با ۲۴ تا از پیست های اسکی ایران آشنا شوید

7

برخی گمان می‌کنند زمستان که از راه برسد، باید با سفر و جاذبه‌های گردشگری خداحافظی کرد، این در حالی است که زمستان هم مثل یک شعبده‌باز ماهر برای سرگرم‌کردن هوادارانش، جاذبه‌های عالی در صندوقچه سفید و پر از برفش دارد. پیست های اسکی در سراسر جهان، یکی از سرگرمی‌های پر از هیجان و لذت‌بخش در روزهای سرد برفی است. برف‌بازی، سرخوردن روی برف، انجام اسکی حرفه‌ای، پرواز بر فراز برف‌ها با کمک تله کابین و تله سیژ و چندین و چند تفریح دیگر، از مزایای حضور در پیست های اسکی است. راستی شما چند تا از پیست های اسکی ایران را می‌شناسید؟ می‌دانید در استانی که هستید جایی برای تجربه این حس هیجان‌انگیز هست یا نه؟ اگر نمی‌دانید، همراه ما شوید تا به شما ۲۴ پیست اسکی در جای‌جای ایران معرفی کنیم

فهرست مطالب

پیست اسکی توچال | یکی از معروف‌ترین پیست های اسکی ایران

تقریباً همه می‌دانند که مجموعه تفریحی توچال یکی از معروف‌ترین پیست های اسکی ایران را در دل خود جای داده است. در واقع این مجموعه به‌تنهایی بار بزرگی از مسئولیت گردشگری در پایتخت را به دوش می‌کشد. تله کابین توچال که یکی از طولانی‌ترین تله کابین های ایران است، برف‌دوستان و اسکی‌بازارن را به ایستگاه هفتم می‌برد. در گوشه‌گوشه این ایستگاه، دختران و پسران جوانی را می‌بینید که با تجهیزات اسکی به سویی می‌روند و تلاش می‌کنند یک روز سرشار از نشاط و سرگرمی برای خود بسازند.

پیست اسکی دیزین | مهد لاله‌های واژگون

پیست اسکی دیزین هم یکی دیگر از پیست های اسکی تهران است که به کرج نزدیک‌تر است. در واقع این پیست یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود که در بهار با لاله‌های واژگون بسیار زیبایش مردم را شگفت‌زده کرده، در تابستان با هوای مطبوع و طبیعت سرسبزش و در زمستان با لباس سفید برفی‌اش روزهای خوشی برای مهمانانش خلق می‌کند.

پیست اسکی دربندسر | جدیدترین و مجهزترین پیست های اسکی ایران

پیست اسکی دربندسر یکی از جدیدترین و مجهزترین پیست های اسکی ایران است که مدت زمان چندانی از افتتاح آن نمی‌گذرد. یکی از مزایای این پیست، شبانه‌روزی بودن آن است. البته نه به این معنا که هر ۲۴ ساعت بتوانید در پیست حضور داشته باشید، بلکه در دو سانس صبح و عصر از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند. مجموعه دربندسر یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و زمستان است.

پیست اسکی شمشک | پیستی با هتل اسکیمویی

عنوان پیست بین المللی برای شمشک بی‌دلیل انتخاب نشده است. در واقع اگر دنبال جایی با جدیدترین و به‌روزترین استاندارهای جهانی هستید، پیست اسکی شمشک انتخاب مناسبی برایتان است. این مجموعه به ۲ تله اسکی چکشی، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله سیژ مجهز است. جالب است بدانید پیست اسکی شمشک دو هتل زیبا برای اقامت شبانه شما دارد که یکی از آن‌ها در ردیف خاص ترین هتل های ایران قرار گرفته است. این هتل شبیه خانه اسکیموها طراحی شده است.

پیست اسکی آبعلی | یکی از شلوغ‌ترین پیست های اسکی ایران

همه ما آبعلی را به دوغ ترش و گازدارش می‌شناسیم و برای همین نامش در ذهنمان حک شده است. این منطقه در ارتفاعات تهران قرار دارد و به دلیل مسیر دسترسی خوبش، معمولاً یکی از شلوغ‌ترین پیست های اسکی ایران به شمار می‌رود. در پیست اسکی آبعلی می‌توانید از مبتدی تا حرفه‌ای تفریح کنید. اگر هم دوست داشته باشید آموزش‌های حرفه‌ای‌تر ببینید، برایتان کلاس‌های آموزشی گذاشته‌اند. پیست آبعلی یکی از پیست های اسکی تهران است و برای رسیدن به این پیست باید راهی جاده هراز شوید.

