راهنمای سفر بناب | شهر کباب‌های ناب

4

نام بناب را با کباب معروفش می‌شناسیم. این شهر باستانی در شمال غرب ایران جا خوش کرده است. طبیعت زیبا و آثار تاریخی متنوع، بهانه‌های خوبی برای سفر به این شهر هستند. حتی شنیده‌ایم مردم این شهر بیشتر با دوچرخه در خیابان‌ها تردد می‌کنند تا هم خودشان سالم بمانند و هم هوای شهرشان پاکیزه باشد. ما نیز امروز قصد داریم آلبوم جاهای دیدنی بناب را ورق بزنیم. اگر شما هم دلتان یک سفر مجازی با هوای خوب و طبیعت چشم‌نواز می‌خواهد، همراهمان شوید. قول می‌دهیم به شما هم خوش بگذرد.

فهرست مطالب

بناب کجاست؟

بگذارید اول از همه بگوییم که روی نقشه ایران، بناب کجاست. بناب یکی از شهرهای باستانی در استان آذربایجان شرقی است که با قدمتی 6هزار ساله و با داشتن حدود 150 اثر تاریخی، در مرکز توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته ‌است. این شهر به دلیل قرارگرفتن در کنار رودخانه صوفی‌چای و دامنه جنوبی کوه سهند و همچنین هوای معتدلش، یکی از مقاصد گردشگری پرطرف‌دار در شمال غرب ایران است.

بهترین زمان سفر به بناب | بهار دلکش و تابستان سبز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهرستان بناب از سمت شرق به دامنه‌های غربی کوه‌های سهند محدود می‌شود و از سمت غرب به سواحل پست و هموار دریاچه ارومیه. به همین دلیل هم هست که از مناطق نیمه‌کوهستانی به‌شمار می‌رود. پر واضح است که در چنین شهری باید توقع هوایی سرد در زمستان و خنک و دلنواز در بهار و تابستان داشته باشیم. به نظر ما اگر قصد سفر به بناب را دارید، یکی از روزهای گرم تابستان را انتخاب کنید. آنجا که بروید، بهار برایتان تکرار می‌شود.

طبیعت بناب | آنچه خوبان همه دارند

بناب از مرطوب‌ترین قسمت‌های ایران است و این یعنی اینکه ‌پوشش گیاهی غنی‌ دارد. تاکستان‌ها، مزارع صیفی و مزارع دیمی گندم و جو در مناطق مختلف بناب به چشم می‌خورند. سرتان را که بچرخانید مراتعی حاصل‌خیز در منطقه زاوشت و در کوهپایه‌های شمالی می‌بینید. البته آنجاهایی هم که طبق علم جغرافیا فقیر است، شوران، گز و خارشتر روئیده‌اند.

تصویری از خرس قهوه ای

جایی که هوایش خوب باشد و گیاهانش متنوع، بی‌برو برگرد، انتخاب اول انواع حیوانات و پرندگان می‌شود. آن‌ها هم مثل ما انسان‌ها جذب جایی می‌شوند که بیشتر بهشان خوش بگذرد!  آمارها می‌گویند که 52 گونه از پستانداران مثل گراز، خرس قهوه‌‌ای، پلنگ شوکا، کل، بز وحشی، سیاه‌گوش، گربه وحشی در این منطقه هستند. البته این همه داستان نیست. شوکه می‌شوید وقتی بفهمید 225 گونه پرنده مثل حواصیل، مرغ ماهی‌خوار، فلامینگو، تیهو، سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و 37 گونه خزنده و 6 گونه دوزیست در طبیعت این منطقه زندگی می‌کنند. خب آن‌ها هم دل دارند و هم باسلیقه هستند!

جاهای دیدنی بناب | بوی خوش روستا

  • روستای توته خانه

روستاهای اطراف بناب به دلیل آب‌وهوای مطبوعشان در بیشتر ماه‌های سال، بهترین تفرجگاه برای مسافرانی است که به طبیعت‌گردی علاقه دارند. روستای توته خانه یا توته خان از روستاهای معروف بناب است که در 24کیلومتری شهرستان بناب قرار گرفته ‌است.

