قره قشون بناب | لذت کوه‌نوردی و خوردن کباب

2

اسم بناب که می‌آید، بی‌هوا هوس کباب‌های لذیذش را می‌کنید؛ اما کباب باشد برای بعد. امروز به جایی حوالی بناب می‌رویم. اگر اهل کوه و کوه‌نوردی باشید، آن وقت قره قشون بناب یکی از مقصدهایتان می‌شود. امروز را در این منقطه می‌گذرانیم.

قره قشون بناب کجاست؟

منطقه گردشگری قره قشون یکی از جاهای دیدنی بناب در شمال غرب ایران است. اگر از تبریز، دیار شهریار و حیدربابا گذر کردید، سری به شهر بناب هم بزنید. این شهر، شهری تاریخی است که روزگاری از شهرهای مهم ایران بود. فاصله حدودی‌‌ بناب از تبریز یک ساعت و 40 دقیقه است.

ویژگی‌های قره قشون بناب

در دامنه‌های جنوبی رشته کوه سهند و نزدیکی روستای تازه کند زوارق، کوه‌های بلند قره قشون استوارند. بلندای این کوه از سطح دریا 1623 متر است. به همین خاطر کوه‌نوردهای متعددی به این منطقه خوش آب‌وهوا می‌روند و توانایی‌هایشان را محکی می‌زنند. یکی از معروف‌ترین قله‌های این کوه هم تربه است. شاید اسمش را شنیده باشید. منطقه گردشگری قره قشون از جاهای دیدنی بناب است که در روزهای تعطیل محلی‌ها هم به آن سری می‌زنند. اینجا دور از هیاهوی شهر و در دامن طبیعت می‌شود کمی زندگی را نفس کشید.

پوشش گیاهی و جانوری قره قشون بناب

با اینکه پوشش گیاهی دامنه این کوه‌ها کم است؛ اما تپه‌های صخره‌ای هم زیبایی خودش را دارد. به لطف دریاچه ارومیه و رشته کوه سهند، باران مهمان همیشگی این منطقه است. بارش‌های زیاد، خاک این منطقه را حاصلخیز می‌کند. به همین خاطر مسئولان به فکر کاشت نهال‌های بیشتر و ساخت پارک جنگلی در بالادست این کوه هستند. این کار از فرسایش خاک هم جلوگیری می‌کند. منطقه گردشگری قره قشون بناب پناهگاه امنی برای حیوانات مختلف است. اگر شانس با شما یار باشد، احتمالاً در راه چندتاییشان می‌بینید و می‌توانید تصویری از آن‌ها را در خاطرات دوربینتان قاب کنید.

جاذبه‌های منطقه گردشگری قره قشون بناب

تصویری از قره قشون بناب

این منطقه به آب‌وهوای خوبش معروف است. در بلندای کوه هم چشمه‌های آب معدنی از دل زمین می‌جوشد که آبشان آشامیدنی است. حواستان باشد که قمقمه‌ای با خود ببرید تا برای برگشت هم آب ذخیره کنید. از بالای کوهای قره قشون چشم‌انداز بناب تماشایی است. دشت‌ها و مزرعه‌های کشاورزی و بافت شهری در کنار هم ترکیب زیبایی دارد. این ترکیب‌بندی را مهمان یک قاب‌بندی زیبا کنید.

این کوه‌ها علاوه برر زیبایی، قدمت تاریخی هم دارند. در اطراف این منطقه آثاری باستانی‌کشف کرده‌اند که قدمتش به دوره صفوی می‌رسد. محققان می‌گویند حدود ۶هزار سال پیش در این منطقه تمدن‌هایی وجود داشت.