پیست اسکی خور | قدیمی‌ترین پیست تهران

تا از محدوده تهران و کرج دور نشده‌ایم، بهتر است پیست اسکی خور را هم به شما معرفی کنیم. این پیست حدود ۲۳ کیلومتر از کرج دور است و برای رسیدن به آن باید وارد جاده چالوس شوید. جاده چالوس را هم که خودتان می‌دانید یکی از زیباترین جاده های ایران است که در هر فصل سال، یک شگفتی رو می‌کند. پیست اسکی خور در روستایی باستانی با همین نام قرار گرفته. ارتفاعش از سطح دریا حدود ۳هزار متر است و دو مسیر به امتداد ۱۸۵۰ و ۳هزار متری دارد. در این پیست می‌توانید علاوه بر برف بازی و اسکی روی برف، از تله اسکی هم استفاده کنید.

پیست اسکی کاکان | پیستی در پناه کوه دنا

یکی از جاهای دیدنی یاسوج که در روزهای سرد میزبان افراد اهل هیجان می‌شود، پیست اسکی کاکان یا پیست دنا نام دارد. فاصله این پیست تا مرکز شهر یاسوج فقط ۱۸ کیلومتر است. همچنین امکاناتی مثل برف‌کوب، دستگاه بالابر، تله اسکی، رستوران و اقامتگاه باعث شده افراد بسیاری از شهرهای اطراف هم راهی کاکان شده و از این پیست اسکی استفاده کنند. با تجهیز این مجموعه به تله کابین، پیست اسکی کاکان هم یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران خواهد شد. ضمناً در زوهای سرد زمستان، جشنواره ملی برف در پیست اسکی دنا برگزار می‌شود

پیست اسکی پولاد کف | دومین پیست بزرگ و بین‌المللی ایران

اگر به استان فارس سفر کرده باشید، حتماً نام سپیدان را شنیده‌اید. سپیدان یکی از شهرستان‌های اطراف شیراز است که حدود ۸۵ کیلومتر تا آن فاصله دارد. در این شهر دومین پیست بزرگ و بین المللی ایران قرار دارد که در هر چهار فصل سال از مهمانانش پذیرایی می‌کند. در مجموعه پیست اسکی پولاد کف سپیدان، می‌توانید سراغ امکاناتی مثل تله کابین، موتور برفی، ماشین کوهستان، قایق پدالی، چرخ هوشمند یا دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری بروید. از امکانات رفاهی این مجموعه هم می‌توان به رستوران و فست‌فود، کافی‌شاپ، مهمان‌سرا، هتل و آموزشکاه اسکی اشاره کرد. اینجا یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران است.

پیست تربیت بدنی فارس | پیستی با تجهیزات عالی

در بخش قبلی با شما درباره پیست اسکی پولادکف صحبت کردیم. جالب است بدانید که در فاصله‌ای بسیار نزدیک و چیزی حدود ۹ کیلومتر از این پیست، یکی دیگر از پیست های اسکی ایران در استان فارس قرار دارد. پیست اسکی تربیت بدنی فارس را برخی با نام پیست اسکی سپیدان هم می‌شناسند. این پیست هم علاوه بر داشتن رستوران و پارکینگ اختصاصی، به تله کابین و تله سیژ هم مجهز است. پس اگر در فصل زمستان به استان فارس رفتید، یکی از این دو پیست اسکی را حتماً امتحان کنید.

پیست اسکی تاریک دره (الوند) | یکی از بهترین پیست های اسکی ایران

شاید تصور کنید که همدان در غرب ایران است و سفر به آن در زمستان جایز نیست؛ اما باید برایتان بگوییم که این شهر به لطف بارش برف و هوای سردش، در طول زمستان میزبان علاقه‌مندان به ورزش اسکی روی برف است. در واقع یکی از بهترین پیست های اسکی ایران در ۱۰کیلومتری مجموعه گنج نامه همدان جا خوش کرده است. پیست اسکی تاریک دره که آن را با نام پیست اسکی الوند هم می‌شناسند، در هر چهار فصل سال از مهمانانش پذیرایی می‌کند. شما در تابستان می‌توانید از اسکی روی چمن لذت ببرید و در زمستان از برف بازی و اسکی روی برف. دستگاه بالابر، تله سیژ، مهمانسرا، مدرسه اسکی، رستوران و خوابگاه از امکانات پیست اسکی تاریک دره هستند.

