عمارت آقازاده اردبیل | شاهکاری ماندگار از هنر معماران روس و ایرانی

0

عمارت آقازاده اردبیل با معماری تماشایی، تاریخچه‌‌ای غنی و جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار به یکی از بهترین جاهای دیدنی این شهر تبدیل شده است. زیبایی‌های این عمارت به اندازه‌ای است که امکان ندارد سراغ یکی از خانه های تاریخی غرب ایران را از اردبیلی‌ها بگیرید و آدرس خانه آقازاده را به شما ندهند. از قرار معلوم، یکی از تجار اردبیل قدیم در این عمارت زندگی می‌‌کرده است. معماری عمارت به دوران قاجار باز می‌گردد. خوشبختانه به‌رغم گذشت زمان، این خانه در شرایط مطلوبی برای گردشگری به سر می‌برد. در قسمت نخست این مطلب به معرفی عمارت آقا زاده می‌پردازیم. سپس برای شما از تاریخچه این عمارت و جاذبه‌های گردشگریِ آن می‌گوییم. در انتها نیز با معرفی بهترین مسیر دسترسی، شرایطی فراهم می‌کنیم تا گردشگری راحت و خاطره‌سازی را تجربه کنید.

عمارت آقازاده اردبیل کجاست؟

خانه آقازاده اردبیل در میدان عالی قاپوی این شهر خودنمایی می‌کند. امکان ندارد راهی اردبیل شوید و نام میدان عالی قاپو به گوش شما نخورد. میدانی که از آن صحبت می‌کنیم در بافت قدیمی اردبیل واقع شده است. به لطف این شرایط در کنار فاصله‌ای کم با عمارت آقازاده به بسیاری از دیگر جاهای دیدنی اردبیل نزدیک است. برای نمونه می‌توان به موزه چینی خانه، شهیدگاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره کرد. به لطف رونق این میدان، چندین اتوبوس شهری از پرترددترین خط‌های اتوبوس‌رانی اردبیل در این میدان ایستگاه دارند؛ در نتیجه برای رسیدن به میدان عالی قاپو مشکلی پیدا نمی‌کنید. به این میدان که رسیدید، راه کوچه اعتماد را در پیش بگیرید. عمارت آقازاده در نبش این کوچه خودنمایی می‌کند. در پایان این مطلب درباره مسیرهای دسترسی به خانه آقازاده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی عمارت آقازاده

معرفی عمارت آقازاده

برای شما گفتیم یکی از تاجرین سرشناس اردبیل در این عمارت روزگار می‌گذرانده است. به همین دلیل عمارت آقازاده، یکی از اشرافی‌ترین خانه‌های شمال غرب ایران شناخته می‌شود. برای تعریف از جلال‌و‌شکوه این خانه کافی است به این نکته اشاره کنیم که عمارت آقازاده حدود ۱۴۰۰ مترمربع مساحت دارد. به لطف چنین مساحتی، دست معماران قجری باز بوده تا برای ساخت این عمارت حسابی هنرنمایی کنند. این عمارت از دوران سلطنت قاجار به جای مانده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، دیرینگی عمارت آقازاده به دوران پادشاهی ناصرالدین‌ شاه قاجار باز می‌گردد.

علاقه‌مندان خانه های تاریخی ایران به‌خوبی می‌دانند که در عمارت‌های باشکوه دوران قاجار عموماً در دو طبقه ساخته می‌شدند. این شرایط درباره خانه آقازاده نیز صدق می‌کند. این عمارت، ساختمانی دوطبقه دارد. جالب است بدانید تفاوت‌هایی به لحاظ طراحی بین عمارت آقازاده و دیگر ساختمان‌های مربوط به دوران قاجار وجود دارد. سقفی نسبتاً بزرگ روی پشت‌بام عمارت آقازاده کشیده شده است. این سقف، حالتی ایوان‌مانند برای پشت‌بام طبقه دوم خانه آقازاده ایجاد کرده است. حاج اسماعیل، آقایف، تاجر سرشناس اردبیلی به همراه اهل‌وعیال خود در این منزل زندگی می‌کرد. در زمان زندگی حاج اسماعیل در اردبیل، اقتصاد این شهر رونق چشمگیری داشت. به همین منظور پول حاج اسماعیل آقایف از پارو بالا می‌رفت؛ در نتیجه این تاجر توانگر مالک هفت عمارت زیبا و وسیع بود.

