پیست اسکی خور تهران | از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی پایتخت

0

در حوالی پایتخت، مناطق کوهستانی بسیاری وجود دارد. وجود این مناطق کوهستانی باعث شده شاهد پیست‌های اسکی متعدد در حاشیه شهر باشیم. پیست‌های اسکی را باید در زمره بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران قرار دارد. امروز قصد داریم یکی خلوت‌ترین پیست‌های اسکی، یعنی پیست اسکی خور را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا این پیست اسکی آرام و خلوت را بهتر بشناسید.

خور کجاست؟

شهرک خور از روستاهای اطراف تهران است. این شهرک بخشی از شهرستان ساوجبلاغ است و قدمت آن به حدود 2هزار سال پیش باز می‌گردد. شهر خور در نواحی سردسیری کوهستانی و شمال شهر شهرگرد قرار دارد.

پیست اسکی خور کجاست؟

پیست اسکی خور در ارتفاع 2،800 تا 3،000متری از سطح دریا واقع شده است و در نزدیکی سد کرج قرار دارد. قدمت این پیست به سال 1350 باز می‌گردد. به‌خاطر شرایط انقلاب و پس از آن رویداد جنگ تحمیلی، به مدت چندین سال این پیست تعطیل بود. نهایتاً پس از حدود 40 سال، در سال 1388 این پیست با تغییر مدیریت دوباره به فعالیت خود ادامه داد.

امکانات پیست اسکی خور

پیست خور دارای دو مسیر 1،850متری و 350 متری است. فضای بزرگ پیست اسکی خور اجازه می‌دهد تا روزانه حدود 1،300 اسکی‌باز در آن مشغول ورزش و تفریح شوند. برای بالا‌رفتن از این پیست، اسکی‌بازها می‌توانند از یک تله‌اسکی بشقابی استفاده کنند. علاوه بر تله اسکی بشقابی، این پیست اسکی دارای دستگاه برف‌کوب و رستورانی باکیفیت با چشم‌اندازی عالی و زیباست.

 

درصورتی‌که به اسکی علاقه‌مند هستید، اما هیچ شناختی درباره این رشته ورزشی ندارید، لازم نیست نگران باشید. به این منظور می‌توانید به بخش آموزش اسکی و اسنوبرد پیست اسکی خور مراجعه کنید. در این بخش از پیست، مربیانی باتجربه و حرفه‌ای شما را از صفر تا صد آموزش می‌دهند. البته تفریح در این پیست فقط محدود به اسکی‌بازی یا اسنوبرد نیست. بلکه بسیاری از مراجعان به این پارک، در محوطه بیرونی پیست مشغول سرسره‌بازی روی برف و تویوب‌سواری می‌شوند. زمانی که خنده و هیجان این دسته افراد را از نزدیک مشاهده می‌کنید، با خودتان می‌گویید انگار این نوع بازی بیشتر از اسکی هیجان‌انگیز است!

برای تیوب سواری و سرسره‌بازی روی برف، نیازی نیست که وارد محوطه اصلی پیست شوید. پس قرار نیست مبلغ ورودی پیست را نیز پرداخت کنید. البته برخی مسئولان روستای خور مدعی بودند که این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند تبعات جانی در بر داشته باشد. به همین خاطر برای مدتی از نیروی انتظامی کمک خواستند تا جلوی مردم را بگیرند. البته پس از مدتی کوتاه دوباره فعالیت مردم ازسرگرفته شد! پس اگر قصد برف‌بازی و تفریحات برفی را دارید، یک تیوب بزرگ یا پلاستیک ضخیم همراه داشته باشید تا روی آن بنشینید و از ارتفاعات به‌سمت پایین سر بخورید!

قیمت ورودی پیست اسکی خور

قیمت ورودی پیست اسکی خور

قیمت ورودی پیست اسکی خور در هرسال اعلام می‌شود. در سال گذشته، برای ورود به فضای پیست به‌ازای هر نفر باید 120هزار تومان پرداخت می‌کردید. این هزینه فقط برای استفاده از فضای پیست است و ارتباطی با کرایه تجهیزات ندارد. پس درصورتی‌که تجهیزات اسکی همراه ندارید، باید هزینه جداگانه بابت آن بپردازید.

بهترین زمان رفتن به پیست اسکی خور

نه فقط پیست اسکی خور، بلکه هر پیست اسکی دیگر در دنیا بر اساس بارش برف در همان سال باز یا بسته می‌شود. پس پیش از آنکه بخواهید عازم پیست اسکی شوید، حتماً باید از وضعیت باز یا بسته بودن پیست اطلاع پیدا کنید. معمولاً پیست اسکی پس از چند بارش برف پیاپی باز می‌شود. زمانی که ضخامت برف روی پیست به حد خاصی برسد، مجموعه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. معمولاً در سال‌های سرد و پربارش، این پیست فعالیت خود را از اواخر فصل پاییز آغاز می‌کند؛ اما زمانی که وضعیت هوا و بارش مساعد نباشد، امکان دارد این بازگشایی تا اواسط زمستان نیز به تأخیر بیفتد. به‌صورت کلی باید گفت که اواسط زمستان بهترین زمان بازدید از این پیست محسوب می‌شود؛ زیرا در اکثر سال‌ها، اواسط بهمن این پیست باز است و از مراجعان خود پذیرایی می‌کند.