تصویری از روستای توته خانه

اینجا هم مثل ماسوله، خانه‌ها پلکانی هستند. همین ویژگی هم باعث شده که توریست‌های داخلی و خارجی فراوانی به سمت این روستا بیایند. البته یک چیز جالب دیگری هم که وجود دارد، طراحی پنجره‌هاست. اینجا زمستان‌های بسیار سرد و سوزناکی دارد. برای همین پنجره‌ها را خیلی کوچک ساخته‌اند تا سرمای کمتری به خانه نفوذ کند و گرمای کمتری هم از خانه بیرون برود. همین معماری جالب هم دلیل دیگری است که گردشگران، عاشق این مکان شوند.

  • روستای صور

روستای صور که از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بناب است، در 24کیلومتری شهر بناب و در دره‌ای سرسبز‌ قرار گرفته ‌است. معماری صخره‌ایی، سبکی است که در این روستا به چشم می‌خورد. منازل و خانه‌های اهالی روستا، در دو طرف دره ساخته شده‌اند. رودخانه‌ای که از وسط روستا عبور می‌کند، آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

تصویری از روستای صور

مردم روستا آب مصرفی روزانه خود را از یک چشمه نسبتاً پرآب فراهم می‌کنند که در مرکز روستا قرار دارد. روستای صور به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه‌ای کوهستانی و همچنین داشتن زمستان‌های طولانی و آبی که از ذوب‌شدن برف کوهستان‌ها حاصل می‌شود، بسیار پر آب است. در این روستا غارهایی هم هست که هم نقش گردشگری دارند و هم آب‌انباری هستند برای تابستان‌های پیش رو.

  • پارک فدک بناب

تصویری از فدک پارک

اگر با خانواده سفر می‌کنید و کودک خردسال همراهتان هست، برای یک وعده هم شده به پارک فدک سری بزنید. این پارک را می‌توانید در 5کیلومتری جاده بناب به عجب شیر پیدا کنید. اینجا پارک بازی مخصوص بچه‌ها همراه با برخی وسایل بادی دارد که کودکانتان را سر ذوق می‌آورد. خوبی این پارک این است آلاچیق‌های متعددی دارد و با خیال راحت می‌توانید ماشینتان را تا نزدیکی آلاچیقتان ببرید.

  • تالاب قره قشلاق

تصویری از طبیعت تالاب قره قلاق

شاید شما هم نام عروس تالاب های شمال غرب ایران را شنیده باشید. این لقبی است که به تالاب قره قشلاق داده‌اند. دلیلش هم تنوع گیاهی و جانوری در محدوده آن است. این تالاب در بهار و تابستان، آب‌وهوایی بسیار مطبوع دارد و به همین خاطر گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. برای دیدن این مکان زیبا باید به ساحل جنوبی دریاچه ارومیه در حومه شهر بناب بروید.

  • منطقه گردشگری قره قشون

تصویری از منطقه گردشگری قره قشون

پنج کیلومتر که از بناب فاصله بگیرید، به دامنه کوه قره قشون می‌رسید. در این محوطه، کمپ گردشگری احداث شده که شامل چندین آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه است. البته کوه‌نوردان به این کمپ اکتفا نمی‌کنند و از قله‌های متعدد آن بالا می‌روند. اگر شما هم اهل این ورزش کالری‌سوز هستید، وسایلتان را بردارید. تا پایین دامنه که مسیر آسفالت است و با ماشینتان می‌توانید به کمپ برسید. بقیه راه را هم با پاهایتان هماهنگ کنید.

  •   سد دوش بناب

تصویری از غروب آفتاب سد دوش بناب

اگر عاشق عکاسی یا پرنده نگری هستید، سد دوش در شمال شرقی بناب، پیشنهاد خوبی برای شماست. این سد را روی رودخانه چوان چای ساخته‌اند. اینجا می‌توانید انواع حواصیل، مرغ ماهی‌وار، خوتکا، لک‌لک و پرنده‌های دیگر را از نزدیک ببینید. شاید هم دلتان بخواهد پابه‌پای مرغ ماهی‌خوار، ماهی صید کنید. برای رسیدن به این هدفتان، وسایل ماهی‌گیری هم با خودتان بردارید.