امکانات رفاهی

تصویری از امکانات رفاهی قره قشون

در منطقه قره قشون بناب امکانات رفاهی خوبی برای گردشگرها مهیا کرده‌اند. پله‌های ساخته‌شده در پای کوه، بالارفتن از دامنه را برایتان آسان می‌کند. در منطقه گردشگری قره قشون آلاچیق‌های متعددی برای کمپ‌کردن گردشگرها ساختند. سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه هم امکانات دیگر این منطقه است؛ اما در این تفرجگاه سطل‌های زباله کم است و متأسفانه خیلی‌ها زباله‌هایشان را در طبیعت رها می‌کنند. راستی، شما که حواستان به طبیعت هست، نه؟

جاهای دیدنی نزدیک به منطقه گردشگری قره قشون بناب

به بناب که رفتید، چرخی در دل شهر بزنید. این شهر از شهرهای استان آذربایجان شرقی است؛ اما آوازه کباب‌هایش به جای‌جای ایران رسیده است. بعد از بازدید و تفریح هم نوبت به این کباب پرآوازه و سماق می‌رسد. نان سنگک، دوغ و ریحان را هم که اضافه کنید، سفره‌تان کامل می‌شود. غذا را که میل کردید و بدنتان قوت گرفت، پاشنه‌ها را برای جاهای دیدنی بناب ور بکشید.

  • مسجد جامع گزاوشت

مسجد جامع گزاوشت در نزدیکی میدان تره‌بار بناب است. آن را روی یک پشته با بلندایی بالاتر از سطح خیابان ساخته‌اند.

  • بازار چهارسو بناب

به بازار چهارسو، راسته بازار یا اوزون بازار هم می‌گویند. سقف این بازار قدیمی چوبی بود که بر اثر آتش‌سوزی‌ها چندین بار تخریب شد و تعمیرش کردند. کبابی‌های قدیمی و معروف شهر در این بازار هستند.

  • پل پنج چشمه بناب

مردم محلی پل پنج چشمه را بش گوزلی کورپی می‌نامند. این پل از بناهای تاریخی شهر است و به دوره صفوی برمی‌گردد.

  • کبوتر خانه امیر فرهنگی

کبوتر خانه امیر فرهنگی از بناهای دوره قاجار است. سه طبقه دارد که از هر کدام برای کار خاصی استفاده می‌کردند. بالاترین طبقه محل نگهبانی، طبقه میانی برای نگهداری کبوترها و پایین‌ترین طبقه، خانه باغ بود.

  • تالاب قره قشلاق

 تالاب قره قشلاق را به اسم عروس تالاب‌های شمال غرب ایران می‌شناسند. پوشش گیاهی و جانوری اطراف تالاب هم تماشایی است. پرنده‌های زیادی در فصل‌های مختلف سال، مهمان این تالاب هستند.

  • پارک فدک بناب

تصویری از پارک فدک بناب

پارک فدک بناب یکی از تفرجگاه‌های معروف شهر است. اینجا امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مثل شهربازی، آلاچیق، دستشویی و پارکینگ دارد. شب‌های تابستان، جُنگ شادی به راه است و در زمستان‌ همه به برف‌بازی مشغولند. این پارک را در ۵یلومتری جاده بناب به عجب شیر است.

بهترین زمان بازدید از قره قشون بناب

منطقه گردشگری قره قشون بناب در روزهای بهاری سرسبز است و چشمه‌هایی پرآب‌دارد. دامنه کوه از گل‌های وحشی و داروهای گیاهی پوشیده می‌شود که گشتن در آن لذت خودش را دارد. آب‌وهوای این منطقه در روزهای گرم سال هم معتدل و خوب است. بهار و تابستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنید. با شروع پاییز و زمستان و سردشدن هوا، دامنه‌های کوه سفیدپوش و رفتن به این منطقه سخت می‌شود.

اقامت در اطراف منطقه گردشگری قره قشون بناب

اگر برنامه سفری چندروزه را دارید، جای نگرانی نیست. در روستای زوارق در نزدیکی منطقه گردشگری قره قشون بناب چند اقامتگاه بومگردی هست. هتل و مهمان‌پذیرهای شهر بناب هم امکانات خوبی دارد. اسم این اقامتگاه‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بومگردی بشارتی در روستای زوارق؛
  • اقامتگاه بومگردی داداش زاده در روستای زوارق؛
  • هتل بزرگ لاله بناب؛
  • مهمان‌پذیر اسلامی.

