پل چوبی کیاشهر | گذر کردن از تالاب به دریا

2

شما تا چه حد ایران را می‌شناسید؟ آیا درباره همه جاهای دیدنی آن شناخت دارید؟ تقریباً پاسخ هیچ‌کس به این سؤال مثبت نیست. وجب‌به‌وجب این خاک یک جاذبه گردشگری زیبا محسوب می‌شود. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از جاهای دیدنی گیلان و شمال ایران آشنا کنیم. در استان گیلان و در بین جاهای دیدنی آستانه اشرفیه، بندری زیبا با نام بندر کیاشهر وجود دارد. در دل این بندر، پلی چوبی و قدیمی به چشم می‌خورد. با ما همراه باشید تا پل چوبی کیاشهر را بهتر بشناسید.

پل چوبی کیاشهر کجاست؟

پل چوبی کیاشهر در 17‌کیلومتری آستانه اشرفیه و در دل بندر کیاشهر در شمال ایران واقع شده است. بندر کیاشهر تا رشت حدود 50‌کیلومتر فاصله دارد. این پل از میان تالاب بین‌المللی بوجاق عبور می‌کند. طول این پل به 750 متر می‌رسد و 2.5 متر عرض دارد.

تاریخچه ساخت پل چوبی بندر کیاشهر

پیش از شروع باید بدانید پل چوبی بندر کیاشهر یک پل تاریخی نیست. در حقیقت این پل را همین چند سال پیش فقط به هدف جذب گردشگر بنا کرده‌اند. این پل از میان تالابی تماشایی عبور می‌کند. تالاب بوجاق یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران به حساب می‌آید. این تالاب را در سال 1354، به‌عنوان تالاب بین‌المللی ایران شناختند. تالاب بوجاق حدود 3هزار هکتار وسعت دارد. سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌صورت کامل از این منطقه محافظت می‌کند. با وجود این، تالاب بوجاق جزء تالاب‌های کمتر‌‌شناخته‌شده ایران است.

از‌این‌رو در دل این تالاب پلی چوبی بنا کردند که به سواحل شنی دریای خزر منتهی می‌شود. با این کار گردشگران از دل این تالاب زیبا عبور می‌کنند. این پل در سال 1386 دچار فرسودگی شد. به همین خاطر آن را به‌صورت کامل بازسازی و مرمت کردند. در حال حاضر این پل امنیت کامل دارد و لازم نیست نگران ایمنی آن باشید.

بهترین زمان بازدید از این بندر

استان گیلان چهارفصل است. در هر فصل می‌توانید از زیبایی‌های این استان لذت ببرید. با وجود این باید بدانید زیباترین فصل بندر کیاشهر، فصل بهار است. در حقیقت زمانی که شما از پل چوبی بندر کیاشهر عبور می‌کنید، تماشای مناظر تالاب می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. پس باید در فصل‌های پربارش به این بندر مراجعه کنید تا از بیشترین زیبایی تالاب لذت ببرید. متأسفانه در چند سال اخیر، به دلایل مختلف این تالاب دچار خشک‌سالی شده است. به همین خاطر مناظر بسیاری از دیدنی‌های این تالاب، مخدوش شده‌اند. امید به آنکه در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت این تالاب باشیم. فراموش نکنید برای آنکه بتوانید از سفر خود نهایت بهره را ببرید، بهتر است حتماً در فصل بهار به کیاشهر سفر کنید.

امکانات رفاهی اطراف پل چوبی کیاشهر

در انتهای مسیر پل چوبی کیاشهر ، شما به ساحل دریای خزر خواهید رسید. در نزدیکی ساحل می‌توانید هر نوع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی که تصور می‌کنید را بیابید. در کنار خط ساحلی، چندین و چند رستوران و کافه مختلف حضور دارند. در این میان برخی کباب‌هایی بسیار خوشمزه را عرضه می‌کنند. بهتر است با کمی پرس‌و‌جو، این کبابی‌های خوشمزه را بیابید و طعم غذاهای آن‌ها را بچشید. در نزدیکی ساحل سرویس‌بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، سوپرمارکت، رستوران و کافه وجود دارد. پس لازم نیست نگران امکانات رفاهی این منطقه باشید.