تاریخچه بناب | بناب در گذر زمان

بناب یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران ‌است. عده‌ای بر این باورند که بناب همان شهر شیز، در زمان حکومت ساسانیان است. آثار قدیمی کشف‌شده در این منطقه مانند ظروف سفالی و فلزی و نشانه‌هایی که از تمدن شهری بناب، در عمق چندمتری زمین پیدا شده‌اند، قدمت چندهزارساله این شهر را تأیید می‌کند. در ابتدای حکومت صفویان، با انتخاب شهر اردبیل به‌عنوان پایتخت، حدود 20 مسجد زیبا، چندین گرمابه و بیش از 40 کاروان‌سرای اقامتی و تجاری به مرور زمان در شهر احداث شد که این امر حکایت از آبادانی و رونق و شکوفایی معماری و رشد ناگهانی شهر، پس از دوره مغول داشت.

بناهای تاریخی بناب | یادگار اجدادمان

شهرستان بناب آثار تاریخی فراوانی دارد. البته قدری هم طالعش بلند بوده که توانسته چیزی حدود 100 اثر تاریخی‌اش را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت کند.

  • کبوترخانه (امیر فرهنگی)

تصویری از کبوتر خانه امیر فرهنگی بناب

کبوترخانه یکی از همین بناهای خوش‌اقبال است که در بین آثار ملی، در میراث فرهنگی ایران ثبت شده ‌است. ساخت این بنا به اواخر دوره قاجار تعلق دارد. برای دیدنش باید به خیابان شهید باهنر بناب بروید.

کبوترخانه سه طبقه دارد و هر طبقه ویژگی خاص خود را. طبقه بالایی ساختمان، جایگاه نگهبانی بود. در طبقه وسط آن، کبوترها را نگهداری می‌کردند و طبقه پایینی به‌صورت یک خانه‌باغ طراحی کرده بودند. این کبوترخانه در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در بناب ساخته شد.

  • حمام مهر آباد

تصویری از حمام مهرآباد

حمام مهر آباد یکی از بناهای تاریخی بناب است و ساخت آن به‌ زمانی برمی‌گردد که صفویان در بناب حکومت می‌کردند. تا مدت‌ها این مکان یک حمام عمومی بود. از وقتی که حمام‌های خانگی پا گرفتند، این بنا از پا افتاد. تا اینکه در سال 1382 آن را بازسازی کردند و به مرور به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. حالا اگر شما هم دوست دارید با فرهنگ و سنت مردم بناب از گذشته تا امروز آشنا شوید، این حمام جای مناسبی است.

  • پل پنج چشمه

تصویری از پل پنج چشمه

یکی از جاهای دیدنی بناب پل پنج چشمه است. علت نامش مشخص است؛ پنج چشمه از دل این پل رد می‌شوند. برای دیدنش از اهالی سراغش را بگیرید، راهنمایی‌تان می کنند. اگر هم کسی نبود که بعید است نباشد، به سمت جاده کمربندی شرق بناب بروید. حدود ۶۰۰ متر بعد، روی رودخانه صافی، پلی می‌بینید که مردم در اطرافش به تفریح و خوش‌گذرانی مشغولند. همان جا ترمز کنید.

  • گورستان زوارق

تصویری از گورستان زوارق

گورستان زوارق در روستای با همین نام قرار دارد که از روستاهای تاریخی شهر بناب است. قدمتش به زمان حکومت ایلخانان و صفویه برمی‌گردد. شیوه دفن مردگان در این قبرستان و همچنین سنگ مزارهای نقاشی‌شده و کتیبه‌دار مستطیلی‌شکل آن، به گونه‌ایی است که تقریباً هیچ کدام از محققان با وجود بررسی فراوان نتوانستند آئین مردم این برهه از تاریخ را تشخیص دهند. اینجا را که ببینید، با عمق جان درک می‌کنید که باید زندگی را به‌سادگی پیش برد. همه ما با هر دین و آئین و نژاد و ثروت، روزگاری مهمان همین صفحه خاکی می‌شویم.