هر کدام از این عمارت‌ها، از دیگری تماشایی‌تر بودند و امکانات اشرافی داشتند. با این حال این روزها به غیر از خانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، دیگر عمارت‌های حاج اسماعیل نابوده شده‌اند. این‌گونه که پیداست، عمارت آقازاده نسبت به دیگر عمارت‌های اشرافی اردبیل قدیم، معماری امروزی‌تری دارد. به لطف این شرایط، خانه آقازاده به نمادی از ساختمان‌سازی در شهر اردبیل تبدیل شده است.

تاریخچه عمارت آقازاده اردبیل

عمارت آقازاده

برای شما گفتیم که حاج اسماعیل آقایف، در دوران قاجار به ساخت عمارتی باشکوه همت می‌گمارد. این تاجر سرشناس برای ساخت عمارتی که شهره زبان خاص و عام باشد، از معماران روس کمک می‌گیرد. به همین دلیل معماری خانه آقازاده با دیگر عمارت‌هایی که از دوران قاجار به جای مانده، ظاهری متفاوت دارد. حاج اسماعیل آقایف برای سالیان دراز در این خانه زندگی کرد. پس از مرگ این تاجر فقید، عمارت آقازاده به فرزندش محمد هاشم آقازاده اردبیلی ارث رسید. این عمارت برای سالیان طولانی در اختیار نوادگان حاج اسماعیل آقایف بود. ناگفته نماند در این سال‌ها، قسمت‌های مختلفی از عمارت آقازاده برای گسترش خیابان‌های اردبیل، تخریب شد.

بعضی از قسمت‌ها نیز در ۱۳۴۳ خورشیدی با هدف گسترش خیابان‌های اطراف از بین رفت. نوادگان حاج اسماعیل آقایف در سال‌های نخست دهه ۸۰ میلادی این خانه را ترک گفتند. خوشبختانه عمارت آقازاده برای سال‌های زیادی متروک نماند. پس از مدت کمی سازمان میراث فرهنگی این خانه را در اختیار گرفت. در شهریور ۱۳۸۶، مرمت کاملی برای قسمت‌های مختلف این عمارت انجام شد. در نهایت نیز عمارت آقازاده به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد و در گروه یکی از خانه های تاریخی اردبیل با جاذبه‌های گردشگری ارزشمند قرار گرفت.

تاریخچه عمارت آقازاده اردبیل

خوشبختانه قسمت‌های غربی ساختمان اصلیِ عمارت آقازاده از گزند روزگار در امان مانده است. با این حال بسیاری از اُرسی‌‌ها، درها و زیباکاری‌های چوبیِ این عمارت در گذر ایام نابود شده‌اند. سایه همای سعادت در ۱۳۹۱ روی سر این خانه افتاد تا دوباره مرمت شود. پس از بازسازی کامل، خانه آقازاده به رستورانی سنتی تبدیل شد. به لطف این شرایط گردشگران در کنار حضور در عمارت آقازاده و گشت‌و‌گذار در این خانه قدیمی، فرصتی پیدا می‌کنند تا غذایی سنتی نوش جان کنند و خاطره خوش زندگیِ مردمانِ اردبیل قدیم در ذهن آن‌ها زنده شود.

