تالاب قوری گل | پیک‌نیک در کنار رقص نور و آب

2

از جاده تبریز-بستان آباد که می‌گذرید، حواستان باشد از دیدنی‌های این مسیر غافل نشوید. تالابی در دل طبیعت که مثل تصویری از یک نقاشی است، جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود. تالاب قوری گل از مهم‌ترین جاذبه‌های استان آذربایجان شرقی است. برای بازدید از این تالاب بار سفر ببندید و خودتان را برای دیدن طبیعتی زیبا آماده کنید.

تالاب قوری گل کجاست؟

برای بازدید از تالاب قوری گل، باید به استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران برویم. موقعیت دقیق جغرافیایی تالاب روی نقشه با اعداد N3754 E4642 مشخص می‌شود. این اعداد، محلی را در جنوب شرقی شهر تبریز، قبل از رسیدن به بستان آباد نشان می‌دهد. اینجا تالاب قوری گل است.

بستان آباد کجاست؟

تصویری از بستان آباد

بستان آباد از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در سمت شرق تبریز است و با آن حدود 50کیلومتر فاصله دارد. بستان آباد امروزی همان شهر تاریخی اوجان است که در گذشته شهری اشراف‌نشین بود. اوجان پایتخت ییلاقی برای ایلخانان مغول بود و برایشان اهمیت بسیاری داشت. از طرفی قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم هم به این منطقه رونق داده بود.

اسمهای مختلف قوری گل

تالاب قوری گل بین محلی‌ها اسم‌های مختلفی دارد. قوری گل در زبان ترکی به معنی استخر خشک است. بعضی‌ها به آن دوری گل می‌گویند که معنایش استخر آب زلال می‌شود. قویل گول هم یکی دیگر از اسم‌های تالاب است که شباهت تلفظی نزدیکی به اسم فعلی تالاب دارد. قویل گول به معنی استخر یا گودالی عمیق است.

ویژگی‌های تالاب قوری گل

تصویری از تالاب قوری گل

اگر همیشه اهل گشت‌وگذار در طبیعت هستید، باید بدانید که تالاب‌گردی هم صفای خودش را دارد. در مسیر جاده بستان آباد، تالاب قوری گل مثل یک اثر هنری در دل طبیعت خودنمایی می‌کند. این تالاب در ارتفاع 1890متری از سطح دریا و در دامنه کوه‌های گردنه شبلی شکل گرفته است. تالاب قوری گل بوستان آباد وسعتی 200هکتاری دارد. درازا و پهنای دریاچه قوری گل به ۴کیلومتر می‌رسد. با این وجود مساحت تقریبی تالاب 16 کیلومترمربع است. عمق تالاب در بخش‌های مختلف با هم فرق دارد؛ اما عمیق‌ترین بخشش را 13 متر تخمین زده‌اند.

سرچشمه تالاب قوری گل

تصویری از تالاب قوری گل

اطراف تالاب قوری گل را که ببینید، از یک طرف به کوه‌ها و بلندی‌های شرقی گردنه شبلی می‌رسد. برف و باران مهمان همیشگی این بلندی‌هاست. با آب‌شدن برفی که دامنه کوه‌ها را می‌پوشاند، رودهایی به سمت تالاب جاری می‌شود. گاهی سیلاب‌های فصلی مهمان ناخوانده می‌شوند و به تالاب می‌ریزند. از طرفی چشمه‌های زیرزمینی کف تالاب هم جوشانند و در تأمین آب آن نقش مهمی دارند. به همین خاطر در همه فصل‌های سال تالاب قوری گل پرآب است. شیرین بودن آب تالاب یکی از ویژگی‌هایی است که آن را در بین تالاب‌های ایران متمایز می‌کند. آب شیرین تالاب باعث می‌شود گونه‌های بیشتری از حیوان‌ها و پرندگان در نزدیکی تالاب زندگی کنند.

طبیعت قوری گل

تصویری از طبیعت قوری گل

زیبایی طبیعت این تالاب در کلمه‌ها نمی‌گنجد. از بین درخت‌ها که بگذرید، چشم‌اندازی از کوه‌ها و دریاچه را می‌بینید. دشت‌های سرسبز هم بخشی از چشم‌انداز تالاب قوری گلِ بستان آباد را پوشانده است. گیاهانی با ساقه‌های بلند و پرتراکم که در آب روییده‌اند، همراه با نسیم به هر طرف سر می‌چرخانند. انعکاس تصویر کوه‌ها و گیاه‌ها در آب تالاب هم، زیبایی را به اوجش می‌رساند.