پیست اسکی نسار | پیست دو منظوره بیجار

استان کردستان هم در روزهای سرد سال همواره پوشیده از برف و یخ است. گرچه سرمای هوا ممکن است طاقت برخی را طاق کند؛ اما به لطف همین دانه‌های سفید، در مجموعه پیست اسکی نسار می‌توانید زمستانی پر از هیجان را تجربه کنید. این پیست اسکی هم مثل سایر پیست های اسکی ایران امکانات درخور و شایسته‌ای برای مهمانان خود فراهم کرده است. بخش اسکی روی چمن برای روزهای گرم سال، پارکینگ، هتل، رستوران و دوره های آموزشی انجام اسکی روی برف، از جمله امکانات پیست اسکی نسار است. برای رسیدن به این پیست کافی است خودتان را به شهر بیجار کردستان برسانید.

پیست اسکی چلگرد | تفرجگاه بختیاری‌های غیور

کمی که از کردستان پایین‌تر بیایید، روی نقشه ایران، استان چهارمحال و بختیاری را خواهید دید. این استان یکی از زیباتری بخش‌های ایران در روزهای گرم سال است. چشمه‌های جوشان و طبیعت سرسبز، هدیه‌ای است که خداوند به مردم کوهرنگ هدیه کرده است. البته زیبایی کوهرنگ فقط منحصر به تابستان نیست. در زمستان نیز شهر چلگرد میزبان یکی از پیست های اسکی ایران می‌شود. پیست اسکی چلگرد با ۸۰۰ متر طول و شیب ۲۰درصدی یکی از جاهای دیدنی کوهرنگ است. دستگاه برف کوب، تله اسکی و چند دستگاه بالابر برای خانم ها و آقایان، بخشی از خدمات این پیست اسکی است. سایر جاذبه های دیدنی این شهر را می‌توانید در راهنمای سفر به کوهرنگ ببینید.

پیست اسکی آلوارس | پیستی در کنار آبگرم های سرعین

شاید شما هم با شنیدن نام پیست اسکی آلوارس یاد یکی از کشورهای خارجی بیفتید. البته نیاز نیست ذهنتان را خیلی دور کنید؛ چون اینجا هم یکی از بهترین پیست های اسکی ایران است که در دامنه‌های مرتفع کوه سبلان قرار دارد. برای رسیدن به پیست اسکی آلوارس اردبیل باید خودتان را به سرعین برسانید. می‌دانید که سرعین به چشمه های آبگرم معروف است. با این اوصاف بعد از یک برف بازی حسابی می‌توانید به یکی از چشمه های آبگرم سرعین بروید و حال‌وهوای دیگری به تننتان ببخشید.

پیست اسکی سهند | قلب درخشان آذربایجان

حتماً نام کوه های سهند و سبلان را شنیده‌اید. می‌دانید که کوه سهند در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد. خبر خوب برای افرادی که عاشق حضور در پیست های اسکی ایران هستند، اینکه پیست اسکی سهند با ۱۲ دستگاه بالابر در شش ماه از سال می‌تواند به شما خدمات اسکی روی برف ارائه دهد. از سایر امکانات این پیست اسکی هم می‌توان به هتل ویلایی آن اشاره کرد؛ پس اگر از راه دور آمده‌اید، نیازی نیست نگران محل اقامتتان باشید.

پیست اسکی خوشاکو | مح مناسبی برای خانواده‌ها

حالا که تا شمال غرب ایران آمده‌اید، بد نیست سری هم به پیست اسکی خوشاکو در نزدیکی ارومیه بزنید. در این پیست می‌توانید علاوه بر تجربه اسکی حرفه‌ای، تیوپ‌سواری را هم تجربه کنید. با این اوصاف، پیست اسکی خوشاکو می‌تواند محل مناسبی برای تعطلات آخر هفته خانواده‌ها هم باشد. اگر مسافر ارومیه هستید یا ساکن آن، یک روز هفته، دست خانواده را بگیرید و خودتان را به مهمانی برف‌ها دعوت کنید.

پیست اسکی پیام | یکی از پیست های بین المللی ایران

درباره پیست اسکی پیام قبلاً در همین مجله به‌تفصیل صحبت کرده‌ایم. مختصرش اینکه این پیست نیز یکی از پیست‌های اسکی ایران است که در حد بین المللی‌شدن رشد کرده است. پیست اسکی پیام را با نام پیست اسکی یام هم می‌شناسند. این پیست در نزدیکی شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی است. در این پیست هم دستگاه‌های بالابر، ماشین‌های برف‌کوب، تله سیژ و امکانات کامل برای اسکی حرفه‌ای وجود دارد.