معماری عمارت آقازاده

معماری عمارت آقازاده

بعید است به لحاظ معماری، خانه‌‌ای قدیمی را همانند عمارت آقازاده پیدا کنید. دلیل جاذبه‌های بصری این خانه را می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی روس دانست. این عمارت چندین بخش اصلی دارد که زیرزمین، حیاط و باغچه‌ای دلگشا از تماشایی‌ترین جاهای آن به حساب می‌آید. معماری خانه‌ آقازاده به حالت قرینه‌ای در نظر گرفته شده است. در وسط ورودی این خانه تالار اصلی خودنمایی می‌کند. صندوق‌خانه، نشیمن و حمام از قسمت‌های دیگر عمارت آقازاده به حساب می‌آيند. از این قسمت‌ها که بگذریم، به بخش اعیانی عمارت می‌رسیم که از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

تالار شاه‌نشین در قسمت بیرونی خانه آقازاده خودنمایی می‌کند. این تالار پنجره‌های بسیار زیبایی از جنس چوب دارد. این پنجره‌ها، به شیشه‌هایی رنگی آراسته شده‌اند. چندین اتاق به تالار شاه‌نشین راه دارد. این تالار منظره‌ای تماشایی از حیاطی دل‌باز را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. از آنجایی که شاه‌نشین، اشرافی‌ترین قسمت در خانه‌های قدیمی ایران به حساب می‌آمد، تزئینات معماری بسیار زیبایی در گوشه‌و‌کنار تالار مشاهده می‌شود. برای تعریف از این تالار خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که حاج اسماعیل آقایف، مالک عمارت، ۱۵ هنرمند ترازاول روس را به خدمت گرفت تا تزئینات شاهانه‌‌ای برای شاه‌نشین انجام دهند. معماران روس به مدت ۵ سال در خدمت حاج اسماعیل آقایف بودند. آن‌ها در این مدت برای عمارت آقازاده سنگ تمام گذاشتند. ماحصل این تلاش در اُرسی‌های زیبا و چوبکاری‌های تماشایی خودنمایی می‌کند.

جالب است پنجره‌های تالار شاه‌نشین دولایه ساخته‌ شده‌‌اند. جالب‌تر اینکه در کنار ارسی‌های زیبا، نقش‌های برجسته و خطاطی‌های تماشاییِ ثلث، زیبایی‌های شاه‌‌نشین عمارت آقازاده را دوچندان کرده‌اند. از تمامی این زیبایی‌ها که بگذرید، چشمتان به جمال جاذبه‌های بصری سقف این عمارت روشن می‌شود. این سقف به چوبکاری‌های زیبا مزین شده است. به جاذبه‌های بصری که گفتیم، طاقچه‌های سنتی و طاق‌های آجری‌کاری‌شده را هم اضافه کنید.

جاذبه های دیدنی عمارت آقازاده

جاذبه های دیدنی عمارت آقازاده

برای شما گفتیم چندین بخش از قسمت‌های اصلی عمارت آقازاده در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و اثری از آن‌ها باقی نمانده است. با این حال این عمارت در کنار تالار شاه‌نشین و اتاق‌های تماشایی، جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد. اصطبل مخصوص نگهداری اسب‌ها، انبار علوفه و مکانی برای سکونت خدمتکاران از دیگر قسمت‌های عمارت آقازاده به حساب می‌آید. قسمت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در حیاط اصلی واقع شده‌اند. وسط این حیاط، حوضی فیروزه‌ای جا خوش کرده است. آب‌نمایی زیبا در این حوض سر به آسمان گذاشته است.

در اطراف این حوض چندین باغچه سرسبز وجود دارد. این باغچه‌ها، جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. ناگفته نماند این عمارت زیرزمین بزرگی نیز دارد. این زیرزمین در روزگاران قدیم برای نگهداری آب و غذا استفاده می‌شد. تمامی قسمت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، مرمت شده‌اند. به لطف این شرایط، حضور در عمارت آقازاده حس‌و‌حال روزگاران خوش قدیم را برای گردشگران زنده می‌کند.