  • بازار چهارسو

تصویری از راسته بازار

یکی دیگر از بناهای تاریخی بناب، بازار چهارسو یا به گفته مردم بناب، راسته‌ بازار یا اوزون بازار است. این بازار تاریخی سقفی چوبی داشت. در اثر چهار آتش‌سوزی که در این منطقه اتفاق افتاد، به‌ناچار سقف قدیمی آن تعویض شد و تعمیرات فراوانی در آن صورت گرفت.

بناهای مذهبی بناب | جایی برای نیایش

  • مسجد زرگران

مسجد زرگران از بناهای تاریخی شهر بناب است و دوران ساخت آن، به دوره صفویه برمی‌گردد. در گذشته‌های بسیار دور، ساختمان این بنا در مسیر بین‌المللی قرار گرفته بود که شمال کشور را به جنوب می‌رساند. البته الآن مجبور نیستید به جای خاصی بروید. شهر بزرگ شده و این مسجد در حال حاضر در خیابان زرگران قرار دارد.

تصویری از مسجد زرگران

آن چیزی که بنای این مسجد را متفاوت می‌کند، سرستون‌های آن است که با آیات قرآنی مزین شده‌اند. سقف مسجد از هشت ستون تشکیل شده‌ که سرستون‌های مقرنس‌کاری‌شده دارند. اینجا هم رد پای هنر صفوی دیده می‌شود. نقاشی‌ها و رنگ‌های طبیعی به‌کاررفته در طراحی ستون‌ها به زبان بی‌زبانی تاریخ تولدشان را فریاد می‌زنند.

  • مسجد مهرآباد

تصویری از مسجد مهرآباد

مسجد مهرآباد یکی دیگر از بناهای با ارزش تاریخی بناب است که در سال 951 هجری قمری به هزینه بی‌بی‌جان خانم، دختر منصور بیگ، در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شد. از ویژگی‌های ظاهری این بنا، کتیبه تاریخ‌دار، سرستون‌های نقاشی‌شده و مناره‌های بلند آن با ارتفاعی حدود 25 متر است که نمایی متفاوت به آن داده‌اند. همچنین تفاوتی که در ساخت محراب این مسجد وجود دارد، آن را از سایر مسجد‌های دیگر متمایز کرده است. این محراب گویا تابلوی نقاشی است یا اثر هنری که به نوعی اصالت، ذوق و ظرافت به‌کاررفته در سبک معماری را به نمایش ‌گذاشته ‌است.

  • مسجد گزواشت (میدان)

تصویری از مسجد گزاودشت

یکی دیگر از یادگارهای دوران صفویه، مسجد گزواشت است. البته این مسجد را به این نام می‌شناسند چون در کنار میدان تره‌بار بناب، معروف به گزاوشت، قرار گرفته‌ است. این بنا ساده است و شاید همین سادگی باعث شده معروف شود.

برای رسیدن به ورودی شبستان مسجد باید 8 پله را پایین بروید؛ چون دو متر پایین‌تر از سطح آسفالت خیابان است. در این شبستان ۱۲ ستون به چشم می‌خورد که در ۳ ردیف ۴ تایی کار گذاشته شده‌اند. این ستون‌ها از مهم‌ترین بخش‌های این بنا هستند که با تزئیناتی منحصربه‌فرد و نقش‌ونگارهایی متفاوت فضای باستانی و جالبی را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند.

فرهنگ و هنر | تجلی تمدن در شهر

  • مشاهیر

شیخ اسماعیل تائب بنابی در سال ۱۲۸۷ هجری قمری در این شهر به دنیا آمد. جد او، حاج نصر الله بنابی، از خیرین دوران حکومت قاجار بود. وی مانع از دست‌درازی وزیر قاجاری به املاک عمومی مردم شد و در برابر تصرف ناحق بیشه اطراف بناب ایستادگی کرد.

  • لباس و پوشش

تصویری از پوشش سنتی مردمان بناب

تغییر پوشش بی‌آنکه به اقلیم توجهی شود، بلایی است که بر سر همه نقاط ایران آمده است. بناب هم از این قاعده جدا نیست. به‌جز در برخی مراسم‌های ویژه و در بین بعضی روستاها و ایل‌های عشایر، در جای دیگر نشانی از پوشش‌ محلی دیده نمی‌شود.

