جاهای دیدنی تکاب | معجونی از واقعیت و افسانه

1

تکاب شهری کوچک و کوهستانی است که در شمال غرب ایران یا همان خطه آذربایجان قرار دارد. هر ساله هزاران گردشگر ایرانی و خارجی عازم تکاب می‌شوند تا سر از راز این سرزمین باستانی درآورند. این شهر میزبان یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی کشور است. این سایت بخش بزرگی از تاریخ ایران را در خود نهفته تا جایی که آن را تخت جمشید شمال نام نهاده‌اند. در ادامه بیشتر درباره جاهای دیدنی تکاب با هم صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

تکاب کجاست؟

تصویری از طبیعت تکاب

اگر اهل رمزگشایی‌های باستانی هستید، همراهمان شوید تا بگوییم تکاب کجاست. همان طور که گفتیم این شهر یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است. این شهر از شمال به آذربایجان شرقی، از جنوب به کردستان و از شرق به زنجان می‌رسد. فاصله تکاب تا ارومیه 284 کیلومتر و تا تهران 497 کیلومتر است. به‌عبارتی می‌توان گفت که این شهر به سنندج و زنجان نزدیک‌تر است تا مرکز استان خودش.

بهترین زمان سفر به تکاب | اواخر بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

تکاب آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد، درست مانند دیگر نقاط کوهستانی ایران. این یعنی زمستان‌های سرد و طولانی و تابستانی خشک و کوتاه. تکاب را می‌توان سردترین شهر ایران دانست؛ چرا که در اکثر روزهای سال، رکورددار کمترین دما در کشور است. با همه این توضیحات خیلی بیراه نیست اگر بگوییم فقط در اواخر بهار و تابستان چمدانتان را برای سفر به این شهر ببندید.

طبیعت تکاب | کوهستانی سرد و فقیر

تصویری از طبیعت سرسبز تکاب

در شهرستان تکاب رودخانه‌ای پر آب جریان دارد به نام «ساروق» که از سرشاخه‌های اصلی زرینه‌رود است و در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. کوهستانی و سرد بودن باعث شده این منطقه از نظر پوشش جنگلی فقیر باشد. بادام‌کوهی که محلی‌ها به آن قره‌آغاج می‌گویند، درختچه‌ای است که به‌صورت محدود در تکاب می‌روید. پوشش گیاهی‌اش نیز شامل توکلجه، کاکوتی، مرزه کوهی، قازیاغی، موسیر و مخلصه می‌شود.

در عوض حیات‌وحش در تکاب غنای بیشتری دارد. شاید این تنوع هم مدیون دورافتاده‌بودن شهر باشد. غرغره، خرس، گراز، شغال، تیهو، گرگ، جغد، فاخته و عقاب پوشش جانوری‌اش را تشکیل می‌دهند.

جاهای دیدنی تکاب | جذاب و به‌یادماندنی

  • روستای قینرجه

قینرجه نام روستایی است در شمال تکاب. معروف‌بودن آن به‌خاطر آبشار و آبگرم قنیرجه زیبایش و چشمه آبگرمی است که محلی‌ها برای آن خواص درمانی قائل‌اند. روستا از طبیعتی بکر و مثال‌زدنی‌ برخوردار است و آب‌وهوای سرد باعث شده حتی در اوج تابستان هم روستا سرسبز باشد. در غرب روستا کوه بلقیس قرار دارد. این کوه دو قله مجزا دارد که روی یکی از آن‌ها دژی مربوط به دوران ساسانیان ساخته شده. البته این روزها فقط خرابه‌ای از آن باقی مانده است.

  • دریاچه قینرجه

تصویری از دریاچه قینرجه

در میان دو قله که هر دو بیش از 3هزار متر ارتفاع دارند، دریاچه‌ای کوچک و زیبا قرار دارد. وجود این دریاچه زیبا و نمای 360 درجه‌ای که نسبت به دشت‌های اطراف دارد، منظره‌ای خارق‌العاده خلق می‌کند. رودخانه روستا از کوه بلقیس سرچشمه می‌گیرد و در جایی کمی دورتر، آبشاری 3متری در مسیر رودخانه قرار دارد.

  • آبگرم قینرجه

گفتیم که قینرجه را همه به‌خاطر چشمه آبگرمش می‌شناسند. آبگرم، حفره‌ای مدور به عرض چند متر و البته عمقی بسیار بیشتر را پر می‌کند. جوشش آب در این حوضچه، آن هم در دشتی بزرگ از عجایب طبیعت است. به دلیل عمق زیاد و نامعلوم این چشمه، شنا در آن کار خطرناکی است. به همین خاطر محلی‌ها اندکی دورتر حوضچه‌ای دیگر ایجاد کرده‌اند که گردشگران با خیال راحت بتوانند در آن تنی به آب بزنند. این حوضچه مصنوعی، خود در دره‌ای سنگی قرار دارد که زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند.