پیست اسکی شازند (پاکل) | یکی از خوب‌ترین پیست های اسکی ایران

احتمالاً برخی از شما نام پیست اسکی شازند را شنیده باشید و برخی هم نام پیست اسکی پاکل را. در اینجا باید برایتان بگوییم که هر دو این پیست‌ها یکی هستند. پیست اسکی شازند در فاصله ۲۵کیلومری شهرستان شازند در استان مرکزی قرار دارد. این پیست، سه دستگاه تله سیژ دارد که شما را بر فراز برف‌های درخشان به حرکت در می‌آورد. رستوران و برف‌کوب هم از دیگر تجهیزات این پیست اسکی است. نام پیست اسکی پاکل شازند در بین پیست های اسکی ایران، تا کنون خوش درخشیده است.

پیست اسکی شیرباد | پیستی برای خراسانی‌ها

اکثر مردم شهر مشهد را فقط به حرم امام رضا (ع) می‌شناسند. این در حالی است که تعداد بی‌شماری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متفاوت و متنوع در اطراف مشهد وجود دارد. در واقع تنوع جاهای دیدنی اطراف مشهد آنقدر زیاد است که گاهی مسافران، حیران می‌شوند. یکی از این جاذبه‌ها، پیست اسکی شیرباد است. فاصله این پیست اسکی تا شهر نیشابور خیلی زیاد نیست. البته مسیر دسترسی به این پیست کمی خطرناک است و لازم است با احتیاط رانندگی کنید. تله اسکی، اقامتگاه و رستوران از امکانات پیست اسکی شیرباد هستند. نکته جالب اینکه برای دسترسی به شیرباد لازم نیست حتماً زمستان راهی این منطقه شوید. این پیست اسکی تا اردیبهشت هم به مسافرانش خوش‌آمد می‌گوید.

پیست اسکی سیرچ | پیستی در دل کویر

شاید باورش برای شما هم سخت باشد که در فاصله کمی از گرم‌ترین نقطه ایران، یک پیست اسکی روی برف وجود داشته باشد. این پیست اسکی در استان کرمان و در چند کیلومتری منطقه گندم بریان است. حتماً می‌دانید که اسم این منطقه به علت گرمای شدیدش، کندم بریان انتخاب شده است. حالا در این گرمای شدید، پیست اسکی روی برف، واقعاً پدیده شگفتی است. پیست اسکی سیرچ کرمان یکی از پیست‌های عجیب ایران است که اکثر بازدیدکنندگانش را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد. برای رسیدن به این پیست اسکی باید مسیر کلوت شهداد را در پیش بگیرید. در همان مسیر، به روستای سیرچ که رسیدید، سراغ پیست اسکی آنجا را بگیرید.

پیست اسکی فریدون شهر | تنها پیست استاندارد استان اصفهان

اگر اهل گردش در جاهای دیدنی اطراف اصفهان باشید، بی‌شک نام پیست اسکی فریدون شهر را شنیده‌اید. در واقع این پیست، تنها پیست استاندارد استان اصفهان است که در فاصله ۶کیلومتری از فریدون شهر قرار دارد. مطمئن و استانداردبودن این پیست باعث شده در روزهای برفی سال مملوء از علاقه‌مندان به این ورزش شود. البته چند سال پیش، بروز حادثه برای یک بانوی ایرانی در پیست اسکی فریدون شهر خبرساز شده و باعث تعطیلی این مجموعه برای مدت کوتاهی شد. اما خوشبختانه با استانداردسازی‌های انجام‌شده، پیست اسکی فریدون شهر دوباره رونق سابق خود را پیدا کرد. برای آشنایی بیشتر با این پیست می‌توانید مقاله مربوط به آن را در همین مجله بخوانید.

پیست پاپایی | پیستی با ارتفاع کم

در بین پیست های اسکی ایران، نام پیست اسکی پاپایی در استان زنجان نیز به چشم می‌خورد. این پیست اسکی در ۳کیلومتری شهرستان ایجرود استان زنجان قرار دارد. مثل خیلی از پیست های دیگر، اینجا نیز مجهز به ماشین برف‌کوب، دستگاه بالابر، پارکینگ، رستوران، کافی‌شاپ، مدرسه اسکی و تله اسکی است. مزیت مهم پیست اسکی پاپایی، ارتفاع کم آن است. این موضوع باعث شده حتی افرادی که در اسکی تبحر چندانی ندارند، به‌راحتی تفریح کنند. با این اوصاف، پیست اسکی پاپایی می‌تواند محل خوبی برای تفریح خانوادگی باشد.