توجه داشته باشید زمانی که مجموعه باز شود، ساعت کاری پیست در ایام هفته از ساعت 8:30 صبح تا 13:00 ظهر و در ایام تعطیل، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 8:30 تا 14:30 خواهد بود. این پیست فاقد نورپردازی کافی شبانه است. پس اصلاً هنگام غروب قادر به استفاده از پیست نخواهید بود. حتماً پیش از مراجعه به پیست اسکی خور، این مسئله را در نظر داشته باشید.

تفریحات و بازی‌های پیست اسکی خور

پیست اسکی خور را می‌توان یک مجموعه کامل تفریحات برفی دانست. در این پیست می‌توانید هر نوع تفریح برفی را تجربه کنید. اگر مهارت اسکی‌کردن یا اسنوبرد سواری را دارید، می‌توانید وارد پیست شوید و از اوج سرعت و هیجان لذت ببرید. توجه داشته باشید که پیست کاملاً استاندارد است. به همین خاطر نیازی نیست نگران خطرات احتمالی باشید. البته همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، برای تفریح در این پیست نیازی نیست که حتماً مهارت اسکی‌سواری داشته باشید. بلکه فقط می‌توانید با یک تیوب به بخش خارجی محوطه پیست اسکی بروید و از سرخوردن روی برف نهایت لذت را ببرید.

همچنین باید گفت که پیست اسکی خود مجموعه‌ای کاملاً خانوادگی است. در این مجموعه می‌توانید همراه با دوستان و اعضای خانواده خود از انواع تفریحات زمستانی لذت ببرید و حسابی خوش بگذرانید.

جاهای دیدنی نزدیک به پیست اسکی خور

شهرک خور یکی قدیمی‌ترین مناطق اطراف تهران به حساب می‌آید. در نزدیکی این روستا، جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید سری به امامزاده سلیمان، دره دو چنار، تپه‌های مختلف، امامزاده برچشمه، برج و باروی قلعه خور یا زییده خاتون بزنید. همچنین به سراغ چنار قدیمی این روستا بروید که بر اساس نظر کارشناسان حدود 800 سال قدمت دارد. امامزاده سلیمان یکی نوادگان امام سجاد هستند. بقعه این امامزاده در محدود روستای خور قرار دارد. بد نیست بدانید که قدمت بقعه این امامزاده به دوران صفویه بازمی‌گردد و یکی جاهای تاریخی روستا به حساب می‌آید. در ضمن برخی گردشگران با اقامت در بافت روستایی خور، از هوای عالی و طبیعت دلپذیر آن نهایت لذت را می‌برند.

مسیر دسترسی به پیست اسکی خور

پیست اسکی خور در 15کیلومتری جاده کرج – چالوس قرار دارد. پیس از آنکه به سد کرج یا همان سد امیرکبیر برسید، با تابلوی خوزنکلا رو‌به‌رو خواهید شد. این تابلو شما را به‌سمت یک مسیر فرعی هدایت می‌کند. مسیر را به‌سمت شرق وارد شوید. پس از چند دقیقه، تابلوی ورودی پیست اسکی خور به چشمتان می‌خورد. از ورودی جاده تا خود پیست، حدود 15کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به پیست برسید. توجه کنید که مسیر از جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم عبور می‌کند. پس باید احتیاط کنید.

همچنین با توجه به آنکه پیست اسکی خور فقط در طول زمستان خدمت‌رسانی می‌کند، در طول زمستان امکان دارد جاده پوشیده از برف شود. پس حتماً در صورتی که قصد بازدید از این پیست را دارید، تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیرچرخ همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. همچنین در صورتی که شب قبل از حضور در پیست، بارش سنگین برف رخ داده باشد، بهتر است ابتدا از وضعیت راه‌ها اطلاع پیدا کنید سپس راهی شوید.

هزینه ورودی120 هزار تومان
ساعت بازدیدایام هفته از ساعت 8:30 صبح تا 13:00 ظهر و در ایام تعطیل، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 8:30 تا 14:30
شماره تماس02635364282
وبسایتkhor-ski.com
آدرساستان البرز، کرج، جاده چالوس، ۲۳ کیلومتری جاده -کرج، روستای خور، پیست اسکی خور

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره پیست اسکی خور چیست؟ به نظرتان بهترین پیست های اسکی تهران کدام است؟ شما پیست اسکی دیزین را ترجیح می‌دهید یا خور؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

پیست اسکی خور در کیلومتر 15 جاده کرج – چالوس قرار دارد.

بازگشایی پیست در هرسال به بارش و سرمای آن بستگی دارد. معمولاً این پیست از اوایل زمستان باز می‌شود.

این پیست در ایام هفته از ساعت 8:30 صبح الی 13:00 ظهر و در ایام تعطیل، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 8:30 الی 14:30 باز است.

بله، این تله اسکی بشقابی دارد.

بله، مراجعان می‌‌توانند از رستوران این پیست با چشم‌اندازی بسیار زیبا استفاده کنند.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.