لباس‌های محلی زنانه، در این منطقه، چادرشب، سرپوش، چارقد گل‌دار (روسری بزرگ)، پیشانی بند، پیراهن و دامن چاک‌دار بلند است که زمینه روشنی دارد و طرح گل‌دار. همچنین زنان محلی در زمان پختن نان، پوششی دارند به نام «ایش پالتاری» که آن را به‌صورت بالاپوش روی لباس‌های خود می‌پوشند، همچنین پاپوش‌های زنانه متنوعی به‌صورت جوراب، گالش (کفش بدون پاشنه)، چاروق، قوندارا (نوعی کفش چرمی) و تک گون (کفش جشن و عروسی) وجود دارند.

مردان استان آذربایجان غربی، شلواری سنتی به همراه جوراب محلی می‌پوشند که در ساق پا تنگ و بالای آن گشاد است. تن‌پوش مردانه‌ای، به نام دوزملی غالیخ به تن می‌کنند. این تن پوش، لباس چین‌دار و نیم‌تنه‌ای است که از کمر به پایین به‌صورت دامن است. سرپوش (کلاه) مردانه‌ هم بیشتر به شکل‌های مختلف کلاه‌پوستی، کلاه کاموایی، کلاه لبه‌دار، کلاه نمدی و… است.

  • آداب و رسوم

تصویری از رسومات شب یلدا

فرهنگ بناب علاوه بر عید نوروز، عید پاییزه را هم در دل خود جای داده ‌است. این عید بعد از برداشت محصولات کشاورزی برگزار می‌شود. البته در کنار این اعیاد، انواع رسومات محلی و منطقه‌ای شب یلدا، چله بزرگ و کوچک هم مرسوم ‌است.

مردم بناب، در شب چله یا یلدا که طولانى‌ترین شب زمستان است، مراسمی را به‌صورت شب‌نشینى‌های دوستانه و فامیلى برگزار می‌کنند. در این شب‌نشینى، میهمانان با انواع خوراکى‌هاى زمستانى مانند خشکبار، شیرینى، آجیل و میوه‌هایی مثل  هندوانه و انار پذیرایی می‌شوند. رایج‌ترین آداب مربوط به چله کوچک، برافروختن آتش بر بام‌ها و گاه تیراندازى یا سر‌وصداکردن است. به اعتقاد اهالی، با این مراسم، «قارى‌ننه» یا پیرزن سرما می‌ترسد و فرار می‌‌کند.

  • زبان و گویش

زبان مردم بناب همانند مردم سایر شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی، ترکی آذربایجانی است و با گویش محلی خود صحبت می‌کنند. این گویش به لهجه مردم مراغه بسیار شبیه و چیزی بین لهجه مردم تبریز و قره‌داغ است. این زبان ریشه تاریخی و ادبیاتی بسیار غنی دارد.

  • موسیقی

تصویری از آلات موسیقی محلی بناب

مگر می‌شود در بخش آذربایجان ایران قدم بزنید و ردپایی از عاشیق‌ها نبینید. موسیقی شناخته‌شده مردم بناب که بخشی از فرهنگ زنده آنان محسوب می‌شود و ازجایگاه ویژه‌ای برخوردار است، «عاشیق لر» یا همان عاشیق‌هاست. عاشیق‌ها، هنرمندانى هستند که افسانه‌ها، حوادث و ماجراهای تاریخی را بسیار آهنگین و زیبا بازگو می‌کنند. در آذربایجان، کمتر دهکده‌اى را می‌توانید پیدا کنید که جشن‌ها و عروسى‌هایشان بدون عاشیق برگزار شود. معروف‌ترین ساز و موسیقی محلی در آذربایجان همان ساز عاشیق‌هاست که چگور و قوپوز هم نامیده می‌شود.