کاربری کنونی عمارت آقازاده اردبیل

کاربری کنونی عمارت آقازاده اردبیل

همان‌گونه که اشاره کردیم، عمارت آقازاده در همسایگی میدان عالی قاپو اردبیل قرار دارد. این میدان یکی از مکان‌های اصلی گردشگری اردبیل شناخته می‌شود. مسئولین گردشگری اردبیل، قرارگیری خانه آقازاده در این میدان را به فال نیک گرفتند تا شرایط تبدیل این خانه به یکی از بهترین رستوران های اردبیل فراهم کنند. به همین دلیل حتی اگر اهل گشت‌و‌گذار در خانه‌های قدیمی استان اردبیل نیستید، باز هم طعم و بوی خوش خوراکی‌های رستورانی که در عمارت آقازاده وجود دارد، شما را به دیدار از این جای دیدنی وسوسه می‌کند. بهترین غذاهای سنتیِ اردبیل در این رستوران طبخ می‌شود.

خوراکی‌های این رستوران فقط به غذاهای سنتی خلاصه نمی‌شود. انواع خوراکی‌های ایرانی و فرنگی در منوی این رستوران صف کشیده‌اند. قسمتی از این رستوران به کافه‌ای شیک اختصاص دارد. اگر اهل کافه‌گردی هستید و می‌خواهید فنجانی نوشیدنی گوارا در یکی از بهترین کافه های اردبیل نوش‌جان کنید، سفره‌خانه عمارت آقازاده هما‌ن‌جایی است که دنبال آن می‌گردید.

اطلاعات بازدید از عمارت آقازاده

 عمارت آقازاده اردبیل

گشت‌و‌گذار در این عمارت به چیزی حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. با این حال از آنجایی که خانه آقازاده به رستورانی سنتی تبدیل شده، می‌توانید گردشگری خود در این عمارت قدیمی را با سفارش غذایی جانانه به پایان برسانید. رستورانی که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ طعم خوش غذا چیزی از بهترین رستوران های اردبیل کم نمی‌آورد. تالار شاه‌نشین و حیاط این عمارت در گروه بهترین جاهای دیدنیِ آن قرار دارند. خوشبختانه در قسمت اندرونی تخت‌هایی برای استراحت گردشگران تعبیه شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت آقازاده اردبیل

اردبیل به اندازه‌ای جاهای دیدنی تماشایی دارد که بعید است در یک سفر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. به همین دلیل از آنجایی که وقت در سفر تنگ است، در ادامه به چند نمونه از بهترین جاهای دیدنی اردبیل اشاره می‌کنیم که فاصله کمی با عمارت آقازاده دارند.

موزه خطایی

موزه‌ های اردبیل جلوه‌ای از فرهنگ باشکوه مردمان این منطقه را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند. برای نمونه می‌توان به موزه خطایی اشاره کرد. این موزه که به آن موزه شاه اسماعیل صفوی هم می‌گویند، نگارخانه‌ای زیبا از هنر این دوران به حساب می‌آید. صنایع دستیِ هنرمندان اردبیلی در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده‌اند. قسمتی از این موزه نیز به تابلوهایی زیبا با موضوع‌های تاریخی اختصاص یافته است. موزه خطایی در کنار اینکه ویترینی از هنر اهالی این منطقه است، مکانی برای برگزاری کلاس‌های هنری و کارگاه‌های آموزشی به حساب می‌آیند. در کنار موزه خطایی، موزه‌ باستان شناسی اردبیل نیز وجود دارد. همجواری این موزه‌ها به یکدیگر و فاصله کم آن‌ها با عمارت آقازاده را به فال نیک بگیرید و گشت‌و‌گذاری جانانه در تاریخ و فرهنگ اردبیل داشته باشید.