  • چمن متحرک چملی

چمن متحرک چملی شاید بیشتر شبیه به شوخی باشد؛ اما واقعیت دارد! در دل دره‌ای سرسبز دریاچه‌ای قرار دارد که همه‌ساله هزاران نفر را جذب خود می‌کند. جزیره‌ای که راه می‌رود! روی این دریاچه، جزیره‌ای به قطر 10 متر قرار دارد که کاملاً بر آب شناور است و موقعیت آن تغییر می‌کند. این دریاچه اکوسیستمی پویا دارد. چمن‌ها و نیزارهای اطراف دریاچه در تمام طول سال سبز می‌مانند و مرغابی‌های وحشی جلوه‌ای زیبا به آن می‌بخشند. چمن متحرک که محلی‌ها به آن چملی گل می‌گویند در 15کیلومتری تکاب، بر سر راه تخت سلیمان قرار دارد.

  • روستای اوغول بیگ

روستای اوغول بیگ که به روستای سحرآمیز هم معروف شده است، در 3کیلومتری شرق تکاب قرار دارد. مردم آن آذری زبان هستند و بیشتر به خاطر مسجد جامع اوغول بیگ مشهور شده است. قدمت این مسجد محقر و زیبا به زمان قاجار می‌رسد. در ساخت این بنا بیشتر از سنگ مرمر استفاده شده که همین عامل زیبایی بنا را دوچندان می‌کند. قدمت این بنا حتی از مسجد جامع تکاب هم بیشتر است و اینکه چرا این مسجد جامع را در این روستای کم جمعیت ساخته‌اند هنوز جای سؤال است.

  • یخچال اوغول بیگ

در کنار زیبایی‌های روستا، یکی از شاهکارهای مهندسی ایران قرار دارد که شاید کمتر توجهی بدان می‌شود؛ یخچال اوغول بیگ. در سمت غرب روستا و در میان تپه‌ها، دالانی قرار دارد. پس از ورود به آن به پلکانی برمی‌خورید که شما را به اعماق زمین می‌برد. در عمق 40متری زمین حوضچه‌ای قرار دارد که آب آن از رود ساروق تأمین می‌شود. پس از چند مرحله تصفیه طبیعی که در این آب‌انبار رخ می‌دهد، آب به یخچال منتقل می‌شود. در این مرحله آب یخ می‌زند و مردم روستا از یخ آن در تابستان استفاده می‌کنند. وجود چنین سازه‌ای آن هم بدون تکنولوژی‌های امروز، در چنین روستای دور افتاده‌ای قطعاً باعث حیرت خواهد شد.

تاریخچه | تکاب در گذر زمان

تصویری از طبیعت سرسبز تکاب

تکاب گذشته‌ای شکوهمند و پرفرازونشیب دارد. قدمت این منطقه حتی به پیش از مهاجرت آریایی‌ها می‌رسد و آثار بسیاری از دوران اورارتویی‌ها و لولوبیان در تکاب به ‌جا مانده است؛ اما شکوفایی‌اش به دوران پس از مادها برمی‌گردد. در این سرزمین یادگار‌های بسیاری از دوران ماد، هخامنشیان، اشکانیان و مخصوصاً ساسانیان وجود دارد. همین عامل باعث شده تکاب از حیث آثار تاریخی و باستانی در کشور کم‌نظیر باشد. برخلاف عهد باستان، در دوران اسلامی کمتر نامی از این شهر به گوش می‌خورد و تاریخ آن با تاریخ کلی آذربایجان گره خورده است.

بناهای تاریخی | آثار اسرارآمیز

  • تخت سلیمان

تخت سلیمان تکاب نام منطقه‌ای تاریخی و فرهنگی است که در 45کیلومتری شهر تکاب قرار دارد. شاید امروزه جز خرابه‌ای از آن چیزی باقی نمانده باشد؛ اما حیرت خواهید کرد اگر بدانید این خرابه‌ها، بقایای شهری باستانی و باشکوه به نام «شیز» بوده است.