  • غذاهای محلی

  • کباب بناب

تصویری از غذای سنتی کباب بناب

یک بناب است و یک کبابش. شما به هر شهر دیگر ایران هم سفر کنید، برای بازارگرمی هم شده، نام کباب بناب را روی سر در رستوران‌هایش می‌بینید. این غذای لذیذ و معروف، از جمله غذاهای سلطنتی دوران قاجار است. از همان زمان تا امروز، کباب‌پزی‌های متعددی همه روزه، شاهد رفت‌وآمد مشتریان همیشگی خود هستند. شاید بتوان گفت یکی از جاذبه های گردشگری بناب همین کبابش است. شهرت بناب از مرزهای ایران گذشته و حتی به کشورهایی مثل امارات، ترکیه و بحرین هم رسیده است.

  • خورشت بناب

تصویری از غرای سنتی بناب

بیناب خوروشی یا خورشت بناب از خورشت‌های محلی و قدیمی این شهر است که به دلیل طعم متفاوت آن، برای مراسم‌های رسمی و مهمانی‌های بزرگ طبخ می‌شود. آلو، هویج، لوبیا سفید یا لوبیا چشم‌بلبلی و گوشت، مواد اولیه تشکیل‌دهنده این خورشت هستند.

  • دویماج

تصویری از دویماج غذای سنتی بناب

از جمله غذاهای سنتی و مغذی بناب، دویماج است که طعم بسیار خوبی دارد و از ترکیب نان‌خشک تبریزی، آب یا دوغ، گردو و پنیر سنتی درست می‌شود.

  • آش قوروت قیله

تصویری از غذای محلی بناب

یکی دیگر از غذاهای بومی و سنتی بناب، آش قوروت قیله یا آش کشک ‌است. این خوراک لذیذ و محلی با ترکیب موادی مثل کشک، بلغور گندم، گوجه ‌فرنگی، سبزی (تره، جعفری، ریحان)، نخود، بادمجان، پیاز، سیر، برنج، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا سبز، فلفل سبز، آب‌گوشت یا قلم، نمک، فلفل و زردچوبه، تهیه می‌شود.

 اقامت در بناب | شبی در سایه سهند

بناب آنقدر جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد که شما را چند روزی پیش خود نگه دارد. برای اقامت در این شهر هم جای نگرانی نیست.

نمایی از ورودی هتل لاله

هتل لاله با فاصله اندکی تا اماکن گردشگری مانند مسجد، حمام و موزه مهرآباد و روستای تاریخی صور همه روزه آماده پذیرایی از مسافران است.

اقامتگاه بومگردی در روستای توته خانه بناب در قالب یک خانه مسکونی و به شکلی سنتی، برای رفاه مسافران، امکاناتی را ارائه می‌دهد. ساخت این مکان، تأثیر بسزایی بر جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته و به دلیل داشتن طبیعتی بکر و معماری ویژه‌اش، در مرکز توجه مسافران قرار گرفته است.

سوغات بناب | یادگاری سفر

از گذشته‌های دور تا کنون نخود، مغز بادام، کشمش و گردو، تنقلات پرطرفدار مردم بناب بوده‌اند که معمولاً از باغ‌ها و محصولات خود برداشت می‌کردند. این آجیل‌ها از بهترین سوغاتی‌های بناب محسوب می‌شوند. البته از سوغاتی‌های دیگر این شهر نیز می‌توان به دوشاب بناب، حلواهای مختلف مثل ساری‌حلوا، بزرگ‌حلوا، نخودچی‌حلوا و همچنین نقل و باقلوا اشاره کرد.

تصویری از قالی بافی سوغات بناب

به غیر از این خوراکی‌های خوشمزه، می‌توان از صنایع دستی این شهر نیز در سبد خریدتان جا دهید. هنرمندان این استان از سالیان دور با به‌کارگیری هنر خود در قالب صنایع دستی، نقش پر رنگی را در حفظ آثار هنری و صنایع دستی ایفا کرده‌اند. از جمله صنایع دستی شهرستان بناب می‌توان به طراحی روی قالی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس و منبت‌کاری اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی | پیش به سوی سفری دل‌چسب

  • مسیر زمینی

برای سفر به بناب مسیرهای مختلفی پیش روی شماست. فرقی نمی‌کند ماشین شخصی‌تان را به دل جاده انداخته‌اید یا با اتوبوس سفر می‌کنید، بهتر است وارد تبریز شوید. این شهر در 120کیلومتری تبریز قرارگرفته است. البته شما می‌توانید از مسیر جاده‌ای شهرستان عجب‌شیر، واقع در شمال بناب، استفاده کنید. از عجب شیر تا بناب حدود 25 کیلومتر راه است. شهرستان ملکان واقع در جنوب بناب هم تا این شهر 25 کیلومتر و مراغه 18 کیلومتر فاصله دارد.