مسجد عالی قاپو

مسجد عالی قابو یکی از ارزشمند‌ترین آثار معماری دوره صفویه در شهر اردبیل به حساب می‌آید. این مسجد در سال ۱۰۷۸خورشیدی به دستور شاه عباس دوم ساخته شد و حدود ۵۰۰ سال دیرینگی دارد. مسجد عالی قاپو با معماری بسیار زیبا و تماشایی به یکی از جاهای دیدنی اردبیل تبدیل شده است. بسیاری از تاریخ‌شناسان این مسجد به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار معماری مهم ایران باستان می‌دانند. به همین منظور مسجد عالی قاپو راه خود را به فهرست میراث جهانی یونسکو باز کرده است.

از زیبایی‌های مسجد عالی قاپو هرچقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم. این مسجد گنبدی بسیار زیبا دارد که روی آن نقاشی‌ها و خطاطی‌های ارزشمندی خودنمایی می‌کند. داخل این مسجد به اندازه‌ای تماشایی است که از مشاهده آن سیر نمی‌شوید. فرش‌های دستبافت نفیس و ستون‌های بلند زیبایی خاصی به فضای مسجد بخشیده است. مسجد عالی قاپو در همسایگی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و نبش میدان عالی قاپو قرار دارد.

امامزاده صالح اردبیل

امامزاده صالح، مرقدی مقدس در شهر اردبیل است که به نام پسر بزرگوار امام موسی کاظم (ع) نام‌گذاری شده. این مرقد در منطقه‌ی قدیمی شهر اردبیل واقع شده و یکی از مقدس‌ترین آثار شهر و منطقه به حساب می‌آید. بقعه امامزاده صالح در همانند بسیاری از جاهای دیدنی اردبیل با جاذبه‌های تاریخی مذهبی در دوران صفویه ساخته شده است. مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و معماری در امامزاده صالح وجود دارد. این مرقد دارای حیاط بزرگ و دو باب مناره، حرم، مسجد و زیرزمین است. کاشی‌کاری زیبا و گران‌بها با رنگ‌های دل‌نشین به زیبایی این مرقد افزوده است.

سالانه پیروان دین شیعه و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران از گوشه‌و‌کنار این سرزمین به امامزاده صالح اردبیل می‌آیند. جاذبه‌های این امامزاده فقط به ویژگی‌های مذهبی خلاصه نمی‌شود. در اطراف امامزاده صالح، بازارچه و فروشگاه‌های بسیاری جا خوش کرده‌اند. محصولات دستباف و سفالگری در این بازارها فروخته می‌شود؛ در نتیجه اگر به فکر خرید سوغات اردبیل هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار گشت‌و‌گذار در عمارت آقازاده حتماً سری به امامزاده صالح بزنید.

حمام ظهیرالاسلام (آقانقی)

پادشاهان صفوی به آبادی اردبیل همت گماشتند. ماحصل این تلاش‌ها در بناهای تاریخی اردبیل مشاهده می‌شود. یکی از این بناها، حمام ظهیرالاسلام است. این حمام به دستور شیخ صالح کندوانی، فرزند شیخ اسماعیل کندوانی، یکی از علمای برجسته‌ی اردبیل، به نام ظهیرالاسلام مشهور شد. حمامی که از آن صحبت می‌کنیم با نام حمام آقا نقی هم شناخته می‌شود. جاذبه‌های گردشگری و جایگاه فرهنگی حمام ظهیرالاسلام باعث شد تا این مکان به موزه مردم شناسی اردبیل تبدیل شود. در این موزه تندیس‌های وجود دارد که سبک‌و‌سیاق زندگی مردمان اردبیل قدیم را به نمایش گذاشته‌اند. برای آشنایی با فرهنگ کهن این دیار، مکانی بهتر از حمام ظهیرالاسلام پیدا نمی‌کنید. شیوه طبخ غذاهای محلی، آیین‌های خاص و پوشش مردمان این سرزمین در موزه باستان‌شناسی اردبیل به نمایش گذاشته شده است.