شیز، قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد؛ اما شکوه آن به دوران ساسانی و هنگامی برمی‌گردد که آئین زرتشت در ایران رسمیت یافت. گفته می‌شود بزرگ‌ترین آتشکده تاریخ ایران که آتش آن هزار سال خاموش نشد، در شیز قرار داشته است. تخت سلیمان به‌واسطه شکوه و غنای تاریخی‌اش در سال 2003 میلادی در فهرست آثار فرهنگی یونسکو ثبت شد.

  • بازار تکاب

بازار تکاب در اواخر دوران قاجار و توسط غلام‌حسین معمار‌باشی، از اساتید بنام معماری آن زمان، بنا شده است. متأسفانه بخش‌هایی از این بازار در گذر زمان و به‌علت ورود معماری مدرن، از بین رفته است. این بازار در مرکز شهر و خیابان انقلاب قرار دارد و با توجه به کوچک‌بودن شهر، یافتن آن کار سختی نیست.

  • زندان سلیمان

زندان سلیمان جزئی از مجموعه تخت سلیمان محسوب می‌شود و فاصله آن با تخت سلیمان 5 کیلومتر است. در دل دشتی بزرگ کوهی کوچک و مخروطی شکل قرار دارد. اگر زحمت بالارفتن از کوه را به خود بدهید، یکی از حیرت‌انگیزترین مناظر طبیعت را مشاهده خواهید کرد. کوه 100 متر ارتفاع دارد و درست در قله آن حفره‌ای به قطر 60 متر قرار دارد.

این حفره درست به اندازه ارتفاع کوه، عمق دارد و اغلب اوقات در عمق این حفره عظیم دریاچه‌ای به رنگ آبی مشاهده می‌شود. حیرتی که بازدید از این اثر طبیعی بر انسان حکم‌فرما می‌شود باعث شده، از دیرباز این مکان در مرکز توجه انسان‌ها باشد و این توجه رنگ‌وبوی مذهبی به خود بگیرد. این مکان در زمان مانایی‌ها و ساسانیان نیایشگاه بوده و آثار بسیاری مربوط به دین زرتشتی در اطراف آن وجود دارد. محلی‌ها آن را زندان سلیمان می‌نامند؛ چرا که معتقدند حضرت سلیمان، دیوان و جنیان را در آن زندانی می‌کرده است. زندان سلیمان از اماکنی است که پتانسیل گردشگری جهانی دارد و شایسته توجه بیشتری است.

زبان و فرهنگ | شهری به وسعت ایران

اهالی تکاب آذری‌زبان و کردزبان هستند. این شهر را می‌توان نمونه‌ای عالی از زیست مسالمت‌آمیز فرهنگ‌ها و عقاید دانست. به‌دلیل اقامت دیرینه ایل افشار در این بخش، کل منطقه را افشار نیز می‌نامند. بیشتر مردم تکاب کشاورز هستند و دامپروری شغل دوم آنان است. در این شهر از صنعت خبری نیست و همین عامل باعث شده رشد جمعیت در این شهر منفی باشد. متأسفانه صنعت گردشگری نیز آن‌طور که شایسته نام تکاب باشد توسعه نیافته و این شهر در این صنعت، مراحل اولیه رشد خود را پشت سر می‌گذارد.

غذاهای محلی | خوشمزه‌های مقوی

اهالی تکاب بسیار به کباب و ترشی علاقه‌مند هستند. تهیه ترشی در این شهر تبدیل به یک سنت شده است و با آغاز فصل سرد انواع ترشی‌ها تهیه می‌شود. کباب نیز جزء جدانشدنی از سفره مردم است. نوعی از کباب که بسیار در بین اهالی محلی محبوب است کباب بریانی نام دارد. بره چندماهه را پوست کنده و کل گوشت را بدون دستکاری به سیخ می‌زنند و کباب می‌کنند. کوفته شور، کوفته مرغ، گزلمه، کنگرماست و قورت‌شورباسی از غذاهای محلی تکاب هستند.

سوغات تکاب | یادگاری‌های خوب سفر

  • فرش

سوغاتی‌ها در این شهر تنوع بسیاری دارند؛ اما از همه مهم‌تر فرش تکاب است. فرش تکاب اصالت دارد و نقشه و طرح و جنس آن تکرار یا تقلید نیست. البته شاید برای تهیه سوغات، فرش تکاب به دلیل قیمت زیاد آن مناسب نباشد؛ اما یادمان نرود که هنر قیمت ندارد و ما فقط ارزش بازاری آن را پرداخت می‌کنیم.

  • عسل

عسل تکاب گزینه مناسبی برای تهیه سوغات است؛ چرا که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت بی‌نظیری دارد. این عسل به شیوه‌ای سنتی تهیه می‌شود و قیمتش در شهرهای دیگر بسیار بیشتر است.