مسیر دسترسی

برای رفتن به قره قشون راهیِ استان آذربایجان شرقی و شهر بناب شوید. در مسیر راهتان به بناب، 5 کیلومتر مانده به شهر، به روستایی به نام زوارق می‌رسید. این منطقه گردشگری در دهستان خلیلوند از توابع روستای زوارق است. تابلوهای راهنمای بین راه شما را به مقصد می‌رساند. نگران جاده هم نباشید که تا پای کوه آسفالت است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسشهرستان بناب، بخش مرکزی، روستای خلیلوند، در نزدیکی روستای تازه کند زوارق

قره قشون بناب از زیباترین‌جاهای دیدنی بناب است. هر چه از آن می‌دانستیم، برایتان گفتیم. اگر برای دیدن این تفرجگاه مشتاقید، با ره بال آسمان همراه شوید، حظش را می‌بریم. اگر هم در سفرهای قبلیتان از آن دیدن کرده‌اید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید. مشتاق خواندنشان هستیم.

در 5کیلومتری شهر بناب در آذربایجان شرقی

بله آلاچیق، سروس بهداشتی، نمازخانه، بوفه

تا نزدیک کوه جاده آسفالت است.

از تبریز تا بناب حدود 1 ساعت و 40 دقیقه و از بناب تا قره قشون حدود 5 کیلومتر

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    امان از بناب، امان! یعنی وقتی می‌ری بناب و کبابش رو می‌خوری امکان نداره بتونی بدون اضافه‌وزن برگردی. واقعاً امکانش نیست:)))) آلاچیق‌های قره‌قشون خیلی برای پیک‌نیک خوبه، برای یه استراحت خونوادگی خیلی می‌چسبه. باز دمشون گرم ساختنشون.
    کبوترخونه‌اش رو نرفتم، الآن داشتم فکر می‌کردم کبوترخونه برای چی بوده، مثلاً مثل چاپارخونه بوده؟ کبوترای نامه‌بر رو اونجا نگه می‌داشتن؟ و نگهداری این همه کبوتر لازم بوده؟ یا نه مثلاً اون منطقه کلاً کبوتر زیاد بوده و براشون لونه ساختن که گمونم اولی محتمل‌تره. کاش یه توضیحی درباره‌اش بود.
    یه چیزی هم که باحاله اینه که چرا همۀ شهرها یه بازار چهارسو دارن؟ چهارسو معنی خاصی برای بازاری‌ها و تجار داره؟

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز
      ممنونیم که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. حس خوبی به ما دست داد.

      درباره دو سؤال دیگه هم:

      کبوترخونه‌ها یا برج کبوتر در اکثر شهرهای ایران هست و دلیل اقتصادی داره. یکی اینکه می‌تونستند از تخم کبوترها استفاده کنند و مثل تخم مرغ مصرفش کنند و دیگری اینکه فضولات این پرندگان، بهترین و قوی‌ترین کود ارگانیک جهانه که برای تقویت زمین خیلی مفیده. معماری داخل و بیرون برج به سبکی ساخته می‌شه که مار یا حیوانات درنده بهش دسترسی ندارند و از سویی برای هر کبوتر یک لانه مشخص می‌ساختند و این لانه‌ها بعداً برای مردم اونجا مثل نردبان عمل می‌کرده.

      بازارها هم یا در زمان زندیه ساخته شدند یا در دوران افشاریه و دقیقاً مثل کاروانسراهای دوره عباسی که پلان مشخصی داشته، بازار هم پلانش مشخص بوده. ضمن اینکه بازار، حمام و مسجدجامع در اکثر شهرها، در هسته مرکزی شهر ساخته می‌شده و خونه‌های مسکونی اطراف اون شکل می‌گرفته. مثال واضحش رو می‌تونید در بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز ببینید.
      نکته جالب اینکه خانه اعیان و ثروتمندان به این هسته مرکزی نزدیک‌تر بودند و گاهی مسیر رفت‌وآمدشون به مسجد یا حمام رو قرق می‌کردند. با این توضیح اکثر خانه‌های تاریخی مجلل رو می‌تونید در اطراف مسجد جامع یه شهر پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.