  • پوشش گیاهی

تالاب قوری گل بستان آباد بستر مناسبی برای رشد گیاه‌های مختلف دارد. به هر طرفی که رو بگردانید، پوشش گیاهی جدیدی را می‌بینید. حدود 89درصد از 280 گونه مختلف گیاهی تالاب، در حوزه تالاب رشد کرده‌اند. بخش دیگری از آن هم شامل گیاه‌های آبزی و نیمه آبزی می‌شود. کمی دورتر از تالاب درخت‌‌های گوناگون ریشه در خاک دارند و منظره قوری گل را تماشایی کرده‌اند.

از همه این‌ها که بگذریم، زیباترین بخش تالاب گیاهانی هستند که روی آب شناورند. گل‌های سفید رنگ شناور روی تالاب، همان آلاله‌های آبی است که بخشی از سطح آب را پوشانده‌اند. بارهنگ آبی، نوع‌های گوناگونی از جلبک‌ها، قوشاب شانه‌ای و فیتوپلانکتون‌ها از دیگر گیاه‌های شناور تالاب قوری گل است.

  • پوشش جانوری

تالاب‌ها همیشه پذیرای پرنده‌های مهاجری هستند که در مسیر راهشان توقفی می‌کنند. به همین خاطر ارزشی ملی و بین‌المللی به حساب می‌آیند. از این رو تالاب قوری گل به‌عنوان یک تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. تجمع پرنده‌ها و حیوان‌های مختلف در این منطقه، نشان می‌دهد که دریاچه قوری گل پناهگاه امن و مناسبی برای آنهاست. البته مسئولان هم کوتاهی نکردند و از 1373 به بعد برای حفظ گونه‌های کمیاب، شکار در این منطقه ممنوع شد.

در این منطقه بیش از 100 گونه جانوری مشاهده کرده‌اند. پرنده‌ها بیشترین گونه جانوری منطقه را تشکیل می‌دهند که شامل 92 گونه می‌شود. 19 گونه خزنده و یک نوع ماهی کپور هم در این مجموعه وجود دارند. قوری گل در گذشته محلی برای زندگی قوچ و میش‌های ارمنی بود. این حیوان‌ها با قوچ و میش‌های دامنه سهند همراه می‌شدند و مدتی در این منطقه زندگی می‌کردند. متأسفانه با ساخت‌وسازهای شهری مسیر ارتباطی این حیوان‌ها از بین رفت.

تصویری از مار

جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی از پستاندارهای این تالاب‌اند. اردک سفید، اردک مرمری و اردک بلوطی هم جزء پرنده‌های کمیاب این تالاب به حساب می‌آیند. در هنگام گشت‌وگذار در اطراف تالاب حواستان به خزنده‌ها هم باشد که تعدادشان کم نیست. انواع مارها (گرزه مار، مار پلنگی، کور مار و مار چلیپر) و مارمولک‌ها در کنار این تالاب زندگی می‌کنند. اگر کمی در کنار تالاب بنشینید، کنسرتی از سمفونی دسته‌جمعی قورباغه‌ها هم نصیبتان می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری قوری گل

این تالاب در بیشتر اوقات شلوغ است. چون این تالاب در مسیر ترانزیتی تهران به تبریز است، مسافران متعددی در این محل توقف می‌کنند. چند ساعتی را به استراحت می‌پردازند و خستگی راه را به در می‌کنند. اینجا می‌توانید از سروصدای شهر دور ‌شوید و مدتی را در طبیعت آرامش‌بخش اطراف تالاب بگذرانید. آب‌وهوای تمیز کوهپایه و صدای طبیعت روحتان را زنده می‌کند. زیر سایه درختان بساط پیک‌نیک پهن کنید و با خانواده‌تان اوقات خوشی داشته باشید.

تصویری از طبیعت سرسبز تالاب قوری گل

اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مندید، تالاب قوری گل مجموعه‌ای از بهترین تصویرها برای پرنده نگری را در خودش دارد. از پرواز دسته‌جمعی پرندگانش گرفته تا غروب زیبای خورشید، که همه‌اش چشم‌نواز است. برای حفاظت بیشتر از جانوران و پوشش گیاهی، در تالاب قایق‌سواری و تفریح‌های آبی ممنوع است. با این کار تالاب فرم طبیعی خودش را حفظ می‌کند و دست‌نخورده باقی می‌ماند.

