی روستای خور تبدیل شده است. به لحاظ سابقه تاریخی می‌توان بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسکری را یکی از ارزشمند‌ترین مکان‌های مذهبی استان البرز دانست. اگر از ابتدای این متن با ما همراه بوده باشید، حتماً به خاطر دارید که به گورستان باستانی این روستا اشاره کردیم. این گورستان در محوطه بیرونی امامزاده خور قرار گرفته است. بسیاری از سنگ قبرهای این گورستان از دوران صفویان تاکنون دست‌نخورده باقی مانده است. بعضی از سنگ‌ قبرهای این گورستان نیز سده‌های نهم تا یازده هجری ساخته شده‌اند. از این لحاظ می‌توان گفت با یکی از گورستان‌های کهن ایران روبه‌رو هستیم.

تپهٔ دژبر

تپهٔ دژبر

در فاصله‌ای نزدیک به روستای خور، منطقه‌ای با نام تپه دژبر قرار دارد. مادر طبیعت برای این منطقه سنگ‌تمام گذاشته است. امکان ندارد به اطراف تپه دژبر نگاهی بیندازید و چشمتان به منظره‌ای تماشایی از طبیعت روشن نشود. این تپه به لحاظ تاریخی نیز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اهالی روستای خور دارد. این جایگاه باعث‌ شده تا تپه دژبر به فهرست اداره میراث فرهنگی راه پیدا کند. تپه دژبر به لحاظ مسافت نیز چندان از روستای خور دور نیست. برای اینکه عیش شما در روستای خور کامل شود، پیشنهاد می‌کنیم گشت‌و‌گذاری جانانه در این منطقه تجربه کنید.

امکانات رفاهی روستای خور البرز

امکانات رفاهی روستای خور البرز

به لطف تعداد زیاد گردشگرانی که سالانه راهی روستای خور می‌شوند، این روستا امکانات رفاهی نسبتاً خوبی دارد. در این زمینه می‌توان به وجود سوپرمارکت، چندین فروشگاه محلی، رستوران و کافی‌شاپ اشاره کرد. همان‌گونه که اشاره کردیم، روستای خور اهالی بسیار باصفایی دارد. امیدواریم سفری بی‌دردسر را به روستای خور تجربه کنید. با این حال از آنجایی که حادثه خبر نمی‌کند، اگر خدای نکرده اتفاقی در این روستا برای شما رخ داد، با خیال راحت می‌توانید روی کمک اهالی حساب باز کنید. برای اقامت نیز چندین خانه روستایی در این منطقه در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان بازدید از روستای خور کرج

در اینکه روستای خور در تمامی فصل‌ها زیباست، هیچ شکی نیست. با این حال از آنجایی که این روستا در بهار حال‌و‌هوایی بهشتی پیدا می‌کند، سفر بهارانه را به روستای خور از دست ندهید. اگر هم فرصتی در بهار برای گشت‌وگذار در این روستا مهیا نشد، مسافرت به روستای خور را به تابستان موکول کنید. تابستان‌های این روستا نسبت به دیگر جاهای دیدنی استان البرز، خنک‌تر است. پاییز که از راه رسید، روستای خور رنگ‌و‌بویی دل‌انگیز پیدا می‌کند. برگ‌های طلایی درختان در پاییزهای روستای خور منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. اگر هم اهل ماجراجویی هستید و از سرما هراسی ندارید، زمستان راه روستای خور را در پیش بگیرید. پیست اسکی خور در زمستان هر سال پذیرای گردشگران بی‌شماری است.

مسیر دسترسی به روستای خور تهران

فاصله تهران تا روستای خور حدود از خروجی بزرگراه شهید فهمیده حدود ۶۰ کیلومتر است. اگر بخت با شما یار باشد و مسیر خلوت و کم‌ترافیکی را انتخاب کنید، این فاصله در عرض ۴۶ دقیقه طی می‌شود. فاصله کرج تا روستای خور نیز حدود ۱۷ کیلومتر است. برای رسیدن به این روستا مسیر جاده کرج چالوس پیشنهاد می‌شود. حدود ۱۷ کیلومتر که در این جاده جلو رفتید، به مسیر فرعی می‌رسید. این مسیر چیزی حدود ۳ کیلومتر با سد کرج فاصله دارد. مسیر فرعی که به آن اشاره کردیم، در بعضی از قسمت‌ها فرازوفرودهایی دارد. شیب بعضی از قسمت‌های این مسیر به ۱۳درصد می‌رسد. بسیاری از قسمت‌های جاده فرعی که به روستای خور می‌رود، آسفالت است. با این حال قسمت‌های انتهایی این جاده (حدود ۳ کیلومتر)، مال‌رو است.

خوشبختانه اطراف این مسیر به اندازه‌ای سرسبز است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. به همین دلیل ارزش دارد تا رنج سفر را به جان بخرید و راهی روستای خور شوید. در این مسیر از روستای جورآب گذر می‌کنید. این روستا یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران است که آب‌و‌هوای خوش و طبیعتی دل‌انگیز دارد. در ادامه به روستاهای ارنگه و سیجان می‌رسید. به لطف آب‌و‌هوای خوش این ناحیه، اهالی این روستاها با کشاورزی روزگار می‌گذرانند. باغ‌های گیلاس در مسیر شما خودنمایی می‌کند. اهالی روستا در فصل‌های پرمحصول با سبدهایی پر از گیلاس در کنار جاده نشسته‌اند تا محصولات باغ‌های خود را به گردشگران عرضه کنند. با ادامه مسیری که به آن اشاره کردیم، چشم شما به جمال روستای خور روشن می‌شود.

سخن پایانی

روستای خور کرج به اندازه‌ای جای دیدنی دارد که می‌ارزد سفری چندین روزه را به این روستا ترتیب دهید. امیدواریم اطلاعاتی که از این روستا با شما مطرح کردیم، سفری خاطره‌ساز را برایتان به ارمغان بیاورد و جای همراهان خود در ره بال آسمان را خالی کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در جاهای دیدنی استان البرز دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

روستای خور در ۱۷کیلومتری کرج واقع شده است.

طبیعتی سرسبز، مردمانی باصفا و آب‌و‌هوای خوش از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری روستای خور به حساب می‌آید.

آبشار خور البرز، پیست اسکی خور، قله گندم‌چال و بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسکری به عنوان هم‌ترین جاهای دیدنی روستای خور شناخته می‌شود.

سوپر مارکت، فروشگاه‌های محلی، رستوران و کافی‌شاپ از امکانات رفاهی روستای خور به حساب می‌آیند.

بهار بهترین زمان برای سفر به روستای خور است. سفر به این روستا در اواخر تابستان تا اواسط پاییز نیز حسابی خوش می‌گذرد.

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.