بهترین زمان بازدید از عمارت آقازاده

بهترین زمان بازدید از عمارت آقازاده

اردبیل، سرزمینی خوش‌آب‌و‌هواست که در هر فصل جلوه‌ای خاص خودش را دارد. به لطف موقعیت جغرافیایی اردبیل، این سرزمین بهارهای بسیار دل‌انگیزی دارد. با فرارسیدن هر سال، مادر طبیعت برای اردبیل سنگ تمام می‌‌گذارد. باغ‌های دل‌انگیز، طبیعت سرسبز و هوای خوش بهاری گشت‌و‌گذار در اردبیل و عمارت آقازاده را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کند. اردبیل در تابستان کمی گرم می‌شود؛ اما آنقدر نیست که شما را اذیت کند، به شما قول می‌دهیم که سفر تابستانی به اردبیل نیز به شما حسابی خوش بگذرد. پاییز هر سال اردبیل حال‌و‌هوایی شاعرانه پیدا می‌کند. آب‌و‌هوای خوش اردبیل تا اواسط پاییز ادامه دارد. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، اردبیل حسابی سرد می‌شود. گردشگران بسیاری هستند که این سرما را به فال نیک می‌‌گیرند و برای برف‌بازی و اسکی، راهی پیست‌های اسکی این منطقه می‌شود.

توصیه ره بال آسمان به بازدیدکنندگان عمارت آقازاده اردبیل

برای شما گفتیم که عمارت آقازاده در بافت قدیمی اردبیل قرار دارد؛ در نتیجه کوچه‌های این منطقه نسبت به دیگر قسمت‌های شهر، باریک‌تر است. به همین دلیل برای جای پارک توجه داشته باشید که حق همسایه‌های این عمارت را ضایع نکنید. از طرف دیگر رعایت سکوت، نریختن زباله و حفاظت از بناهای تاریخیِ این منطقه از رفتارهای شایسته‌ای است که گردشگران باید در حین گشت‌و‌گذار در عمارت آقازاده اردبیل رعایت کنند.

مسیر دسترسی به عمارت آقازاده اردبیل

قرارگیری عمارت آقازاده در همسایگی یکی از میدان‌های مهم اردبیل باعث شده تا راننده‌های تاکسی آدرس این مکان دیدنی را مانند کف دستشان بلد باشند. هر کجای اردبیل که هستید، کافی است سوار تاکسی شوید و از راننده درخواست کنید شما را به عمارت آقازاده برساند. به گردشگرانی که با خودروی شخصی راهی اردبیل شده‌اند نیز پیشنهاد می‌کنیم راه میدان عالی قاپو اردبیل را در پیش بگیرند. به این میدان که رسیدید، راهی خیابان منصوریه شوید تا به کوچه اعتماد برسید. خانه آقازاده در نبش کوچه اعتماد قرار دارد.

خانه آقازاده اردبیل با جاذبه‌های گردشگری، سفره‌‌خانه‌ای سنتی و مسیری سرراست، به یکی از بهترین جاهای دیدنی این شهر تبدیل شده است. امیدواریم اطلاعاتی که از این خانه با شما مطرح کردیم، گردشگری در عمارت آقازاده اردبیل را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمندی از گشت‌و‌گذار در اردبیل دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

خانه آقازاده اردبیل در میدان عالی قاپو این شهر خودنمایی می‌کند.

این خانه را معماران روس با همکاری معماران ایرانی ساخته‌اند. به همین دلیل معماری متفاوتی دارد و از جاذبه‌های بصری چشمگیری برخوردار است.

قسمتی از خانه آقازاده اردبیل به موزه‌ای باشکوه تبدیل شده است.

بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به اردبیل و گشت‌و‌گذار در خانه آقازاده به حساب می‌آید.

موزه خطایی، مسجد عالی قاپو، امامزاده صالح اردبیل و حمام ظهیر الاسلام از دیگر جاهای دیدنی اردبیل است که فاصله بسیار کمی با عمارت آقازاده دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.