  • راه آهن

در حال حاضر سفر به بناب با استفاده از قطار امکان‌پذیر نیست. اگر دلتان سفر با قطار می‌خواهد باید به تبریز بروید و از آنجا خودتان را به بناب برسانید.

  • مسیر هوایی

بناب فرودگاه ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به بناب در شهر تبریز و مراغه قرار دارند. اگر پروازی به مراغه هم انجام شود، در مقایسه با تبریز، گزینه بهتری است؛ چون از مراغه تا بناب 18 کیلومتر بیشتر راه نیست.

شاید شما هم مثل ما دلتان نخواهد این سفر مجازی به پایان برسد؛ اما چاره نیست. هر سلامی را خداحافظی است و هر شروعی را پایان. امیدواریم شما هم به اندازه ما لذت برده باشید. شاید هم قبلاً مسافر این شهر بوده‌اید. اگر چنین است، این بار شما دست به نوشتن شوید. در بخش نظرات، برای ما و سایر دوستانتان در ره بال آسمان از حال‌وهوای این شهر بنویسید. با تمام وجود، منت‌دار کلمات شما هستیم.

روستای توته خانه، روستای صور، پارک فدک، منطقه گردشگری قره قشون، تالاب قره قشلاق، سد دوش و غیره.

هتل لاله و اقامتگاه بومگردی در روستای توته خانه بناب گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند.

نخود، مغز بادام، کشمش، گردو، دوشاب بناب، حلواهای مختلف مثل ساری‌حلوا، بزرگ‌حلوا، نخودچی‌حلوا و همچنین نقل و باقلوا.

آذربایجان شرقی

4 نظرات
  1. سولماز می گوید

    من همین حالا دلم کباب خواست
    کی جوابگویه اینجا؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سولماز عزیز، من متأسفم!

  2. رها می گوید

    یعنی از ابتدای مقاله من به یاد کباب بناب بودم و مزه‌اش زیر دندونم بود تا همین پایین که دارم نظرمو می‌گم. این رواست واقعاً؟ حالا همین چندوقت رفتم توی تهران از یه جایی کباب بناب گرفتم واقعاً آشغال جلوش پادشاهی می‌کرد:| اگه کسی توی تهران جای خوبی براش می‌شناسه به من معرفی کنه.
    و اینکه وااااای من انقدر از نزدیک با این حقیقت مواجه نشده بودم که ایران خرس قهوه‌ای داره؛ یعنی اصلاً تا حالا بهش فکر نکرده بودم:||||
    بین جاهای دیدنی بناب به نظرم سد دوش خیلی قشنگه با اینکه به خاطر ساختن سدهای غیر اصولی ایران داره به خشکی می‌ره؛ ولی این یکی خیلی قشنگه!

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، خوشحالیم که این نوشته حس زنده در شما ایجاد کرده. امیدواریم به‌زودی کباب بناب خوب نصیبتون بشه.
      تا جایی که حافظه من یاری می‌ده، خرس قهوه‌ای در برخی نقاط جنوب و جنوب شرقی ایران هست و اتفاقاً خرس‌های مهربانی هم هستند که متأسفانه آدمی‌زاد داره بهش بی‌مهری می‌کنه.
      به نظر من اکثر قریب به‌اتفاق سدهای ایران غیراصولی ساخته شدند و نتیجه‌شون غیر از خشک‌سالی و ویرانی طبیعت نبوده و زیبایی‌شون هم موقتیه.
      کاش مسئولان از خواب غفلت بیدار بشن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.