تفریحاتی که می‌توانید در نزدیکی پل تجربه کنید

  • لذت‌بردن از مناظر تالاب

منظره زیبای تالاب کیاشهر

وجود پل چوبی به شما این امکان را می‌دهد تا روی تالاب زیبای منطقه راه بروید. به این طریق احساس می‌کنید در دل تالاب حضور دارید. این پل از روی تالاب عبور می‌کند و به ساحل دریای خزر منتهی می‌شود. از‌این‌رو هر لحظه حضور روی این پل می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد. در فصل بهار زیبایی مناطق اطراف دوچندان می‌شود. پرندگان در بین نیزارهای تالاب جنب‌و‌جوش می‌کنند. صدای آواز پرندگان یکی از زیباترین بخش‌های بازدید از این پل چوبی محسوب می‌شود.

  • آلاچیق‌های خانوادگی

آلاچیق های چوبی زیبای بندر کیاشهر

در کنار پل چند آلاچیق چوبی تعبیه شده است. این آلاچیق‌ها بهترین گزینه برای استراحت خانوادگی هستند. شما می‌توانید یک زیرانداز کف آلاچیق پهن کنید و از مناظر طبیعی نهایت لذت را ببرید.

  • پارک کودک

اگر همراه بچه‌ها سفر می‌کنید، می‌توانید سری به پارک کودک بزنید. در پارک کودک کیاشهر، چند وسیله‌بازی مخصوص خردسالان تعبیه شده است. کودکان دقایق طولانی را با این وسایل سرگرم می‌شوند.

  • بازارچه صنایع‌دستی کیاشهر

در کنار این پل، بازارچه صنایع‌دستی کیاشهر قرار دارد. با بازدید از این بازار می‌توانید سوغاتی‌های زیبایی را برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید. معمولاً حضور در بازارهای سنتی هر شهر بخش جذاب سفر را تشکیل می‌دهد.

  • موتورسواری

اگر اهل ورزش موتورسواری هستید، باید بدانید در نزدیکی این پل یک پیست مخصوص موتورسواری وجود دارد. شما می‌توانید در این منطقه از یک سواری هیجان‌انگیز لذت ببرید.

سایر پل‌های چوبی معروف ایران را بشناسید

پل چوبی چمخاله

پل چوبی چمخاله در پارک جنگلی توسکا قرار دارد. این پل نیز در منطقه‌ای مردابی واقع شده است. در انتها، پل چوبی چمخاله به یک آلاچیق ختم می‌شود. این آلاچیق در میان برکه یا همان مردابی کوچک قرار دارد. در نزدیکی این آلاچیق، چند میز و صندلی برای استراحت تعبیه شده است.

پل چوبی مرداب انزلی

پل چوبی مرداب انزلی یکی دیگر از پل‌های ایران است. این پل نیز در بین گردشگران شهرت بسیاری دارد. پل چوبی مرداب انزلی دست شما را می‌گیرد و به دل مرداب هدایت می‌کند. این پل چوبی در انتها ظاهری شبیه به یک لنگر دارد. البته چنین طراحی از عمد بوده و قصد طراح، تداعی حس‌وحال سفرهای دریایی برای شما بوده است. این پل چوبی ظاهری بسیار دل‌نشین دارد و به‌خوبی مرمت شده است. اگر به‌دنبال لوکیشنی عالی برای عکاسی در مرداب انزلی هستید، به این پل سری بزنید. این پل در روستای آبکنار بندر انزلی قرار دارد. به همین خاطر آن را با نام پل چوبی آبکنار نیز می‌شناسند.