امکانات تفریحی تالاب قوری گل

از ویژگی‌های خوب تالاب قوری گل امکانات رفاهی آن است. در محوطه اطراف تالاب سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، منقل و حتی آلاچیق وجود دارد. تعدادی وسایل بازی کودکان هم در گوشه‌ای نصب کردند تا آن‌ها سرگرم شوند. برای استفاده از این امکانات مبلغ کمی را باید بپردازید.

وضعیت آب‌وهوایی قوری گل

تصویری از طبیعت سرسبز تالاب قوری گل

وجود کوه‌های اطراف تالاب بر هوای این منطقه تأثیر مستقیمی دارد. در روزهای گرم تابستان‌، هوای اطراف قوری گل معتدل است. دمای هوا در تابستان بین 2 تا 19 درجه بالای صفر تغییر می‌کند. برعکس تابستان، زمستان‌های خیلی سردی دارد و اطراف تالاب یکدست سفیدپوش می‌شود. قوری گل در سردترین روزهایش دمای 7 درجه زیر صفر را هم به خود دیده است.

جاهای دیدنی نزدیک به قوری گل

در کنار بازدید از تالاب، سری هم به جاهای دیدنی بستان آباد بزنید. لیستی از این جاها را در ادامه ببینید.

تصویری از پارک صبا بستان آباد

  • مجتمع آبگرم بستان آباد؛
  • پل سعید آباد (پل شیخ)؛
  • تالاب الیترگول؛
  • چشمه قونسورسو؛
  • پارک صبا بستان آباد؛
  • کوه بزقوش؛
  • غار آغ بولاغ.

بهترین زمان سفر

تصویری از طبیعت سرسبز تالاب قوری گل

 

برای بازدید از تالاب قوری گل بستان آباد، بهار و تابستان راهی تبریز شوید. دریاچه قوری گل در روزهای داغ تابستانی هم آب‌وهوای خوشی دارد.

اقامتگاه‌های نزدیک به قوری گل

برای اقامت در نزدیکی تالاب می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی و مهمان‌پذیرهای شهر بستان آباد بروید. اقامتگاه‌ها بومگردی قوری گل در شهر بستان آباد آماده پذیرایی از شماست. سوییت‌های اجاره‌ای هم در سطح شهر وجود دارد. نام دو مهمان‌پذیر این شهر را برایتان می‌نویسم. شاید به کارتان بیاید.

  • مهمان‌پذیر پارسیان بستان آباد؛
  • مهمان‌پذیر پارک بستان آباد.

مسیر دسترسی به قوری گل

برای رسیدن به تالاب باید وارد جاده ترانزیت تبریز به بوستان آباد شوید. از تبریز تا تالاب حدود 45کیلومتر فاصله دارد. حواستان به تابلوهای بین مسیر باشد. حدود 15 کیلومتر مانده به بوستان آباد در شمال جاده تالاب را خواهید دید. قوری گل در محدوده روستای امناب است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان آذربایجان شرقی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

تالاب قوری گل از جاهای دیدنی تبریز است که زیبایی‌های ویژه‌ای دارد. گفتنی‌هایش را گفتیم، دیگر دیدنش با شماست. اگر مشتاق دیدن تالاب قوری گل تبریز هستید با ره بال آسمان هم‌سفر شوید تا سفر خاطره‌انگیزی را برایتان مهیا می‌کنیم. اگر در سفرهای قبلی از این تالاب بازدید کردید.

در جنوب شرقی تبریز در 15 کیلومتری بستان آباد

بله. سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، منقل، آلاچیق و وسایل بازی کودکان موجود است.

در شهر بوستان آباد در 15 کیلومتری تالاب اقامتگاه و مهمان‌پذیر وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. سامان ابهری می گوید

    باسلام اطلاعات شما بسیار کامل و بی نظیر ودقیق است بجز عمق دریاچه که اشاره کردید در بعضی جاها ۱۳ کیلو متر است گودال ماریانا در اقیانوس آرام تنها ۱۱ کیلومتر عمق دارد عمیقترین نقطه در روی کره زمین است
    من اهل تبریز هستم در یکی از سالها خشک شدن این دریاچه را دیده ام بنظرم عمیقترین قسمت دریاچه ۵ متر میباشد با تشکر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سامان عزیز. ممنونیم بابت توضیحاتی که دادید. بله عمق این تالاب از ۱۳ متر تجاوز نمی‌کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.