  • لبنیات

فرآورده‌های لبنی هم از سوغاتی‌های این شهر هستند؛ حتماً لبنیات سنتی تکاب را امتحان کنید. بسیاری از توریست‌ها برای اولین‌بار است که طعم واقعی شیر را در این شهر می‌چشند. لبنیات سنتی تکاب طعمی بی‌نظیر و فراموش‌ناشدنی دارند.

  • میوه و خشکبار

میوه‌ها و خشکبار نیز از دیگر سوغات تکاب هستند. در باغ‌های این شهرستان انواع میوه‌ها و برگه خشک تهیه می‌شود که طعم و کیفیتی عالی دارند. نوعی میوه ترش‌مزه به نام گرکه وجود دارد که مختص این منطقه است و در جایی دیگر آن را نمی‌یابید. در سفرتان به تکاب حتماً آن را امتحان کنید.

اقامت در تکاب | شبی متفاوت و منحصربه‌فرد

برای اقامت در تکاب دچار مشکل نخواهید شد. در خیابان انقلاب هتل رنجی قرار دارد و یک مجتمع اقامتی که در شهر کوچک تکاب پیداکردنش مشکل نیست. اقامتگاهی هم در روستای تازه‌کند نزدیک به تخت سلیمان قرار دارد. اصولاً بهترین زمان برای سفر به تکاب فصل گرم سال است. اگر در این فصل از تکاب بازدید می‌کنید، پیشنهاد ما اردو زدن در دامن طبیعت است.

مسیر دسترسی به تکاب | پیش به سوی سفر

  • مسیر زمینی

تکاب در منتهی‌الیه شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. فاصله آن تا ارومیه، مرکز استان، 280 کیلومتر و تا تبریز 300 کیلومتر است. همچنین تا تهران 530 کیلومتر فاصله دارد. اگر از سمت مرکز قصد سفر به تکاب را دارید، بهتر است مسیر آزادراه تهران ـ زنجان یا همان آزادراه شماره 2 را پیش بگیرید و پس از زنجان مسیرتان را به سمت تکاب تغییر دهید.

  • مسیر هوایی

متأسفانه با وجود اهمیت جهانی گردشگری در تکاب، این شهر از وجود فرودگاه بی‌بهره است و همین دلیل، سفر به تکاب را سخت‌تر می‌کند. شاید بهترین گزینه برای سفر هوایی به تکاب، فرودگاه بین‌المللی تبریز باشد که به اکثر شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد.

جاهای دیدنی تکاب از آن دسته جاذبه‌هایی است که هر سلیقه‌ای را خشنود می‌کند. از آثار تاریخی و باستانی‌اش گرفته تا طبیعت حیرت‌انگیزش، همه و همه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. تکاب مهد تاریخ است. گذشته از آن، تکاب را می‌توان تقاطع فرهنگی جنوب آذربایجان و شمال کردستان دانست. شما درباره این شهر چه اطلاعاتی دارید؟ برای همراهان خود در ره بال آسمان از دانسته‌هایتان بنویسید.

آبگرم و دریاچه قینرجه، چمن متحرک چملی، روستای اوغول بیگ، تخت سلیمان، زندان سلیمان و غیره.

به غیر از چادرزدن در طبیعت، هتل رنجی، یک مجتمع اقامتی در شهر و یک اقامتگاه ومگردی در روستای تازه کند برای اقامت مناسب هستند.

فرش، عسل، لبنیات، میوه و خشکبار از سوغات تکاب هستند.

آذربایجان غربی

1 نظر
  1. رها می گوید

    تکاب خیلی جای قشنگیه؛ اما یکی از باحال‌ترین جاهاش تخت سلیمانه، اینکه واقعاً برای حضرت سلیمان هست یا نه که خیلی شبهه توشه، چون ما توی همین ایران توی مناطق مختلف کلی تخت سلیمان داریم؛ البته بخوایم وارد مسائل افسانه‌ای و طی‌العرض و اینا شیم به نظرم همچین بی منطق هم نمیاد. زندون سلیمان هم خیلی جالبه. من خونده بودم که اونجا یه دیوی بوده که زندانی‌ها رو می‌انداختن جلوش که بخوره؛ البته که داستان خیلی سینوهه‌وار به نظر میاد؛ اما وقتی اون بالا می‌ایستی و به پایین نگاه می‌کنی با یادآوری اینکه یه روزی یه دیوی اونجا بوده خیلی حس عجیبی به آدم دست می‌ده مخصوصاً که اون پایین هم یه‌کم تاریکه:)))

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.