پل چوبی تالاب امیر کلایه

در استان گیلان یک پل چوبی دیگر نیز وجود دارد که بسیار زیباست. این پل روی بخشی از تالاب امیرکلایه ساخته شده‌ است. همان طور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید، در دو طرف پایانی پل، دو کلبه چوبی زیبا ساخته‌اند. هنگام غروب آفتاب حضور در این کلبه، بهترین منظره را برای عکاسی ایجاد می‌کند. در سفرتان به گیلان، بازدید از این تالاب را هم در برنامه خود بگنجانید.

جاهای دیدنی نزدیک بندر کیاشهر

  • پلی خشتی نیاکو؛
  • پارک جنگلی کیاشهر؛
  • ساحل عسگرآباد؛
  • تالاب امیرکلایه؛
  • بازار محلی فروش ماهی.

مسیر دسترسی به پل چوبی کیاشهر

بهترین مسیر دسترسی به پل چوبی کیاشهر از شهرستان آستانه اشرفیه است. از سمت غرب ابتدا به بندرانزلی و سپس زیباکنار یا همان اشت نشا بروید. از شرق نیز می‌توانید لاهیجان را مبدأ حرکت خود قرار دهید. از لاهیجان باید خود را به رودبنه، دهکا و نهایتاً کیاشهر برسانید. اگر از سمت تهران عازم کیاشهر هستید، باید ابتدا خود را به پلیس‌راه قزوین – رشت برسانید. از آنجا وارد سه‌راه سنگر شده و به کمربندی لاهیجان تغییر مسیر دهید. در طول مسیر کمربندی، از شهرهای سنگر، کوچصفهان و آستانه اشرفیه عبور خواهید کرد. از آستانه اشرفیه نیز با دنبا‌ل‌کردن تابلوهای راهنما به بندر کیاشهر خواهید رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرسگیلان، ۱۷کیلومتری آستانه اشرفیه، بندر کیاشهر

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره پل های ایران و پل چوبی کیاشهر چیست؟ آیا تاکنون از این منطقه دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما زیباترین پل چوبی ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

پل چوبی کیاشهر در بندری با همین نام قرار دارد. بندر کیاشهر در نزدیکی آستانه اشرفیه و استان گیلان واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از این پل، فصل بهار است.

ابتدا باید خود را به آستانه اشرفیه برسانید و سپس به‌سمت بندر کیاشهر تغییر مسیر دهید.

طول این پل به 750 متر می‌رسد.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    این پل یه کم می‌تونه خطرناک باشه از این نظر که اگه کسی ندونه روی تالابه، چون پوشش گیاهی اطرافش هم منسجمه تا یه جاهایی شاید کسی متوجه نشه اصلاً دوروبرش آبه؛ البته من این جوری فکر می‌کنم و ندیدمش. نمی‌دونم این عکس‌ها برای ابتدای پله یا نه و الآن یه‌کمی هم از این می‌ترسم که پل چوبیه و آخرین مرمتش هم برای سال 86 بوده، شمال بارون زیاده و پوسیدگی چوب هم زیاد اتفاق می‌افته واقعاً می‌شه بهش اعتماد کرد؟
    حالا از اینا که بگذریم منظرۀ این تالاب از آلاچیق‌هاشم واقعاً چشمگیره. من خیلی دوستش داشتم. آسمونشم خیلی محشره. واقعاً جون می‌ده برای عکاسی.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رها عزیز
      البته درباره این پل خیلی مطمئن نیستم؛ اما چیزی که می‌دونم مثلاً خونه‌های ونیز هم روی آب هستند و پایه‌های همه‌شون از چوبه. این نوع خاص چوب نه‌تنها در اثر گذر زمان پوسیده نمی‌شه؛ بلکه در مجاورت آب، محکم‌تر از قبل هم می‌شه. امیدوارم که چوب این پل هم از همین جنس باشه.
      حقیقتاً نظرتن من رو هم به فکر فرو برد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.