پیست اسکی سقز | لذت استراحت بعد از خرید

نام بانه و سقز به دلیل بازار مهم لوازم خانگی برای همه آشناست. همه می‌دانیم که این دو شهر در محیطی کاملاً کوهستانی و بسیار سرد قرار دارند. پیست اسکی سقز یا همان پیست اسکی ورزنه، یکی از پیست های اسکی ایران است که در محور مواصلاتی بین سقز و بانه قرار دارد. برخی افراد که برای خرید به بانه سفر می‌کنند، برای چند ساعتی هم که شده خودشان را به این پیست می‌رسانند تا با تفریح و خوش‌گذرانی، خستگی گشت‌وگذار در بازرا و خستگی گرانی اجناس! را از جسم و جانشان دور کنند.

پیست اسکی فندقلو نمین | جایی برای اسکی روی چمن

اسم جنگل های فندقلو را شنیده‌اید؟ اسم نمین و مشگین شهر را چطور؟ در واقع سرعین، نمین و مشگین‌شهر سه شهر جذاب و دیدنی در استان اردبیل هستند که در روزهای گرم سال، طبیعتی بهشتی و تماشایی به خود می‌گیرند. آب‌وهوای نمین بسیار باطراوت است و به همین دلیل مسافران بسیاری را جذب خود می کند. پیست اسکی فندقلو نمین یکی از جاذبه های این شهر است که در ۲۵کیلومتری اردبیل قرار گرفته و در روزهای گرم سال، میزبان اسکی‌بازان و مردم عادی برای تفریح و خوش‌گذرانی است. این پیست فاصله چندانی تا جنگل‌های باشکوه فندقلو هم ندارد. به همین دلیل بسیاری از مسافران در بهار و تابستان برای اسکی روی چمن به این مجموعه سری می‌زنند. اگر شما هم گذارتان به این پیست اسکی افتاد، حتماً در مسیرتان به گردنه حیران هم سری بزنید و سوار تله کابین حیران هم بشوید تا تفریحتان کامل شود.

پیست اسکی تمندر الیگودرز | جوان‌ترین پیست اسکی ایران

پیست اسکی تمندر الیگودرز یکی از نوظهورترین و جوان‌ترین پیست های اسکی ایران است که در استان لرستان به بهره‌برداری رسیده. این پیست اسکی در روستای فرسش الیگودرز قرار دارد. از آنجایی که پیست هنوز در ابتدای راه خود است، درباره‌اش اطلاعات چندانی در صفحات مجازی وجود ندارد. اگر شما به این پیسست رفته‌اید و آمار بیشتری درباره‌اش دارید، ما را هم بی‌خبر نگذراید.

لیست پیست های اسکی ایران را با این هدف برایتان تهیه کردیم که از این به بعد در روزهای سرد سال، جایی برای گشت‌وگذار داشته باشید. البته توضیحاتمان بسیار مختصر بود. اگر دوست دارید درباره هر کدام از این پیست‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، کافی است روی نامشان کلیک کنید تا مقاله مفصلش برایتان باز شود. راستی شما تجربه حضور در چند تا از این پیست‌ها را داشته‌اید؟ دوست ارید به کدامشان سر بزنید؟ به نظرتان کدام پیست از بقیه هیجان‌انگیزتر بود؟ نظراتتان را با ما و سایر دوستانتان در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

پیست اسکی توچال، پیست اسکی دربندسر، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی خور، پیست اسکی شمشک، پیست اسکی دیزین.

در حوالی نیشابور در استان خراسان

در سرعین قرار دارد.

پیست اسکی خور در حوالی تهران

خیر. این پیست مخصوص اسکی روی چمن است.

7 نظرات
  1. علی می گوید

    پیست پاکل شازند منطقه بکر و پر برف

    1. بانو تقیان می گوید

      ?????

  2. Danial می گوید

    چه این همه پیست داره ایران و ما خبر نداریم.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله دانیال عزیز، خوشبختانه پیست های اسکی ایران تنوع بسیار زیادی هم دارند و اکثرشون از امکانات خوبی هم برخوردارند.

  3. سجاد می گوید

    پیست فندقلو برف ندارد!!!!

    1. بانو تقیان می گوید

      نه سجاد عزیز، این پیست برف ندارد و مخصوص اسکی روی چمن است.

  4. ایمان عرفانیان می گوید

    پیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.